Not without My Daughter (1991)

geregisseerd door Brian Gilbert
met Sally Field, Alfred Molina en Sheila Rosenthal

Moody is een Iranees die als dokter werkzaam is en hij woont met zijn Amerikaanse vrouw Betty en hun dochtertje Mahtob in de VS. Maar zijn vaderland trekt en hij overtuigt Betty ervan om met het gezin een vakantie in Iran door te brengen. Betty heeft haar bedenkingen, maar stemt er toch mee in. Eenmaal in Iran worden haar nachtmerries waarheid, wanneer Moody besluit dat het gezin in Iran zal blijven wonen. Betty wil ontsnappen om terug te keren naar Amerika, maar niet zonder haar dochtertje.

avatar van StevenMighty
Heb deze film voor de 2e keer gezien.
Wel met een iets andere kijk erop dan de eerste maal. 20 jaar geleden dacht ik door deze film: jeetje wat een klote land en mensen, je zal er maar zitten en dit meemaken als vrouw.
Maar deze film is uit Amerikaans standpunt gemaakt en dat is er best goed aan te merken...

De familie van Moody blijkt streng islamitisch te zijn, hetgeen een totaal verkeerd beeld geeft van de doorsnee Iraniërs. (Heb zelf een relatie gehad met een Iraanse dus ik weet er iets van).
Je moet weten dat zeker 90% van de Iraniërs hun eigen vredelievend geloof heeft (het zoroastrisme) en totaal niets heeft met de islam die het regime hen probeert op te leggen sinds de revolutie in 1979.
Deze mensen zijn trouwens altijd voorstander geweest van de koning onder wie Iran een welvarend en eerder westers land was. Dus voor de duidelijkheid, Iran bestaat niet uit Moody's en zijn familie, dit is slechts een kleine groep.

Verder blijf ik de film wel nog steeds goed vinden. Echt zo een televisie drama en aardig gespeeld door Sally Field.

3,5 sterren

Verrast dat deze goede film zo'n gemiddeld lage score krijgt. De film zit zelfs na 25 jaar nog goed in elkaar en is uitermate geschikte als gespreksthema in deze onrustige tijden zonder dat je geloofsovertuigingen negatief generaliseerd.

een goeie film.idd een erg lage gemiddeld score.heb de film al vaker gezien maar hij blijft goed.

avatar van Donkerwoud
Fijn artikel over hoe (o.a.) deze film geleid heeft tot een stereotiep, eenzijdig beeld van Iran: https://iranwire.com/en/features/1724