Raid on Rommel (1971)

Actie / Oorlog

geregisseerd door Henry Hathaway
met Richard Burton, John Colicos en Clinton Greyn

Een groep commando's gaat tijdens de Tweede Wereldoorlog in Noord-Afrika op een missie achter vijandelijke linies. De echte opdracht is echter gecompliceerder dan dat: de soldaten dienen gevangen genomen te worden, vervolgens te ontsnappen en pas dan een verrassingsaanval op de Duitsers uit te voeren.

Een erg vermakelijke film (vind ik dan)

Ron74 schreef:
Een erg vermakelijke film (vind ik dan)
Heerlijke ouderwetse oorlogsfilm blijven toch de allerbeste

neo (crew)
Onnodig quoten? Hoe dan ook, ken betere films waarin Rommel voorkomt.

neo schreef:
Onnodig quoten? Hoe dan ook, ken betere films waarin Rommel voorkomt.

welke dan????

neo (crew)
Naast het kunnen herhalen van de eerste zin van mijn vorige bericht... Deze bijvoorbeeld.

kazin
Ik kan niet met aandacht naar deze film kijken. Heb het al 4 keer geprobeerd maar ik kan me gedachten niet bij de film houden.
Met de film battle of the bulge kan ik hem gerust 3 x achter elkaar kijken als ik de tijd heb en als ik het ook wil. Maar met deze film niet.
Misschien komt het omdat de film ook beetje nep is , door het geen wat er in de film gebeurd. Want volgens mij kunnen paar Amerikaanse gevangenen/britse. Niet een hele konvooi aan enzo. En overval op de legendarische Rommel. En er voor zorgen dat een heleboel tanks zonder benzine zitten. En nog eens de basis van de Duits/Italiaanse oorlogmachine sabboteren. Lijkt me een beetje vreemd. Als dat in echt ook zo gebeurd was , kon de oorlog door die 7 britten gewonnen worden. Maar het koste zelfs meer dan 400.000 britse soldaten alleen. ( Burgers, amerikaanse, canadese soldaten enz. niet eens meegerekend..)

Jammer dat er veel film materiaal is ingevoegd v andere films, maar wel een leuke film..3 punten

avatar van Dutchero
Wel vermakelijke film; net als veel andere ouderwetse oorlogsfilms. Toch, het verhaal is wel een beetje over de top; met Richard Burton als een soort superman. Maar toch best vermakelijk.

Weinig verheffend en een nogal ongeloofwaardig verhaal dat ook nog eens slecht is gefilmd. Een slechte film in zijn genre.

avatar van Betamax
Vond hem goed, alleen die italiaanse griet wat die nou bij dat krijgsgevangenen konvooi moest.
Er moest waarschijnlijk gewoon een lekker ding meespelen.

avatar van Timmy757
Geen beste film, verhaal was nogal warrig in beeld gebracht, en zwaar over de top. De film zit vol met historische fouten (zo'n beetje alle wapens en voertuigen die de Duitsers gebruikten waren Russisch of Amerikaans), en er is veel geknipt en geplakt met oud beeldmateriaal. Zoals eerder gezegd snap ook niet echt wat die griet (ze was overigens wel lekker ) in de film doet. En is het allemaal wel héél erg ongeloofwaardig.

Al met al een voorspelbare helden film, waar ik me toch nog wel enigzins mee vermaakt heb.

Dick2008
Ik vind dit maar een slechte film. De speciale effecten zijn ook niet echt geweldig. Het moment dat ze bij ze bij die tankdivisie en olietanks zijn dat gaat nog. Maar verder stelt de film echt niet veel voor. Als ze bij de haven zijn, nou ja, Burton als superheld of zoiets. Ben ik ook nog zo dom geweest om de dvd te kopen want ik heb hem in het verleden al eens gezien en toen vond ik ook niks. Heb hem gelukkig met iemand kunnen ruilen.

Bart Simpson
Onderschatte film! Gewoon leuk voor een vrijdagavond. De komende weken/maanden zend rtl7 oorlogsfilms uit, vandaag deze film. Kijken als je hem nooit gezien hebt!

Bart Simpson schreef:

Hoe bedoel je onderschat?? Ik vind het gemiddelde maar hoog. Of bedoel je dat weing hem maar hebben gezien??

Bart Simpson
Dick2008 schreef:

Wat denk je dat ik met onderschat bedoel, wanneer ik de film 4 sterren (8/10) geef? Het kan gewoon niet makkelijker, wat een vraag... wat een vraag..

avatar van AmazingShikoku
Ik vind het eerlijkgezegd een hele vermakelijke film voor op een luie avond. Geen film waar je met je neus bovenop moet zitten maar voor de rest een zeer kijkwaardig oorlogsfilmpke

4/5

Bart Simpson schreef:

Dat vind ik helemaal geen rare vraag. Ik vind dat deze film met zo'n gemiddelde best wel overschat wordt.

Dit is gewoon een vlug in elkaar gezette film. Een actiefilm vermengd met archiefbeelden. Als je daar van houdt kan je deze film wel zien. Als je een meer geloofwaardige oude oorlogsfilm wilt zien waarin met veel meer zorg, verslag wordt gedaan over een of andere gebeurtenis uit WO2, in dit geval Tobroek, kan je de film beter mijden.

Een soortgelijke, iets betere film met Rock Hudson van een aantal jaren eerder:

Tobruk (1967)

vreselijke ouderwetse film.
de legervoertuigen zijn bijna allemaal amerkaans.
de duitsers zullen best een enkel buitgemaakt voertuig hebben gebruikt. maar alle voertuigen??
jammer.
ik heb de film niet af gezien.

Ongeloofwaardige oorlogsfilm, die ook nog eens slechte vertolkingen bevat van zowat de ganse cast.
Bovendien zijn de legervoertuigen niet realistisch, ook de vrachtwagens en tanks zijn over het algemeen Amerikaans en Brits, maar dat de Duitse eenheden ook nog eens gebruik maakten van een 'Catalina' (Amerikaans toestel dat vooral in de Pacific werd gebruikt), slaat werkelijk alles.
Ook de film zelf is beneden alle peil, vooral het einde, waarin de meeste actie gebeurd, is veel te donker, zodanig zelfs dat je nog amper de actie kan volgen.
Kortom: een film om snel te vergeten.

avatar van Kr!kke
Vermakelijke oorlogsfilm.

Ik lees hier veel negatieve dingen, vooral in de stijl van: "de Duitsers hadden Amerikaanse/Britste voertuigen en wapens"... Ik ken er niet al te veel van, dus moest het waar zijn, is het mij in ieder geval totaal niet opgevallen.
Het verhaal is boeiend om volgen en zit goed ineen. De actiescènes waren ook in orde, alleen vond ik de eindscène soms wat chaotisch in beeld gebracht. Nog iets dat veel terugkomt in de kritieken van andere users zijn de acteerprestaties. Toegegeven: ik vind het ook geen wereldacteurs maar ze doen het toch allemaal vrij aardig naar mijn mening.

Toch best wel een matige en clichématige oorlogsfilm die ook nog eens zeer gedateerd uitzag. Het verhaal is niet echt realistisch en de Duitsers komen over als een stel debielen. De actie zag er zeer slecht en nep uit (ook vaak herhalingen) en de ontploffingen waren om te huilen zo onnozel. Het zelfde geldt eigenlijk voor het einde waar Richard Burton met een vlammenwerper effen een hele Duitse eenheid inclusief tanks uitgeschakeld Eigenlijk zelden zoiets belachelijks gezien. En het zag er ook nog eens enorm nep uit. Het was wel niet allemaal bar slecht want de film was nog best redelijk om te kijken en de muziek was ook best aardig. Ook de beelden van de omgeving zagen er best fraai uit en hetzelfde geldt voor Danielle De Metz. Maar een aanrader is deze film zeker niet en de tand des tijds heeft deze film ook niet gehaald.

avatar van Uzza_Sparta
Deze was oorspronkelijk bedoeld als een tv-film, maar werd toch uitgebracht in de bioscoop omdat de filmmaatschappij archive beelden in deze film hadden gebruikt van hun eerder gemaakte film Tobruk (uit 1967)

Tobruk (1967)

Eigenlijk is de verhaal van deze film dezelfde als die van Tobruk - Om Rommels brandstofdepots te vernietigen en zijn aanvoerlijnen uit te schakelen.
Maar de amerikaanse filmmakers hebben eigenlijk een andere verhaal omheen gebouwd, ik vermoed om hun eigen amerikaanse soldaten een heldenrol te geven

Jammer dat in het echt de VS nog niet bezig was in Noord Afrika!

Deze film is losjes gebaseerd op wat afspeelde in 1942 tijdens de tweede slag van El Alamein, en dan om Rommels brandstofdepots te vernietigen en zijn aanvoerlijnen uit te schakelen was bij de Britten bekend als "Operation Supercharge" op 2 november 1942

British launch Operation Supercharge — History.com This Day in History — 11/2/1942

avatar van frolunda
Vermakelijk maar ook warrig en slecht gemonteerd.Naar Richard Burton kijk ik altijd graag maar die heb ik ook wel eens beter gezien.Blijft over een bij elkaar geraapt zooitje dat het niet haalt (bij lange niet) bij vergelijkbare films als Five graves to cairo en the desert fox.

avatar van Decec
Een redelijk oorlog/drama film...
Redelijk verhaal (geen spannend verhaal)...
Redelijk acteerwerk...
Geen bekende acteurs...
Oudewets opname, matig kwaliteit breedbeeld (geen HD kwaliteit)...
Slechte achtergrond muziek/geluid (Dolby Digital)...
Geen moeite waard...

Decec schreef:
Geen bekende acteurs...

Richard Burton is toch wel een bekende acteur??. Of bedoel je voor jou. Er zullen inderdaad wel genoeg zijn die niet weten wie die kerel is

avatar van mnrk
You know Rommel?.....Yes. He loves the Sahara. We all do. By "we", I mean the professional military.

Dit was toch een vermakelijke oorlogsfilm uit het jaar '71....

Het verhaal is in orde en er zit genoeg vaart in waardoor het leuk blijft om naar te kijken, dit komt mede door een prima cast in deze film...

avatar van Sarasani
Goeie oorlogsfilm, vooral ook dat Duitsers duits spreken en Engelsen engels spreken.
Ik kan echt niet tegen die oorlogsfilms waar Duitser met een accent Engels brallen.

avatar van Phantasm
Als je bij deze film goed oplet, komen er stukjes in voor van de film: Tobruk uit 1967, dat vond ik wel wat jammer, verder is het nog een vrij aardige film geworden.

Beetje oubollige film met ongeloofwaardige momenten. De effecten zijn trouwens wel OK.

Topfilm. Vooral in Imax 3D high definition zeer bekijkenswaardig. Verhaal geeft een totaal nieuwe kijk op WO II. De nog nooit eerder vertoonde beelden waren om te smullen. Sterk acteerwerk waar Bassie en Adriaan nog een voorbeeld aan kunnen nemen. Vooral Steven Seagal zet hier een ijzersterke rol neer. Petje af hoor.

[quote]Decec schreef:
Een redelijk oorlog/drama film...
Redelijk verhaal (geen spannend verhaal)...
Redelijk acteerwerk...

Recensie: Redelijk
Grammaticaal: Redelijk
Woordkeuze: Redelijk origineel

Ongeloofwaardig op alle fronten. Neem bijvoorbeeld die Engelsman die Duits spreekt. Die is toch direct ontmaskerd vanwege zijn uitspraak?
Die dame die meespeelt is superirritant.
De passages omstreeks 1:00 uur afspelen tonen een hoop vuur maar het is nauwelijks te volgen wat er gebeurt.

avatar van Justinw
Niet een van de beste in zijn genre, toch is het bij vlagen vermakelijk. Richard Burton helpt hier ook aan mee en genreacteurs Wolfgang Preiss & Karl-Otto Alberty aan de duitse zijde doen mij toch een glimlach op mijn gezicht brengen.

Kan heel kritisch hier zijn op van alles en nog wat, maar dit doe ik niet omdat het toch wel aardig wegkeek. Toch een halfje eraf toen ik las dat bijna alle actiescènes bijna direct uit de film Tobruk (1967) zijn gehaald. Ze gingen zelfs zover dat ze Richard Burton's zijn haar hebben geverfd zodat ze scènes van George Peppard uit Tobruk konden halen. Naar aanleiding hiervan snel genoemde film maar eens checken.