• 8.560.590 stemmen

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Releasedatum: 4 november 2004

Plot Mou Gaan Dou II

"The Birth of a Legend."

Prequel van Infernal Affairs. Wanneer agent Chen Wing Yan undercover gaat bij de Triads en Triad Lau Kin Ming, in opdracht van zijn baas Sam, bij de politie gaat, krijgen ze op een gegeven moment dezelfde vijand. De baas van een andere bende.

imageimageimage

Diesel

Geweldig poster.

avatar van ToNe

ToNe

Het lijkt erop dat IA2 een soort balans wil brengen in datgene wat we in deel 1 gezien hebben.

Sam, de triade-baas in IA1, heeft bijv. een sympathie-wekkende rol, terwijl zijn rivaal politie-inspecteur Wong toch niet zo'n 'good cop' blijkt te zijn...

Plotsgewijs is het te veel verbonden met zijn voorganger.
Bijna alles heeft betrekking tot onze 'voorkennis' uit het eerste deel en dat brengt enerzijds wel wat interessante inzichten en grappige ironie, maar is helaas niet vernieuwend.

Ironisch is bijv. de scene waar Yan met Wong de voortzetting van hun undercoveractie bespreken op de begraafplaats waar ze [in IA] uiteindelijk zelf begraven zullen worden.

Gelukkig zit hij over het algemeen goed in elkaar dus is hij het bekijken wel waard.

avatar van Redlop

Redlop

Het heeft niet de vaart en spanning van deel I, maar toch de moeite waard. Mooie scene op het eind waar de stervende Ngai Wing-Hau nog net de politiebadge van Yan ziet en met zijn ogen Sam nog iets probeert te zeggen.

avatar van one23

one23

ik vond dit deel ook iets minder dan deel 1.

Deze film toont meer emotie.

goed acteer werk van Edison Chen.

avatar van kArIzMa_TuRk

kArIzMa_TuRk

ik gaf deel 2 en 3 een 3* want ik had meer verwacht na het eerste deel, was dus niet gelukt.

avatar van kiriyama

kiriyama

Een stuk minder dan deel 1. Maar desondanks toch de moeite waard.

avatar van sju

sju

Ikzelf vond deze film net zo goed als deel 1. Het mooie van de films is dat niet alles wordt voorgekauwd, maar dat je goed moet opletten. Maar zit je er eenmaal in, zijn beide films goed genietbaar... Ik vond deze film qua verhaal toch leukere elementen bevatten, zoals de de al zeven jaar geinfiltreerde mol die voor de ogen van Yan wordt neergeschoten door Ngai

beide 4*

avatar van paffy

paffy

Als deel 1 er niet is, dan was het veel beter. Want nu is iedereen aan elkaar verbonden

avatar van J.T.O

J.T.O

Hij blijft gewoon erg goed. Zelf had ik verwacht dat hij minder goed zou zijn, maar toch heeft het mij verbaasd.

****1/2

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Weer een goede film. Iets beter dan deel 1. Met weer goede acteurs. En dit keer speelt het in het verleden.Alleen was alles wel erg verward in elkaar gezet en haalde ze dingen door mekaar: Bv 3 dingen door elkaar, die scene met die schietpartij in Thailand en dat die man in de fik staat en een executie. Je volgt het dan gewoon niet meer en kan iemand mij die scene in het station uitleggen?

Maar igg een prachtig vervolg. Met een kijk in het verleden van de personages uit het eerste deel.

Weer prima geslaagd.

avatar van Mr_White

Mr_White

• 2067 berichten

Zeer goede opvolger van Infernal Affairs. Ik vond het met name goed dat ze dieper in gingen op de relatie tussen inspecteur Wong en Sam, aangezien in het eerste deel al signalen waren dat ze elkaar goed kenden.

avatar van Jack Sparrow

Jack Sparrow

Goed vervolg op een op een al erg sterk 1e deel. Het script zit erg goed in elkaar en het blijft de gehele film opletten geblazen. Het acteerwerk is goed en de sfeer in de film is duister. Ook goede personages blijken niet altijd even goed te zijn zoals ze in deel 1 naar voren zijn gekomen. De emoties in deze film lopen bij de verschillende bazen erg hoog op wat zorgt voor de nodige afrekeningen. Beide mollen krijgen het af en toe erg zwaar te verduren. Yan blijkt steun te hebben van een andere mol, echter is dit ,helaas voor hem ,van korte duur. Ik vind het vooral erg knap hoe de verschillende personages aan elkaar gelinkt zijn. Je kunt uit deze film goed zien dat Scorsese hier elementen uit heeft gehaald voor The Departed. Ik denk dat deze film trilogie de film The Departed nog eens extra goed maakt gezien je door deze serie een betere kijk krijgt op de verschillende personages in de remake.

4 sterren

avatar van JohnStacks

JohnStacks

Huh klopt het niet dat je bij zon scene zon man hoort spelen op zijn instrument het Nederlands Volkslied, die scene waar alle bazen worden vermoord???

Waarom eigenlijk?? wel geinig en toevallig

avatar van orbit

orbit

• 12092 berichten

Leuke prequel van Infernal Affairs.. Sam's story begins Ik ga snel deel III bekijken (waarschijnlijk de sequel van deel I ). Deze vond ik wel wat langdradig en sentimenteel bij momenten, dus een ietwat lager cijfer dan het eerste deel. Al met al een prima filmpje. En het is zeker niet het Nederelands volkslied, het is het nederlands voetbalanthem: 'wij houden van oranje', dat zal wel oorspronkelijk een ander lied zijn

avatar van mishad

mishad

'Infernal Affairs II' mist een aantal zaken die 'Infernal Affairs' zo goed maakte. Zo is de spanning tussen de mollen verdwenen omdat het verhaal vooral om hun bazen draait. Ook heeft het strak in elkaar gestoken script plaatsgemaakt voor een nodeloos ingewikkeld script, die voor nogal wat verwarring zorgt. En tenslotte worden vooral Tony Leung en Andy Lau gemist, zij tilden de film naar zeer grote hoogte. Wat overblijft is een uitstekende politie thriller, sfeervol gefilmd en vakkundig gemonteerd, maar zonder de geniale vlijmscherpe spanning van deel 1.

De muziek uit de desbetreffende scène is trouwens van het schotse lied/gedicht 'Auld Lang Syne', wat gezongen wordt tijdens nieuwjaar of als afscheidslied bij bijvoorbeeld een begrafenis. Bij ons is het inderdaad vooral bekend doordat Andre Hazes de melodie gebruikte voor 'Wij Houden van Oranje' in 1988.

avatar van leidsehoodie

leidsehoodie

Inderdaad waanzinnige poster. Die Hong Kong flats blijven bijzonder!

Deze films moet ik snel gaan zien.

avatar van brabusRUS

brabusRUS

Ga deze film vanavond zeker kijken. Ik vond deel 1 super! Wat ik wel een beetje jammer vindt is de uitzend tijd. Vanilla sky (2001) is vandaag ook op tv om 20:30 tot 23:05. En omdat IA om 22:25 begint, moet ik Vanilla Sky missen. Erg jammer. Maar ja, Mou Gaan Dou II krijgt voorrang.

avatar van Hypno

Hypno

Ja erg irrirant die uitzend tijd. als Vanilla Sky ook om 22:25 zou komen was ik zonder twijfel voor Vanilla Sky gegaan. 20:30 is echt een kut tijd dan zit ik meestal nog te gamen.

avatar van Glacius

Glacius

Ik zal waarschijnlijk één van de weinigen zijn, maar ik vind dit deel een tikkeltje beter dan het eerste deel. Alhoewel het eerste deel een erg goed verhaal heeft en veel spanning bevat (Meer dan dit deel) vind ik het eerste deel minder goed uitgewerkt.

97 min is tekort voor een misdaadfilm van dit kaliber.

Dit deel voelt een stuk completer aan met zijn ruime speeltijd...

avatar van brabusRUS

brabusRUS

Ik vond deze film wel wat slechter dan deel 1. Ben benieuwd naar deel 3.

avatar van nightbreed

nightbreed

Ik was de film totaal vergeten en schakelde een uur te laat in.

Het stuk wat ik wel gezien heb deed een beetje Godfatherig aan.

Deze film is een stuk rustiger en epischer dan het eerste deel waardoor hij makkelijker te volgen is.

Het acteerwerk was weer top.

avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

Zonder dat ik kan aangeven waar de schoen precies wringt, vond ik dit deel qua sfeer beduidend minder dan het eerste deel. Hopelijk komt deel drie binnenkort ook op TV, anders huur ik 'm wel, en misschien stel ik mijn score nog wel bij nadat ik alles op een rijtje heb gezien...

avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

Wederom een toppertje. Het verhaal is wellicht ietwat moeilijker te volgen door de vele plottwists en flashbacks, maar de acteurs doen hun best en we krijgen een inkijkje in de interessante relatie tussen Sam en Wong, die ook maar gewone mensen van vlees en bloed en met gevoelens blijken te zijn. Het geheel is weer stijlvol vastgelegd en ook de muziek is wat beter te pruimen dan in het eerste deel. 4*

avatar van ILDIB

ILDIB

Het probleem van deel 1 is bij deel 2 nog erger, het herkennen van de personages in het begin van de film, gaat te rap dat chinees. Verders wel de lekkere sfeer van deel 1 maar nergens de intenstiteit helaas.

Deel 3 komende woendag

avatar van Spetie

Spetie

Heel aardig vervolg op het sterke eerste deel. D.m.v. vele flashbacks worden enkele bekende karakters uit het eerste deel nu duidelijker uitgewerkt. Dat is op zich mooi gedaan, maar de film is hierdoor af en toe wel lastig te volgen. Ook is de film toch duidelijk minder spannend dan de eerste, iets langdradiger en wat sentimenteler. Ondanks die gegevens is het acteerwerk ook in deze film sterk en is ook dit een bovengemiddelde film!

gauke

Deel 1 staat in mijn top 10. Deel 2 was voor mij wat ingewikkelder.

Onderhond

Beter dan het eerste deel.

Iets ruwer, wat minder gelikt en wat boeiender gebracht. Vreemd genoeg is de afwezigheid van Lau en Leung zelfs een pluspunt. Wong en Tsang deden het ook in deel 1 al beter en krijgen hier meer ruimte. Vooral Tsang is echt geweldig hier. Man heeft steeds zo'n geweldige lach. Daarbij is ook Francis Ng erg op dreef, heeft misschien een wat clean imago maar is toch ook echt een goed acteur. Chen doet het verder aardig maar is duidelijk de minste van de hoop.

Verhaaltje is inderdaad wat ingewikkelder, daarmee ook wel iets minder flauw en makkelijk. Alleen jaar dat dit deel iets te lang duurde, het laatste half uur leek wel een einde of 3-4 te hebben. Hadden ze iets vlotter mogen afhandelen.

Visueel ook iets beter, wat mooier geschoten en minder irritant aan elkaar geëdit. Soundtrack is vaak nog wel erg aanwezig maar gaat ook nét iets beter bij de beelden.

En zo komt dit deel op een verdienstelijke 3.5* In zowat alles beter dan deel 1, behalve dan dat het hier af en toe net iets te langdradig wordt.

avatar van Baggerman

Baggerman

Met mijn voorganger ben ik het in grote lijnen wel eens. Ik vind deel II iets minder dan zijn voorganger, dat ik gewoon spannender vond. De suspense had voor mij een meerwaarde t.o.v. dit deel.

Onderhond schreef:

Inderdaad een prima acteur! Heeft een erg intelligente en bedachtzame uitstraling. Vraag me alleen af hoe je zijn achternaam uitspreekt? Als een ingehouden niesbui?

Onderhond schreef:

Vooral Tsang is echt geweldig hier. Man heeft steeds zo'n geweldige lach.

Ja, ik begin toch wel een beetje fan van hem te worden. Ik vond hem in komische rollen altijd al goed (een soort niet-irritante Chinese Danny DeVito), maar blijkt nu véél en véél veelzijdiger dan ik dacht.

Hij is in het dagelijkse leven ook grappig, want hij schijnt nogal berucht (bij de 'sterren) en beroemd (bij het grote publiek) als flapuit en zegt alles meteen wat hij denkt.

Volgens mij zag ik hem trouwens laatst ook in een piepklein rolletje in een jaren zeventig kungfu film. Bizar schouwspel!

avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

Een wat 'normalere' misdaadfilm dan deel 1.

Dit deel blikt eigenlijk terug op de geschiedenis voor deel 1 maar is niet te volgen zonder deel 1 gezien te hebben. Chronologisch zouden de films gezien moeten worden als eerst, deel 2, dan deel 1 en deel 3 speelt tussen deel 2 en 1 in en ook gedeeltelijk na deel1... Eigenlijk zou ik iedereen aanraden eerst The Departed te kijken om het hele verhaal goed te snappen

Dit deel is verder een prima film maar mist wel wat de spanning en het boeiende kat-en-muis spel uit deel 1. Hier gaat het meer om de geschiedenis vooraf en dan eigenlijk niet die van de mollen uit het eerste deel maar vooral hun bazen, die het ovverigens ook prima doen, mooie en overtuigende karakterrollen wederom. De film heeft dan ook meer een wat epischer en klassieker karakter, deed me soms wel wat denken aan The Godfather zelfs.

Ook het zakelijke, bijna steriele, sfeertje komt minder uit de doeken het gaat er hier een pak emotioneler en sentimenteler aan toe. Neemt niet weg dat het allemaal weer strak en mooi gefilmd is.

Het hoogtepunt zijn de geweldige afrekeningen uit de film, bijzonder spectaculair mag ik wel zeggen.

Prima film, 3.5*

avatar van grovonion

grovonion

• 2092 stemmen

Kan me best aansluiten bij je mening, Madecineman. Goede film maar mist de originaliteit en intensiteit van de eerste.