Weird Science (1985)

Alternatieve titel: Gekkenwerk

Komedie / Fantasy

geregisseerd door John Hughes (I)
met Anthony Michael Hall, Kelly LeBrock en Ilan Mitchell-Smith

Gary Wallace is allesbehalve populair en wordt door de meisjes op school als een absolute nul behandeld. Hij blijft dan ook vaak thuis om op zijn computer te spelen of met zijn vriend Wyatt video's te kijken. Als de twee jongens op een avond de film Frankenstein hebben gezien, krijgen ze het lumineuze idee om een aantal foto's van mooie vrouwen via een scan in de computer te plaatsen. Het experiment wordt echter harde realiteit als er na een enorme explosie een bloedmooie vrouw in de kamer staat.

Poeh.. Moeilijk om hier een oordeel over te geven. Tweemaal gezien, maar erg lang geleden. Als tiener vond ik dit wel een leuke film.
Dat is denk ik ook de ideale doelgroep voor deze film.
Ik denk dat als ik 'm weer zie, dat ik 'm niet meer zo leuk vind.

neo (crew)
ik vind het niet echt een leuke film.er zit gewoon geen leuke humor in.

tom
Ik val onder de doelgroep kappeuter en ik vond em wel lachen, wel geinig verzonnen op zich en heb egt een paar keer helemaal in een deuk gelegen.Natuuk niet egt geweldig geacteerd en een btje dom ongelovig verhaal maar dit is weer zo'n film die je moet kijken zonder te verwachten dat je een meesterwerk ofzo op je bord geschoteld krijgt en gewoon een beetje lachen

Ik vond de film lache

avatar van Bandit
Ik heb 'm vandaag voor de zoveelste keer gezien en hij blijft leuk. Hall steelt de show.

kappeuter schreef:

Ik denk dat als ik 'm weer zie, dat ik 'm niet meer zo leuk vind.

Dat gebeurde bij mij helaas Niet kijken als je ouder dan 16 bent

Ik zag deze film toen ik een jaar of 18 was denk ik, erg goed, Kelly ziet er lekker uit, en die rol van Bill Paxton als 'de broer' (hit me with you're best shot...) is werkelijk fantastisch, op zijn lijf geschreven die rol.
Erg leuke film, maar je moet hem niet meer na je 30ste verjaardag kijken, dan gaat hij tegen vallen.
Tis echt een teenager film. (3 sterren van mij).

Derkje
Ben het een beetje met Willum eens. (warempel) Wel een hele belangrijke 80's film met goede vertolkingen en een paar ijzersterke scenes. Hoogtepunt: Kelly op bezoek bij de ouders van Gary. Super heb in een deuk gelegen. Een dikke 3.

Derkje schreef:

Wel een hele belangrijke 80's film
Waar slaat dit op?

Derkje
In het tiener genre, dan.

avatar van Esteban
De meest ongrappige komedie die ik ooit heb gezien. Geen verdere uitleg nodig.

0.5

avatar van mikey
Grappige komedie over 2 nerds en een computer die een vrouw van vlees en bloed weten te programmeren. Ze is niet bepaald lelijk en zorgt ervoor dat de knulletjes populairder worden bij de meisjes. zoals meestal escaleert het feest. grappig.

avatar van ewalk
Ik heb hem gezien toen ik een jaar of 16 was. ik geloof 1985 of zo.. Ik kwam toen niet meer bij.Ik heb hem toen wel 100 keer bekeken met m'n neef. We kwamen niet meer bij.
Als ik hem nu zie vind ik hem nog wel lachen maar minder dan toen. Ik denk dat ik nu meer moet lachen omdat ik terugdenk aan de momenten dat ik moest lachen. HA, ha, ha.
Vooral toen een van de ruige gasten op het feest(Michael Berryman) zei dat het hem z'n baan als leraar kan kosten kwamen we niet meer bij.

avatar van SuperSideSwipe
Ja toch wel een klassieker dit.

Toch wel een fantasie die de meeste pubers minstens een keer in hun leven hebben, om de perfecte vrouw in elkaar te verzinnen en dan tot leven laten komen voor jezelf.

Dit leuke idee wordt aardig uitgewerkt in deze film. Je kan ook wel goed lachen om de periekelen waar ze in terecht komen als gevolg van dit gebeuren.

avatar van Edie
Wel aardig, ik hou wel van deze typische 80's films. Humor was soms totaal niet grappig, ofwel; ik hield er niet altijd van. Toch leuke film.. 3,5*

avatar van no xqqq
Op een gegeven moment komt Kelly LeBrock in een winkelcentrum met een roltrap naar beneden. Nu hoor je daarbij een of ander duf liedje. Toen, (a long time ago) in het donker, was dat nog Van Halen met Pretty Woman, met volume 10 en kippevel op m`n hele lijf.
Is dus door een grapjas aangepast. Fool!
Van 3 naar 2,5*

avatar van dutchtuga
Vroeger een van mn favo 80's films. Heb m nu weer gezien en hoewel ie erg leuk blijft vond ik m toch minder dan in de good ol days. Altijd leuk de combi Hughes/Michael Hall. 3*

avatar van Ravenstein
Erg leuke film, gemaakt met de nodige fantasie en niet te vergeten met de geinige titelsong van Oingo Boingo (met oa Danny Elfman).

BlueSword
vond deze niet zo heel erg grappig.
af en toe wel een leuke grap maar meer niet.

avatar van Flipman
Ik kwam laatst heel toevallig via IMDb op de naam van deze film, ik kon er al een paar dagen niet op komen !

Ik heb me vermaakt met deze film, redelijk voorspelbaar, maar wel erg leuk.

Ik geef een drie, en om de een of andere reden wil ik de film toch graag herzien!

Blijft lache, volgende week weer op tv

jeugd nostalgie !!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Weird Science, weer zo'n gezellig en onschuldig John Hughes feelgood- filmpje. Nergens echt hilarisch en zeker niet Hughes' beste werk, maar het zit allemaal leuk in elkaar en kijkt ook lekker weg. Verder doen de acteur (met name Michael Hall) het leuk en de bijrollen van onder andere Paxton en Berryman zijn erg geinig. De TV-serie uit de jaren '90 was vroeger overigens ook best amusant.

3,5 sterren.

Gister met een groep vrienden gekeken, hij blijft lachen.. Gewoon leuk jeugdsentiment
***

Vandernagel
Matige puberkomedie die vroeger leuker was dan nu. Maar dat is meestal altijd met dat soort films. Vanwege toch nog enig jeugdsentiment:

2.5 sterren

avatar van soom
Iets leuker dan Repli-Kate.. Zeker leuker dan 2 van de 5 films die ik nu van John Hughes heb gezien. Erg fijne Anthony Michael, en Ilan Mitchell speelt ook een reuze leuke rol. Fijne sfeer. 3,5*.

The Last
Lang geleden voor het laatst gezien.. Erg leuke film met een redelijk verhaaltje die barst van de grappige momenten, alleen is het jammer dat je het richting het eind weer van die onnodige sentimentele scene's krijgt. Had veel meer ingezeten; ik hou het op 3*

avatar van niethie
Gister voor het eerste in bijna twee jaar weer gezien en vind het nog steeds heel een erg leuk persiflage op oa frankenstein, kan niet tippen aan hughes klassiekers als the breakfast club en ferris bueller's day off maar is zeker vermakkelijk en genietbaar genoeg om er een leuk en pretentieloos avondje film aan te beleven.
De grappen zijn af en toe flink over de top, en de film neemt zichzelf ook absoluut niet serieus iets dat af en toe leid tot erg leuke situatiegrappen, daarnaast was hall weer erg leuk als geek en deed ook lynch het erg leuk als verleidelijke creatie.

3 sterren

avatar van Homer Simpson
Ik vind de totaalscore voor deze film wel heel erg laag.
Het is één van de leukste comedy's die ik ooit heb gezien.
Daarom wil ik de score wat opvijzelen.....4.5*

Geschreven in twee dagen, naar het schijnt.