Dung Che Sai Duk (1994)

Alternatieve titel: Ashes of Time

Hongkong / Taiwan
Drama / Actie
100 minuten / 93 minuten ("Redux")

geregisseerd door Kar-wai Wong
met Brigitte Lin, Leslie Cheung en Tony Leung Chiu Wai

Ou-yang Feng woont midden in een verlaten woestijn in China en regelt daar werk voor dolende zwaardvechters. Huang Yao-shi is een zwaardvechter die een magische wijn gedronken heeft die het verleden doet vergeten. Ooit heeft deze Huang de zwervende Mu-rong Yin beloofd met diens zus Mu-rong Yang te trouwen. Huang is deze belofte nooit nagekomen en sindsdien is Mu-rong Yin uit op wraak. De film volgt verder nog de geschiedenis van een blinde zwaardvechter en een blootvoetse zwaardvechter.....

avatar van Spetie
Een fijne Kar-Wai Wong met een erg mooie cinematografie. Verhaaltechnisch is er soms niet altijd evenveel van te maken, maar ik moet zeggen dat ik me geen seconde verveeld heb.

Vooral de soms opvallend gele kleuren van de woestijnen, komen hier ontzettend sterk naar voren. Visueel zitten er een aantal erg mooie momenten in en het camerawerk is ook van een buitengewoon goed niveau. Net als in de meeste van zijn andere films, kent ook deze Ashes of Time weer een erg sterke soundtrack. Die is sterk aanwezig op de momenten dat het moet en wat meer op de achtergrond als het moment het toelaat.

Qua acteerwerk mag Ashes of Time er ook zeker zijn. Vooral Tony Leung Chiu Wai laat maar weer eens een keer zien, wat voor een klasbak het toch is. Ondanks de vaagheid van het verhaal, wist hij me wel te raken met zijn personage. Verder zag de actie er ook stijlvol en goed uit, al moet je nu niet direct verwachten dat het barst van de actie, want daar draait deze Ashes of Time eigenlijk niet om.

Kortom een erg genietbare Kar-Wai Wong dus, die dankzij zijn sterke visuele stijl, een geweldige soundtrack en het mooie kleurgebruik weer erg overtuigt.

avatar van Filmkriebel
Ja, zeker een mooie cinematografie dat kan je wel zeggen, op de wazige actiescènes na dan, die ik zelfs lelijk zou durven noemen. Verder deed het visuele me op de een of andere manier aan westerns denken, met de epische muziek en de close ups op de gezichten van de acteurs.

Dat is echter voor mij niet voldoende; dit psychologische en melancholieke drama over de kwetsbare mannen achter de legendarische zwaardvechters verzwolg in pedante, vage dialogen. Het leek me alsof er bewust gezocht werd naar grote diepten,naar grote woorden, naar symboliek, naar complexiteit. En dat werkte hier niet : het kwam allemaal niet goed over.en ik volgde tegen het einde al helemaal niet meer hoe alles in elkaar zat. Jammer van de zwakke inhoud. Gelukkig duurde dit niet meer dan een anderhalf uur want ik was al aan het wegdommelen.

avatar van Black Math
Aardige film, die wel verbleekt naast andere films in het genre.

Het voelt allemaal vrij experimenteel aan, maar wel alsof nog niet alles op z'n plek is gevallen. De beelden zijn erg oververzadigd, dat heeft zeker iets, maar wat zachter was misschien toch wat mooier. Toch veel mooie scènes, met name van de natuur. De vechtscènes vallen wel een beetje tegen zo vaag als het eruit ziet. Enkel bij Tony Leung Chiu-Wai was dat op z'n plek gezien de beperking van zijn karakter. Wat wel prachtig was, waren de beelden van de zwaarddame op het meer.

Het plot is aanvankelijk een beetje vaag, maar uiteindelijk vallen de lijntjes redelijk goed bij elkaar te knopen. Qua inhoud is het wel allemaal heel erg typisch Wong Kar-wai. Ik vraag me steeds meer af of de man zelf wel een gelukkig liefdesleven heeft, zoveel personages lopen er in zijn films rond met verlangens naar een onbereikbare liefde. Deze film is geen uitzondering, maar het smaakt zeker nog goed. Wong weet toch te voorkomen dat het cheesy wordt, waardoor ook vanuit het plot er een fijne melancholische sfeer ontstaat. Dat geldt minder voor de muziek, die het wat laat afweten, want de muziek is eerder te nadrukkelijk aanwezig dan sfeervol. Beetje jammer.

Na eerder The Grandmaster van dezelfde regisseur gezien te hebben, voelt het uiteindelijk aan alsof dit een soort van testcase is voor die film. Zo zal het niet bedoeld zijn, maar duidelijk is dat Wong Kar-wai alleen maar betere films is gaan maken. In ieder geval leuk om eens gezien te hebben. 3,5*.

avatar van dvdcrusher
Visueel is het allemaal heel mooi, schitterende beelden en camerawerk, nog zelden gezien. Daar staat tegenover dat het verhaal flauw is en ook moeilijk om volgen. Het is heus geen overbodige luxe om eerst de korte inhoud op een site als Moviemeter te lezen voordat je deze film gaat bekijken. De film lijdt jammer genoeg onder het zwakke scenario (ben nog maar eens in slaap gevallen tijdens een film of ligt het aan de ouderdom) , maar door de prachtige beelden en kleuren toch 3 sterren. Eigenlijk verwacht ik betere films dan dit als ze uit China komen

avatar van DVD-T
Kar Wai Wong's eerste poging in de wereld van martial arts voor het meesterwerk The Grandmaster.

Beide Leungs spelen de sterren van de hemel en Leslie Chueng speelt de hoofdrol perfect. De regie is helemaal geweldig. Het is ook perfect geschoten en belicht door Christopher Doyle. Kijk alleen al naar de scene met de vogelkooi. Schitterend. Ook de geweldige locaties dragen veel bij aan de sfeer van het geheel.

De actie scenes zijn gechoreografeerd door Sammo Hung en zien er goed uit. Af en toe wel wat overzichtelijk en heel anders in beeld gebracht dan in de conventionele martial arts films. Komt vooral door Doyle's manier van filmen. Verhaal is erg goed. Vaak droomachtig en poëtisch verteld.