I Am Dina (2002)

Alternatieve titel: Jeg Er Dina

Zweden / Frankrijk / Noorwegen / Duitsland / Denemarken

geregisseerd door Ole Bornedal
met Maria Bonnevie, Gérard Depardieu en Christopher Eccleston

De kleine Dina is ongewild de oorzaak van een tragisch ongeluk, waarvoor zij van haar vader de schuld krijgt. Genegeerd en zonder moederliefde, groeit zij op, balancerend tussen een duister doodsverlangen en een oprechte levenslust. Slechts muziek en een toegewijde leraar weten haar langzamerhand uit haar isolement te bevrijden. Dina vindt troost in het oproepen van de geest van haar overleden moeder en het fantaseren over hun samenzijn in de spirituele wereld.

Schitterende film!

Goed verhaal en goed geacteerd in een adembenemend Noors landschap ( heerlijk om naar te kijken).

Zeer aangrijpend ... een film die me zal bijblijven!

8/10 => 4*

Ik heb deze film vandaag gezien en het was prachtig!
Het verhaal is vrij dramatisch (in de stijl van Legends of the fall) maar verveelt geen moment. De hoofdpersoon Dina is erg sterk.
Het acteerwerk is geweldig, net als de kleding en de achtergronddecors van het landschap van Noorwegen.

Echt een aanrader! maar jammer genoeg nog door weinigen ontdekt. Hij lag gewoon bij videoland...
Kijken dus!

avatar van moviefreak#1
Voor de liefhebbers van films als Legends of the Fall. Erg mooie beelden van Noorwegen, dat zeker. En hoofdpersonage Dina wordt heel goed neergezet. 3 1/2

avatar van Banjo
dit is niet een film die mij kan bekoren.
In het begin greep de film me aan (mooie beelden goed drama)
Zodra ze volwassen werd, keek ik meer op de klok dan naar de film. Ik vond het allemaal zo los en hol.
het is niet een film voor mij.

ik heb nog geen idee hoeveel sterren ik deze film kan geven

prima film.............
Ik leefde echt mee en deze film bezorgde me zelfs emotionele momenten.En dat gebeurt niet zo vaak!

Idd, een prachtige film. verdiende zeker een bioscooprelease. Cinematografisch heel sterk, mooie beelden van Noorwegen. Ik had soms moeite met de acties van Dina (bijv met haar jeugdvriend Thomas), maar sterk geacteerd van Marie Bonnevie (nu te zien in Reconstruction). Goeie cast in zijn geheel.
een 4*

deze film vind ik geweldig!!!
het is allemaal heel mooi gefilmd en de hoofdpersoon Dina speelt enorm goed.
een van de beste films die ik ooit gezien heb

Ik heb het boek jaren geleden gelezen en heb de film gekocht omdat ik het boek toen erg mooi vond.
In mijn herinnering is het boek minder onbehouwen dan ik de film vond.
Zal het boek nog eens lezen om te kijken of dit nog steeds klopt.

avatar van .Fee.
Erg mooie film, vooral alles in het begin was aangrijpend. Bepaalde stukjes waren wat saai, en zat ook ik inderdaad op de klok te kijken, maar verder was het een mooi en origineel verhaal.
Wat ik wel ontzettend jammer vond, was dat alles in het Engels was. Noors is zo'n ontzettend mooie taal, dus het had gewoon allemaal in het Noors gemoeten.

3 sterren

Mooi spel, stilistisch gefilmd, prachtig camera en acteer werk.
En een vernieuwing van inhoud en stijl. Ik ben benieuwd hoe zijn nieuwe film is.
En dat in een koopjes winkel, 2 voor € 4,95.
Dat verdient deze film absoluut niet.
Voor mij is het één van de beste films die ik gezien heb.

avatar van murtcelP
Mooie film, goed geacteerd, erg goed camerawerk en prachtige locaties. Het verhaal is erg aangrijpend en blijft de hele film boeiend. ***1/2

avatar van Jan met de pet
Super film.....ontroerend en zeer goed geacteerd........en prachtige beelden. 4,0

avatar van Colour_of_Light
Schitterende film, Dina acteerde heel goed en de opnames waren prachtig. De bijrollen van oa: Gerard Depardieu (Jacob ) en Hans Matheson (Thomas) waren ook goed gespeeld.
Zonder twijfel durf ik deze film 5* te geven!

avatar van ralfsjam
mooie beelden, en mooie acteurs! toch was het verhaal in mijn ogen wat rommelig op sommige vlakken.

avatar van genietje
Ik vond dit een heel erg aangrijpende film met (soms te) veel drama, kommer en kwel. Mooie beelden, krachtig spel en uitstraling van de hoofdrolspeelster. Erg onderhoudend en soms adembenemend heftig.
De combinatie van verschillende thema's met achtergrond en tijdsbeeld erg gewaagd. Een goeie film!

avatar van flyer
Ik heb deze met wisselende belangstelling gekeken maar na afloop moet ik bekennen dat het niet mijn film soort is. Er waren delen dat ik zeer geboeid zat te kijken maar deze werden afgewisseld met delen die zeer saai waren. De omgeving waar alles gefilm werd is prachtig een bezoek waard. Maria Bonnevie, is wel een zeer mooie dame

avatar van Norma
I am Dina; één ding is zeker, Dina heeft een heftig verhaal te vertellen. De film begint vrijwel meteen zeer aangrijpend, ik heb met afgrijzen zitten kijken, en ook gaandeweg passeren diverse zeer emotionele gebeurtenissen de revue. De setting is verder werkelijk waar prachtig en de film is een lust voor het oog.

Toch heb ik ook wel twee minpunten te noemen: ten eerste vond ik Depardieu totaal niet op zijn plaats. Moelijk om precies te zeggen waarom, misschien het accent van de man, zijn voorkomen, de rollen waar je hem verder van kent, maar het werkte voor mij niet.

En ten tweede had ik soms moeite met het personage van Dina. Want hoewel ik me zeer goed kan indenken dat iemand door een dergelijke traumatische jeugdervaring een behoorlijk verknipt persoon kan worden vond ik haar -op zijn zachts gezegd- merkwaardige gedrag niet altijd gerechtvaardigd. Nou werd dat door de film ook niet als zodanig gebracht hoor, maar het was hoe dan ook soms moeilijk om sympathie voor haar te voelen.
Nu ik dat zo zeg, misschien draait de film daar in zekere zin ook wel om.

In ieder geval is het een intrigerende fim, niet eentje waar je een blij gevoel aan over houdt maar wél een die je toch wel even bij zal blijven.

avatar van Mads Smikkelsen
voor € 2 ,50 bij FRS gekocht. Prima film, mooie beelden, goed verhaal, goed geacteerd, Mads Mikkelsen ging iets te vroeg dood maar ik ben niet objectief ha ha. Aanrader!!

avatar van Dello
Een erg mooie film. Echt aangrijpend. Wat me wat verwarde was in welk land dit verhaal speelde. Ik dacht eerst in Canada. Er wordt Frans en Engels gesproken in de film. later kwam ik er pas achter dat het Noorwegen was.

Leuke film met goede beelden. Ik heb hem wel in twee delen moeten kijken, want hij wordt wel een beetje langdradig. Ook die oerdrang naar sex begint soms een beetje te vervelen. Acteerwerk is trouwens wel erg goed.

avatar van Mac Hammer Fan
Ik zou hem beter gevonden hebben als de jeugdjaren van Dina meer waren uitgediept.Tenslotte moest ze vooral dan een trauma verwerken. In de plaats ligt het accent meer op de volwassen Dina. Het verhaal is erg mooi gefilmd, maar bepaalde sekwensen lieten me toch koud. Het begin was echter erg prangend.

Een absolute aanrader!
Ik had dat helemaal niet verwacht, want de beschrijving op de achterkant van het doosje leek me iets te bevlogen met woorden als "spirituele wereld" etc.
Prachtige fotografie, schitterend verhaal, sublieme regie en uitstekende acteerprestaties.

Ik had er meer van verwacht, na de uiterst dramatische openingsscene.

Grootste minpunt vind ik eigenlijk dat er meer aandacht had moeten worden besteed aan de ontwikkeling van Dina's personage ( rouwproces, verwerking, opgroeien etc.). In plaats daarvan maakt de film opeens een enorme tijdsprong en wordt de aandacht gefocust op Dina als een "volwassen" vrouw, die er weliswaar best goed uitziet maar een totaal ontwricht karakter heeft. Verder worden er wel prachtige beelden vertoond.

avatar van johnboer
Fantastische film. Zwaar onderschat. Ik zag hem zelfs in een winkel voor 1 euro.
Ik had hem al en moest me inhouden, want ik zou hem gerust dubbel kopen.
Ben het met Norma eens. Depardieu was niet echt noodzakelijk in deze film.
Aan de andere kant......altijd heerlijk één van mijn favoriete acteurs aan het
werk te zien. Zijn acteerprestatie is uiteraard perfect.
Prachtige beelden. Een aanrader van jewelste.
Hij staat ergens (in mijn hoofd) in mijn top 100.

Toen ik deze film ging kijken dacht ik dat het om het genre horror ging. Ik had me verheugd op een leuke spokenfilm. Dit bleek niet het geval te zijn. toch bleef de film mij boeien. Mooie beelden, goed verhaal, goed geacteerd en orgineel.

Aan sommige films zie je té duidelijk dat het om een boekverfilming gaat, ook al kan ik niet in twee woorden uitleggen waarom. En daar hou ik niet zo van. Dan lees ik liever het boek.
Ook vond ik de casting van Depardieu wat storend, en Bonnevie was voor mij wat al te stereotiep en overacting. Mikkelsen vond ik het sterkst acteren.
Het Engels was een zootje. Jammer, want dat schaadt de overtuigingskracht van de film. Voor mij toch. Ook de cinematografie, mixing en muziek vond ik soms wat stuntelig.
Alles bij elkaar leek het geheel mij een beetje "wel willen maar niet echt kunnen"...

Zonder Depardieu was ie misschien sterker geweest, juist omdat Depardieu zo Depardieu is. En ja, Dina is eigenwijs, dat mag wel eens misgaan, dat zou het verhaal wat grilliger maken.

avatar van J.Ch.
Tja, I am Dina is in ieder geval niet de meest gewone film. Verder is het moeilijk om er een woord voor te verzinnen. Ik bleef nogal met een onbestemd gevoel achter.

Sommige aspecten van de film zijn zeer geslaagd. Noorwegen is een lust voor het oog en de soundtrack is goed tot uitmuntend (het duet van piano en cello, gespeeld door Dina en de leraar, is prachtig). Andere aspecten zijn twijfelachtig - Gerard Depardieu - of zelfs tenenkrommend (ik vond de dode moeder die steeds terugkwam nogal belachelijk. Niet het idee, maar de uitwerking ervan. Waarom heeft ze bijvoorbeeld steeds jurken met veel te lange mouwen aan? En de voice-over... We weten dat je Dina heet en dat dit je verhaal is, dat hoef je niet meermaals te herhalen in het eerste half uur). Er gebeurt in ieder geval genoeg in de film, en tussen die gebeurtenissen zijn er ook zeker dingen die me wel konden boeien, Mads Mikkelsens personage bijvoorbeeld en zijn mislukte huwelijksaanzoek. Ook de destructieve werking die Dina maar al te vaak heeft op haar omgeving komt goed uit de verf.

Dina zelf is ongrijpbaar, maar mijns inziens niet op een goede manier. Soms bouwt ze net een beetje sympathie op, (bijvoorbeeld als ze de man die de bediende vernedert, slaat en het huis uit stuurt, heel stoer!) die ze vervolgens verspeelt met een compleet willekeurige actie. De arme Hans Mattheson krijgt niet veel te doen behalve als seksslaaf dienen, om het zo maar te zeggen. De film lijkt het soms erom te doen te zijn om de kijker te schokken, en dat ergert mij. Dina's liefde voor een bepaalde man lijkt dan weer volledig uit de lucht te vallen, net als het einde. Ineens was het afgelopen en ik wist niet precies waarom. Hoezo is Dina's verhaal nu ineens voorbij? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand met haar karakter zich bij zo'n einde neerlegt.

Al met al niet wat ik ervan verwacht had. Soms veelbelovend, maar uiteindelijk toch teleurstellend.

Wat een (pracht)film. Een en al drama, vanaf de eerste minuut. Lijkt wel een soort rollercoaster. Ga vooral niet proberen ieder beeld en iedere zin in een geheel te plaatsen. Het zit wel ergens en het hoort wel ergens bij, maar laat het maar over je heen komen. Maria Bonnevie speelt een schitterende rol, Gérard Depardieu hoort in deze film niet thuis. Al doet hij niets verkeerds. Hij voegt ook niets toe. Tel daar bij op de prachtige beelden van Noorwegen, de natuur, de fjorden, adembenemend. Maar alles in deze film is adembenemend, zelfs de prachtige soundtrack. Was diep onder de indruk.