The Nutty Professor (1996)

geregisseerd door Tom Shadyac
met Eddie Murphy, Jada Pinkett Smith en James Coburn

Dr. Sherman Klump is een vriendelijke, briljante genetica professor die nogal last heeft van overgewicht. Wanneer de mooie Carla Purty (Jada Pinkett) op de universiteit les komt geven, wordt Sherman prompt straalverliefd en zoekt wanhopig naar middelen om zijn 200-kilo zware lichaam terug te brengen naar algemeen geaccepteerde normen en zo haar hart te winnen. Hij neemt een slok van zijn experimentele vetverminderende serum en verandert in Buddy Love, een gladde afgetrainde Don Juan. Helaas blijken zowel het serum als Buddy Love niet in de hand te houden te zijn en Sherman constateert tot zijn verschrikking dat hij een monster heeft gemaakt. Kan Sherman zijn afschuwelijke alter ego nog stoppen voor het te laat is, of wint Buddy de strijd?

avatar van Phantasm
Geweldige komedie die lekker wegkijkt.

avatar van TheLionKingFan
Hele leuke film! Eddie Murphy is sowieso een held en deze film is hilarisch. De ruzie tussen Buddy Love en Reggie is fantastisch!

avatar van MizKriz
Te zalige film.
Eddie Murmphy op z'n best.
Deze bekijk ik nog regelmatig en ik blijf hem de max vinden!
Het romantische gedeelte kon wel iets beter uitgebracht geworden vind ik..
Maar de hilariteit alom is wel om er in een breuk mee te liggen

Hele vermakelijk en grappige film!

normaal hou ik niet echt van komedies , deze speelde toevallig op TV ben beginnen kijken en verveelde geen seconde , dus een prima filmpje

Prima film, en super grappig!!

avatar van Tiany
Mjaa, kan gaan, af en toe gelachen, de effecten zijn zeer goed gedaan.

avatar van IH88
“Someone had better go and call the exorcist!”

Matig. Natuurlijk, ik moet nog steeds lachen om Eddie Murphy en de verschillende personages die hij speelt, maar het is veel te weinig voor een geslaagde komedie. De familieleden van Sherman (allemaal gespeeld door Murphy) hebben nog de leukste scènes. Het is van een bedenkelijk niveau maar het werkt, en ook de scene tussen Buddy Love en Dave Chappelle mag er zijn. Maar voor de rest is The Nutty Professor een middelmatige komedie met een Murphy die zijn best doet om er nog iets van te maken. Leuke film om weer een keer gezien te hebben, maar meer ook niet.

avatar van Shadowed
Typisch.

De film zegt het al meteen. Flauwe humor met een groot Eddie Murphy sausje eroverheen. Niet gek, want hij speelt hier een dubbelrol. Murphy doet het overigens vrij keurig, hij speelt een beetje de rollen die hij altijd speelt maar hij lijkt er altijd weer plezier in te vinden.

De film zelf kent een hoop flauwe humor waarbij de WC-lol ook zeker niet geschuwd is. Dit pakt soms nog wel komisch uit, de tafelscene vond ik stiekem nog wel lollig. Jada Smith acteert overigens vrij matig en staat er volgens mij alleen maar vanwege het uiterlijk.

De film is prima uit te kijken, maar natuurlijk niet bepaald goed. Het verhaal is soms pijnlijk slecht en slaat soms volkomen nergens op.

avatar van Kondoro0614
Een typische Eddie Murphy film waar hij weer één van zijn geliefde typetjes kan spelen. Ik was er persoonlijk niet heel erg weg van, vind zulke films vaak toch wat irritant. Deze eigenlijk tussendoor even lekker mee genomen tijdens het eten van een lekkere pizza, best een slecht moment zeker als je de personage van Murphy op televisie ziet. Maar goed de film zelf, het is allemaal wat cliché en voelde nergens héél bijzonder. Een standaard ‘liefdes’ verhaal waarin het wederom fout gaan en ze er ‘alles’ aan doen om het weer terug te krijgen op de makkelijkste manieren ooit.

Het verhaal vond ik redelijk. We volgen prof. Sherman Klump die leid onder zwaar overgewicht. Hij ontmoet een leuke vrouw met wie hij de liefde wil delen alleen voelt hij zich niet comfortabel met zijn gewicht. Ook wou hij al enige tijd afvallen en ontwikkelde in zijn lab een goedje waardoor hij al zijn vet kwijt raakte en veranderde in de personage ‘Buddy Love’. Wanneer het blijkt dat Buddy helemaal geen vriendelijk persoon is gaat de prof. Zelf er op uit om het goedje te vernietigen wat niet helemaal slaagt en hij moet vechten om weer terug te komen en alles recht te zetten.

Tja, zoals ik al zei ik ben er niet helemaal door verkocht. Het was bij vlagen echt wel grappig maar daar blijft het ook wel bij, het is vaker goed irritant. Een redelijke zit voor tussendoor maar daar om heen beschouw ik de film niet echt hoogstaand, vond het nou ook niet bepaald een leuke film voor op de avond een echt tussendoortje dus.