Enemy at the Gates (2001)

3,69

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Ierland
Oorlog

geregisseerd door Jean-Jacques Annaud
met Ed Harris, Jude Law en Rachel Weisz

De film vertelt het waargebeurde verhaal van Vassili Zaitzev, een Russische sluipschutter die tijdens de Slag om Stalingrad in de Tweede Wereldoorlog in z'n eentje meer dan honderd Duitsers vermoordde. Hij wordt door z'n officier gebruikt als propaganda. Ze worden beiden verliefd op dezelfde vrouw.

433 BERICHTEN 47 MENINGEN
avatar van nirvana
goede film maar niets meer dan dat. Op het einde begint ie wel wat saai te worden vind ik maar toch, goede film met enkele leuke scherpschutterscenes . 3 sterren en half toch nog.

er zat veel spanning in de film over twee scherpschutters die op elkaar afgaan. Alleen het einde is veels te makkelijk.

avatar van V
V
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nogal zoetsappig, of doel je op de confrontatie tussen Harris en Law. Die vond ik zelf namelijk behoorlijk sterk!

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie film, vooral in het begin erg spannend en indrukwekkend. Jude Law speelt zijn rol goed. Rachel Weiss is een mooie vrouw maar niet zo mooi dat je niet geloofd dat ze daar tussen hoort. Vooral de scene dat Ed Harris verslagen wordt en hij in zijn ooghoeken ziet dat jude Law daar staat en dat het voor hem over en uit is vond ik indrukwekkend.

Minpuntjes zijn:
het hoogengels van Law. de duitsers hebben een duits accent, spreken af en toe duits en de russen hebben een hoog engels accent geef die russen dan ook een accent!
het liefdesverhaaltje. zucht ik had er echt niks mee. het kwam over op mij alsof zij de enigste vrouw was en denkt goh laat ik het es met de populairtse jongen doen en bij hem kreeg ik het gevoel zo even een snelle nummer tussen door, even een keer wat anders dan scherpschutteren

maar verder mooie film, krijgt van mijn 3,5 sterretjes

Angie schreef:

even een keer wat anders dan scherpschutteren

Ach, het is maar net hoe je het noemt.

Voor de liefhebbers van het WWII genre is dit een must see. Deze film heeft alles en is ook nog enigzins gebaseerd op waargebeurde feiten.

Van mij heeft deze film de volle bak sterren gekregen.

avatar van markiemark73
TheOne schreef:

Ja ineens afgelopen, wel dom van die majoor om te gaan kijken terwijl hij zo slim was in zijn tactieken in de rest van de film.
hadden ze toch anders kunnen doen dat einde.

toch een mooie film 3,5*

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
leuke film vooral het begin vond ik mooi :d

ook het stukje dat de sniper die op weg was om eten te halen, of iets dergelijks, gepakt werd door de moffen en toen een telefoondraad moest uitleggen, terwijl zijn vrienden dachten dat hij een mof was en dus werd neergeschoten, kortom een goeie film

avatar van ThaMovieVoter
Als ik deze film zie krijg ik weer erg zin om cod te gaan spelen.
Geweldig spel, geweldige film.
Vooral de muziek is en blijft erg opbouwend voor de spanning, James Horner heeft opnieuw goed werk verricht.

avatar van Captain Pervert
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Erg goede film. Indrukwekkend, en ik vond ook de bombardement scènes erg mooi, het uitzicht over de stad lijkt erg realistisch. Zoals eerder gezegd is het maffe Britse accent vrij belachelijk. Een Russisch accent was beter geweest.

Verder heb ik zojuist één van de vreemdste en origineelste sexscènes ooit gezien.
Wel grappig zo, tussen al die andere kerels.

En Ed Harris is perfect gecast. Echt heel goed.

4 sterren

Matige film. Matig script, matige acteerprestaties op Hoskins en Harris na, tenenkrommend liefdesverhaaltje, het gebruikelijke Hollywood einde en niet te vergeten de perfecte beheersing van het Engels door zowel de Duitsers als de Russen. Desondanks was het toch nog redelijk te pruimen omdat er toch wel een aantal goede en spannende scenes in zaten. 2,5*

avatar van Bad Kitty
Mooie oorlogsfilm. Al vond ik Fiennes acteerwerk niet geweldig in tegenstelling tot bv. Jude Law.

De sniperscenes zijn spannend en er zitten erg mooie en orginele scenes tussen! Omdat ik het pc-spel Mohaa zelf vaak heb gespeeld kan ik me nog meer in dit soort films inleven, heb ik het idee.

Het liefdesverhaaltje vind ik ook niet overbodig, ook de scene tussen de 'dekens' was een fijne aanvulling..

Ik vond het wel een aardige film, niet meer dan dat. Het decor en de sniperscenes zijn een grote plus, Jude Law en Harris spelen goed. Dacht trouwens dat die slag om Stalingrad veel langer had geduurd, waarschijnlijk in de war met Leningrad ofzo. Verder wist ik ook niet dat Chroesjtsjov een belangrijke speler was.

Vind de poster trouwens best wel mislukt! Waar staat Ed Harris nou helemaal? De essentie van de film is toch wel de strijd tussen de twee snipers, toch?

Vond net wel een aardige site over de achtergrond waartegen deze film zich afspeelt. http://www.book-spot.co.uk/ind...

Goede film over de tweede wereld oorlog tussen de russen en de duitsers. Film begint met de verschrikkelijke tijd die het Russische "soldaten" moesten doorstaan tijdens de gevechten met de duitsers. Er was letterlijk geen weg terug.

Om de demotivatie van het Russische leger in te drukken, word een soldaat een held als sniper. Al gauw is hij bekend en word een bekende duitse sniper naar Leningrad gestuurd om deze Russische sniper neer te schieten. Hierdoor volgt er een spannend kat en muis gevecht.

Het romantische deel in deze film was inderdaad niet nodig, maar vond ik persoonlijk niet irritant. De spanning maakte alles goed en kwam erg realistisch over. Daarom een aanrader voor de liefhebbers van actie en waargebeurde films. De een zal zich meer vermaken dan de ander.

Mijn cijfer is een dikke 4

avatar van SmuttWars
Spannende film. Alleen te Hollywood voor een film die over een gevecht tussen duitsers en russen gaat, ik denk namelijk niet dat ze engels onder elkaar praatten. ***^

Imponerende film over Vassili Zaitzev, de man die een held werd, tijdens de slag om Stalingrad, de ommekeer in de Tweede Wereldoorlog. Wat de film ook doet, ze doet het goed. De sfeer, de zenuwslopende snipergevechten, de chaos in Stalingrad, alles een dikke voldoende. En dankzij deze film heeft Call of Duty die geweldige 'Rode Plein' level!
4 sterren voor deze prima film. Nu wil ik nog de film 'Stalingrad' gaan zien.

goede film naar mijn mening

Zeer goede film , sniper movie

Ik heb de film nu al enkele keren gezien maar blijf het een draak van een film vinden,buiten de mooie beelden van het platgebrande stalingrad vond ik er niet veel aan.
Ik vraag me af waarom jude law zo kapot gehypt word die man heeft maar een basisemotie op het gezicht als hij nu kwaad moet zijn of treurig altijd heeft hij het zelfde gezicht!!
Voor de rest word er eigenlijk door iedereen slecht geacteerd vind ik.
Wat me ook erg stoorde was het perfecte engelse accent van de acteurs oke dat ze geen russisch of duits gaan spreken de hele film begrijp ik maar een brits accent ze hadden wel iets moeite mogen doen om het wat geloofwaardiger te laten worden op spraak gebied dan.
En waarom een liefdesverhaal in een oorlogsfilm?? totaal niet aan de orde.
Spijtig het had een mooie film kunnen worden maar ik blijf hem dik ondermaats vinden

Mooie film, maar het "acteerwerk" was niet echt zo goed!!!

Kvond het een mooie film, vooral de locaties waren mooi weergegeven, stalingrad zag er mooi uit, het acteer werk vond ik wat tegenvallen, maar ik vind het wel een oorlogsfilm die bij mij in de kast moet staan. 4 sterren

i agree flameburner..een goede oorlogsfilm met feiten.

Ik vond het een van de betere oorlogsfilms, waar een mooi sfeertje werd neergezet. De spanning tussen Harris en Law vond ik ook opgebouwd en door beiden werd prima geacteerd. Het liefdesverhaaltje leidde af en toe wel de aandacht af, maar was niet heel hinderlijk. Alleen was Joseph Fiennes weer ontzettend slecht.

Justice4All
Info over Vasiliy Zaitsev (in het engels)

Jude Law lijkt wel heeeeeel veel op hem, goed gecast!

avatar van Pacino88
Ik ben het ook met b cru eens,zeer spannende en goeie oorlogsfilm.De romance is niet irritant in deze film(in pearl harbor weer wel).En waarschijnlijk hebben ze iedereen Engels laten praten,zodat er meer publiek op af komt (net als Spielberg met Schindlers list).

Na vele oorlogspellen als Call of Duty te hebben gespeeld,heb ik deze weer gezien en hij beviel me nog beter dan de eerste keer,goeie acteurs ook en Stalingrad is levensecht nagemaakt,vergelijk het ook eens met call of duty,indrukwekkend.

een film die traag op gang komt en die zeer realistisch en grauw overkomt... verhaal zit goed in elkaar alleen het tempo vind ik soms hinderlijk langzaam. het wordt nergens echt spannend... dat is wel jammer!

**1/2

Goede film, stalingrad ziet er mooi uit in deze film, mooie scherpschuttersscene's. Leuke film op een rustige middag te kijken, je zal jezelf niet vervelen