

Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 107 minuten
Alternatieve titel: Cortesie per gli Ospiti
Oorsprong:
Verenigde Staten / Italië / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Paul Schrader
Met onder meer: Natasha Richardson, Rupert Everett en Christopher Walken
IMDb beoordeling:
6,3 (5.675)
Oorspronkelijke taal: Engels
Releasedatum: 25 januari 1991
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot The Comfort of Strangers
"A story of passionate obsession."
Een jong koppel brengt hun vakantie in Venetië door om hun doodgebloede relatie nieuw leven in te blazen. Wanneer ze op een avond op zoek naar een restaurant de weg kwijt zijn geraakt, worden ze geholpen door Robert. Hij nodigt hen uit wat te drinken, en met zijn groteske verhalen weet hij hun aandacht vast te houden. Wanneer het koppel weer naar hun hotel terugkeert zijn ze verward en ze voelen zich fysiek niet in orde. Maar wanneer ze hem de volgende dag weer tegenkomen, nemen ze zijn uitnodiging om naar zijn appartement te komen, toch aan. Na dit bezoek bemerkt het stel weer sterker naar elkaar toe te groeien, maar tegelijkertijd worden ze steeds verder in het web van Robert getrokken.
Externe links
Acteurs en actrices
Robert
Colin
Mary
Caroline
Concierge
Waiter
Hotel Maid
Detective
First Policeman
Second Policeman
Video's en trailers
Reviews & comments

hugohei
-
- 2149 berichten
- 2347 stemmen
Rare film, met een scenario van Harold Pinter naar een verhaal van Ian McEwan. Af en toe mooie scènes, maar het geheel wil niet werken.
Die regisseur Schrader maakt het zich nooit makkelijk, dat moet gezegd. Als scenarioschrijver had hij succes (Taxi Driver, Raging Bull). Als filmregisseur nooit echt. Tenzij ik een meesterwerk over het hoofd zie.

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Films van Paul Schrader zijn altijd vermakelijk.. Zal er nog een paar toevoegen...

hugohei
-
- 2149 berichten
- 2347 stemmen
Vermakelijk ??? Ik ken nauwelijks iemand die zo zwaar op de hand is. Het zal zijn hollandse karakter wel zijn.

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
ja hugohei: zwaar op de hand liggende films bevallen me ook!!!

hugohei
-
- 2149 berichten
- 2347 stemmen
Fijn, maar dat was het punt niet. 'Vermakelijk' zet mensen op het verkeerde been. Die Schrader is toch met afstand de meest gereformeerde filmmaker buiten Nederland ? Ik ga snel Mishima weer es bekijken.

Mischa
-
- 599 berichten
- 2246 stemmen
Die regisseur Schrader maakt het zich nooit makkelijk, dat moet gezegd. Als scenarioschrijver had hij succes (Taxi Driver, Raging Bull). Als filmregisseur nooit echt. Tenzij ik een meesterwerk over het hoofd zie.
Of het hier om een meesterwerk gaat laat ik in het midden, maar American Gigolo was toch écht wel een kassucces! Aan de andere kant was dat volgens mij ook wel zijn enige grote succes (al vind ik Hardcore persoonlijk een topper).

mikey
-
- 27670 berichten
- 4692 stemmen
Het duurt even voordat je doorhebt waar de film naar toe wilt en dat is ook weer erg telleurstellend. 2.5 voor de semi-artistieke plaatjes.

Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2731 stemmen
The Comfort of Strangers is een zeer zwakke film. Niet alleen is het scenario simpelweg slecht te noemen, de twee acteurs die de film zouden moeten dragen weten zich totaal geen raad. Het pluspuntje is, zoals wel vaker, Christopher Walken. De karakters stellen niets voor en weten dan ook totaal geen sympathie bij de kijker op te wekken. En gezien het feit dat hun relatie centraal staat in de film, is de film 90% van de tijd ondermaats en zielloos.

ags50
-
- 778 berichten
- 7426 stemmen
Het pluspuntje is, zoals wel vaker, Christopher Walken.
De karakters stellen niets voor en weten dan ook totaal geen sympathie bij de kijker op te wekken. En gezien het feit dat hun relatie centraal staat in de film, is de film 90% van de tijd ondermaats en zielloos.

valerio2003
-
- 575 berichten
- 3900 stemmen
een hele rare film,ik begrijp er niets van.
heel erg jammer want in het begin dacht ik dat het wel een spannende film zou worden.

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Aardige film, die het vooral moet hebben van de laatste paar scènes. Wat daar voor zit is nauwelijks de moeite waard en ik had zelfs moeite om mijn aandacht er de volle film bij te houden. Het probleem is dat de film sowieso al geen sympathieke karakters heeft en het lijkt erop dat zelfs Paul Schrader zich niet in hen interesseerde. Daarom richtte hij zich maar op een mooie, maar ook bijzonder nadrukkelijk aanwezige camerabewegingen. Het levert een film op die geen interesse lijkt te hebben in zichzelf en daardoor krijgen wij het als kijker ook niet. Het komt ook allemaal erg formeel over, wat bedacht. Zelfs de acteurs spelen op automatische piloot; alleen Richardson geeft haar rol nog enige warmte. Walken lijkt totaal niet te acteren en raffelt zijn teksten af, maar zijn verschijning op zichzelf is gelukkig genoeg om een bepaalde dreiging in de film te behouden.
Schraders interesse in het verhaal zal dan wel in het einde liggen, dat dus alleraardigst is, hoewel het de potentiële impact mist, waarschijnlijk omdat het voorgaande niet al te boeiend is. Verder is Venetië een mooie locatie voor een film als deze en Schrader buit de omgeving gelukkig wel uit met zijn camera. Jammer dat hij het verhaal van minder leven heeft voorzien.
2,5*

kaztor
-
- 235 berichten
- 146 stemmen
Hele typische film, erg schilderachtig ook, met een als vanouds zeer vermakelijke Walken. Het verhaal is ook best origineel (jong koppel raakt in Venetië betrokken in de zieke sm-wereld van 2 psychopatische perverselingen). Wat jammer is aan deze film is de vele rare fouten in het scenario. Hier noem ik er wat: 1) Je bent op reis, bent uren op zoek naar een restaurant en neemt uiteindelijk genoegen met een glas soepstengels... 2) Je laat je in met de eerste de beste onbekende en na zijn zieke verhalen ga je weer op z'n aanbod in. 3) Nadat de moordenaars hun trofee (de dood van Colin) binnen hebben laten ze de nauwelijks gedrogeerde -want ze weet alles- Mary in leven en lopen, zeer netjes, recht in de handen van de politie. Dit zijn toch wel essentiële missers wat mij betreft en zeker tekenen van dat het allemaal wat afgeraffeld is. Ook nemen sommige scenes de vaart er onnodig uit. De film wordt gered door de 'baddies' (met name natuurtalent Walken) die zeer sinister overkomen.

k.grubs
-
- 180 berichten
- 341 stemmen
Alleen Christopher Walken maakt de film al onvergetelijk. 'My father wore a black moustache...' Prachtig.

Donkerwoud
-
- 7587 berichten
- 3391 stemmen
Mise-en-scène en muziek zijn sterk, maar het blijft teveel aan de oppervlakte borrelen om door te dringen tot de kijker. Ik kan me zo voorstellen dat bepaalde elementen, zoals de spanning tussen de twee koppels en hun verschillen/overeenkomsten in de roman van Ian McEwan beter tot zijn recht komen dan in deze verfilming. Al is het maar omdat Christopher Walken een heel slechte rol neerzet met zijn fake Italiaanse accent. Ik ben eigenlijk ook niet kapot van Natasha Richardson, Rupert Everett en Helen Mirren. Nee, hier had echt meer ingezeten.

Movsin
-
- 6963 berichten
- 7763 stemmen
Schrader verzamelde toch wel wat namen voor dit nagenoeg onverfilmbaar scenario van Harold Pinter.
Het werd een vreemde film, traag opgebouwd, met voor een stuk een troosteloos verlaten (de werkelijkheid is anders) Venetië als decor.
Een zekere spanning zit er wel in omdat de kijker nieuwsgierig is waaromtrent het uiteindelijk allemaal te doen is en hoe het zal aflopen, maar, eerlijk gezegd, het was het wachten niet waard.

gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een geheimzinnige, trage, 'n beetje gemene, melodramatische, maar ongeloofwaardige psychologisch thriller, over een paar dat in de problemen kwam. De productie was het net niet: het verhaal was te oppervlakkig van toon of kwam eigenlijk doelloos over en de dialogen waren te klungelig. De beelden daarentegen, ook van de mooie lijven, waren weelderig.

Oliveri
-
- 363 berichten
- 306 stemmen
Helemaal eens met Gauke, al wil ik nog wel de maker van de prachtige soundtrack, Angelo Badalamenti een pluim geven.

blurp194
-
- 3826 berichten
- 3186 stemmen
Onbegrijpelijk slecht.
Natasha Richardson en Rupert Everett overtuigen geen moment, lopen als een stel paspoppen door het beeld. Christopher Walken en Helen Mirren zijn dan net een heel klein beetje beter, maar ook verre van voldoende. Vervolgens nog de nodige foutjes met de continuïteit en een wat oubollig flauwe soundtrack. Maar het grote probleem daarbovenop is dat het scenario niet werkt, niet in de buurt komt van het spannende verhaal dat er potentieel in het gegeven gezeten had. Het enige dat overblijft is dat Venetie in het eeuwige licht van het golden hour in beeld komt. Mooie plaatjes, maar volstrekt onvoldoende.

Fransman
-
- 2578 berichten
- 2006 stemmen
Ben het in grote lijnen wel met blurp194 eens, al is hij wel erg negatief. De ster van deze film is natuurlijk de cameraman/fotograaf die een fantastisch beeld laat zien van Venetië. Venetië in het vroege ochtendlicht, met de ondergane zon en tijdens de drukke en beweeglijke dag. Nu zijn er veel films die in Venetië spelen, maar qua beeldenrijkdom en kleurgebruik zit deze in m'n top vijf. En dit keer nu eens niet alle voor de hand liggende locaties, maar ook het minder bekende Venetië. En het Lido, niet te vergeten.
Vond Christopher Walken weer een perfecte griezel neerzetten en zo beroerd doet de rest het nu ook weer niet. Natasha Richardson is toch een lekker ding om naar te kijken. Maar inderdaad, het scenario 'werkt' niet en zeker het slot is ongeloofwaardig, zowel psychologisch als praktisch. kaztor heeft dat goed uit de doeken gedaan. Misschien dat het in het boek van Ian McEwan wel geloofwaardig is uitgewerkt, maar hier gaat het mis. Maar op dat slot na heb ik toch wel erg geboeid zitten kijken. Je weet dat het slecht gaat aflopen voor het tweetal, maar de manier waarop is dan toch wel weer verrassend. Vergelijkingen dringen zich natuurlijk op met Don't Look Now, waarin eveneens een echtpaar de weg kwijt raakt in Venetië. Maar die film heeft dan toch weer net even meer substantie.

lezertje
-
- 938 berichten
- 0 stemmen
Natasha Richardson is toch een lekker ding om naar te kijken. .

Fransman
-
- 2578 berichten
- 2006 stemmen
Lekkere dingen hoeven niet te kunnen acteren. Bovendien is ze geen lekker ding meer, want ze is dood. Heel erg dood.

lezertje
-
- 938 berichten
- 0 stemmen
Lekkere dingen hoeven niet te kunnen acteren. Bovendien is ze geen lekker ding meer, want ze is dood. Heel erg dood.

Fransman
-
- 2578 berichten
- 2006 stemmen
Je hebt natuurlijk gelijk. Ook 'lekkere dingen' horen te kunnen acteren. Anders moeten ze een ander beroep kiezen. Maar ik ben het niet met je eens dat er niets aan haar verloren is gegaan. Wat so wie so een beschamende opmerking is over iemand die is overleden. Maar heb zojuist de film Asylum uit 2005 gezien, waarin ze een prachtige rol speelt en laat zien dat ze uitstekend kan acteren. Maar misschien wel met een heel wat betere script dan 'The Comfort of Strangers'.
Overigens, kan je laatste opmerking niet plaatsen. Die hoort niet bij deze film thuis, denk ik.

lezertje
-
- 938 berichten
- 0 stemmen
Overigens, kan je laatste opmerking niet plaatsen. Die hoort niet bij deze film thuis, denk ik.
Heb hem inmiddels. Op de juiste pagina gezet. En wat jouw opmerking betreft: "Wat so wie so een beschamende opmerking is over iemand die is overleden." Je wilt toch niet beweren dat je zoiets over niemand mag zeggen?

Sergio Leone
-
- 3659 berichten
- 2440 stemmen
Barslecht.
Veel slechter kom je ze niet tegen. Een film waar behalve de locatie alles tegenvalt. Het foute semi-zwoele sfeertje zou nog een amusante guilty pleasure hebben kunnen opleveren maar zelfs dat zit er niet in. Men pakt het bloedserieus aan, in een poging een sexy thriller te maken. Het resultaat is lachwekkend slecht. Natascha Richardson en Rupert Everett zijn van het slechtste dat ik ooit heb zien acteren.
1

yeyo
-
- 6270 berichten
- 4214 stemmen
Misschien is het de ramptoerist in mij, maar ik heb enorm genoten van dit jaren '90 draakje. Co-productie, allerlei grote namen, groot budget dat nooit een return of investment zou halen, Badalamenti soundtrack, weelderige set designs, Armani pakken en dat voor een erotische B-thriller met de allure van een stuiverromannetje, allemaal au sérieux en met veel bombast gebracht. Wat een geweldige periode toch, toen sleazebags zoals Joe Esterhaz een miljoen dollar konden verdienen met het neerpennen van vunzigheid. Ook de vertolkingen zijn van een 'slechtheid' die eigenlijk hilarisch en bijna artistiek is. Walken, die op een soort krampachtige wijze iedereen zijn vaag 'levensverhaal' komt vertellen, is het toonbeeld van een ongemakkelijke vertaling van boek naar scherm, maar daarom niet minder intrigerend. Of hoewel, misschien is Schrader wel subtieler dan we denken en zag hij dit zelf als één grote grap. Dat de man oprecht gevoel voor humor heeft, blijkt uit de non-sequitur scène waar de poetsvrouw in het hotel van de hoofdpersonages luidkeels PERMESSO roept, uiteraard slechts nadat ze reeds de kamer binnenstormde. Toch een bemoeiziek volkje, die Italianen.

scorsese
-
- 10927 berichten
- 9731 stemmen
Goeie film waarin een koppel de weg kwijt raakt tijdens een vakantie en geholpen wordt door een vreemdeling. Er wordt vrijwel niets uitgelegd hier en ook de personages blijven vraagtekens oproepen. Desalniettemin wist de film me te blijven intrigeren. De mysterieuze sfeer, het onvoorspelbare, het ongemakkelijke soms en de mooie beelden van Venetië dat een perfecte locatie vormt.

Lebarron
-
- 1021 berichten
- 702 stemmen
Een vreemde film die op mij deed denken aan een combinatie tussen Bitter Moon en Don't Look Now. Nou zijn die twee films wel veel beter, uiteraard. Het speelde zich net als Don't Look Now af in Venetië en weet net zo'n beklemmende sfeer uit te ademen, zij het visueel op een totaal andere wijze. En het echtpaar dat onder invloed raakt van een ander koppel deed me denken aan Bitter Moon. Dat in alle drie de films het om een Brits echtpaar gaat dat als lijdend voorwerp dient droeg ook bij aan dat gevoel. De film was enorm onbehagelijk om te kijken en ik had de neiging hem af te zetten na 10 minuten. Het fletse spel van Everett en Richardson zorgde er met name voor dat ik niet in de film kwam maar Walkens performance deed me toch besluiten te blijven kijken. Net als Colin en Mary raakte ik geboeid door de gesoigneerde maar tegelijk ietwat platvloers penozerige Robert. Walken kan dit soort personages met zijn ogen dicht spelen maar op de een of andere manier was hij dit keer anders dan ooit te voren. Het was dit keer minder kil maar juist enorm broeierig en daarom veel gelaagder dan ik van hem gewend was. Door Walkens performance moet ik concluderen dat Schrader het allemaal zo bedoeld heeft en dat een kunstwerkje is. Sommige kunstwerken zijn goed omdat ze de aanschouwer een onprettig gevoel geven en dat deed deze film zeker.

Het laatste nieuws

Ben Stiller speelt mogelijk drieling in verfilming van 'Three Identical Strangers'

Komende aflevering 'The Last of Us' eerder op HBO Max vanwege Super Bowl

Matthew McConaughey in gesprek voor een rol in hitserie 'Yellowstone'

Arnold Schwarzenegger betrokken bij aanrijding, Update over levenslang veroordeelde 'Riverdale'-acteur | MovieMeter Recap
Bekijk ook

Mishima: A Life in Four Chapters
Drama, 1985
18 reacties

Dellamorte Dellamore
Horror / Komedie, 1994
138 reacties

Valerie a Týden Divu
Fantasy / Horror, 1970
27 reacties

Light Sleeper
Drama / Misdaad, 1992
29 reacties

Duck Soup
Komedie / Muziek, 1933
145 reacties

Bullets over Broadway
Komedie, 1994
33 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.