Ôdishon (1999)

Japan
Thriller / Horror

geregisseerd door Takashi Miike
met Ryo Ishibashi, Eihi Shiina en Tetsu Sawaki

Zeven jaar na het overlijden van zijn vrouw, denkt Aoyama eindelijk weer toe te zijn aan een relatie, maar vraagt zich af of hij nu nog in contact kan komen met het andere geslacht. Zijn vriend Yoshikawa nodigt hem daarom uit om een auditie bij te wonen, zodat hij een geschikte partner kan uitzoeken. Wanneer Aoyama de CV's van de kandidaten doorneemt, wordt hij getroffen door Asami, een jonge, verpletterend mooie balletdanseres. Na het interview is hij op slag aan haar verslingerd en besluit haar mee uit te vragen. Na een tijdje twijfelt hij echter of hij wel de goede keuze heeft gemaakt.

Ik heb de krantenknipsels over deze film uitgeknipt en bewaard, want de recensies waren lovend.
Nu ik de film op video gezien heb, valt de film me nogal tegen.
Het eerste uur wil de film maar matig boeien, het is allemaal veel te traag en er gebeurt te weinig. De laatste drie kwartier van de film vind ik daarentegen goed tot zeer goed.
Ik zal er niets over verklappen, maar het is vrij schokkend. Goede horror dus.
Overall vind ik de film goed, maar ik had er meer van verwacht.

vic
brrrr echt freaky film

avatar van jackie
Ik had er meer van verwacht, er zitten wel geinige scenes in maar al met al een tegenvaller.

gave film...

prik... prik... prik...

avatar van pjotr
Top-film! Deze film is één van de vele voorbeelden dat het toch de Japanners zijn die tegenwoordig de beste horror maken.....

De horror is goed ja, maar de film als geheel vind ik echt geen 5 sterren waard.

Iedereen had me al helemaaal lekker gemaakt dat de film zo heftig zou zijn, maar dat vond ik toch wel meevallen. Alleen het laatste kwartiertje. Als je je maar gewoon in haar verplaatst is er niks aan de hand. Ik vind dat ze het best wel lief doet!!

avatar van Sjan
Waar kan ik die films van Miike kopen op dvd als ze al op dvd verkrijgbaar zijn? En kan ik ze ook gewoon huren bij een doorsnee videotheek?

avatar van pjotr
Audition en Fudoh zijn gewoon hier verkrijgbaar en Nederlands ondertiteld...De rest zul je voor het grootste deel uit Azië moeten laten overkomen (dan zijn ze in ieder geval betaalbaar) De betere cult-videotheken hebben ook vast wel een paar titels op voorraad.....

Je vergeet nog Ichi the Killer. Die ligt in relatief veel videotheken en winkels in de schappen.

avatar van jackie
Dead or Alive is ook met Nederlandse ondertitels te huur.

avatar van Sjan
DankU

Heb deze in de bios gezien. Mensen die spontaan wegliepen...echt té goor, deze film.

supervaag, snap er wienig van. Maar erg grappige film!

avatar van narva77
Het verhaal vond ik niet altijd goed te volgen, maar wat een zieke film zeg. Nu weet ik ook waar dat ''prik prik' op slaat
Tijdens de auditie wordt aan 1 v/d vrouwen de vraag gesteld "heb je ooit een film van Tarkovsky gezien?". Wel grappig.

narva77 schreef:

Ja, of dat ze er één uithalen voor 'andere doeleinden'

avatar van Goodfella
Dieper, nog dieper

Dude.....

sick

avatar van Hemdale
Weer een topper van Takashi Miike!

Ik kreeg trouwens wel een beetje kippenvel van dat kotsdrinken!

avatar van Hemdale
Voor de liefhebbers van deze film heb ik nog een wallpaper (1024x768) van Audtition die je hier kunt downloaden, deze heb ik overigens zelfgemaakt.

avatar van herman78
Mooi! Ik heb hem gedownload, ook al vond ik Odishon niet zo'n geweldige film.

avatar van JayLunar
Ik ook. Hij's erg cool killalot!!

Kiri kiri kiri! :evil

avatar van BoordAppel
Kheb m ook gedownload en ik heb de film nog niet eens gezien. Ik werd een beetje moe van mn Nazgul wallpaper.

avatar van bioscoopzaal
Vreselijk en prachtig te gelijk.

Ik ben echter vooral onder de indruk van het eerste gedeelte van de film. Ik vraag me af hoe een 'serieuze' film van Takashi eruit zou zien, ik twijfel er niet aan dat hij nog een meesterwerk à la "In the Mood for Love" in zich heeft zitten. Helaas laat hij zich toch altijd weer verleiden tot walgelijke wreedheden die hij met overtuigend enthousiasme in beeld brengt. Die gore was voor mij toch een maatje te groot, niet omdat het nou zo extreem smerig was, maar vooral omdat de emotionele impact zo enorm was. Ik kon het het niet aanzien dat de voeten werden afgesneden van een man met wie ik net meer dan een uur heb in respectvolle sympatie heb doorgebracht.

Het is echter wel briljant hoe Takashi met zijn publiek durft te spelen. Ook de verhakkelde tijdsstuctuur en de Lynch-achtige monster-taferelen waren briljant gevonden. Om nog maar te zwijgen van die scène met de telefoon en de body-bag. Ik dacht dat ik tegen het plafond ging

"Odishon" is een film die me nog lang zal heugen, vooral omdat ik er na het zien van Takashi's belachelijke "Ichi the Killer" niet veel van had verwacht. Miike blijkt dus toch meer te zijn dan een cineast die alleen maar kan schokken, en hier bewijst dat hij ook met gemak een serieus drama aankan. Een goede film dus, al kan ik niet echt zeggen dat ik ervan heb genoten.

4 sterren.

avatar van narva77
Hmm, ik moet 'Dead or alive' nog kijken, terwijl ik 'Odishon' al redelijk ziek vond.

Die oogscene!!! :evil

avatar van bioscoopzaal
Ugh, hou op engerd

Kiri kiri kiri ...

Mik
Hey Pjotr, wat is dat toch met jou zieke geest? Al die Groffe horrors vind je super... Vanwaar deze liefde voor Gore!?

avatar van pjotr
Hahaha, valt wel mee toch?
Het is meer de Aziatische horror waar ik een voorliefde voor heb...Met de Cannibal Holocausts en oneindige westerse slasher-vervolgen doe je mij geen plezier..
Alhoewel het geweld in de aziatische horrors meestal vrij bruut is wordt het vaak toch stijlvol gebracht...
Bovendien zijn het niet de guts en gore die me het meest aanspreken in deze films maar meer de (beklemmende ) sfeer.
Ook leunen de aziatische horrors niet voornamelijk op de special effects...

Oh ja ...en ik zie liever een aziatische schone overstuur dan een Westerse scream-queen...

avatar van Yak
Yak
Hmmm... na het zien van deze film vraag ik me toch af waar al die ophef vandaan komt. Feitelijk is het een gewoon een mooie, zelfs romantische film - met een zieke wending waar de doorsnee dramafilm door zou modderen met het uitwerken van het drama. En juist dat vond ik het lef van deze film. Ik was 'Audition' ingestapt met het idee dat Takashi Miike eerst veel clichés op zou stapelen om daar vervolgens op ongelooflijk schokkende wijze het mes in te zetten en de kijker vervolgens kokhalzend achter te laten. Maar hoewel sadistisch draagt alles toch bij aan het mooi vertelde en prachtig in beeld gebrachte verhaal.

Mooi gezegd Yak !