The School of Rock (2003)

Alternatieve titel: School of Rock

3,18 (2039)
2039 stemmen

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Muziek

geregisseerd door Richard Linklater
met Jack Black, Mike White en Joan Cusack

Herrieschopper en gitarist Dewey Finn droomt ervan de rockwedstrijd Battle of the Bands winnen. Zijn collega's gooien hem echter uit de groep. Dewey zit nu depressief te wezen in zijn huis, waarvan de huur ook al maanden niet meer betaald is. Wanneer er voor zijn huisgenoot Ned een telefoontje komt met een aanbod om in te vallen als leraar, doet Dewey zich voor als Ned en begint met lesgeven op de prestigieuze Horace Green lagere school. Het strenge schoolhoofd Mullins volgt Dewey met argusogen. De gitarist heeft dan wel geen kaas gegeten van lesgeven, hij brengt zijn leerlingen wel de liefde bij voor de rock 'n roll.

avatar van daxclusive
Ik vond hem erg leuk van Jack Black.
Geinige film met lekker muziek, kijkt goed weg.

geweldige muziek in de film

avatar van MizKriz
Beetje het genre van Sister Act vind ik,
hoewel dit een betere versie is.
Jack Black zelf maakt deze film leuk,
leuke film.

avatar van marvelfreak85
Tja Jack Black wat een overgewaardeerde acteur ik heb nog geen 1 film gezien waar die goed in speelt.Deze film had je iets leuks van kunnen maken met een andere acteur nu met Jack tja wat is die slecht zeg het is dat je hier die woorden wat ik wil gebruiken niet mag gebruiken dus ik hou het maar bij wat is die slecht!!!

avatar van Sergio Leone
Amusant.

Het verhaaltje ontvouwt zich best traag, maar eenmaal de band gevormd is wordt alles een heel stuk leuker.
Het plotje zelf is er eentje van niks, maar de energie en de nummers die voorbijkomen zijn dik in orde. Zeker iemand als ik (die rock altijd verkiest boven hiphop en andere dingen de benaming muziek onwaardig) kan hier van genieten.

Jack Black draagt de film overigens met verve. Veel moppen moet hij niet afleveren, maar zijn energie en inleving, ondersteund door een droge oneliner zo nu en dan, zijn goud waard.
De kindacteurs zijn voor de afwisseling ook niet onaardig en muurbloempje Joan Cusack (die véél te hard op broer John lijkt) acteert eveneens verdienstelijk.

School Of Rock is meer feelgood dan komedie pur sang. Echte moppen zitten hier niet in en daardoor had de speelduur iets korter gemogen. Voorts is dit door alle muziek een kijkbeurt meer dan waard.

marvelfreak85 schreef:

Integendeel!!! De enige acteur die deze film op deze manier kan dragen is Jack Black, met veel zelfspot/humor/onbeschaamdheid, een beetje muzikaliteit en heel veel enthousiasme.

Jack Black, you love him or you hate him. Maar de manier waarop hij deze rol invult is hartverwarmend, en best wel grappig. Daar kun je toch niet omheen!

avatar van SnakeDoc
Jack Black ...

Blijft een geweldig acteur en artiest.

MarkFish schreef:

Ik kan er makkelijk omheen je zegt het zelf al you love him or hate him dan kies ik voor haat .
ik vind dat hij echt altijd over acteert en dat hij altijd van die domme gezichten(ook als ie een serieuze rol heeft) trekt en moet schreeuwen om de aandacht naar zich toe te trekken sommige mensen vinden dat grappig ik niet, hij is net zoals Jerry Stiller(vader van Ben Stiller)alleen maar schreeuwen maar weinig acteertalent.
En zowiezo enthousiasme, zelfspot en onbeschaamdheid maken hem geen goeie acteur daar heb je iets meer kwaliteiten voor nodig vind ik.

marvelfreak85 schreef:

Ja, maar deze rol vraagt juist om zo'n soort invulling. Enthousiast, een beetje kinderlijk. Hij is perfect gecast voor deze film. Jij mag hem blijkbaar niet, maar in deze film past hij prima.... wat je ook van hem vindt.

Als je Jerry Stiller op de juiste manier cast (zoals in Seinfeld) is die ook hilarisch! Je kunt niet voorbij gaan aan bepaalde kwaliteiten van deze acteurs.

MarkFish schreef:

Jij vind ze hilarisch ik vind Jerry Stiller in Seinfeld en king of queens allebij waardeloos.
Net zoals Jack Black ik vind hem niet grappig in welk concept dan ook en dit heeft allemaal met smaak te maken.
Humor heb je in verschillende kleuren en geuren ik respecteer het dat jij hem een goeie acteur vind maar ik vind er niks aan ik kan er niks aan doen ik vind Jim Carrey weer geweldig maar veel vrienden van me vinden hem weer waardeloos humor blijf iets apart.

marvelfreak85 schreef:

Ja dat heeft met smaak te maken en niet met gevoel voor humor/het erkennen van kwaliteit. Dat is duidelijk!

avatar van Franza
had deze film al een tijdje geleden gezien.
en om mijn stem te rechtvaardigen heb ik hem een herkijk-beurtje gegeven.
Ik vond het zoals ik me al kon herinneren gewoon een leuke film.
Maar niet meer dan dat.
dus een 3*

Nog nooit gestemd, toch de film al 10 keer gezien. Ik denk dat je een redelijke liefhebber van Tenecious D moet zijn, om dit geweldig te vinden.

Ik heb Tenecious al een paar keer live gezien en dan snap je deze film beter.
In 1 woord geweldig, Black weet precies het Tenecious sfeertje neer te zetten.

stiekum geen kinderfilm dit, maar een liefhebbers film.

de volle 5

avatar van Al DeNiro
Geweldige Jack Black, kids en muziek.

avatar van Daan258
Na al zo vaak gezien te hebben blijft ie nog steeds erg leuk.

avatar van Valii
Prima kinderfilm.

Heerlijke oppervlakkig Amerikaans schoolband sfeertje, die de hele film vlak voor de grens van doorslaan blijft. Grootse rol van Jack Black. Kinderrollen worden nergens echt storend. Af en toe heb ik best wel zitten lachen: Skydiven in een zaal zonder publiek, de quote 'yeah, we'll work on that later. It's a long shake.' .

Verassende voldoende, wellicht ook wel een klein beetje door de lage verwachtingen.

avatar van Parisa
Valii schreef:

Het is al een tijd geleden dat ik de film heb gezien, maar bedoel je niet crowdsurfen?

avatar van Valii
Parisa schreef:

Touché, je hebt gelijk inderdaad.

avatar van speliz
net herzien, blijft een erg leuke film, "read between the lines" geweldig....

avatar van The One Ring
The School of Rock is een mooi voorbeeld van hoe je een zeer clichématige film toch nog erg goed kan maken. Niets in dit verhaal is niet voorspelbaar en aangezien Linklater niet het type regisseur is die de boel ooit opleukt met zijn stijl, hangt het allemaal erg af van het script en de acteurs. Gelukkig is Linklaters sterkste kant dat hij weet hoe hij acteurs moet benutten en ze graag hun ding laat doen. Dat levert hier ook weer magische resultaten op.

Het plezier komt hier dan ook van verrassend simpele dingen. Bijvoorbeeld de kinderen serieus nemen, in plaats van ze wat betuttelend en al te schattig af te beelden zoals in veel mindere kinderfilms. Evenmin wordt Joan Cusacks strenge schoolhoofd ooit een stereotype. Laat er echter geen misverstand over bestaan: dit is Jack Blacks film. Hij is een acteur die mij vaak niet ligt, maar deze haalt precies zijn sterkste kanten naar boven. Hij is hier erg charismatisch, grappig en op zijn eigen manier aandoenlijk. Dat Black een grote affectie heeft voor rock (de muziekstijl van het verhaal was zelfs aangepast aan zijn smaak) blijkt uit alles en net als bij High Fidelity lijkt het iets extra's in hem los te maken. De obsessie die hij hier toont voor het muzikale genre werkt enorm aanstekelijk.

Zoals gezegd geeft Linklater iedereen hier de ruimte en dat levert een los gevoel op, bijna geïmproviseerd. Dat maakt het half moralistische verhaal meteen draagbaar en vergroot het kijkplezier.
Vier kleine sterren kan ik hier wel aan kwijt.

The School of Rock

The School of Rock is toch 1 van de betere films van Jack Black. Al moet ik zeggen dat het nog niet eens zo'n slechte acteur is. Ik heb erg genoten van The School of Rock, en je begon zo mee te swingen met hun liedjes. Jack Black acteerde leuk! Adam Pascal deed het ook goed en ik heb me eindelijk eens een keer niet aan de kinderen geïrriteerd in deze film. Wat ik normaal gesproken erg snel heb. Leuke familie film en kijkt lekker weg! Gekeken op Netflix Nederland, maar volgens mij is hij eraf.. Helaas!

avatar van MDRAIJER
Kondoro0614 schreef:
The School of Rock

Ik kwam hem net tegen op Netflix. Staat er nog op dus.

MDRAIJER schreef:

Ik kwam hem net tegen op Netflix. Staat er nog op dus.

Kan ook. Excuses.

avatar van MDRAIJER
Kondoro0614 schreef:

Kan ook. Excuses.

Geen probleem. Ik zou hem snel kijken voordat 'ie misschien binnenkort wel verdwijnt!

MDRAIJER schreef:

Ligt eraan of Netflix de licentie heeft verlengt !

avatar van Insignificance
Rock gaat er hier wel in. De meeste riffs en referenties krijg je dan wel mee, dus dat zit wel goed. Aardig detail is dat wat Linklater met Dazed and Confused niet voor elkaar kreeg, een Led Zeppelin track, hier wel lukt. Het was even opkijken toen Immigrant Song langs kwam gillen en beuken. Leuk. Ook hoe Black dat blijkbaar voor elkaar heeft gekregen. Smekend.

Met hem ik dan niet zo veel, maar hier gaat hij los op een manier die me wel aanspreekt. Ik kon in ieder geval wel glimlachen om die Meat Loafachtige act en zijn enthousiasme voor de muziek is aanstekelijk en ook puur. Zo'n beetje de grootste troef van de film. Niet echt een komedie die voor lachsalvo's zorgt, maar wel eentje die bol staat van plezier en overgave.

Al was die touch grap wel raak. Net als de Step Off song en de soundtrack zal ik vast een keer opzetten. Beetje wisselend succes met de kids, maar als Tomika haar pipes laat brullen heeft het zo'n momentje dat overkomt. En die zijn er meer. Plotje en dergelijke zit iets te gemakkelijk in elkaar, maar dat mag de meeste pret niet drukken. Ja, best een leuk filmpje.

avatar van Insignificance
Ook hoe Black dat blijkbaar voor elkaar heeft gekregen.

Zo dus: Jack Black begs Led Zeppelin! - YouTube

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Het idee is subliem: les geven in rockmuziek. Ik heb zelf muziekschool gevolgd en toen ik begon was een synthesizer nog uit den boze. Muziekonderwijs was voor klassiek of eventueel harmonie (samenspel). Later is daar stilaan jazz en pop bijgekomen. Maar kinderen onderwijzen over rockmuziek is toch prachtig. Sinds kort is er natuurlijk veel meer mogelijk, maar de muziekliefhebber bloeit toch mooi open als je jongeren kan laten kennismaken met klassiekers als Led Zeppelin, The Doors of The Who.

Voor één keer zit Jack Black hier wel op z'n plaats. (De andere films waar hij nog te genieten valt zijn High Fidelity en Be kind rewind). Veel verhaal heeft deze film natuurlijk. Dit is gewoon een flitsende rit met veel bekende rockhits en het grave ('heel geweldig', maar dan op z'n Vlaams) idee van jongeren die enkel beperkt is door muziek via hitlijsten of youtubefilmpjes, met echte rockklassiekers te zien kennis maken. Ik zou maar al te graag in plaats van Jack Black les willen geven in dat vak.

Stel je niet te veel vragen over verhaal, vormgeving, visueel aspect en dat soort dingen. Daar is de film niet voor gemaakt. Maar je moet wel houden van het muziekgenre natuurlijk. Al is dit misschien een mooie manier om er mee kennis te maken.

Ik had een vrij hoge score voor deze film. Na herziening was het even afwachten, want Jack Black is toch vrij druk. Langs de andere kant heeft hij wel een echte rock & roll uitstraling. Wat minder 'rock' is, is de verdere aankleding van de film. Het was al duidelijk dat Linklater geen rockliefhebber is. Dankzij Jack Black en een goeie soundtrack wordt veel goedgemaakt. Maar dan is The Breakfast Club zoveel meer rock dan deze film. Wel positief is de samenwerking tussen Jack Black en de kinderen. De interactie ging hem goed af.

avatar van yeyo
Film Pegasus schreef:
Het was al duidelijk dat Linklater geen rockliefhebber is.

Waaruit blijkt dat volgens jou? Het rock 'n roll gehalte van deze film valt inderdaad mee, maar het blijft per slot van rekening slechts een sympathieke jeugdfilm en geen subversieve film à la Animal House. De opmerking over The Breakfast Club ontgaat me ook enigszins.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
yeyo schreef:

Als je de sfeer van rock wil weergeven is dat meer dan enkel rocknummers af te spelen. Ik geef toe dat de link met The Breakfast Club dun is, maar ik voel daarin meer de sfeer van rock. Misschien dat Bandslam een beter voorbeeld is?

Het is zoals je zegt een sympathieke jeugdfilm geworden, meer ook niet. Niets mis mee natuurlijk, al hoop ik als rockliefhebber toch op dat ietsje meer bij een film over rockmuziek.