The Conversation (1974)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Gene Hackman, John Cazale en Allen Garfield

Harry Caul is een afluisterexpert, die zijn geld verdient met het afluisteren van andere mensen. Wanneer hij een flard van een gesprek opvangt, meent hij iets op het spoor te zijn. Hoe meer stukjes hij bij elkaar sprokkelt en hoe vaker hij zijn tapes beluistert, des te meer hij ervan overtuigd raakt dat er zich spoedig een drama zal afspelen. Of is het slechts zijn fantasie die op hol slaat?

De film op het grote doek herzien. Wat een geniale film is het toch. En wat is Hackman goed.

avatar van chiel
Gish schreef:
Iemand de Blu Ray al gezien ? Hoe is de beeldkwaliteit ?

Nog niet zelf gezien, maar schijnt prima te zijn:
The Conversation Blu-ray: Collector's Edition (United Kingdom)

avatar van The One Ring
Nu eindelijk eens herzien met fatsoenlijk geluid. Toch ironisch, een film als deze kijken op een televisie waar het geluid steeds wegvalt.

Maar dat is nu verholpen en het is waarschijnlijk geen toeval dat de film er een stuk beter op wordt. Je hoort erg vaak dezelfde geluidsfragmenten, wat uiteindelijk een gekmakend effect heeft op de hoofdpersoon, maar ook op de kijker, wat essentieel is voor de film. De sfeer is sowieso het beste aan de film. Ik mag die grauwe, ongepolijste stijl die zo typerend was voor veel films in de jaren '70 wel. Het roept al bijna automatisch het gevoel op dat de dingen niet zo zijn als ze horen te zijn, terwijl het ook realistisch oogt. Het briljante openingsshot, dat langzaam inzoomt op een koppel dat uiteindelijk gevolgd wordt, zet meteen de toon.

Dit is een film over paranoïa, ja, en over een man die daar langzaam aan doordraait. Al is het ook belangrijk dat de film net zo veel om schuld draait. Hoe dan ook, de manier waarop Coppola langzaam Caul zijn grip laat verliezen op de werkelijkheid is erg knap. Persoonlijk heb ik het gevoel dat veel van de dingen die op het einde gebeuren waanbeelden zijn, inclusief de bloedende wc en het zendertje in Cauls appartement, maar de film laat het open of dit ook zo is.

Het enige wat voor mij uiteindelijk mist is de echte spanning. Dat wordt pas aan het einde bereikt, al weet ik niet zo goed waarom ik dat daarvoor niet bijzonder voel. Aan Hackman ligt het niet, want die is geweldig. Wellicht ligt het eraan dat ik al wist welke kant het allemaal in ging. Niettemin, zeer fijne film van Coppola, uit zijn gouden periode.

avatar van Querelle
Vanavond te zien in WORM Rotterdam

WORM.org - Film: The Conversation (Coppola, 1974)

Reinbo
enig idee of het op 35 mm is? Of zetten ze gewoon de dvd / blu ray aan?

avatar van Querelle
ja DVD/ blu ray

avatar van Montorsi
Was Blu-Ray ja, maar vond het er prima uitzien itt eerdere ervaringen met Blu-Rays op een groot scherm.

avatar van Montorsi
Niks minder dan geniaal.

Fantastisch hoe je eigenlijk al met het openingsshot op het plein in de film wordt gezogen. Ik denk dat ik geen film ken die zo goed, subtiel en geduldig de spanning opbouwt. Coppola schiet hier Hitchcock mee voorbij. Daarnaast werkt de film als karakterstudie, met een geweldig personage in Harry Caul, en vooral een geniale vertolking van Hackmann. Verder erg sfeervol in beeld en geluid. Prachtige effectieve soundtrack ook.

Tegen het einde wordt het steeds psychologischer met o.a. die geweldige droomsequentie en het verdere doordraaien van de hoofdrolspeler tot grote hoogtes. Desondanks komen die scenes zeer gedoseerd en goed getimed voorbij zodat het geen rush opzelf wordt maar in dienst blijft staan van het verhaal.

In een keer 5*

avatar van MaxLeijen
Geweldige film ''The Conversation''

Met fantastisch acteerwerk van onder andere Gene Hackman waardoor je echt de stress en spanning voelt en ook bijzondere geluids effecten waarvan je rug haren gewoon overeind gaan staan.

Kortom een echte klassieker, die je als filmliefhebber gezien moet hebben!

Film Pegasus (moderator)
Ik ben niet echt een fan van Gene Hackman. De enige films waarin hij te doen was zijn The French Connection The Unforgiven. Zelfs in Bonnie & Clyde is hij geen aangename rol en speelt hij gelukkig niet de hoofdrol. Maar kom, de film is van Coppola, en dan wil ik de film wel een kans geven. Meer nog, dit is uit hetzelfde jaar als zijn film The Godfather II en The Great Gatsby en je merkt wel dat de meeste aandacht ging naar The Godfather II. Begrijpelijk heeft die film dan ook de Oscar weg gekaapt waar ook The Conversation een nominatie kreeg.

De film moet ongetwijfeld in zijn tijdsgeest gezien worden. 2 jaar na het Watergate schandaal met afluistering en het jaar dat Nixon daarvoor aftrad. Het thema afluisteren was hot op dat moment. Maar dat afluisteren heeft ook z'n nadelen. Zo is het als kijker verschrikkelijk om te luisteren naar die scherpe blipjes en machinale afluistergeluiden.

The Conversation komt bij mij verkeerd over. Ik verwachte ofwel een film noir in de stijl van Chinatown met een mystery. Of iets in de aard van Rear Window, maar dan niet met kijken naar de overburen maar afluisteren. Helaas draait het grotendeels rond de figuur van Gene Hackman. Op zich een leuk idee, maar Hackman is zo saai dat er van spanning of prachtig filmwerk niet veel te merken valt. Ik kreeg pas hoop bij de komst van Harrison Ford. En dat is ook niet meer dan een bijrol. Tegen het einde aan gaat het wel wat beter maar dan is het kalf alweer verdronken.

Ik weet niet waar het mis gegaan is. Stak Coppola te weinig animo in deze film door z'n overbezet jaar? Was Hackman niet de ideale figuur? Was het script te dubbelzinnig om één sterke richting uit te gaan? De film was bij mij in elk geval één uit een vergeten verleden en dat is zeker niet onterecht blijkbaar.

yorgos.dalman
Tis maar wat je saai noemt. Vind het nochtans Hackmans beste rol. Ik zeg liever 'gereserveerd' en 'ingetogen' - een character study zoals ze zelden nog gemaakt worden.

Reinbo
Volgens mij is het nergens mis gegaan. Ijzersterke (psychologische) thriller die enorm onder de huid kruipt. Broljante plottwist en geniale tol van Hackman. Een film die meer beklijft dan The Godfather 2.

Maar als FP zich afvraagt waar het mis is gegaan dan denk ik dat get komt omdat je klaarblijkelijk weinig met Hackman op hebt. Zelf vind ik dat een fantastisch acteur. Verder zijn die bliebjes iets wat de radioluisteraar van vroeger vaker hoorde, bij het tunen van de middengolf. Wellicht dat daarom vor de luisteraar van nu daar wat minder tolerant voor is. Vond het zelf een prachtig process hoe de spraak vrij gefilterd blijft. Maar man, man, man, wat steekt het plot toch goed in elkaar. Het verschil in klemtoon, zet alles op zijn kop. Een minuscule fout, die de perfectionist doet doordraaien. Geniaal!

Moet deze maar snel eens herzien.

Film Pegasus (moderator)
Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat mensen dit goed vinden. Maar ik heb zoals je zegt helemaal niets met Gene Hackman. De films van hem die ik goed vond, hadden dat niet aan de acteur te danken. Coppola kon me nooit meenemen in het verhaal of de sfeer. Pas tegen het einde aan, als Hackman begint door te draaien, wordt het nog even interessant. Maar dat kon de hele film niet mee recht trekken voor mij.

Reinbo
French Connection drijft anders voor een groot deel op Hackman's performance, zou ik willen beweren. En ook in Unforgiven is hij misschien wel het sterkste personage. Ken je Mississipi Burning? Speelt hij ook een enorm grote klootzak in, doet hij erg goed. Target, ook een goede film met hem. Maar ik ben dan juist wel altijd van het gecharmeerd.

Maar het is wel een sterke persoonlijkheid, dus snap ook dat mensen 'm niet trekken.

Film Pegasus (moderator)
Mississippi burning moet ik toch herzien, al was die wel goed kon ik me herinneren. Zal misschien ook wel te maken hebben dat films als French Connection, Unforgiven of Mississippi Burning het meer hebben van een verhaal, terwijl hier vooral de persoonlijkheid van Hackman en de algemene sfeer de film trekken.

Reinbo
Dat is wel waar. Dit is dan misschien ook wel meer een film waar je in de stemming moet zijn. Eerste keer beviel hij me ook minder, maar bij herziening, vond ik het hele afluisteren oerspannend. Geweldig ook hoe dat hele plein strategisch was 'ingericht'.

Film Pegasus (moderator)
Ik zal het onthouden voor binnen enkele jaren. Ik zie films wel eens een tweede keer.

avatar van Karl van H.
Fantastische film, fantastische rol van Hackman; ik denk misschien wel het beste acteerwerk dat ik ooit van de man heb gezien. Vanaf het openingsshot is deze film al raak, en hoewel het in het middenstuk een beetje verslapt, blijft dit constant intrigerende materie. Twee hoogtepunten: Hackman die aan de slag gaat met zijn opnames, en het feestje in zijn werkruimte. Beiden prachtige, trage scènes met een fenomenale conclusie. Ook het eindshot is geweldig. Verdomme, eigenlijk alles is geweldig aan deze film: acteerwerk, camerawerk, muziek, sfeer... Geen spat verouderd en met een nog steeds actueel onderwerp.

Edit: wat kan het mij ook schelen, ik gooi 'm gewoon m'n top 10 in. Jeej!

avatar van SnakeDoc
Iets te trage film die mede door het herhalen van de geluidsopnames wel erg veel in herhaling lijkt te vallen.

Had gehoopt op een verstopte code, of op verbogen geluiden, in ieder geval iets meer mysterie.

Vond het nu toch net wat te simpel. De twist aan het einde kwam te laat en zorgt niet voor een nog hogere beoordeling.

3 Sterren lijkt me voldoende.

avatar van Bottleneck
Begint boeiend met de intro van het plein en het laatste kwartier is sterk (met ook een onverwachte wending), maar daar tussenin vind ik het te slepend, spanningsloos en grijs. De groei van de angst en paranoia had sneller opgeschroefd mogen worden, nu kon het me niet de volle speelduur in de greep houden (net als het personage van Hackman) en de allerlaatste scènes kwamen daardoor abrupt over. Jammer want ik keek hier best naar uit.

AC1
Tot mijn grote verwondering zag ik onlangs de blu-ray liggen maar 15 Euro vond ik wat te veel. The Conversation was vroeger mijn favoriete Coppola film (en dit terwijl iedereen het maar had over Apocalypse Now) dus ik ben benieuwd of mijn mening stand zal houden.

JvB Lucas
The Conversation

Francis Ford Coppola kennen we waarschijnlijk het meest van The Godfather en The Godfather Part II, maar tussen deze films door heeft hij een kleinschaliger werkje gemaakt dat minstens net zo'n groot meesterwerk is als die eerste twee genoemde films. Natuurlijk is dat... The Conversation.

The Conversation is ten eerste een schitterend relaas over het excentrieke leven van de eenzaat Harry Caul. Op het begin van de film leren we deze bijzondere man kennen en al snel zien we dat Harry Caul geen normaal persoon is. Hij houdt niet van mensen, maar kiest ervoor om de macht in zijn baan te misbruiken om mensen af te luisteren. Langzaam zien we in deze film hoe zijn excentrieke vorm van leven tot zijn ondergang leidt. Coppola weet enkele angstaanjagende scènes neer te zetten die laten zien hoe Caul langzaam verdrinkt in zijn 'waanbeelden' en dat laatste shot is eigenlijk een perfecte manier om te laten hoe iemand niks meer heeft... hoe we zien hoe Caul op die saxofoon zit te spelen.

The Conversation is een geweldige film en met de lichte watergate-paranoia trekjes weet de film nog steeds ijzersterk over te komen.
*4,5

AC1
Gezien op Blu-ray en het was top. Wat is het toch een fijn gevoel dat een film je als een volwassen kijker behandeld. Ook was ik behoorlijk verbaasd over Harrison Ford's natuurlijke performance. Bring back the moviemaking of the seventies!

avatar van dvdfreak123
Redelijke tegenvaller deze coppola ben nogtans een echte liefhebber van de godfather films voor mij trouwens 1 van men favourite films aller tijden. Maar deze wist me niet zo te boeien begin was wel sterk en hackman speelt trouwens wel goed. Maar vind de film te traag wist me niet genoeg te boeien. Had hier veel meer van verwacht. Het plot was niet slecht maar had hier ook gelijk nog meer van verwacht.

dvdfreak123 schreef:

Met alle respect maar je hebt er verkeerd naar gekeken. The Conversation is geen 'plot' film zoals The Godfather films maar een 'theme' film. Het gaat over de onderliggende thematiek, de psychologische diepgang en die worden je niet simpelweg aangereikt zoals 'het verhaaltje', die moet je zelf ontdekken en begrijpen.

yorgos.dalman
En het is natuurlijk boven alles een karakterstudie.

avatar van dvdfreak123
AC1 schreef:

ik weet dat het geen plot film is maar had gewoon denk ik veel meer van deze film verwacht. Kon me gewoon niet genoeg boeien mvg

yorgos.dalman schreef:
En het is natuurlijk boven alles een karakterstudie.

Komt eigenlijk wel op hetzelfde neer.

avatar van Boenga
Het soort van trage psychologische film dat je bij de keel moet grijpen. Alleen: naast die van mij pakte hij helaas naast.
Bijzonder moeilijk om daar een waarom op te plakken, vooral omdat ik Hackman toch al heel erg waardeer.
Misschien is het de langdradigheid van ruim het eerste uur. Een film mag traag zijn, maar er moet toch een zekere evolutie in het verhaal zitten. Dat miste ik - terwijl het laatste half uur dan eigenlijk wel aan uptempo voorbij ging.
Kortom, de verpakking is prima, maar de inhoud is niet helemaal goed gemixt.

Verdient hoe dan ook wel een 2de kijkbeurt, ergens in de niet al te verre toekomst...
Nu hou ik het op 2,5*.

avatar van des1
Gisteravond bekeken, mede n.a.v. Arnon Grunbergs opmerking dat het wat hem betreft tot de tien beste films ever hoort. Ik ga niet zover, maar er is wel heel veel genietbaars. Opmerkelijk achteraf gezien dat het Watergate tijdperk een aantal ijzersterke paranoia films opleverde. Denk ook aan Three Days Of The Condor (1975) en The Parallax View (1974). Nu kijken we misschien terug op de Watergate inbraak als een relatief kleine faux pas. Wat onder Bush begon, en onder Obama is voortgezet: de massale afluistering door de NSA, zou een nieuwe generatie van dit soort films kunnen opleveren, maar dat doet het niet. Misschien denken ze in Hollywood dat zoiets te moeilijk is en dat het beter is de meute te vermaken met de zoveelste terroristenfilm. Wordt best een appel gedaan op de ADHD kijker van tegenwoordig. In het begin ruim een half uur aan het volgen van een tweetal in een poging op band vast te leggen van wat ze zeggen... met alle onhoorbare passages van dien. Geen echt gewelddadige confrontatie of iets dergelijks. Veel wordt gesuggereerd, incl. Caul's state of mind (goeie rol Hackman). Film mist een briljante afdronk zonder aan de introvertie van de film afbreuk te hoeven doen. Opmerkelijk is dat Robert Duvall niet genoemd is in de list of characters in de aftiteling. Leuk: een jonge Harrison Ford die best sinister kan overkomen. Overigens is de film een must voor mensen met een geluidsapparatuur fetish. We zien Uher spoelenrecorders met klik-klak schakelaars, richtmicrofoons e.d.