Jue Di Tao Wang (2016)

Hongkong / Verenigde Staten / China
Actie / Komedie

geregisseerd door Renny Harlin
met Jackie Chan, Johnny Knoxville en Bingbing Fan

Een van de weinige goede agenten die er nog te vinden zijn, Bennie Chan, zit al meer dan een decennium achter de gevaarlijke misdaadbaas Victor Wong aan. Wanneer zijn jonge nichtje Samantha problemen krijgt met het misdaadsyndicaat van Wong, moet hij de enige man die haar kan helpen opsporen: de Amerikaanse gokker Connor Watts. Connor is op de vlucht voor dezelfde bende en een gevaarlijke Russische huurmoordenaar, maar Bennie onderschept hem eindelijk in Siberië. Hij begint aan een race tegen de klok om hem naar Hongkong te brengen.

avatar van Shinobi
"Smile a little."

Na lange tijd draait er eindelijk weer eens een film van de aimabele Jackie Chan in de bioscoop. Hij levert niets baanbrekend af, maar het voelt als vanouds lekker vertrouwd.

Met 'Skiptrace' herhaalt Chan namelijk hetzelfde trucje wat hij al jaren doet; een simpel plot om een kwaadaardige crimineel te stoppen gedoopt in een buddy film sausje. Het doet erg denken aan eerder werk als Rush Hour (1998), alleen neemt Johnny Knoxville nu de rol aan van Chris Tucker. Dit toont vanzelfsprekend een hoop culturele verschillen tussen het Oosten en het Westen.

Wat volgt is een road trip waarbij je als kijker rap van de ene locatie naar de andere wordt geleid. Hoewel de logica soms ver is te zoeken, zorgt het wel voor prima vermaak. Daarbij is er - opmerkelijk - veel oog voor culturele feesten en tradities. Jammer genoeg komt de chemie tussen Chan en Knoxville nooit echt goed uit de verf, afgezien van een paar geslaagde momenten.

De inmiddels 62-jarige(!) Chan doet nog steeds zijn eigen stunts, al is het merendeel helaas niet meer zo flitsend te noemen. Desondanks zitten er veel creatieve scènes in de film verwerkt waarin hij weer de meest over-the-top capriolen laat zien, ondersteund door een flinke scheut humor. Misschien komt het enigszins gedateerd over, maar vermaken doet het wel.

Al met al een heerlijke actiefilm, ondanks enkele mankementen. Wat mij betreft mag Chan zo blijven doorgaan.

3,0 Sterren.

avatar van tbouwh
dat moment dat Jackie Chan Rolling in the Deep inzet is toch wel ronduit hilarisch. Het tekent een film die best vermakelijk is, ondanks de weinige echte hoogtepunten en het twaalf in een dozijn-plotje. De samenwerking tussen knuffelchinees Chan en Jackass boy Knoxville Had gesmeerder kunnen verlopen, daar de echte chemie leek te ontbreken. Desondanks Is Skiptrace wel leuk voor tussendoor, en een stuk minder slecht dan ik op voorhand vermoedde. 2.5*

avatar van Alathir
Zeker geen onaardige actie/komedie. Het is geen Rush Hour of Shanghai Knights maar het is zeker niet onaardig. Ik moest vrij geregeld grijnzen en 1x hardop gelachen. Natuurlijk nog steeds weinig voor een komedie van bijna 1u45 maar toch is het grappiger dan de meeste komedies van tegenwoordig. De actie valt natuurlijk ook te smaken, op zen Jackie Chans weliswaar. Je wordt er ook altijd vrolijk van, zeker als ze beginnen te zingen. Knoxville is duidelijk een mindere combinatie met Chan dan Owen Wilson of Chris Tucker dat zijn.
De landschappen zijn ook prachtig vooral de Gobiwoestijn en GuiLin. 3.25* maar ik zal afronden naar boven want de rating bij deze film mag wel ietwat omhoog.

avatar van filmkul
Vrij eentonige actie komedie. Het verhaal is niet origineel en zit vol plotgaten maar daar draait het in dit genre niet om. Het tempo is verder prima. Helaas valt de film continue in herhaling. Rennen, actie, wat grappen, rennen, actie, grappen etc. De eerste helft is best aan te zien, maar richting het einde gaat het wel allemaal wat vervelen. De actiescenes zijn aardig maar niet bijster spectaculair. De grappen liggen voor de hand. De klik tussen Chan en Knoxville is redelijk. Verder ziet de film er visueel fraai uit met mooie beelden van diverse landen. 2.5

Heb me goed vermaakt met deze goed en behendig gemaakte actiefilm. Geen briljantje in het ouevre van Jackie maar zeker vermakelijk. Je krijgt precies wat je verwacht. Chan is qua uitstraling nog altijd jongensachtig maar zijn gevechtsscènes zijn wel duidelijk minder imponerend geworden. Met de nodige humor en zelfspot(hij krijgt regelmatig klappen van de vrouwtjes) weet hij dat te camoufleren. Die humor is verder beurtelings leuk en erg kinderlijk, zoals we dat van hem gewend zijn....je moet er van houden. Partner Knoxville is zichtbaar geen groot acteur, maar zijn overdreven stijl en mimiek pas eigenlijk wel bij dit soort film. Gewoon dik anderhalf uur plezier, zonder dat je hersens hoeven te kraken, is ook wel eens leuk.

avatar van Pazmaster
Het was alweer een tijd geleden dat ik een Jackie Chan film zag en het is nog steeds veel van hetzelfde, alleen een stuk minder spectaculair. Dat het verhaal niet veel soeps is en het acteerwerk matig was te verwachten maar ik kijk naar Chan voor de actie. Dat de man ouder geworden is is duidelijk te merken, het gaat allemaal niet zo soepel meer. Slechts enkele gevechten en zelfs die zijn niet echt noemenswaardig. Ook zien sommige stunts er nep uit en de humor is niet grappig. Nee, niet wat ik gehoopt had, het lijkt erop dat Chan z'n beste tijd gehad heeft.

Matige film waarin een agent al jarenlang achter een geheime maffia-baas aanzit. Ondanks de leuke casting van Jackie Chan en Johnny Knoxville valt het buddy-aspect wat tegen. De inventieve actiescenes en prima stuntwerk blijft natuurlijk leuk om te zien, maar tussendoor heeft het allemaal maar weinig om het lijf. Het had ook met gemak wat korter gekund.

Hier geruisloos voorbijgekomen, maar in China een enorm succes. Best is het niet, het verhaal is een excuus om de nodige knokscenes aan mekaar te knopen; meer niet. Knoxville maakt een vermoeide indruk, Chan is nou eenmaal niet meer de jongste. Toch laat hij zich van zijn flexibelste kant zien. Waar de film het van moet hebben zijn de vermakelijk en vaak ook grappige actiescenes en de prachtige setting. Dit levert een vermakelijke film op, die verder bar weinig om het lijf heeft.

avatar van Richard_Voorhees
Chan doet waar hij al jaren goed in is in deze actiekomedie. Martial arts actie vermengen met slapstick achtige humor. Johnny Knoxville zorgt voor een humorvolle kompaan in de knotsgekke reis die de twee moeten doormaken. De actiescenes zien er over het algemeen goed uit en ook de rest van de film ziet er goed verzorgd uit. Mooie sets, leuke kostuums en hier en daar leuk en groots van opzet.
Een leuke nobrainer.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een gemiddelde Jackie Chan film. Het zit dichter bij Rush Hour en Shanghai Knights dan bij z'n betere werk. En stilaan merk je wel dat Chan oud aan het worden is. De choreografie en humor is er nog wel, maar het gaat niet meer zo vlot. Voor Chan's doen toch, zelf moet ik hier niet aan denken. De formule werkt wel en de automatische piloot is nog altijd beter dan verkeerd rijden. Knoxville is niet bepaald een groot talent en heeft niet veel meerwaarde in deze film. Maar toch niet zo irritant als Chris Tucker. Mooie locaties, maar zonder een goeie regisseur komen deze niet altijd goed uit de verf.

Leuk.

De film lijkt misschien sterk op Chan's oudere Amerikaanse werk (Rush Hour enzo), maar eigenlijk is het dat niet. En het is niet eens zo subtiel, maar blijkbaar toch subtiel genoeg want de meeste mensen hier is het niet eens opgevallen.

Komt allicht ook omdat de opzet zeer gelijkaardig is. Chan wordt gekoppeld aan een Amerikaanse komiek, het duo gaat achter een crimineel aan, met een combo van comedy en actie als gevolg. Wie al eens een Amerikaanse Chan gezien heeft herkent de formule wel. Maar kijk iets nauwkeuriger en je ziet dat er ook een aantal bakens verzet zijn.

Zo zijn de bijrollen Chinees. Is Chan niet de gekke Chinees in Amerika, maar Knoxville is hier de gekke Amerikaan in China. Chan is niet de clown van de film, Knoxville vervult die rol. Er wordt ook een aardig woordje Chinees gesproken, al blijft de voertaal wel Engels. En met Harlin hangt er ook nog een Amerikaanse regisseur aan vast, maar als je naar de rest van de crew kijkt zie je plots weer een hoop Chinese namen.

Skiptrace is dan ook de zoveelste (mislukte) poging van China om een ingang te vinden in de Amerikaanse markt. Op zich wel leuk, want zo krijgen mensen als Eric Tsang en Fan Bingbing weer eens een kans om een beetje aan bekendheid te winnen in Amerika, maar echt groot zal hun impact niet geweest zijn. In China deed deze film het goed, in Amerika een stuk minder.

Chan's formule werkte wel. Misschien iets teveel "toerisme" in deze film, maar verder fijne actiescenes (die huisjes), redelijke wisselwerking met Knoxville en vooral erg vlot. Aangenaam kijkvoer dus, zoals de meeste Chan films. Maar wel weer een goed voorbeeld van het feit dat wanneer het een beetje té Chinees wordt, het Westen keer op keer afhaakt.

avatar van jackie chan
Heerlijke moderne maar authentieke Jackie Chan film (Jackie Chan is geen acteur, Jckie Chan is een genre!)
'
Nadat Chan jarenlang in een Amerikaanse buddy film gekoppeld werd met een Amerikaan is het nu andersom; een /chinese productie met een Amerikaanse acteur. Maar helemaal geslaagd is het niet, de film is erg Chinees met erg veel Chinese-humor met een vleugje Amerikaanse humor en dat werkt niet. Al die grappen over '''ballen'''(trap in kruis, kopstoot in kruis, geitenballen op menu etc) waren beetje gemaakt. Ook het hele verhaal komt erg geforceerd over. Zelfde geldt ook voor de humor en de gevechten had vaak de indruk dat de stunt/grap al bedacht was en de setting/verhaal er nog op moest worden aangepast terwijl in de oude Chan films Chan gebruik maakte van de set.

Johnny Knoxville idem, hij is geen Sammo Hung (dikke vechter) of Owen Wilson (overdreven egotripper) die een fijn e eigenschap heeft die de film kan gebruiken. Het was een hoofdbijrol.... en daarin kwam weer het forceren van het verhaal te boven, op sommige stukken moest Knoxville in de film terwijl het zonder hem waarschijnlijk veel mooier was geweest (vooral het einde voegde hij weinig toe).

Het is een beetje als de voetballers die naar China gaan: ze blijven volhouden dat ze het voor sportieve successen doen maar doen het gewoon voor het geld zo voelde deze film helaas aan en dat verklaart ook mij lage 3,5* want ben normaliter echt fan van dit soort films! Echt alle ingrediënten waren aanwezig dus er had veel meer uit kunnen worden gehaald.

avatar van mjk87
Niet onaardig en ook met twee acteurs die wel een zeker komisch talent hebben, maar het is mijn humor niet echt. Ook duurt de film gewoonweg te lang. Dat komt vooral dat het een aaneenschakeling is van losse scènes die stuk voor stuk soms best werken, maar ook op een gegeven moment te veel in herhaling vallen. Als de film zelf dan geen ontwikkeling kent en veel van die scènes makkelijk geschrapt kunnen worden, dan gaat de aandacht toch wat weg. Wel sfeervol geschoten en voor enkele afzonderlijke momenten zoals het zingen van Rolling in the Deep bij een Mongoolse stam nog wel 2,5*.

avatar van Kondoro0614
Omdat ik vandaag mijn examen moest afleggen voor mijn MBO opleiding wou ik gisteren graag een film kijken waar ik mijn kop even door leeg kon krijgen, even lekker lachen en niet denken aan de stress die deze dag met zich meenam. Daarom heb ik besloten om het duo Chan en Knoxville op te zetten, een actie film die me al langere tijd in mijn gedachten stond en die ik op zich wel eens erg graag wou zien. Chan kan me meestal wel een lach op mijn gezicht bezorgen en Knoxville deed dit ook wel aardig tijdens zijn Jackass films. Toch vond ik ‘Skiptrace’ een beetje afgezaagd en was de film soms best irritant of slecht.

De cast vond ik in het algemeen niet zo geweldig. Hoewel Chan en Knoxville de absolute helden in de film zijn brengt het verder niet echt iets bijzonders met zich mee. Met uitzondering van Eve Torres maar die kon je ook bijna niet missen .

Het verhaal was geinig. We volgen een politieagent uit Hongkong wiens nichtje met de dood bedreigd word. Ze kan dit oplossen door Connor Watts naar Victor Wong te brengen. Ze stuurt Bennie Chan achter Connor aan die hem helemaal naar Rusland is gevolgd om hem daar op te halen en mee terug naar Hongkong te nemen. Tijdens zijn zoek actie en tijdens het terughalen stuitten ze op veel gevaren op hun weg en obstakels waar ze dan geleidelijk langs heen moesten manoeuvreren met veel geinige actie stukken.

Al om al, matige film en ik heb me de zondagavond wel vermaakt, alleen werd de film nergens speciaal of bijzonder en laat staan dat het ergens echt spannend werd. Veel clichés maken deze nieuwe Chan al minder aantrekkelijk. Dankzij mijn examen ben ik nu erg moe dus ik houd het bij een korte mening vandaag.

Typische Jacky Chan. Al is de humor er wat over. Idem voor de actie, maar dat is nu eenmaal het genre. Al heb ik het gevoel dat de formule wat uitgeblust is. Heb het al eerder gezien in Rush Hour, maar vond de chemie met Chris Rock beter dan met Knoxville. Wel veel respect voor Jacky. Tijd heeft precies geen vat op deze man... Ideaal filmpje om een doordeweekse avond te vullen.