Pretty Maids All in a Row (1971)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Roger Vadim
met Rock Hudson, Angie Dickinson en Telly Savalas

Tiger McDrew is studentendecaan en leraar op de Oceanfront High School. Hij is ontzettend populair. Maar als er op school een heleboel cheerleaders worden vermoord, is Tiger de hoofdverdachte.

avatar van Poisonthewell
Hilarische, vulgaire, aartsflauwe cultfilm, geschreven en geproduceerd door Gene 'Star Trek' Roddenberry (!), met een bijrol van Scottie (!). Rock Hudson is (spoiler) een moordende (spoiler) gymleraar op een school met een studentenbestand waarvan het vrouwelijke segment zelfs het schoonheidsgemiddelde van het Nederlandse dameshockeyteam zou overtreffen. Als een campy, perverse Tom Selleck heeft hij het maar al te druk met de stoet ontblote borsten die zijn kantoor van uur tot uur opsieren. En hij heeft echt lines als 'when a woman compliments you on your erection, it sounds like a warm friendship developing.' Verder een duidelijk geamuseerde Telly Savalas en een hitsige Angie Dickinson in de cast. Tarantino noemde deze film recentelijk als een van zijn absolute favorieten in de Sight & Sound poll.

avatar van goongumpa
Een enorm leuk curiosum, gemaakt in de hoogdagen van de seksuele revolutie. Sexy camp, gemengd met wat bijtende, zwarte humor en een moordmysterie. Dit alles gesitueerd in een highschool. Een rare combinatie, maar het levert veel lol op.
Rock Hudson speelt een besnorde über-hetero die football-coach is op de school, en het grootste deel van zijn tijd besteed aan het naaien van de vrouwelijke schoolpopulatie (schijnbaar de gehele playboy-catalogus ’65-’71). Verder probeert hij een naïeve vervanglerares (milf Angie Dickinson) te manipuleren om seks te hebben met zijn protégé: een verlegen student die voortdurend een erectie heeft. Begrijpelijk, gezien al het bh-loze vrouwelijk schoon in korte rokjes. O ja, Rock vermoordt ook meisjes, omdat... Tja, waarom eigenlijk?
De film is flauw maar toch wel slim, en heeft precies de juiste tongue-in-cheek toon. Vooral het acteerwerk zit helemaal goed. Bovendien weet Vadim het wel in beeld te brengen. Zelden zoveel 'T&A'-shots van tienermeisjes gezien . Over het algemeen is deze behoorlijk mooi gefilmd eigenlijk, in 'zachte' 70's stijl, en met lieflijke folk- en popmuziek.
Aanrader... 4*.

avatar van mrklm
Tiger McDrew [Rock Hudson] is leerlingbegeleider op een middelbare school en weet van wanten als het gaat om vrouwen - waaronder ook een flink aantal sexy studentes, waarbij hij handig gebruik maakt van zijn 'rode licht' om pottenkijkers buiten te houden. Ponce [John David Carson] is een student die niet weet hoe hij een vrouw moet verleiden en advies vraag aan Tiger, iets wat vooral broodnodig blijkt te zijn wanneer de bijzonder sexy nieuwe lerares Miss Smith [Angie Dickinson] met Ponce begint te flirten. Bovendien is de school in rep en roer wanneer Ponce het lichaam van een vermoord cheerleader in het toilet vindt. Zou de football-wedstrijd op vrijdag nu wel door kunnen gaan?
Bizarre mix van zeer foute sekskomedie en moordmysterie is nogal gedateerd. Niemand minder dan Gene Roddenberry schreef het scenario dat gebaseerd is op het boek van Francis Pollini, maar het brein achter Star Trek weet er geen samenhangend geheel van te maken. Voor de liefhebbers van vrouwelijk schoon valt er veel te genieten (de kennismaking tussen Miss Smith en Tiger is een hoogtepunt) en de film werkt het beste als zwarte komedie, maar je zou de scherpe one-liners ("We never play football on the day of a murder" - "I'm so proud of our community! Everybody insisted we not cancel our game.") die er zijn zomaar kunnen missen.