A Divina Comédia (1991)

Alternatieve titel: The Divine Comedy

Frankrijk / Portugal / Zwitserland

geregisseerd door Manoel de Oliveira
met Leonor Silveira, Luis Miguel Cintra en Miguel Guilherme

Een allegorie over de westerse beschaving. Plaats van handeling is een inrichting met mensen die zich verbeelden een bijbelse, historische of literaire grootheid te zijn. Zo passeren onder meer Adam en Eva, Jezus, Raskolnikov en Ivan (uit de romans van Dostojevski) en een incarnatie van de anti-christ-filosoof de revue. Deze personages weerspiegelen volgens De Oliveira het grote levensdilemma uit 'de menselijke komedie': enerzijds de drang naar seks, macht en dood, anderzijds de hang naar het lijden en de wederopstanding.

avatar van Querelle
Het mooist zijn de scenes die uit Misdaad en straf en de Gebroeders Karamazov van Dostojevski komen. Doria zet ook echt een geweldige Ivan neer.
Volgens mij gewoon letterlijk geadapteerd, net zoals de rest van de dialogen die uit de Bijbel, het werk van Nietschze en José Régio komen. De Oliveira zelf speelt de atheïstische psychiater en Maria de Madeiros (Pulp Fiction) blinkt het meest uit als Sonya, de geliefde van Rashkanlikov in Midaad en Straf.
De verschillende passages wisselen elkaar steeds af of spelen tegelijkertijd(!) af. En het personage Marta uit de Bijbel (de herijzenis van Lazarus) voorziet de scenes van prachtige klassieke pianomuziek.
Makkelijk gemaakte film, maar moeilijk te consumeren. Echt even voor gaan zitten dus.