• 8.296.551 stemmen

Geregisseerd door: Takashi Miike

Met onder meer: Mickey Curtis, Hiroyuki Ikeuchi en Daisuke Iijima

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Blues Harp

De ambitieuze yakuza Kenji raakt bevriend met de barkeeper Chuji, die na die uren een flinke cent bijverdient als drugsdealer voor een rivaliserende bende. Naarmate Kenji echter hogerop komt in de maffiawereld, wordt zijn vriendschap met Chuji echter een gevaarlijk twistpunt.

avatar van Hemdale

Hemdale

Op zich nog best een goeie Yakuza film van Miike, alleen had het wel iets korter gemogen, hij was iets te langdradig. Voor de rest ben ik best wel positief over de film, alleen verwacht geen zieke scenes, extreem geweld, gore of iest dergelijks, het is gewoon een nette Yakuza film. Lekkere muziek ook!

Onderhond

Mooie Miike weer.

Leek mij redelijk aan te sluiten bij z'n Young Thugs serie. Yakuza verhaaltje met net iets meer diepgang en drama dan gewoonlijk. Miike's aanpak is redelijk apart, hoewel hij hier het gore en weirde nogal mijdt.

Vooral het begin van de film (eerste uur ongeveer) is bliksemsnel. Sommige gebeurtenissen worden gesuggereerd in luttele seconden en daar moet je het als kijker dan mee doen. Pluim voor Miike dat z'n film toch erg makkelijk te volgen blijft en alles klaarduidelijk is. Mooi voorbeeld van snelle beeldtaal die geen verwarring zaait.

Ook leuk het muziekgebruik in deze film. Niet meteen mijn straatje, maar vooral Chuji weet het gezellig te maken met zijn optredes. Verder redelijk typische yakuza perikelen, maar goed uitgevoerd en voorzien van een mooi einde.

Heb mij geen seconde verveeld met deze film. Zeker niet Miike's beste, wildste, gekste of gefliptste, maar een ijzersterke die "de andere kant" van Miike ook weer even wat meer in de verf zet.

Nipte 4*, fijne film.

gauke

Jammer dat deze film hier niet op dvd verschenen is; ik moest me nu behelpen met een nagechroniseerde Duitse versie en dat is altijd minder dan een origineel. Over Blues Harp: eigenlijk een melancholiek verhaal met overtuigend sterke acteurs (denk ik want ze zien er levensecht uit, alleen andere stemmen gehoord) en prachtige decors. En volgens mij zat er ook een beetje homo-erotiek in, maar ik kan me vergissen.

gauke schreef:

Er is ook een Duitse R2 DVD in het Japans met Duitse én Engelse subs. Maar die nagesynchroniseerde is algemener op het net. Die eerste heeft overigens ook een prachtige hoes.

En volgens mij zat er ook een beetje homo-erotiek in, maar ik kan me vergissen.
Nee, je vergist je niet. Is vaak latent aanwezig bij Miike's films, maar hier explicieter (schijnt).

@ M R:

Speelt die 'Blues harp', zoals op de poster-afbeelding te zien is, nog een feitelijke rol in de film?

Zit er daadwerkelijk Bluesmuziek in?

Dat zou ik graag willen weten.

Mochizuki Rokuro

Ik heb de film nog niet gezien (alleen toevallig vandaag besteld, vandaar dat ik me even in het topic mengde), dus hopelijk kan iemand anders je van een antwoord voorzien.

Toch bedankt MR

Mochizuki Rokuro

Is dit Miike's beste film? Zou zo maar kunnen. Komt in elk geval in het bovenste deel terug samen met Gozu, Big Bang en Fudoh.

Wat een fantastisch ingehouden sfeertje. Miike verstaat natuurlijk de kunst van (beeld)dynamiek, maar hier koppelt hij hoe paradoxaal het ook klinkt dynamiek aan een ingetogen verhaal. Ook dat ingetogene deed hij vaker (die ene Young Thugs film, Rainy Dog en zo). Maar nooit werkte het beter dan hier.

Verder zijn een aantal mindere kanten van Miike hier afwezig of niet sotrend: er wordt prima geacteerd (met name door Ikeuchi), de onderbroekenlol mist en hij vindt het nu eens niet nodig er misplaatste weirde scènes in te doen.

En toch wordt het niet saai, Blues Harp kabbelt niet, maar bruist en is vitaal.

Brix schreef:

Zit er daadwerkelijk Bluesmuziek in?

Dat zou ik graag willen weten.

En waarom dan wel?

Chuji werkt in een bar waar een bluesrock band speelt, met een vleugje reggae-invloed. Dat komt regelmatig in de film terug. Helemaal niet mijn muziek, zo'n type band van bruiloften of personeelsfeestjes. Chuji speelt er af en toe (naar het schijnt niet onverdienstelijk) mondharmonica. Verder komt het zo af en toe in de film terug, maar het is geen issue op zich.

Bedankt voor de uitleg.

Iets moest het natuurlijk ook wel met een blues-mondharmonicaspeler van doen hebben, gezien de titel van de film.

Lijkt mij, gezien je verdere commentaar op de film, wel de moeite waard om eens te bekijken bij gelegenheid.

avatar van goongumpa

goongumpa

Miike is een wrede bastard... Hier niet omwille van gruwelijk geweld of zieke horror, maar door de kijker een erg sympathiek hoofdpersonage voor te schotelen, hem dan na veel omzwervingen net op het goede spoor te brengen, en hem in de laatste seconden genadeloos af te schieten - vrouw en ongeboren kind achterlatend. Spannende film, met veel tempo 'economisch' verteld, levendig, fijne personages. 4*.

avatar van timmienoelie

timmienoelie

Weer zo'n geweldig voortkabbelende film van Miike (vergelijkbaar met Young Thugs, Bird People in China en de eerste helft van Dead or Alive 2). De timing is hier weer alles. Leuke personages, geweldige editing, en de ene perfecte compositie na de andere. Geen moment saai. Takashi Miike voelt cinema als geen ander.

Ga niet naar de filmschool, zet gewoon een Miike op.