The Hitch-Hiker (1953)

Drama / Film noir

geregisseerd door Ida Lupino
met Edmond O'Brien, Frank Lovejoy en William Talman

De twee zorgeloze vrienden Roy Collins en Gilbert Bowen zijn onderweg met hun sedan om te gaan vissen in de bergen van Arizona. Tijdens hun trip nemen beiden een lifter mee. Roy en Gilbert weten op dat moment nog niet dat deze lifter de ontsnapte psychopathische moordenaar Emmett Myers is, die via Mexico naar Baja in Californië wil vluchten. Vanaf dat moment is hun leven niet meer zeker.

avatar van Toon1
Amusant filmpje

avatar van boerenpummel
Ida Lupino
Enige vrouwelijke regisseur in de jaren '50 in Hollywood.

neo (crew)
In de jongere jaren van de cinema zijn dit soort goede, vlotte 60 a 70 minuten lengte films uitermate fijn. Hitch-hiker is spannend, en ligt niet stil. Vraag mij af en toe weleens af waarom men dit niet meer doet in de laatste x-aantal jaren. Phone Booth leek een leuke poging, maar daar bleef het dan ook bij. Allemaal vanuit Hollywood positie gezien.

Compleet mee eens, ik snap ook niet dat al die films zolang moeten duren, vooral omdat het verhaal regelmatig niks voorstelt.

Weet iemand welke dvd's kwalitatief in orde zijn?

HIER een DVDreview!

avatar van Co Jackso
Hele behoorlijke thriller. Hoewel de film duidelijk met het minimaal aantal middelen geschoten is, ziet het er allemaal vrij aardig uit. Uiteindelijk gaat het om de spanning, en dat is ruimschoots aanwezig.

Ook ik was blij met de korte speelduur. Dat houdt de film namelijk scherp en boeiend, ook omdat het verhaal niet veel voorstelt.

Wat een leuke en spannende film! Zeer beklemmend, sfeervol en met ontzettend veel vaart. Heerlijk inderdaad die film noirs met lekker compacte speelduur. Acteren was ook prima. Lupino is een dame waar ik meer van wil zien. Vooral the Bigamist schijnt de moeite waard te zijn. Ze heeft ontzettend veel potentieel. 4 sterren.

avatar van Dogie_Hogan
Uitstekende, spannende Noir, alleen aan de korte kant. Einde is wat abrubt.
Het eerste wat in me op kwam: waarom heeft Warner in hun laatste Film-Noir boxset geen Noirs op dit niveau uitgegeven....
Onlangs door BBC2 uitgezonden.
Enig minpunt is de unlimeted fuel van de sedan, waarmee van Arizona naar afgelegen gebied in Mexico gevlucht wordt. Dagen onderweg en slechts 1x wordt er getankt: onrealistich, aangezien ik geen zonnepanelen op de wagen gezien heb.

Prachtige cinematografie. Wat zijn er met zwart/wit toch veel sfeervollende effecten mogelijk, waardoor de beklemming goed overkomt! Complimenten voor de Britse regisseuse/actrice Ida Lupino!

IMDb * 7/10.

Meneer Bungel
Dogie_Hogan schreef:
De hele reis wordt toch ook niet in beeld gebracht, waarom dan elke tankbeurt wel?

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vermakelijk filmpje met een spannende sfeer.
William Talman zet 1 van de betere bad guys neer die ik in tijden heb gezien, zijn personage komt nergens geforceerd of gemaakt over.
Het einde is wat afgeraffeld maar de reis er naar toe is zeker de moeite waard

Leuke klassieker!

Meneer Bungel schreef:
Langdurige trip door desolate omgeving, waar geen (winstgevend) tankstation te vinden zal zijn, en die auto's waren daarnaast toen nog behoorlijke benzineslurpers.

Meneer Bungel
Ik kan me er niet druk over maken. -edit- Misschien zeg ik dat verkeerd: jij vult zelf in of er wel of niet een tankstation is of kan zijn, maar aangezien ze blijven rijden, heb je het toch mis - hoe ze dan precies aan benzine komen vind ik verder niet zo'n punt.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
De film is al zo kort, als je er dan ook nog eens pak en beet 3 extra tankbeurten bij moet doen blijft er helemaal weinig tijd meer over.
Soms kan ik me ook ergeren aan kleine dingetjes in films hoor, maar met 71 minuten is het niet erg dat we dat niet allemaal zien.

avatar van mayhemblik
Wat een geweldige boef, wat een weergaloze mooie kop had die vent zeg.
Eén heel groot nadeel aan deze film is dat ik nu de hele tijd dat zinnetje uit dat k*t nummer Enter the sandman van Metallica in m'n kop heb zitten, sleep with one eye open Zo dus ongeveer

avatar van mayhemblik
Meneer Bungel schreef:

Ik heb ze trouwens ook niet zien piesen of verteerd eten zien lozen onder uit hun rug, trouwens, drie mannen dagenlang in één auto en niet één die er een windje of boer liet?

avatar van The One Ring
Ida Lupino, ja. Een erg goede actrice, vooral in de jaren '40, maar tegenwoordig vooral bekend omdat ze dus de enige vrouwelijke regisseur in Hollywood was in de jaren '50. Gelukkig worden de films ook goed bevonden. Dit is de eerste die ik zie en hij is makkelijk om te waarderen.

Het is vooral een zeer vaardig gemaakte thriller. Goede spanning, uitstekend verteld verhaal, interessant uitgangspunt, vlot, geen overbodig vet, prima geacteerd. In feite blinkt The Hitch-Hiker nergens echt in uit. Het is een vrij typische genrefilm voor zijn tijd die verder geen enkele pretentie heeft buiten het leveren van simpel, kort vermaak. Geen enkele scène springt er echt uit en filmisch is het meer vaardig dan geïnspireerd. Niettemin, er valt iets te zeggen voor dit soort films. Hoewel ik geen problemen heb met lange lengtes is het af en toe zeer fijn om pure genrewerkjes zonder toeters en bellen als deze te hebben. Het helpt ook dat Ida Lupino geen steekjes laat vallen: ondanks het lage budget zitten er geen slechte momenten of elementen in.

Goede film noir die evenwel wat plotwendingen had kunnen gebruiken om het nog intensiever te maken en dus boeiender.
Nogal rechtlijnig dus en het slot is nu ook niet bepaald verrassend.
Hoofdacteurs, waarvan Edmond O'Brien veruit de bekendste is, kwijten zich nochtans goed van hun taak.

avatar van Drulko Vlaschjan
Erg mager filmpje. Een verhaal van niks, in een rechte lijn naar de finish, magere acteerprestaties, een nog slechter script, beroerde dialogen en handenvol kleine en grotere fouten. Toch was het best leuk om te kijken, zoals films uit de jaren vijftig altijd leuk zijn om te kijken. Voor het tijdsbeeld, de nostalgie naar een tijd die je zelf nooit meemaakte. En wat zijn nou 72 minuten op een mensenleven? Ik heb ze wel eens slechter besteed.