Hurlyburly (1998)

Komedie / Drama

geregisseerd door Anthony Drazan
met Sean Penn, Kevin Spacey en Robin Wright

Eddie (Sean Penn) is een casting director in Hollywood, die zichzelf verliest in coke en zelfbeklag. Voor het oog van de buitenwereld slaagt hij er nog redelijk in de schijn van succes op te houden, maar hij is onmachtig zijn eigen leven richting te geven. Zijn zakenpartner Mickey (Kevin Spacey) snuift hard mee, maar beschikt over meer zelfcontrole. De werkloze acteur Phil doet wanhopig een poging zijn huwelijk te redden en vraag nota bene Eddie om advies. Als Eddie dan verliefd wordt op Darlene (Robin Wright Penn) lijkt hij een kans te krijgen op geluk. Maar kan hij zonder zijn vertrouwde wereldje of blijft hij de eeuwige loser...

damm wat staat deze film laag zeg. Dit is echt een super goede film. goldflyer zei hierboven al dat de dialogen erg sterk zijn, en het acteren van Penn en Spacey is echt super. ook de rest van de cast past zich prima aan, en dat maakt dit toch wel een topper een dikke 10

echt cool deze film. het is gewoon supergoeie film goede dialogen, en grappig en idioot het is heel diepzinnig en tegelijkertijd gaat het nergens over.
5 sterren. en doe niet zo serieus allemaal het is lachwekkend hoe jullie doen, vooral jij bisse. je begint zo goed met de terechte opmerking over de slechtste recensie ooit.

Dustyfan
Een stel neuroten in verschillende gradaties, dat is wel even leuk, maar geen twee uur lang. De dialogen en monologen zijn in het begin wel hilarisch, maar worden gedurende de film wel vervelender, en meer van hetzelfde, met een enkele positieve uitschieter hier en daar.

Sean Penn, Kevin Spacey en ook Meg Ryan vond ik erg sterk in hun rol, alleen vond ik hun rollen niet echt leuk. Eigenlijk zat er niet een personage bij, die me voor zich innam of waar ik sympathie voor kan voelen.

En uiteindelijk vind ik dit nou een typische mannenfilm. Ach, die moeten er ook zijn

FisherKing
kos schreef:
Ik ben het er ook mee eens. Een aaneenschakeling van suf gewauwel, deze film.

Much ado about nothing, hey.

Ben het met je oneens. Het lijkt suf gewouwel, maar zelfs in deze film is de irak-oorlog al aan de gang.

Het enige jammere eraan is de structuur van de film, want de acteurs die langs komen maken indruk. Neem alleen al Sean Penn naast een grootheid als Kevin Spacey. Letterlijk vuurwerk.

Ja, en er wordt suf geouwehoerd, ja maar dat past wel enorm goed bij deze film. Sta er van te kijken dat ie uit 1998 is.

Jammer dat er geen echt goed script en regie was.

Toch 3.5*

avatar van OlafS
Ik kon hier echt geen touw aan vast knopen, heb hem niet uit kunnen zitten

avatar van otherfool

0,5*.

Mescaline (moderator)
Jammer... had meer van deze film verwacht zeker omdat de meerderheid op moviemeter toch best positief erover is..?
Acteren was helemaal niks mis mee zelfs goed te noemen maar het verhaal is nogal lang en vaak saai..
Het gaat ver om tezeggen dat het een flop is maar toch ook geen hoogstaande film..
3 sterren voor het acteren en het redelijke maar langdradige verhaal.

avatar van Fran
Er gebeurt echt niets in deze film. En dat maakt het saai. Als het nou nog een geweldige sfeer heerste, dan is dat niet zo erg. Helaas is dat ook niet het geval. Wel geweldig geacteerd, dat wel. Maar voor mij heeft een film toch meer nodig.

Deze film is puur en louter gelul. Te gek gelul wel te verstaan. fantastisch...

Mescaline (moderator)
Ruim 2 jaar later deze film weer terug gezien, de eerste poging deed me niet zo veel en vond ik de film langdradig.
Maar de 2de kijk beurt maakt toch wel erg veel goed, wat een acteer niveau! en wat een geweldige cast heeft deze film toch!
Je kan letterlijk meevoelen in de eenzaamheid en de verwardheid van het hoofdpersonage, wat trouwens ook geweldig is gespeeld door Sean Penn!
Maar ook het sarcastische personage wat Kevin Spacey neerzet mag genoemd worden!
Het verhaal is inderdaad vrij rustig en sloom, maar de acteurs weten hier de sfeer en het gevoel aan te geven, die de hele film aanwezig is.
Het einde had ik een klein beetje tegenstrijdige gevoelens over, maar op dat nagelaten ga ik met deze 2de kijk beurt gewoon een hele ster omhoog! zodra je de film snapt en begrijpt is het een zeer aangename kijk ervaring!
4 sterren!

kappeuter (moderator)
Helemaal mee eens! Zwaar ondergewaardeerd / onbegrepen hier.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dialogenfilm.

En die kunnen best leuk zijn. Deze is helaas ook vaak saai.

Zoals iemand verderop al omschreef wordt deze film vooral gered door de uitstekende acteerprestaties. Al was iets meer verhaallijn en echt goede grappen, danwel drama, welkom geweest. E.e.a. begint op den duur namelijk een beetje te vervelen.

Redelijk.

ik denk dat je een beetje van de QT films en dialogen moet houden om deze ook goed te vinden.
ik vind het echt een topper!
geweldig acteerwerk van sean penn en kevin spacey en eigenlijk van de hele cast!

Mescaline (moderator)
Dit is nou typisch een voorbeeld van een film die iedere kijk beurt meer groeit, tenminste in mijn ervaring.
Misschien is het ook wel dat ik ouder wordt dat ik de film meer kan waarderen, maar tot zover is iedere kijk beurt een verbetering.
Weet nog goed dat ik 3 jaar geleden deze film zag en iets totaal anders verwachte, natuurlijk was ik toen een beetje teleurgesteld maar 2 jaar later bij een 2de herkansing leek alles opeens op zijn plaats te vallen, nu bij een derde kijk beurt ben ik weer heel erg onder de indruk!
Kevin Spacey vind ik de leukste rol hebben maar Sean Penn doet hier ook zeker niet van onder.
Deze film moet het vooral hebben van goed acteerwerk en goede en realistische dialogen, en dat heeft deze film meer dan genoeg.
Al vanaf de eerste minuten krijg je een beeld van de sfeer en van de personages en dat gaat bijna 2 uur zo door, natuurlijk komt dit grotendeels door de geweldige acteurs maar ook zeker door de film locaties en dialogen.
Deze film is gewoon 1 en al sfeer en is voor de echte film liefhebbers meer dan de moeite waard om minimaal 1 keer gezien te hebben!

Kortom: De film blijft sterk na 3 kijk beurten en weet me nog steeds te raken en te vermaken.
Half sterretje meer, 4,5 sterren en misschien bij een 4de kijk beurt nog wel de volle 5

avatar van WaynesW
Full Five here !!
GEWELDIG !!!

avatar van Norma
Wat een film! Ik heb eerst echt even goed moeten nadenken voor ik wist wat voor beoordeling ik hier nou aan zou geven. Het is op zijn zachtst gezegd een hele aparte film; ogenschijnlijk louter een spraakwaterval van onsamenhangende onzin, maar tegelijkertijd wel degelijk met een cynische ondertoon. Een beetje moeilijk te plaatsen soms, dat wel, want de scheidslijn tussen lollig en triest is soms flinterdun, ook voor de coke-snuivende personages zelf.

Om maar meteen de beste van het hele stel te noemen: Sean Penn! Formidabele acteerprestatie zet hij hier neer, kan zeker tot één van zijn betere gerekend worden. Overigens wel met dank aan het tegenspel van Kevin Spacey, die met zijn droge opmerkingen en sarcastische lachje wel gewaagd is aan de hyper uitbarstingen van de bijna non-stop met zijn neus boven de witte poeder hangende Eddie. Wat mij betreft had de film uit enkel dialogen tussen die twee mannen mogen bestaan, dan had ik me vast ook uitstekend vermaakt! Wat niet helemaal eerlijk is naar Robin Wright Penn trouwens, want ook haar vond ik uitstekend en de scène waarin ze in de auto knallende ruzie krijgt met Penn is één van de sterkste uit de film.

Desondanks waren er ook voor mij wel een aantal scènes waarin het oeverloze geouwehoer over niks me net iets te ver werd doorgevoerd. Of zoals het personage van Meg Ryan op een gegeven moment zegt: "als je net zo denkt als dat je praat mag je blij zijn dat je je veters kunt strikken"
Toch weerhoudt dat me er niet van om een behoorlijk hoge score te geven, die eigenlijk een beetje de middenweg vormt tussen zowel geniale als een paar wat mindere momenten en bovenal een beloning is voor de geweldige rol van Sean Penn!

avatar van waterreus71
wat een traage film zeg.
wel knap acteerwerk van penn en spacey.
ik hou wel van wat meer verhaal

avatar van Number23
Sterrencast beloofde veel goeds voor deze duidelijk toneelverfilming, want de film zit vol met dialogen. Maar ook vol met onsympathieke personages waar je je niet mee kan identiciferen. Niet dat dat perse killing voor een film moet zijn, maar de dialogen en de problemen waar ze mee zitten, interresseert je totaal niet. Spacey en Shandling hebben nog de leukste rollen.

Mescaline (moderator)
4de keer gekeken en mijn verbazing dat deze film zo erg is ondergewaardeerd lijkt wel te groeien bij iedere kijkbeurt.
Dat dit niet commercieel is en niet voor het simpele publiek is tot daar aan toe, maar ik dacht dat op sites zoals MM toch wel wat meer mensen zaten die dit kunnen waarderen.

Een film die na 4x kijken geen kracht verliest en eigenlijk alleen maar beter lijkt te worden verdiend gewoon een 5 en een top 10 plaats!

avatar van ArnoldusK
Film die sterk switcht tussen momenten waarin deze me totaal niet / totaal wel kan bekoren.
Een 'doel' van de film heb ik voor mezelf niet kunnen achterhalen, iets dat ik verlang van een dialogenfilm. Om dit af te doen als mooie conversaties en goed acteerwerk van de paranoïde Penn en de cynische Spacey vind ik te min. Er had meer achter mogen zitten.
Alternatieve titel: A day in the life of a Hollywood casting director on coke?

Mescaline (moderator)
Gelukkig zit er juist niet meer achter, dat had echt ten koste gegaan van de realiteit van deze film.
Je moet Hurlyburly niet gaan bekijken als een film met een grote achterliggende boodschap, het is de realiteit en de realistische op en top menselijke personages die deze film zo goed maken.

En natuurlijk het sarcastische randje wat voor mij deze film erg genietbaar maakt
Gelukkig zit ik niet aan de coke zoals het personage van Penn, maar kon zijn paranoïde over het leven erg goed begrijpen en grotendeels ook delen.

avatar van ArnoldusK
Wellicht heb je inderdaad gelijk.
Juist door dit te bekijken en door alle gekke, semi-diepe, soms paranoïde dialogen bekijk je je eigen leven ook weer wat anders.
Ik kan me ook inleven in de Penn die wordt gepresenteerd en het soms ellenlange doordenken. Ben blij dat ik me niet omlaag laat halen door die gekke, ellendige maatschappij die deze kracht wel bezit.
Half sterretje omhoog

Mescaline (moderator)
Altijd leuk om te lezen dat iemand door je eigen commentaar een half sterretje meer geeft
Of komt het ook een beetje omdat we de zelfde nummer 1 in onze top 10 hebben? en 3 films gemeen
Een herziening doet trouwens ook wonderen, zeker als je de film de 2de keer anders probeert te bekijken.

Ik had het inderdaad ook opgemerkt, ik volg je in ieder geval
Wellicht wonen we inderdaad in hetzelfde straatje qua films.

ArnoldusK schreef:
Ik had het inderdaad ook opgemerkt, ik volg je in ieder geval
Wellicht wonen we inderdaad in hetzelfde straatje qua films.

Denk het ook wel ja, heb jou ook bij de updates staan vanaf nu

avatar van john mcclane 2
Geen groot fan van films die op een toneel stuk hebben en die dus leunen op sterke dialogen ,tevens spel .
Maar met name spacey en Penn,maken dit een interessant stuk .wat een K wereld eigenlijk de film industrie .
Maar dat dit niet ieders cup of Tea is ,is onvermijdelijk . Hoe sterk de cast ook is , een film heet niet voor niets (in ) motion picture .

Mescaline (moderator)
Inmiddels 5x bekeken en ik kan blijven genieten van de heerlijke acteerprestaties! Penn & Spacey zijn een geweldige wisselwerking maar ook de rest van de cast weet zonder moeite te overtuigen.
Goede, realistische en scherpe dialogen gecombineerd met de grootste talenten blijft voor een filmliefhebber zoals ik smullen!

Geen wonder dat dit pareltje in mijn top 10 staat en daar zonder twijfel ook in blijft.
Gaat zonder twijfel nog vaker in de speler.