Weird Science (1985)

Alternatieve titel: Gekkenwerk

Komedie / Fantasy

geregisseerd door John Hughes (I)
met Anthony Michael Hall, Kelly LeBrock en Ilan Mitchell-Smith

Gary Wallace is allesbehalve populair en wordt door de meisjes op school als een absolute nul behandeld. Hij blijft dan ook vaak thuis om op zijn computer te spelen of met zijn vriend Wyatt video's te kijken. Als de twee jongens op een avond de film Frankenstein hebben gezien, krijgen ze het lumineuze idee om een aantal foto's van mooie vrouwen via een scan in de computer te plaatsen. Het experiment wordt echter harde realiteit als er na een enorme explosie een bloedmooie vrouw in de kamer staat.

avatar van brabusRUS
mikey schreef:
Grappige komedie over 2 nerds en een computer die een vrouw van vlees en bloed weten te programmeren. Ze is niet bepaald lelijk en zorgt ervoor dat de knulletjes populairder worden bij de meisjes. zoals meestal escaleert het feest. grappig.

Inderdaad, en snap daarom ook niet waar moviemeter zo'n belachelijk lage score heeft bij deze film.

avatar van bozzy
heerlijke jeugdfilm,heb hem al taloze keren gezien en het maakt me telkens weer een beetje jong.
och och wat was ik toen nog een broekie......

avatar van dvd-me
Leuk en grappig!

Leuke film, leuk verhaal (wel vol met clichés en een typische Amerikaans einde) en een mooie Kelly LeBrock. Uitstekende bijrol trouwens van Bill Paxton (die vond ik eigenlijk nog het grappigste in deze film).

Na deze film is er trouwens weinig meer terecht gekomen van Kelly LeBrock waar menig tiener destijds verliefd op was.

avatar van mipha
ik begrijp de lage score ook niet zo.

Die barscene blijft hilarisch met dat stemmetje wat Hall opzet! En natuurlijk een prachtige Kelly LeBrock. 3.5*

avatar van stephan73
Weird Science is en blijft een fantastische, fantasierijke film van John Hughes. Vergeleken met Sixteen Candles en The Breakfast Club is dit een enorm luchtig tussendoortje, maar zeker de moeite waard. Jammer dat John Hughes aan het eind van de jaren '80 de weg kwijt raakte en nooit meer terug gevonden heeft!

MrsDoodekins
Daarnet op tv.
Was deze film helemaal vergeten.
Jeetje wat was die Kelly LeBrock goddelijk.

Leuke tussendoor film

Ik vond deze film vroeger hilarisch en nu, bijna 25 jaar later, kan ik er nog steeds om lachen. De humor ligt allemaal zo voor de hand, je weet wat er gaat komen. Maar het is op zo'n goede manier uitgevoerd dat je toch weer in de lach schiet. Na een 1,5 uur is het ook wel genoeg geweest, maar de volgende keer op tv zit ik waarschijnlijk de film weer te kijken... voor de 6e keer ofzo.

avatar van Die Hard,Willis
John Hughes was in de jaren 80 een meester van de komedie films. Ook dit filmpje is weer een zeer luchtig en ontzettend vermakelijke film. De twee hoofdrolspelers lieten mij denken aan vroege Bill & Ted's, maar in Bill & Ted waren de karakters nog fouter en nog meer 80's dan hierin.

Een erg leuke scene is wanneer de mutanten het feest gaan verpesten, heerlijke scene die mij persoonlijk laat denken aan de jaren 80 post apocalyptische films. Buiten dat zijn de twee klunzige hoofdrolspelers leuk om te volgen, Wyatt had trouwens wel op momenten een erg irritante stem..

avatar van as
as
Die Hard,Willis schreef:

Sterker nog: één van de punks is Vernon Wells, die ook speelde in mad max 2 en hier zijn rol op de korrel neemt.

avatar van BlueJudaskiss
Verrek, ik zie nu dat ik hier nog nooit op gestemd heb. Heb altijd erg om deze film kunnen lachen. 4,0*

avatar van Die Hard,Willis
as schreef:
Inderdaad, fantastisch om te zien!

avatar van movie acteurs
Leuke film maar als je hem te vaak ziet gaat ie je ook een beetje irriteren. Maar alsnog 3,0 sterren.

avatar van tommykonijn
Soms heb je van die films die zo maf, idioot en gek zijn dat ze eigenlijk weer grappig kunnen worden. Weird Science is daar een goed voorbeeld van. John Hughes vind ik altijd een goede regisseur als het gaat om tiener-komedie's. Ook leuk acteerwerk van Anthony Michael Hall en Ilan Mitchell-Smith. De leukste scene vond ik nog wel die gasten met die motor's op het feest .

avatar van Figo
Wat een heerlijke onzin, heb de hele film met een big smile zitten kijken.

avatar van ewalk
as schreef:

Net als Michael Berryman die erg grappig uit de hoek komt!

avatar van Linn
Lol Die Robert Downey Jr in zijn korte broek was toch niet erg moeilijk om te herkennen

Beetje flauwe tienerfilm met lelijke special effects die eigenlijk ook nog eens wat te lang duurt. Heb vroeger wel altijd de serie gekeken en toen vond ik het nog wel leuk. Nu is het een beetje een onnozel verhaaltje wat soms gewoon echt nergens over gaat. Al met al toch wel eens grappig om te zien als je eens een avond niet al te serieus naar een film wil kijken. Een beetje onzin is wel leuk voor 1 keertje!

Leuk om nog eens een film uit je geboortejaar te zien en ook nog eens mijn 1300ste stem!!

Leuk voor ongeveer 15 minuten.

De intro van de film is uberkitsch. Brakke computer effecten, onhoorzame riedeltjes en best lollig concept. Zo slecht dat het weer leuk wordt.

Eens LeBrock echter gearriveerd is vervalt de film in een doorsnee cheesy 80s comedietje dat nog maar weinig te bieden heeft. De humor is erg slecht, het verloop van het verhaal extreem saai en de effecten blijven gewoon consequent crap. Die Jabba de Hutt clone is bijvoorbeeld compleet niet om aan te zien.

Naar het einde toe nog een klein beetje flauw sentimenteel, en zo duurt ook deze film, hoe kort ook, weer wat te lang.

Beetje jammer dat eens de setup afgerond is er zo weinig mee gedaan wordt. Werkte veel beter in serievorm. Daar hoefde je geen 90 minuten te vullen en sloeg de verveling ook niet echt toe.

avatar van dutchtuga
Je bent zeker niet opgegroeid met deze films

Niet deze specifiek, maar ik ben meestal ook niet zo onder de indruk van jeugdsentiment

De leukste persoon in de hele film is die bullebak Chat.
Matte tiener-humor. Vond het vroeger al niet geweldig en nu is daar nog minder van over. Deze prent doorstaat de tand des tijds mijns inziens niet echt.

avatar van jazzzz
Wat een slechte film. Het enige lichtpuntje is dat lekkere wijf. Voor de rest 3x niks.

avatar van megaprutser
jeetje wat een gemekker. Zeker geen andrelon cremespoeling gebruikt. Deze film is en blijft gewoon een heerlijke komedie en ja de computereffecten zijn wat minder maar dat maakt deze film nou juist zo "lief".

avatar van yeyo
Twee nerds maken met de computer een vrouw, die veel minder mooi en elegant is dan ze in de film moet overkomen. Op de koop toe gedraagt ze zich meer als een belerende assertiviteitscoach dan als een geile sexbot (waar ze oorspronkelijk voor ontworpen was). Een teleurstellende uitwerking van een geniaal concept. Bovendien begonnen de geknutselde pogingen om grappig te zijn van Anthony Michael Hall me al snel op de zenuwen te werken. Vervelend joch.
Gelukkig bevat de film genoeg onverklaarbare absurditeiten om leuk te blijven, zoals 'killer mutants', een raket en Bill Paxton die in een levende drol veranderd.

avatar van rotjuh
Jeugd centiment, echt een hele leuke film.
Soms wat overtrokken acteerwerk maar dat valt niet op in de aanwezigheid van de (toen nog) erg lekkere Kelly le Brock.
Bill Paxton van een geheel andere kant.....
Echt een film om met de kinderen een avondje mee te vullen, zeker een aanrader!
5* van mij....

avatar van rep_robert
Toch de minste Hughes film die ik tot nu toe heb gezien, dat valt vooral te wijten aan de veel te platte personages en de goedkope love interests richting het einde. Die heb ik wel is beter uitgewerkt gezien in een Hughes film.
Daarnaast was die Anthony Michael Hall ook af en toe vervelend, vooral in die scene toen ie zogenaamd dronken was. Verschrikkelijk tenenkrommend. Mitchell-Smith vond ik ook niet echt overtuigen, af en toe ook tenenkrommend.
Moet ik toch zeggen dat de bijrollen leuker waren, de dames waren echt bloedmooi, je hebt ze wel is lelijker gezien in eighties flicks en Paxton doet ook prima zijn werk als stereotype bullebak broer.

Afgezien van het feit dat de film al lichtelijk gedateerd is blijft het verhaal wel vermakelijk en leuk gevonden, vooral voor een film uit 1985 ziet het er prima uit en zijn de vele ideetjes ook leuk. Al is het nergens echt lachen, gieren en brullen geblazen. Wat dat betreft had er qua humor wel iets meer uitgehaald kunnen worden.

Middelmaat vergeleken met de andere films van Hughes.

avatar van mnrk
It's Alive....it's Alive....

100% jeugdsentiment deze film....

Nog steeds is dit een leuke film om naar te kijken, het acteerwerk is gewoon goed genoeg voor deze film.

En natuurlijk maakt de verschijning van Kelly LeBrock veel goed , ook de hele jaren 80 sfeer is lekker aanwezig (kleding,auto's en muziek).

avatar van TwoTonys
Volledig op basis van jeugdsentiment en de mooie jaren 80 geef ik een een dikke 3,5
Het stelt niet zoveel voor dit filmpje, maar toen deze laatst weer eens op de tv was betrapte ik er mezelf op dat ik toch wel weer erg moest lachen... sorry....

Goirle_NL_Bas
Aardige film, kan best grappig zijn op sommige momenten.
Af en toe moeten lachen, absoluut geen topper, maar wel een voldoende waard!