PTU (2003)

Hongkong
Actie / Misdaad

geregisseerd door Johnnie To
met Simon Yam, Suet Lam en Ruby Wong

De elite-eenheid van de politie, de PTU, patrouileren in een verlaten havengebied, waar criminelen en prostituees 's nachts rondzwerven. Een ploeg, van ervaren politie-agenten en onderzoekers, wordt deze op zijn kop staande wereld ingestuurd om de strijd met de misdaad aan te gaan.

Deze werd me laatst al op DVD op een forum aangeboden! Had er toen nog nooit van gehoord.

avatar van zombie
Hij is op Lowlands 2004 te zien...

avatar van Safri
Is deze al ergens te krijgen? Las namelijk een goede review hierover in Preview.

avatar van Naomi Watts
Een grote tegenvaller. De film weet geen enkel moment te bemoeien, het verhaal is ook niet veel soeps en de performances zijn ook tenenkrommend. 2*

avatar van sinterklaas
Die Hong Kong films worden alleen maar slechter.

avatar van sinterklaas
wat een klotefilm echt zoooo saai en slecht

echt een asiamaniafilm voor kleuters.

2% actie 98% gelul vooral die schietpartij op het eind is zoooo slecht die twee kerels weten niet eens hoe ze een AK 47 moeten gebruiken en zo'n domme dikke lul die zijn pistool probeert te vinden.

0 sterren echt zo'n waardeloze saaie klotefilm

avatar van Naomi Watts
sinterklaas schreef:
en zo'n domme dikke lul

Die heb ik denk ik gemist.

avatar van speedy23
sinterklaas schreef:
die twee kerels weten niet eens hoe ze een AK 47 moeten gebruiken

En Sinterklaas van 15 zal het wel weten zeker...

Tuurlijk, Ik heb 20 AK's op mijn stoomboot

avatar van sinterklaas
Heb mijn stem 0,5 maar weer verwijderd want dat is echt veelsteveel voor deze shit.

0,0 als het nou toch kon

ik vond dat verhaal toch niet zo slecht. Het was in elk geval goed in de film verwerkt.

het einde van de film was ook wel indrukwekkend, alhoewel dat ik moet toegeven dat het eerste uur van de film één lange saaie brok was.

MFEO
Leuke film.

Johnny To is een erg goeie regiseur!

avatar van feanaro surion
Derde en minste film die ik zie van Johnny To. Het camerawerk is hypnotiserend prachtig, het kleurgebruik ook, de soundtrack is ook prachtig en het einde ook. Toch is de film niet zo mooi als de twee films die ik eerder van To heb gezien. Het eerste uur is nogal saai en erg veel verhaal heb ik ook niet mogen waarnemen. Helaas want er zat meer in. 3 sterren.

Mr_White
Een flinke tegenvaller. In het begin is de film erg langdradig voordat er iets zinnigs gebeurd en om nou een hele film lang te kijken naar een kerel met een plofkop met slechte make-up voor zijn verwondingen helpt ook niet echt.

avatar van FillumGek
Nogal langdradig inderdaad. Er waren een aantal scenes die veel te lang duurde zonder dat er iets gebeurde. Visueel was het wel mooi met een bijpassende soundtrack. Voor de rest deed de film me helemaal niks.

Dikke pffffrt. Johnny To blijkt parels voor de zwijnen.

Geweldige To film die eigenlijk maar weinig hoeft onder te doen voor z'n meer recente films.

Visueel prachtig hoe HK by night wordt weergegeven. Lekker duister met steeds een aantal overbelichte spots in beeld. Soundtrack ook sterk, vooral tijdens keyscenes een grote meerwaarde.

En To slaagt er weer in om scenes te laten leven. Het achterliggende verhaaltje is grappig genoeg maar de film leeft veel meer binnen de afzonderlijke scenes. Deze groeien en ontwikkelen zich met zoveel sfeer dat To van mijn part echt onder de grote regisseurs gerekend mag worden.

MM vind blijkbaar van niet, maar MM zat blijkbaar ook meer op een soort van pief-poef-paf actiefilm te wachten.

Geniale filmmakerij. Dikke 4.0* en een uitgebreide review.

Malick
Mijn tweede van Johnnie To. Alweer een stijlvolle misdaadfilm. Die (alweer) tot in de puntjes gestileerd is. Neem de belichting. In de smerige steegjes van de verlaten havengebied waar de film zich afspeelt is er nauwelijks licht. Maar gaan we de straat op krijgen we opeens felle belichting vanuit de straatlantaarns. Ook het camerawerk is tot in de puntjes uitgewerkt. Neem alleen al de shoot-out op het einde. Alles klopt eraan. Soms had ik wel het gevoel dat Johnnie vorm boven inhoud stelt. Maar op de een of andere manier verdween die constatering al snel omdat de film zo ontzettend knap in elkaar zit.

De volgende van Johnnie To die erin gaan zijn Election 1 + 2.

Ramon K

Die scenes werden ooit een beetje verpest door de muziek. Rare, suffe muziekkeuze (oa onder de trappen bij nacht-scene).

Maar de rest van de soundtrack is juist wel erg cool. Er wordt namelijk heel weinig muziek ingezet door To en meestal vormen de geluiden van het straatleven/nachtleven de achtergrondmuziek. Erg mooi.

Rare muziekkeuzes inderdaad (sowieso eigen aan To) die z'n films bijna altijd een meerwaarde geven. Erg typisch of conventioneel passend zijn ze alleen niet.

Ramon K
Hier gaf het echt weinig meerwaarde. Dat is juist de klacht. Meen je dat nou? Vind jij dat gitaarriedeltje echt een meerwaarde?

Ramon K

De muziek onder de trailer dus.

Yeps. De muziek vind ik vaak onderdeel van To's speelsheid. Het heeft een hoog "waarom in godsnaam" gehalte, maar nét dat maakt het zo leuk. Best te zien in Sparrow.

Ramon K
Oke. Ik vond het juist wat afbreuk doen aan die sfeerscenes. Juist omdat zo'n scene, waarin eigenlijk weinig gebeurt, mij juist moet imponeren via een combinatie van beeld en geluid. Dan zie ik net liever een Kawai/Oshii interlude. Maar dat is ergens wel erg persoonlijk en veeleisend!

Verder een goede film hoor!

avatar van dutchtuga
Onderhond schreef:
Best te zien in Sparrow.

Net het minste punt aan Man Jeuk vond ik. Eerder misplaatst, dan positief verrassend.

Ik prefereer ook Kawai/Oshii, maar je moet toegeven dat die hele andere dingen doen.

To is wat mij betreft op z'n best in dit soort films. Nogal typische genrefilms waar wat aparte, grollige en geinige accenten inzitten. Ik vind nogal wat zaken "niet echt passen" in z'n films, maar de manier waarop hij er mee omspringt vind ik leuk en eigenwijs. To is één van de weinige regisseur waarvan ik zie dat hij echt lol heeft zonder compleet over-the-top te moeten gaan.

Misschien dat hij daarom net wat minder scoort op MM?

neo (crew)
PTU is op visueel gebied een pareltje. De sfeer, die wordt gecreëerd door middel van de prachtige belichting in de duistere van Hong Kong, is prachtig. Maar de film is verre van een actiefilm. Het is een duistere mengeling van misdaad, drama en thriller elementen en gaat over hoe de teams de misdaad aanpakken. De verschillende groepen en karakters houden elkaar in de gaten en de misdaadbestrijders zwerven vooral wat rond. Het mist een beetje een bepaalde dynamiek, die onder meer door actiescènes had kunnen worden bewerkstelligd. Maar dat is niet wat To wilde voor deze film, helaas. Ook de score van Chung Chi Wing is vrij belabberd. De soms leuke, onlogische keuzes van To op het gebied van muziek zijn mij niet geheel vreemd, maar hier werkt de score van Chung Chi Wing duidelijk niet. Het gitaarthema is eentonig en volkomen misplaatst. Een matige film.

avatar van maxcomthrilla
Stijlvol!

Het camerawerk is een lust voor het oog. En dat To zich in deze actiefilm vooral beperkt tot suggestieve actie, zonder veel wilde achtervolgingen en schietpartijen vind ik geen enkel probleem. De muziek is fijn, net zoals enkele typische, bizarre To elementen in deze film, bv. dat jochie dat diep in de avond wat met een fietsje over straat rondrijdt.

Helaas heeft de film wel één flinke tekortkoming. Een specifieke tekortkoming waar ik wel vaker tegenaan hik bij To. Hij brengt zijn personages/verhaal veel te warrig in beeld. Ik kan nauwelijks personages van elkaar onderscheiden en dan gaan ze als klap op de vuurpijl ook nog de hele tijd over elkaars bijnamen praten. Ik zag de bomen af en toe niet meer door het bos. Een 3,5*

avatar van Insignificance
Briljant misdaadfilmpje. Gestript van spanning en sensatie, maar met een andere troef in handen. Een geinige en verrassende set-up in het restaurant waarna de betrokken partijen in een losjes fladderend plotje langs elkaar kronkelen in de aderen van Hong Kong. Simon Yam is weer eens gezegend met een formidabele uitstraling.

Suet Lam is zelfs een schot in de roos als schlemiel die bijna de hele film de klos is. Niet dat To nu zo geïnteresseerd in het sleutelen aan personages en het uitgebreid vertellen van een verhaaltje is er ook niet bij. Hij wil voornamelijk iets laten zien. En dat doet hij met geen enkele haast en op buitengewoon sfeer- en stijlvolle wijze.

Stad en cast worden statig en zwierig onder de lens genomen en de opvallend verlaten straten zien er in het nachtlicht bloedmooi uit. De muziek start wat wankel, maar past uiteindelijk best aardig in To's semi maffe universum en de kooitjes vormen zo'n absurd, in het oog springend kleinigheidje die het nog wat extra cachet geeft.

Op dat vlak is het jongetje op het fietsje zelfs helemaal een voltreffer. Ondertussen gaat het uiteraard richting een apotheose waar To zich nog eens uitleeft in wat z'n specialisme genoemd kan worden. Alles bij elkaar mooifilmerij van de zuiverste soort en hoe het uitpakt met het verloren wapen is nog verdomd grappig ook.

avatar van Left4Dead
Weer eentje om van het lijstje To te kunnen schrappen, de achtste voor mij. Best wel tevreen met wat ik al gezien heb van de man, benieuwd was ik of deze ook weer zou bevallen. Op MM geenhoge score, op IMDB een iets positiever geluid.

Moest even in de "style" komen, al vlot komt de actie los. Best wel een gekke binnenkomst met meteen een tweetal gekke acties die samenkomen. Met enige rust start het avontuur, de jeugdbendes worden met harde hand aangepakt. To zoekt meteen een regie die verre van standaard is, shots op afstand waarbij de stegen flink groter lijken dan werkelijk zijn. Er gaat veel mis binnen de PTU. Knulligheden volgen elkaar op waardoor er wat te gniffelen valt.

Ik kan het begin kwalificeren als rommelig, de richting is er wel maar de lijnen lopen niet recht maar kriskras door elkaar. Erg sterk kan ik het niet noemen aangezien het niet erg boeiend is, je vraagt je af waar het allemaal heen zal gaan. Wil het nu humor creëren of is het toch de actie die de toon moet zetten. De gitaarmuziek op een gegeven moment laat je nog meer afvragen of het geheel dan nog wel serieus te nemen is. Ondertussen voelt het ook nog eens traag aan en dan ben je bijna een uur kwijt. En ik wacht, en wacht, en wacht op............ iets maar weet niet wat.

Tja.. niet de beste die ik van To heb gezien, kon er eigenlijk maar weinig tot niets mee. Absurde momenten volgen elkaar op. De strijd tussen de bendes, het wapen dat gevonden moet worden en agenten die de stad aflopen. Hopende op actie bleef ik gedesillusioneerd achter, steeds meer onderuit gezakt op de bank. Nee het puntje van de stoel zocht ik niet op, dat heeft de prent echt niet in zich. Nee dat was het niet voor mij...

Er mankeert van alles aan, but who cares? Weer een erg lekkere film van Johnnie To.