Champagne (1928)

2,50

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Betty Balfour, Jean Bradin en Gordon Harker

Een verwende miljonairsdochter is van plan te gaan trouwen met een man die haar vader helemaal niet ziet zitten. Het stel vertrekt naar Frankrijk om er een luxueus leventje op vaders centen te leiden. De vader probeert haar te dwarsbomen door te doen alsof zijn bedrijf failliet is gegaan, zodat de dochter op een andere manier aan haar geld moet zien te komen.

6 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van Legan
geplaatst: 15 juni 2008, 18:37 uur [permalink]
Een luchtige komedie van Hitchcock met als grootste pluspunten de cinematografie en de muziek. Een klein minpunt bij de muziek was dat het als onbedoeld bij-effect had dat het de humor degradeerde tot bijna nul en er juist spanning aan toevoegde. De gehele tijd krijg je daardoor het gevoel dat er iets spannends en dramatisch staat te gebeuren. De rest, zoals het verhaal, was matigjes.

avatar van Metalfist
geplaatst: 5 maart 2009, 19:06 uur [permalink]
Champagne

Hitchcock is zonder twijfel één van mijn favoriete regisseur, meer zelfs, er is geen enkele regisseur bij wie ik zoveel films op 4* heb staan maar met zijn stomme films mist hij toch regelmatig iets.

Allereerst is er de muziek die totaal niet bij de film past. Het is een iets lichtere film dan dat we gewoon zijn van hem maar die muziek was veel te spannend gecomponeerd waardoor je dus constant op iets zat te wachten wat nooit kwam.

Het verhaal valt wel redelijk mee, is vrij humoristisch al wordt het op het einde iets te lang uitgesponnen maar over acteerprestaties vind ik het een pak moeilijk om te oordelen. Maar dat heb ik bij alle stomme films maar het meisje overtuigde me toch niet echt net zoals de rest eigenlijk.

avatar van otherfool
geplaatst: 15 november 2010, 22:41 uur [permalink]
De soundtrack van mijn versie was anders een luchtig piano-deuntje...

De eerste keer overigens in 30+ films dat de Meester me echt heeft verveeld. De Nicole Richie van de roaring twenties zet constant de bloemetjes buiten, totdat het geld op lijkt te zijn en ze zelf bloemenmeisje wordt. Intussen dingen meerdere mannen naar haar hand, zonder dat er ooit een romance echt van de grond komt. Veel te lachen valt er ook al niet; dit is allemaal wel erg gedateerd. Grootste probleem is nog wel de ellenlange speelduur, terwijl er hoegenaamd niets gebeurt.

1*.

geplaatst: 1 februari 2014, 09:32 uur [permalink]
Eentje van Hitch uit de oude doos, maar wel één om zeer snel te vergeten.

Camerawerk was nog wel ok, maar dat verhaal was totaal oninteressant. Zo saai dat de flim zeer langdradig aanvoelde.

De acteurs deden wat ze moesten doen, maar ik kon me totaal niet inleven in hun karakters. Dit lukt beter met The ring (zijn vorige stomme film).

Maw de eerste keer dat ik echt teleurgesteld ben door Hitchkock.

avatar van mjk87
geplaatst: 5 december 2016, 19:18 uur [permalink]
Deze is zo mogelijk nog erger dan The Ring, waar die nog een aantal bijzondere shots kende en een aardige boksmatch. Deze Champagne heeft eigenlijk niks. Een aantal fraaie shots en ideeën om het van de allerlaagste score af te houden, maar verder zulk degelijk camerawerk en saai verhaal dat hier niets te genieten in valt te zien. Stomme films kunnen mooi zijn, maar als er echt een verhaal wordt verteld valt het toch vaak tegen. Meeleven, iets dat ik bij films belangrijk vind, lukt mij daarmee eigenlijk niet. Daarvoor is dit te theatraal. In een bepaald vormexperiment (Jeanne d'Arc) heeft dat wel iets, als gewoon vertelde film niet. 1,0*.

avatar van stephan-0115
geplaatst: 16 januari, 18:25 uur [permalink]
Voorlopig mijn oudste Hitchcock. Aangezien ik een 24-dvd-box heb aangeschaft waar deze film bijzit wil ik ze (op een rustig tempo) van oud naar nieuw bekijken. Doordat ik me vergiste heb ik deze eerder gekeken dan The Ring, maar dat zal niet heel veel uitmaken.

Deze film viel alleen niet mee. Het verhaal is zo oninteressant als wat, ik had niks met de hoofdpersoon en de muziek vond ik ook niet wat. De film voelde bovendien langdradig aan, en dat terwijl de film met 85 minuten toch niet echt lang te noemen is. Voor mijn gevoel had er zo een kwartier afgekund.