Flirt (2005)

Nederland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jaap van Eyck
met Egbert Jan Weeber, Lidewij Mahler en Rifka Lodeizen

Lex (Egbert Jan Weeber) is een jonge acteur die verliefd is op Ankie. Maar hij heeft één probleem: hij heeft nog meer vriendinnen. Platonische relaties zijn dat, met 'hoogstens een beetje geklooi boven de gordel'. Maar dat vindt Lex geen vreemd gaan. Bovendien is geestelijke trouw veel belangrijker... Dat wil er bij de rest van de wereld niet in. Zeker bij Kim niet. Deze documentairemaakster heeft net haar vriend op straat gezet omdat hij niet van andere dames af kan blijven. Zo komt ze op het idee voor een documentaire over vreemdgaan. Lex lijkt de ideale hoofdpersoon.

avatar van mikey
Typische amsterdamse gezelligheid gemaakt voor en door navelstarende yuppen. Her en der nog wel leuk. Over het algemeen suf sentiment, of zo. Eigenlijk helemaal geen boeiende film.

Heb de film zojuist op televisie gezien. Vind het een erg grappige film, met veel acteurs die mij erg boeien. Egbert Jan en Javier vond ik goed bij de film passen.

Toen ik aan het kijken was, en dacht aan MM, had ik verwacht dat er ontzettend slechte reacties zouden komen en inderdaad. Terwijl de film eigenlijk heel goed laat zien waarom vrij zijn, en vrij denken zo belangrijk is.

avatar van niethie
Verrasend leuk soapachtig relatiefilmpje dat erg leuk in elkaar steekt, tuurlijk hebben we het allemaal al eens eerder en veel beter gezien maar de frisse aanpak zorgde ervoor dat het allemaal prima wegkeek. De acteerpresaties waren dan wel wat minder maar de knappe Mahler maakte (in mijn ogen) een hoop goed.

3 sterren

Beitel
Telkens zit de film nét goed. Cliché's worden handig ontweken en alhoewel de acteurs uitstraling missen heb ik me consequent vermaakt. Heel veel interessante, speelse ideeën die op het einde bijna lijken te worden weggegooid. Maar toch eigenlijk weer niet. De slechte reacties waren inderdaad te verwachten, maar gewoonweg ongegrond. Kreeg wel ergens te horen dat het nogal veel zou lijken op eerdere Terstall-producties (ben ook benieuwd in hoeverre Van Eyck aan het script heeft bijgedragen), maar daar kan ik nu niet over oordelen. Voor mij is het in ieder geval fris genoeg om aan te raden als romantische film, waar ik misschien zelfs meer van genoten heb dan Alles Is Liefde.

>>Cliché's worden handig ontweken...speelse ideeen

*proest* Er zit zo goed als geen niet-cliche in de film...

avatar van BlueJudaskiss
Noem eens een cliche in deze film.

Alsof ik die film nog in mijn geheugen heb zitten.

Olaf K. schreef:
Alsof ik die film nog in mijn geheugen heb zitten.

Beetje onzinnig om dan met zo'n opmerking te komen.

Geloof me, ik heb genoeg romantische komedies gezien. De Amerikaanse zijn vaak gewoonweg niets, de Britse moeten het hebben van de acteurs en hierbij wordt eindelijk eens wat gedaan met het moraal. Dat het niet bijzonder grappig of charmant is valt dan goed te accepteren, fijn om weer eens wat anders te zien.

Ik zie niet wat de tegenstelling nederlands amerikaans ermee te maken heeft. Zelfs als we flirt vergelijken met amerikaanse komedies vindt ik die hele film nog een vleesgeworden cliche. Er wordt eens wat gedaan met de moraal? Het is de zoveelste nederlandse film over die lekkere vrije en gekke amsterdammers, waar ik zo langamerhand op kots.

Beitel
Tja, ik beschouw het niet als een cliché. Kan mijn mening altijd nog over veranderen, maar als ik een romantische film zou moeten uitkiezen ga ik voorlopig liever voor een als deze.

Zoveelste Nederlandse film over die lekkere vrije en gekke Amsterdammers? Overdrijven is ook een vak zeg ...

phileine zegt sorry, turks fruit, Siberia, boekverfilming, simon, flirt, hufters en hofdames, alles is liefde, oesters van nam kee, etcetera. Hele oeuvres gaan erover. Maar flirt was wel echt de allerslechtste. Hoewel, phileine loog er ook niet om....

Jij ziet liever films over vastgeroeste en bekrompen provincialen?

M.a.w: je noemt elke film op die zich (gedeeltelijk) in Amsterdam afspeelt. Dat je er bij het werk van Terstall en Flirt aan denkt, kan ik inkomen. Maar om er nu Turks Fruit, Oesters van Nam Kee, Siberia, Phileine zegt Sorry en Alles is Liefde bij te halen ... Die films hadden net zo goed ergens anders gesitueerd kunnen worden.

ja, dus wat is je punt? Zoveelste Nederlandse film over die lekkere vrije en gekke Amsterdammers. Ik geef een lijst, weer niet goed...;)

Zal het nog sterker vertellen. Zonder dat turks fruit hadden we dat hele amsterdam is zo'n lekkere vrije gekke stad genre waarschijnnlijk niet gehad. Dus die film is de OER amsterdam is zo'n lekkere vrije gekke stadfilm.

Maar goed, ageren tegen flirt is nog stompzinniger dan die film gaan zitten verdedigen. Als het nou nog een tragisch mislukte film was...Het is gewoon totaal niks. Maar waar het mij omgaat: zeggen dat flirt leuke speelse dingen doet met morele kwesties is Quatsch. Het is zo oud als het genre waar het deel vanuit maakt.

Olaf K. schreef:
Punt is dat je lijst onjuist is. De films gaan niet specifiek over vrije en gekke Amsterdammers.

En daarbij zeg je dat de film niet eens meer in je geheugen zit, hoe kun je dan zeggen dat het helemaal niks is...

Polygamie is nog taboe in Nederland, misschien dat je het daarom niet kan verdragen Olaf?

Die films gaan wel over amsterdammers want die films spelen zch in amsterdam af en gaat over mensen die in amsterdam wonen. Dus op dit punt heb ik gewoon gelijk en jullie niet. Kun je wel zeggen dat het niet specifiek gaat over amsterdammers en dat het dus eigenlijk toeval is dat al die films in amsterdam spelen, maar dat is een andere vraag. Ik vind het geen toeval.

Die film zit niet in mijn geheugen omdat er niets memorabels is om ervan te onthouden, afgezien van het feit dat er niets memorabels zit in die film om te onthouden. Wat memorabel is, is dat het zelden zo slecht gedaan wordt.

En nee, ik heb niets tegen films met polygamie. Ik zeg aleen dat films met polygamie en amsterdammers inmiddels een geijkt genre op zichzelf vormen en als zodanig een uitstekende playround voor een spelletje 'Wie kan de meeste cliches in 1 film stoppen'. Vooralsnog: Westdijk!

avatar van BlueJudaskiss
Ik geef je wel een beetje gelijk als je het hebt over die amsterdammers in amsterdam. Maar dat ligt er natuurlijk ook aan dat het logistiek ook makkelijker is om in Amsterdam te draaien. Enne...polygamie bij Westdijik? Ik vond zn films niet zo boeiend, maar qua cliches viel het toch wel mee?

gotti schreef:
Jij ziet liever films over vastgeroeste en bekrompen provincialen?

Waarom niet?

Spetters en Wilde Mossels waren tenslotte ook hits

Westdijk en polygamie (al is polygamie niet eens het juiste woord): Siberia. Twee ongelofelijke amsterdammers die wedstrijdje doen wie het meeste toeristen kan neuken.... Exemplarisch voor waar ik het over heb, lijkt me.. En ja, daar heb ik een probleem mee. Omdat het zo ongelofelijk quasi-stoer is.

avatar van Quentin
BlueJudaskiss schreef:

Hoe kom je erbij dat Wilde Mossels een hit was

Beitel
Ik heb te weinig van de door Olaf genoemde films gezien om erover te kunnen oordelen hoe cliché het wel niet is. In vergelijking met, Phileine Zegt Sorry, Simon, Alles is liefde en Oesters van Nam Kee, vormde Flirt voldoende afwisseling. Het is nogal wiedes dat onze vrije seksmoraal regelmatig terugkomt in films (met name voor Terstall is het ook een belangrijk onderwerp), maar Flirt deed er wat mij betreft genoeg leuks mee. Afijn, als het toch wat minder origineel blijkt dan gedacht zal ik mijn score gepast verlagen.

Ik kan Olaf overigens wel een beetje begrijpen. Ik erger me ook kapot aan dat rijtje films wat hij opnoemt.
Ik zou het niet per se 'Amsterdams' noemen, maar het zijn wel goede voorbeelden voor van die quasi-hippe, vrije, idd veel kinderachtige sex-toespelingen op z'n Gipharts , enorm grote bek hebbende sukkels-films.

Overigens zijn Amsterdammers helemaal niet zo, het zijn in mijn ervaring eerder provinciaaltjes die in Amsterdam komen wonen en dan ineens denken tof te gaan doen die dat soort mentaliteit hebben.

avatar van Aapje81
De film schiet op een aantal fronten tekort maar wist me toch wel te raken. Vooral het acteerwerk vond ik heel behoorlijk en dan met name Lidewij Mahler. Geen bijster goede film maar hij had zijn momenten.

BlueJudaskiss schreef:
Spetters en Wilde Mossels waren tenslotte ook hits

Dat waren films over mensen met Amsterdamse - vrije en gekke - harten. Het nadeel was dat ze er niet woonden...

avatar van mikey
mikey schreef:
Typische amsterdamse gezelligheid gemaakt voor en door navelstarende yuppen. .
Heyy dat zei ik ook al.

avatar van ILDIB
Wazig en slecht. En veel erger onverstaanbaar soms. De geluidsbewerker van deze film mogen ze ter plekke ontslaan. Niet leuk, niet emotioneel, niet spannend, niks..

avatar van BlueJudaskiss
Stem een halve punt verhoogd, al was het alleen maar om een lange neus te trekken naar alle laagstemmers. Ik had mezelf gisteravond beloofd om vandaag weer eens naar Flirt te gaan kijken, en na een vierde kijkbeurt is dit me wederom niet tegengevallen. Geen lachsalvo's, maar prachtig camerawerk een mooie balans tussen humor en drama. Heerlijk! 4,0*