Not without My Daughter (1991)

geregisseerd door Brian Gilbert
met Sally Field, Alfred Molina en Sheila Rosenthal

Moody is een Iranees die als dokter werkzaam is en hij woont met zijn Amerikaanse vrouw Betty en hun dochtertje Mahtob in de VS. Maar zijn vaderland trekt en hij overtuigt Betty ervan om met het gezin een vakantie in Iran door te brengen. Betty heeft haar bedenkingen, maar stemt er toch mee in. Eenmaal in Iran worden haar nachtmerries waarheid, wanneer Moody besluit dat het gezin in Iran zal blijven wonen. Betty wil ontsnappen om terug te keren naar Amerika, maar niet zonder haar dochtertje.

avatar van psycholamp
Tarkus schreef:
Het is zo'n onwaarschijnlijk verhaal dat het bijna niet te geloven is dat dit echt is gebeurt, maar toch is het zo.

Lees eens wat berichten terug...

Reticulated
Goeie redelijk spannende film.

avatar van latrat
Het decor leek op een soort mengeling tussen de bronx en warschau. Niet echt een perzich landschap, geen sfeer. Ik vond het een beetje een bij de haren getrokken tv-drama. Zo'n typisch amerikaans 'alles buiten ons is slecht' verhaal.

avatar van latrat
Joetje schreef:
Schandalig wat ze met dat kind en die vrouw gedaan hebben. Mensen uit Iran hebben alle respect van mij verloren.

Ok, jij mag nooit meer een film kijken, serieus.
mensen als jij zijn gewoon gevaarlijk voor en maatschappij en voer voor propagandamachines.

avatar van Katharina
Mooi verhaal. Het is absoluut wel echt gebeurd. Ik heb al veel erover gelezen (en natuurlijk het boek), daarom ligt het verhaal iets dichter bij me. Ik vind het een zeer redelijke verfilming van het boek.

Tja, Joetje gaat een beetje ver met generaliseren, maar jij, Latrat ,is daar ook niet vies van

avatar van valerio2003
Een hele mooie film en heel erg zielig,ik heb de echte Mahtob en haar moeder een keer op de tv bij Oprah gezien en ze helpt nu ook mensen die dit meemaken.

avatar van smeetsm
is lang geleden deze film, maar ik weet nog heel goed, dat ik onder de indruk was. Waar gebeurt verhaal, en dan vooral die omslag die de man maakt als hij weer terug is in zijn geboorte land.
Wie had het ook alweer over "een achterlijke cultuur"

avatar van JohnWilliams
Misschien dat ik vanavond nog wel kijk, maar ik heb hem al eerder gezien.

avatar van Spetie
Best een aardige film met vooral sterk acteerwerk van het meisje. Dat het verhaal een beetje overdreven is, is voor de film in mijn ogen niet erg. Het grootste gedeelte is in ieder geval wel waargebeurd en dit soort zaken gebeurt helaas wel vaker. Misschien komt Iran er wat bekaaid af in deze film, hoewel de film ook goede Iraniers laat zien. De cultuur in dit soort landen is in ieder geval erg dominant, daar is niets overdrevens aan. De film had op sommige punten nog wat beter uitgewerkt kunnen worden, maar krijgt van mij toch wel een voldoende omdat het een interessante film was en ik me niet verveeld heb.

avatar van JDSsmetje
Heel goed geacteerd en geloofwaardig: het is ook echt gebeurt daarom een aangrijpende film alhoewel ik niet hou van het genre

avatar van Verhoeven
Oversentimentele, ééndimensionale bewerking van het boek van Betty Mahmoody is een goedkope versie vol met leugens. Wie anders dan Sally Field kan de Amerikaanse vrouw het beste portretteren. Bij een kleine tegenslag worden de ogen al waterig en naar een half uur begint dat al behoorlijk te irriteren. En dan moet je nog anderhalf uur door die halfgare nonsens waarbij het haar maar niet lukt om te vluchten uit Iran. Het enige wat we dan nog zien zijn de pruiloogjes van Field die door haar boerka te zien zijn. Of zou het een stuntvrouw zijn geweest? Door dit soort films komen de woensdagavond drama’s in een verkeerd licht te staan.

avatar van J. Clouseau
Zwakke film die over alles veel te licht overgaat. Bijvoorbeeld: ze zijn net uit het Koerdische bergland en daar wappert al de vlag van Amerika, waarop Sally Field zegt: 'We zijn thuis!' Sinds wanneer grenst Amerika aan Koerdistan?

avatar van lukkiemie
Middelmatige oer-amerikaanse film die het verhaal wel erg eenzijdig verteld.
Het overdreven hoog dramagehalte van Sally Field werkt na een half uurtje al serieus op de zenuwen en haalt het niveau van de film enorm naar beneden.
Het uitgangspunt van de film vind ik wel ok (mensen mogen wel af en toe eens wakker geschud worden over een ver-van-mijn-bed onderwerp) maar het verhaal had veel sterker en met veel meer diepgang kunnen verteld worden.

avatar van Norma
Het boek "In een sluier gevangen" vond ik zeer aangrijpend en spannend. Deze film weet niet alleen de sfeer niet neer te zetten maar geeft naar mijn mening ook totaal geen goed beeld van hoe de situatie is ontstaan. De totale ommekeer in het gedrag van de vader was in het boek een langzaam, eerst bijna onopgemerkt en angstaanjagend proces, niet iets wat maar zo pats boem overduidelijk gebeurde. De ellende, de onzekerheid en twijfel van de moeder vond ik er ook niet goed uitkomen, om over de ondraaglijke spanning van de pogingen tot ontsnapping maar te zwijgen. Het moge duidelijk zijn: ik vond de film het boek geen enkele eer aan doen.

avatar van Serenay
J. Clouseau schreef:

Koerdistan? Wat is dat? Ik denk dat je Oost-Turkije bedoelde?

avatar van Serenay
Maar goed, ik ga deze film dit weekend bekijken en dan zal ik stemmen, ik ben benieuwd! Heb veel van deze film gehoord!

avatar van J. Clouseau
Serenay schreef:

Koerdistan? Wat is dat? Ik denk dat je Oost-Turkije bedoelde?

Dat deel van Oost-Turkije heet nu eenmaal Koerdistan. Check Wikipedia maar eens en volg de actualiteit wat meer.

J. Clouseau schreef:

Ben je serieus?

Je snapt toch hopelijk wel dat ze de Amerikaasne ambassade tegenkomen, en dat ze daardoor naar huis kunnen (USA)?

avatar van DragQueen
Redelijk inspiratieloos drama filmpje. met een doorsnee verhaal, en middelmatig acteerwerk. 2 sterren.

G to the J
Nja.. deed me eigenlijk niks..
Ja.. irriteren =p

latrat schreef:
Het decor leek op een soort mengeling tussen de bronx en warschau.

Goh, worden in Warschau ook mensen op straat vermoord door de politie? Apart wereldbeeld heb jij.....

bild
Alle categoriën in deze film zijn gewoon zeer matig net zoals de film in zijn geheel.

avatar van jordandejong
Erg mooie film. Wat dat mens allemaal heeft moeten doorstaan,ook goed acteerwerk van Sally Field.

avatar van keulen-scelso373
Spannend en top acteerwerk van Sally Field!!!!!!

avatar van erik neuteboom
Goede film, feit dat het echt gebeurd is geeft een extra dimensie. Er zit genoeg vaart en spanning in om de aandacht vast te houden, wel vind ik het een typisch Amerikaanse film qua sfeer, uiten van emoties en hoe alles in elkaar is gezet, wel iets anders dan het boek zoals anderen al schreven. Maar dit soort films trekken mij wel omdat het gewoon erg griezelig is als je dit overkomt, soort oerangst, net zoals bij Midnight Express.

avatar van Ruiter13
Vandaag, morgen en de rest van de week op tv!

avatar van Fran
Ik vond het wel een heftig verhaal. Ik heb hem lang geleden al eens gekeken en een tijdje geleden nog een keer. Ik moet toegeven dat de film vroeger wat meer indruk op me maakte maar toch moest ik nu toch ook wel een paar keer slikken. In principe ben ik niet zo'n fan van Sally Field want ik vind haar snel irritant worden maar hier heeft ze haar rol toch heel sterk neergezet.

Jezus wat heeft deze film een laag gemiddelde. Verhaal mocht er best wezen en hetzelfde geldt voor de uitvoering. Verder weet de film te boeien en is hij ook geregeld spannend. Ook visueel mocht deze film er wezen. Bij het kijken van de film kun je je wel afvragen hoe naïef Betty (prima gespeeld door) wel niet was om met haar dochtertje af te reizen naar Iran.

avatar van daxclusive
Mooie film, echt heel diep in de film gezeten.
Sterke rol en waargebeurd.

Een op ware gebeurtenissen gesteunde film en het lijdt geen twijfel dat er nog vele gelijkaardige toestanden bestaan in het geval van geloofsmatig gemengde huwelijken.
In ieder geval een sterk verhaal die hoe dan ook de minderwaardige positie van de vrouw in bepaalde regio's onderlijnt.
Merkwaardig is dat, wat de film betreft, ondanks het gevoelige van het onderwerp, deze nooit echt aangrijpt.
Is het omdat de film wat lang uitvalt of is het omdat Sally Field, ondanks een verdienstelijke act, toch echt niet die overrompelende dramatische uitstraling kan opbrengen ?
De plotse ommekeer in de drieste houding van Moody verrastte. Misschien was er ook op dat vlak één en ander beter uit te werken.

avatar van StevenMighty
Heb deze film voor de 2e keer gezien.
Wel met een iets andere kijk erop dan de eerste maal. 20 jaar geleden dacht ik door deze film: jeetje wat een klote land en mensen, je zal er maar zitten en dit meemaken als vrouw.
Maar deze film is uit Amerikaans standpunt gemaakt en dat is er best goed aan te merken...

De familie van Moody blijkt streng islamitisch te zijn, hetgeen een totaal verkeerd beeld geeft van de doorsnee Iraniërs. (Heb zelf een relatie gehad met een Iraanse dus ik weet er iets van).
Je moet weten dat zeker 90% van de Iraniërs hun eigen vredelievend geloof heeft (het zoroastrisme) en totaal niets heeft met de islam die het regime hen probeert op te leggen sinds de revolutie in 1979.
Deze mensen zijn trouwens altijd voorstander geweest van de koning onder wie Iran een welvarend en eerder westers land was. Dus voor de duidelijkheid, Iran bestaat niet uit Moody's en zijn familie, dit is slechts een kleine groep.

Verder blijf ik de film wel nog steeds goed vinden. Echt zo een televisie drama en aardig gespeeld door Sally Field.

3,5 sterren

Verrast dat deze goede film zo'n gemiddeld lage score krijgt. De film zit zelfs na 25 jaar nog goed in elkaar en is uitermate geschikte als gespreksthema in deze onrustige tijden zonder dat je geloofsovertuigingen negatief generaliseerd.

een goeie film.idd een erg lage gemiddeld score.heb de film al vaker gezien maar hij blijft goed.