Mousehunt (1997)

Alternatieve titels: Mouse Hunt | Muizenjacht

Komedie / Familie

geregisseerd door Gore Verbinski
met Nathan Lane, Lee Evans en Christopher Walken

Bij het overlijden van hun vader erven Ernie en Lars Smuntz een keramisch ei, een bijna lege kist Cubaanse sigaren, wat verbleekte zilveren lepels, een oude koordenfabriek en een bouwvallig huis dat er plompverloren bij ligt op een schier onmetelijke vlakte. Enkele dagen later verliest Ernie alles wat hem nog restte, zijn Franse restaurant en Lars moet lijdzaam en platzak toezien hoe zijn fabriek wordt overgenomen door muitende arbeiders. De twee broers die noodgedwongen hun toevlucht zoeken in het ouderlijke krot, vernemen dat dit één van de laatste pareltjes is van de negentiende-eeuwse architectuur. Het 'krot' kan hen, mits restauratie, tien tot twintig miljoen dollar opbrengen. Maar de Smuntzen zijn echter niet de enige bewoners van het pand.

avatar van BoordAppel
Aardige film. Leuk geacteerd maar af en toe net iets te kinderachtig en te veel, niet erg goede, computeranimaties waardoor ik slechts een 3 geef. Hoorde vooraf veel over de rol van Walken. Leuk, maar daar had ik toch iets meer van verwacht.

avatar van speedy23
Gore Verbinski's regiedebuut met stand-up comedian Nathan Lane en een een andere Amerikaan Lee Evans, die de opdracht kregen Laurel en Hardy te imiteren. Zij doen dat vakkundig. Die ene muis werd tot leven gebracht door poppetjes, digitale effecten en maar liefst 63 echte muizen. Ook de nevenpersonages zijn hilarisch, zoals Christopher Walken als de 'Terminator' van de muizenverdelgers en Chaykin als een bezeten verzamelaar van huizen. Dit is een prettig gestoorde film...

avatar van sinterklaas
Erg leuke familie-film. Heb hem alleen van het Nederlands gesproken versie gezien.

Maar hij was erg grappig. Die Ernie en Lars

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vermakelijk familiefilmpje met flauwe maar ook leuke grappen. Mooi gefilmd en sfeervol maar helaas niet hilarisch. Alhoewel, Walken steelt de show volledig. Redelijk.

Opvallend hoe goed Verbinski omgaat met het Tom & Jerry achtige scenario en er een leuke film van maakt. Mooi in beeld gebracht en een heerlijk tempo. Ietwat ondergewaardeerd hier. Heb Verbinski nog steeds niet omarmd, maar qua familie-entertainment, een vakman. 3 sterren.

avatar van booyo
Tja, een echte kinderfilm. Erg flauw, maar toch vermakelijk. Aangename verassing dat Walken ineens langskwam. Her en der ook nog wat volwassen humor. Prima voor een keertje, of voor de kinderen onder ons.

avatar van brabusRUS
A world without string is chaos

Het is eerste uur is best leuk, alleen de laatste 30 minuten vond ik erg matig. De film was over het algemeen erg kinderachtig, waardoor die soms ook best irritant kon zijn. Vooral Lee Evans vond ik zo nu en dan stront irritant. Nathan Lane daarentegen vond ik af en toe best grappig. Ook Christopher Walken was hilarisch als ongedierte bestrijder. Verder vond ik het leuk hoe die muis zijn weg kon vinden in het huis. De manier waarop werd leuk gefilmd.

avatar van movie acteurs
Vermakelijke/leutige familie film waar je zeker om kunt lachen. De film is bedoeld zoals het bedoeld is, en is goed geslaagd ook. Bij sommige scene's moest ik zeker wel lachen. Dit was dus best een fijne kijk ervaring. Leuke film dus goed voor een 3,5.

avatar van Shinobi
Soort van Tom & Jerry in het echt, alleen moet Tom de twee broers voorstellen.
Zitten wel wat leuke dingen.

3,0 Sterren.

avatar van namingway24
Een soort live action Tom & Jerry, maar net niet zo leuk.

Ik vond het druilerige donkere sfeertje wel erg leuk, en het voelde niet altijd aan als een typische kindefilm; het was af en toe bijna een zwarte komedie. Die muis was best wel cool en die enge kat was best leuk gedaan.

Lane en Evans zijn wel een leuk komisch duo, en ze hebben een aardige chemistry. Christoper Walken is hier natuurlijk een enigszins vreemde eend in de bijt, maar zijn scènes waren dan wel weer de grappigste van de hele film.

Niet onaardig voor een zondagmiddag.

avatar van K. V.
De film past qua genre perfect bij de Home Alone reeks.
Hij bevat heel wat humor: Slapstick, maar ook veel situatiehumor. Ook de cast was perfect gekozen en het schattige muisje maakte het af.
Visueel was de film ook af. Vooral voor een familiefilm zag het er erg goed uit. Voor de rest was het verhaal niet zo bijzonder, maar toch vermakelijk om je een kleine 100 min aan je scherm gekluisterd te houden.
'k heb er alvast van genoten, een aanrader voor jong en oud

avatar van alexspyforever
Dit is een film om te kijken als je eens goed wil lachen. Zoals sommige mensen al hebben opgemerkt lijkt het qua stijl en humor veel op Home Alone. Voor mij zat er niet meteen veel moraal in, buiten het feit dat op het laatste de twee broers dan toch een manier vinden om samen te werken met de muis. Erg bizar allemaal maar leuk om af en toe eens te bekijken.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik snap de lage score niet. Mouse Hunt is denk ik het best te omschrijven als Tim Burton meets Laurel & Hardy meets Home Alone meets Roald Dahl meets Tom & Jerry. Ik vind het een geweldige film en om veel fragmenten heb ik me rot moeten lachen. Een klein rolletje voor Christopher Walken als ongediertebestrijder; let eens op dat grappige busje van hem met die enorme kakkerlak op het dak. Hilarisch is het fragment wanneer één van de broers aan komt zetten met een psychisch gestoorde kat genaamd 'Catzilla'..

He's Hitler with a tail. He's "The Omen" with whiskers. Even Nostradamus didn't see him coming.

avatar van Pasquinel
Ebenezer Scrooge schreef:
Nu je het zegt. Merkwaardig eigenlijk.

Die oude Disneyfilms krijgen ook maar lage waarderingscijfers hier. Snow White and The Seven Dwarfs *3,43, Dumbo *3,23, Bambi *3,34, Cinderella *3,26

Het is waarschijnlijk het genre waar mensen niet van houden en daardoor lage cijfers geven. Beter zou het zijn dat deze mensen gewoon niet reageren op dit soort films, want hun beoordeling geeft uiteindelijk een vertekend beeld. Mousehunt is in zijn genre gewoon een topfilm. Vooral als familiefilm een echte aanrader.

avatar van Richard_Voorhees
Ik dacht tijdens het kijken dat deze film al van een later datum was en was al verbaasd dat Walken er nog zo jong uit leek te zien.
Maar goed, dit werd inmiddels 18 jaar geleden uitgebracht, dus is het niet te verwonderen dat bovenstaande er nog wat jonger uitzag.
Bovenstaande wist trouwens ook het (naar mijn mening) meest vermakelijke personage van de film neer te zetten, al bleek zijn rol niet heel groot te zijn.
Verder weten de twee broers vooral te vermaken op de momenten dat ze dus op muizenjacht zijn. Zo vond ik de scene met het spijkerpistool wel leuk en vond ik de scene met de stofzuiger extra grappig. Dit laatste kwam mede door een verhaal dat ik vrij kort daarvoor gehoord had dat ook betrekking had op een muis en de jacht met de stofzuiger. Erg toevallig en geinig dat ze dit ook in deze film verwerkt hadden.
Verder maakt het plot de film wel ietwat voorspelbaar, maar bij een dergelijke film vind ik dit niet meteen een ramp.
Geinig voor een keer.