• 8.563.725 stemmen

Tintin et le Lac aux Requins (1972)

Avontuur / Animatie | 81 minuten

Genre: Avontuur / Animatie

Alternatieve titels: Kuifje en het Haaienmeer / Tintin and the Lake of Sharks

Oorsprong: België / Frankrijk

Geregisseerd door: Raymond Leblanc

Met onder meer: Jacques Careuil

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Tintin et le Lac aux Requins

Kuifje en Kapitein Haddock gaan vakantie vieren bij professor Zonnebloem in Syldavië. De professor is bezig met een nieuwe uitvinding, een apparaat dat voorwerpen kan dupliceren. Maar er is nog iemand geïnteresseerd in de uitvinding. Deze geheimzinnige persoon wil de uitvinding gebruiken om gestolen kunstwerken te dupliceren en te verkopen. Kuifjes vrienden Niko en Nouchka worden ontvoerd om de uitvinding in handen te krijgen.

imageimageimageimage

Dupond (stemrol)

Dupont (stemrol)

Niko (stemrol)

Nouchka (stemrol)

Le professeur Tournesol (stemrol)

avatar van Mischa

Mischa

Rasvijand? Is dat Afrikaans ofzo?

Overigens een beetje jammer dat je zo'n beetje driekwart van het verhaal hebt neergepend.

Film is leuk, vroeger erg vaak gezien.

forelli

Heb deze film vroeger ook gezien, ook nog in 2003 toen ik op vakantie in Engeland was, best leuke film.

forelli

Wanneer zou deze eigenlijk is op tv komen?

forelli

Eindelijk heb ik deze geweldige Kuifje film op dvd in het nederlands

DiDa

Weet iemand of deze film te koop is op dvd, Nederlands gesproken?

Ja.

DiDa

Weet je dan misschien waar. In de winkel zie ik hem nergens liggen...

Dankjewel Quentin!

avatar van arma22

arma22

Ik had deze vroeger op video maar die kwaliteit werd te slecht dus ik heb hem maar op dvd gekocht.

avatar van thunderball

thunderball

Leuke Kuifjefilm! Ooit in mijn jeugd (jaren '70) twee keer in de bioscoop gezien (1 keer zelf en 1 keer met school)! Later in mijn tiener tijd van TV op genomen. Blijft leuk, ik zal hem weer eens een keer in de kast op zoeken en bekijken.

Quentin

Animatie is van matig niveau en je merkt dat het geen verhaal van Hergé is.

avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

Grappige film, geweldige strip van Hergé waarvan een tekenfilm is gemaakt. Leuke bedacht en bijzonder goed nagebootst. De gewone tekenfilmpjes zijn wel wat leuker maar deze is toch ook wel bijzonder. Jammer van de stemmen, je hoort namelijk hele vreemde stemmen, de serie-stemmen zijn vele malen leuker maar dat komt denk ik omdat je eraan gewend raakt.

Quentin

Dit is een orgineel verhaal, er bestaat geen eerdere strip van Hergé van. Wel is er een strip verschenen naar aanleiding van de film.

avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

Klopt die strip heb ik dan ook. Moet wel zeggen dat ik de film makkelijker te begrijpen is.

avatar van killerfreak

killerfreak

op zich wel leuk verhaal, maar geluid en stemmen zijn duizend keer erger dan in de normale serie, wat ik toch wel bijzonder jammer vind. Helaas maar een 2tje

avatar van Dick2008

Dick2008

Leuke film net als de serie met die korte films

avatar van Baggerman

Baggerman

Quentin schreef:

Ja, dat vond ik als kind altijd irritant, dat deze maar niet in stripvorm te vinden was!

Wel een leuke film, maar wat wil je ook met Kuifje....

avatar van jumpstylemovie

jumpstylemovie

Ik vond kuifje altijd een leuke serie , daar bleef het wel een beetje bij. De serie vind ik namelijk beter dan de films. Toch is deze niet slecht.

avatar van akka

akka

Persoonlijk vindt ik de beste verfilming van de uitgekomen kuifjes

4.0

avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

Het is geen verfilming van een Kuifje-verhaal, maar speciaal voor de film geschreven.

avatar van Dick2008

Dick2008

Lang geleden dat ik deze film voor het eerst zag. Nu dan weer eens herzien. Hij zit als bonus dvd bij de 7dvd-filmbox van de serie. De eerste keer was een Duitse versie, van RTL+, en moet zeggen dat die stemmen beter zijn. Trouwens van de serie zijn de stemmen ook beter. Dat gaat op zich best een rol spelen bij de beoordeling.

Het is een grappige film, beetje James Bond-achtig verhaal. Het tekenwerk is redelijk maar heel erg mooi ook weer niet. Een vrolijke film om weer eens gezien te hebben al viel hij toch wat tegen.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Leuk tekenfilmpje van Kuifje. Perfecte tekenstijl, leuke karakters, leuk avontuur en enorm vermakelijk. 3,5.

avatar van lars-pixar

lars-pixar

Tintin et le Lac aux Requins.

Mooie titel, mooie film.De film had gewoon een aflevering kunnen zijn want het scheelde maar 20 min.Goed verhaal, als de gewoonlijke afleveringen van kuifje (en films) Helaas geen stripverfilming. 2,5*

avatar van TMP

TMP

Aardige Kuifje, maar hij redt het toch echt niet bij de serie. Zowel qua verhaal als qua animatie stukken minder.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Deze had ik als Kuifje-fan al die jaren gemist (ooit het boek hiervan wel eens gelezen, maar is al wel heel lang geleden).

Iets meer op een jeugdig publiek gericht dan de albums.

Kapitein Haddock houdt zich in qua vloeken (een paar keer de duizend bommen en granaten).

Toch wel leuk extraatje op de officiele albums en wat minder statisch dan die andere Kuifje-animaties.

Verhaaltje is behoorlijk okay.

avatar van 606

Voor die tijd een super mooi gemaakte animatie film.

Leuk en spannend verhaal en goede stemmen.

3 sterren

avatar van AnthonyG.

AnthonyG.

Nog altijd niet volledig gezien, moet er eens van komen, want het boek was vermakelijk genoeg.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Er zijn al betere animaties geweest van Kuifje en toch kan het nog steeds de sfeer van de strips bewaren. Het verhaal leent zich er wel toe om een langspeefilm te maken. De bekende figuren uit de reeks nemen het op tegen een Blofeld-look-a-like in een James Bond verhaal. Nochtans niet gemaakt door Hergé zelf. Wat meteen verklaart dat er betere verhalen van Kuifje zijn. Wat niet wil zeggen dat het slecht is. Verre van. De animatie is met momenten vrij gedetailleerd en dan weer te simpel. Zal denkelijk ook wel aan het budget liggen. Minpuntje is het ontbreken van Hergé's inspiratie (mist zo wat persoonlijkheid) en de liedjes die toch van mindere kwaliteit zijn.

avatar van RuudC

RuudC

Hergé mag er dan weinig mee te maken hebben gehad, toch is deze tekenfilm best aardig. De concurrentie met de comics is niet te winnen. Kuifje heeft wel spannendere en interessantere avonturen beleefd. Het verhaal op het haaienmeer is in ieder geval mooi getekend; een typisch product uit de jaren ’70. Sommige bekende personages worden er soms wel heel geforceerd naar voren gebracht (Madame Castafiore), maar echt storen doet het ook weer niet. Ook hier weer loopt een reisje anders dan het zou moeten. Het blijft leuk om te zien hoe trifonius met nieuwe bevindingen veel kleur geeft aan zo’n avontuur. Het gedeelte met de stad onder water zag er heel tof uit. De film is duidelijk meer voor de vooral kleine kinderen bedoeld en dat is ergens wel jammer. Het plot van bijvoorbeeld Kuifje en de Zonnetempel is veel interessanter. Ingewikkelder, maar ook voor de jongsten vrij goed te bevatten. De liedjes zijn niet meer dan redelijke melodielijnen en een erg geforceerde tekst erop. Helaas erg matig. Gelukkig komen die dan weinig voorbij en krijgt deze film een keurige drie en een halve ster.