Före Stormen (2000)

Zweden
Thriller / Drama

geregisseerd door Reza Parsa
met Per Graffman, Emil Odepark en Maria Lundqvist

Ali El-Rashid, een man van Arabische afkomst, leeft als taxichauffeur in Göteborg. Hij leeft een redelijk gelukkig leven en heeft met de jaren afstand gedaan van zijn land van herkomst en zijn politieke verleden. Leo (12) zit bij Ali's dochter Sara in de klas; hij is in stilte verliefd op haar. Maar zijn dagelijks leven op school wordt bepaald door Danne, een oudere jongen die hem verschrikkelijk treitert. Tijdens een toevallige ontmoeting tussen Ali en Leo adviseert de goedmoedige taxichauffeur de jonge puber beter voor zichzelf op te komen. 'Als je van iemand houdt, moet je een daad stellen, om je liefde daarmee te bewijzen.' Leo stelt een daad. Tegelijkertijd begint voor de taxichauffeur een nachtmerrie als een schaduw uit zijn verleden zich aan hem opdringt.

Njah, hier gaan we weer. Ik zie het echt niet.

Afgezien van de scene in de kleedkamer vond ik de uitwerking ongelooflijk knullig. Deze film had teveel van een TV-film of Bold And The Beautiful aflevering.

Vooral de voorspelbaarheid, maar ook weer de audiovisuele uitwerking vielen mij hier enorm tegen. Dan vind ik een Magnolia honderd keer indrukwekkender en pakkender

De film laat vooral een fletse indruk achter, en weet eigenlijk enkel de aandacht vast te houden gedurende 100 minuten, meer niet. 1.5*

Dustyfan

Dat is toch ruim 94% van de tijd.... Zo slecht was ie dan toch ook weer niet.

avatar van SelmaDuim
Dustyfan schreef:

Dat is toch ruim 94% van de tijd.... Zo slecht was ie dan toch ook weer niet.

Alleen de aandacht vasthouden is niet goed genoeg, staat er, volgens mij begrijp je zijn opmerking niet.

Een les wiskunde kon vroeger ook mijn aandacht vasthouden, maar 5* entertainment was het niet echt.

avatar van nummervlinder
Wij moesten naar die film met de klas gaan zien. Sorry, hoor maar ik vond het echt slecht, de vorige was Finding Neverland en die was véééééél beter. 0.5*

avatar van maxcomthrilla
Aardige film die goed weergeeft hoe moeilijk het te verkroppen is als mensen jouw geboorteland de vernieling in helpen. Wat doe je? Integreer je net zoals Ali tot een keurige Zweed of ga je op den duur of gelijk assimileren en met welke reden.

Keuzemogelijkheden krijgen in deze film plots een andere dimensie. Waar ben je toe in staat? En kun je er zelf ook nog mee leven?

De film gaf mij dus een goed inzicht in het complexe maar totaal ongeloofwaardige verhaal van Ali.

Het verhaal van Leo vond ik ook goed te bekijken. Een gepeste leerling was nog nooit zo alleen. Toch gleed alles makkelijk van mij af na afloop. Ik vond het eerder amusant wat hij deed dan dat ik het schokkend vond. Leuk om eens inzicht in met name de situatie van Ali te krijgen. De transformatie van liefdevolle vader naar een vader die weinig aanspreekbaar is en moordneigingen krijgt. Na 18 jaar! vond ik minder subtiel, vooral omdat de film hier te snel naar toewerkt. Maar van de andere kant hij kreeg ook weinig tijd.....Al met al zeker een leuke film, waarin zakelijke belangen helaas voorgaan. Was het het nou echt waard om te sterven en een blind jongetje achter te laten. Terwijl je eigenlijk zo `n vlotte oma leek? 3,5*

avatar van nummervlinder
Sorry, ik geef het toe, ik ben vrij subjectief en (hoe zal ik het zeggen) heb niet bij mijn stem nagedacht (0, 5*).

Vorig schooljaar gezien in de bioscoop, samen met mijn klasje:

Het begin was eenvoudig, maar diepzinnig gevonden, men liet dingen zien die later een rol zouden spelen in het verhaal.

De (2) verhalen waren op zich mooi in elkaar verwerkt.
De personages werden ook goed voorgesteld en uitgewerkt. Wat ook wel mooi was, was de verschillende (kleine) banden tussen de twee verhalen Leo die verliefd is op Sara, Ali's dochter en dan Ali die hem op toevallige wijze telkens weer ontmoet en goede raad geeft.

Er waren wel enkele scènes waar ik niet echt met 'akkoord' ga, omdat deze wel erg grof waren.

- Leo die dan naakt in de meisjeskleedkamer stond.

- De vinger!

- De oma met haar kleinzoontje, dat ze toch sterft...

-...

Dan waren er ook nog de richtlijnen in het verhaal die ik niet had verwacht:
- Leo schiet 'de pestkop' toch dood.

- Het te weten komen van de 'onbekende' zoon van Ali

- Ali zat er werkelijk mee in zijn hoofd om de oude man te vermoorden

- De bommen (of wat het ook waren) vielen toch op het dorp

Omdat de film op zich redelijk is 2.0*.
Nog niet zo geweldig, ik weet het, maar dit is niet echt zo mijn genre...
Trouwens, moet hij nu niet wat naar boven in de top 250?

avatar van matthijs_013
Het was een goede film en keek lekker weg. Ik was alleen niet onder de indruk. Het verhaal vond ik redelijk voorspelbaar en onrealistisch (waarom laat de film zien dat als je wegrent, je van je problemen afbent? Dat deed het tenminste op het einde, tenzij ze het als open einde bedoeld hadden. Toch zie ik nergens een Före Stormen 2)

Acteerprestaties waren wel oké, maar het miste gewoon iets.

*2,5

avatar van Zelva
matthijs_013 schreef:
(waarom laat de film zien dat als je wegrent, je van je problemen afbent?

avatar van Phantasm
Een film met 2 verhalen, dat zie je niet zo vaak, het is mooi in elkaar gezet

Een zeer goede film. Een van de beste die ik tot nu toe gezien heb. Personageontwikkelingen waren goed, plot zat goed in elkaar. Verhaallijnen waren mooi en niet storend en emotioneel goed verwerkt in de film. Van mijn kant geen enkel slecht punt op te noemen en brengt mij tot een stem van

avatar van Arnie
Parsa moet geen verhalen aan zijn kinderen vertellen, die zullen er nachtmerries aan overhouden. Boeien doet de film namelijk ontegenzeggelijk, maar het verhaal is veel te karikaturaal om inhoudelijk iets te mogen inbrengen. Neem alleen al die oude Arabische vrouw, typischer kun je ze niet krijgen.
Nee, het verweven van een plot over waar een gepest kind toe gedreven kan worden met dat van een man die niet onder de druk van zijn verleden uitkomt is veel te gekunsteld. De idiotie van wapenhandel door westerse regimes verdient een betere verfilming.

avatar van sinterklaas
Helemaal geen slechte film zoals velen hier suggereren. Voor mij was het zelfs nog beter dan verwacht. Wat kunnen die Scandinaviers toch films maken, blijf ik zeggen. Ook hebben ze vooral veel tijd voor bijzaken en andere creativiteit. Hier gaat het om 2 verhalen die uiteindelijk een worden en het word eigenlijk een beetje veroorzaakt door een comming-on-age thema dat uitmond op een terrorisme-thriller Eerst krijgen we te maken met de 12 jarige buitenbeentje Leo die alles maar over zich heen laat komen kwa pesterijen. Alles verloopt dramatisch wanneer hij een van de pestkoppen neerschiet met het dienstpistool van zijn moeder, wat uitmond op een spannende, maar ook zenuwslopende confrontaties. Ook voor moeder als politieagent. Ook dat gedeelte van die Arabische taxichauffeur Ali was erg goed, in princiepe heeft hij Leo zelf aangezet tot een daad te verrichten. Hij lijkt een rustig leven te lijden met zijn 2 dochters en vrouw, maar alles veranderd daar ook wanneer dankzij zijn politiek verledenzijn familie in Arabie word gegijzeld. Waarbij hij nu zelf iets moet doen wat hij Leo als hint had gegeven. Zo hebben de 2 verhalen dus sterk met elkaar gemeen, en natuurlijk ook vanwege Leo's crush op Sara, de dochter van Ali. Die Arabische vrouw was ook lekker mysterieus en het laatste kwartier was behoorlijk goed.

Dat coming on age thema ertussen was ook zeker niet misplaatst. Dat is ook iets waar de Scandinaviers en dan vooral de Zweden zo goed in zijn. Ook daar zaten wat hartverwarmde momenten bij, tussen al die ellende heen. Het climax slaat overgens in als een bom letterlijk en figuurlijk.

Verder prima Zweedse film.

avatar van Boenga
Sterke film, sterk verhaal, goeie acteurs, een paar heel sterke scenes (o.a in de kleedkamers, in het hospitaal (bijzonder spannend) en de knuffel in de autobus (heel emotioneel)).
Helaas puntenverlies door het te snel afgehaspelde einde; op een of andere manier namen die vijf minuten mijn gevoel van voldoening weer een stukje weg.

Te oordelen naar het aantal stemmen op IMDB is dit een relatief onbekende film. Vreemd, en jammer.

Een drama over hoe het is om in de val te zitten door je eigen verleden en om de gevolgen te moeten dragen wanneer je iemand gedood hebt, verteld vanuit een alledaags en realistisch vertrekpunt. De politieke thriller, waarin twee aan elkaar parallel lopende verhaallijnen samenkomen, is behalve mooi ook zwaar. De regisseur komt van origine uit Iran en maakt duidelijk dat hij weet waar hij het over heeft. De cast acteert uitstekend. Een film die andermaal duidelijk maakt hoe smerig, laag bij de grond, pesten is.

avatar van arno74
Zweden en Iran zijn twee landen die bijzonder sterke films maken. Een Zweedse film met een Iraanse regisseur belooft dus wat. Före Stormen (Before the Storm) is een intense film geworden (hoofdzakelijk drama) waar twee verhalen naast elkaar lopen en in zekere zin elkaar weerspiegelen. Enerzijds vertelt het het verhaal van Leo, een jongetje dat wordt gepest op school, en op advies van Ali (de vader van een meisje uit zijn klas op wie hij verliefd is) een daad stelt, op zijn manier en heel anders dan Ali voor ogen had. Anderzijds is er het verhaal van Ali zelf, een man met een verleden die een oorlog ergens in het Midden-Oosten is ontvlucht en in Zweden een nieuw leven en gezin heeft opgebouwd. Op de achtergrond heerst er constant een soort van Butterfly Effect, waarbij elke kleine keuze elders grote onverwachte gevolgen kan hebben. Qua script zit de film heel sterk in elkaar. Het is een film waar niet alleen de verhalen van Leo en Ali elkaar kruisen, maar ook het heden en verleden, en het westen en het oosten.

In korte tijd komen veel onderwerpen langs; kalverliefde, pesten, familie, oorlog, terreur, enz. Naarmate de film vordert komen ook grote morele dilemma's naar voren waarvan een oplossing onmogelijk lijkt. Conflicten uit het Midden-Oosten hebben zo hun invloed op het dagelijkse leven van deze personages (en andersom), zoals dit bijvoorbeeld ook gebeurt in films als Hævnen (2010) en Dheepan (2015). Aanrader. 4*

Eigenlijk twee films in één met twee parallel lopende verhalen, die slechts zijdelings aan elkaar geknoopt worden. Ze hebben met elkaar gemeen hebben dat het gaat over mensen, die door anderen met de rug tegen de muur gezet worden en daardoor voor een schier onmogelijke keuze komen te staan.
Het verhaal over de taxichauffeur is het meest interessant. Zijn verleden had in mijn ogen best wat verder uitgediept mogen worden.
Vreemd dat het wat regisseur Reza Parsa betreft tot nu toe bij deze ene onderhoudende film gebleven is.