• 8.846.392 stemmen

Met onder meer: Anthony Michael Hall, Kelly LeBrock en Ilan Mitchell-Smith

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 28 november 1985

Plot Weird Science

"If you can't get a date, make one!"

Gary Wallace is allesbehalve populair en wordt door de meisjes op school als een absolute nul behandeld. Hij blijft dan ook vaak thuis om op zijn computer te spelen of met zijn vriend Wyatt video's te kijken. Als de twee jongens op een avond de film Frankenstein hebben gezien, krijgen ze het lumineuze idee om een aantal foto's van mooie vrouwen via een scan in de computer te plaatsen. Het experiment wordt echter harde realiteit als er na een enorme explosie een bloedmooie vrouw in de kamer staat.

avatar van sjonnie40

sjonnie40

humor uit de oude doos , vond haar wel erg mooi , de woman in red, is de ex van steven segal

avatar van kobuss

kobuss

Jeugd sentiment, Heb er met veel plezier naar gekeken.

avatar van missl

missl

Grappige jaren 80 film met alle clichés op een hoopje, mooie mensen en de nerds tegen de populaire jongens. Maar ach, het is een jeugdsentiment en dat maakt veel goed.

avatar van danuz

danuz

Viel me nu bij herkijk weer op: Dit is eigenlijk nog een best grove en edgy teen comedy! Veel gescheld en gedrag op het randje. Maakt de film alleen maar leuker overigens. En wat is Anthony Michael Hall een held zeg! Dat lokje haar ook

avatar van DragQueen

DragQueen

Vermakelijke komedie uit de jaren 80'. De mooie Kelly LeBrock speelt een leuke rol. Evenals de rest van de cast. Al is het acteerwerk natuurlijk niet overal overtuigend, het is wel leuk gebracht. Het verhaaltje verloopt verder volgens het standaardpatroon, maar de humor is bij vlagen vermakelijk. 2,5 Ster.

avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

Een van John Hughes eerste films, en gelukkig zou hij later veel beter films gaan maken.

Ook een van de eerste rollen voor Robert Downey Jr.

avatar van galaxydriver32

galaxydriver32

volgens mij heb ik deze film is op tv gezien

avatar van arno74

arno74

Toendertijd zou ik deze film een 7 gegeven hebben. Heb er veel om gelachen en het maakte best indruk op me als tiener. Heb de film sindsdien niet meer gezien (en misschien moet ik dat ook zo houden), maar kan het me nog steeds op hoofdlijnen herinneren.

Wellicht dat het nu ouderwets over zou komen, maar het blijft een hele prestatie om zo'n film te bedenken in 1985, het tijdperk waarin de PC in de kinderschoenen stond en voorzien was van een monochroom beeldscherm.

De bedenkers hadden duidelijk een visionaire blik richting het 3D van nu, en dat is heel knap. De 7 van toen blijft nu dus gewoon staan.

avatar van boemboem27

boemboem27

gisteren weer 's gezien.

ach,ja een echte puberfilm

leuk maar ook niet meer dan dat.

Mooie Kelly LeBrock aardige stukjes humor

leuk om 'n keer gezien te hebben

avatar van night rider

night rider

jeugdsentiment,heerlijke foute film...typisch jaren 80 met die kleding en die kapsels...de vrij jonge robert Downey jr en bill paxton zijn geweldig om te zien en niet te vergeten kelly le brock natuurlijk,daar likte je je vingers bij af!

avatar van basssss

basssss

Ik vond dit ook altijd een erg leuke film, pas geleden weer gezien op tv en mij er weer mee vermaakt na al die jaren! Misschien jeugdsentiment maar blijft vermakelijk! Begrijp de lage score niet zo hier...

avatar van Reg29

Reg29

Heerlijk foute film uit de jaren 80 maar zo vermakelijk en grappig!

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Twee sullen doen inspiratie op bij het zien van Frankenstein en creëren met de computer de ideale vrouw. Wat volgt is een bizar geniale stroom van beelden (2001: A Space Odyssey is er niets bij!) waar na een tijdje de beeldschone Lisa opdoemt. Wat een dolle boel is dit, dit belooft nog wat, dacht ik. Maar helaas, er wordt vervolgens weinig echt leuks gedaan met dit idee. Er overheerst voornamelijk een standaard High School-sfeertje, wat wel aan John Hughes besteed is overigens. Het zelfvertrouwen van die twee sullen krijgt een boost door Lisa, hoera! Het is alleen maar bij wat spaarzame momenten grappig.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Gekke tienerfantasieën

Dit vond ik niks. Wat een flauw puberaal gedoe heel de film. Twee nerds creëren een vrouw om respect te winnen bij hun schoolgenoten en om hun zelfvertrouwen op te krikken. Werkelijk alles aan deze film is absurd. Op zich niks mis met vreemde situaties. Jammer dat het me nauwelijks aan het lachen heeft gebracht. Dit heeft vooral te maken met het weinige talent van bijna alle acteurs inclusief de babe Kelly Le Brock (waar we nooit niks meer van gehoord hebben nadien). Bijna, want Bill Paxton was hier weer de man .. en de ruftende pad

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Leuke film waar ik (toen ik jong was) erg van heb genoten, het was in die tijd echt een geweldige film. Ik denk als ik 'm nu terug zou kijken dat het waarschijnlijk erg tegenvalt. Ik hou het daarom maar bij de herinnering aan de film.

avatar van Mescaline

Mescaline

Wat een schande dat ik deze film als 80s liefhebber nu pas zie! Ik ben blij dat ik van te voren de trailer niet heb gekeken want deze film kent een paar leuke verrassingen en kleine plot details die je op het eerste gezicht niet gelijk verwacht.

Een opstapeling van gekkigheid is denk ik de beste manier om deze film te beschrijven, in ieder geval super vermakelijk spul!

Er is ook een serie van gekomen een aantal jaren na de film, maar ik weet niet of dit plot zich daar wel voor leent?

Makkelijk kijkvoer.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Wat 80s onzin aan het bekijken momenteel Mescaline? Moet je even Better Off Dead opzoeken... Past perfect in het rijtje

avatar van Inland Rabbit

Inland Rabbit

Mescaline: de serie is voor mij jeugd sentiment (Telekids, denk ik) en was best oké. Zou er niet perse naar op zoek gaan, de film is veel beter.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Schattig is het zeker, deze Frankenstein op pubermaat. Doordrenkt van een geweldige 80s-vibe en met links en rechts een gevatte dialoog. Tot zover de complimenten …

Want eerlijk is eerlijk: neem de gimmick weg en er blijft niet veel over van deze film. Nu ik erover nadenk: ook mét de gimmick heeft deze ‘Weird Science’ weinig om het lijf. Waar zat ik eigenlijk anderhalf uur naar te kijken? Een bizarre nerdfantasie over een vleesgeworden opblaaspop (en part-time moraalfilosoof) die enkele tienerjongens gidst doorheen hun moeilijke middelbare schooltijd.

Klinkt best cool, alleen teert de film te veel op het concept. Wat rest is eerder mager. De twee geeks in de hoofdrol doen hun best, maar je kan ze moeilijk een iconisch filmduo noemen. En hun vlam (LeBrock) slaagt er niet in de boel aan te wakkeren, ze ontbeert gewoon charisma. Voor de rest probeert Hughes toch vooral makkelijk te scoren met een reeks clichés en “gênante” situaties.

Hier zat meer in. 2.5*

avatar van Night's Watch

Night's Watch

Ik had weinig vertrouwen in deze film maar met The Breakfast Club en Ferris Bueller's Day Off heeft John Hughes enig krediet bij mij opgebouwd, gelukkig heeft Weird Science dit verre van verspilt. Sterker nog, ik ben alleen maar nieuwsgieriger naar zijn andere films geworden.

Het verhaal is erg clichématig, namelijk twee onpopulaire jongens die iets verzinnen waardoor zij populair worden. Dat zij dit doen door het uitvinden van een machine die ervoor zorgt dat zij ineens uit het niets een bloedmooie meid gecreëerd hebben is daar in tegen verre van een cliché. Het absurde uitgangspunt van de film zorgt ervoor dat je de film verre van serieus neemt en puur voor de komische situaties blijft kijken. Deze waren er genoeg, de film is een heerlijke opeenstapeling van kleine humoristische momentjes. Hier en daar gaat Hughes wat betreft het sciencefiction gebeuren ietwat te ver over de top maar dit wordt goedgemaakt door het ontbreken aan lange 'goodfeel' momenten die films als deze voor mij kunnen 'verpesten'. Over het geheel genomen een vermakelijke komedie, drieënhalve ster.

avatar van Vilmkritikus

Vilmkritikus

Prachtige jeugdsentiment film,

avatar van Bélon

Bélon

Beviel beter dan Ferris Bueller's Day Off (1986) van dezelfde regisseur. Sfeertje is lekker wacky en er bevalt aardig wat te lachen. Wel behoorlijk 80's cheese qua kledij etc. maar:

danuz schreef:

Idd er wordt ook gewoon gezopen en als je goed kijkt is er zelfs vrouwelijk naakt te bekennen, daar hoef je bij Ferris niet voor aan te kloppen. Film duurt ietsje te lang: eindscene met Chet was goed geweest, het wegbrengen van de meisjes in de Porsche & Ferrari met wat klef gedoe had achterwege kunnen blijven.

avatar van gotti

gotti

Geweldig. Hughes is groots.

avatar van Quentin

Quentin

gotti schreef:

Hughes is groots.

Hughes is doods.

Hij was misschien groots.

Eighties Frankenstein-spin-off. De film gaat in feite over een feest en dat had ik wel gezien naar verloop van tijd. Bovendien is het script zeer wisselvallig, niet alles komt goed uit de verf. Kelly LeBrock doet het stukken beter dan haar opvolgster Vanessa Angel in de gelijknamige serie.

avatar van jono

jono

Zo halverwege de jaren '80 deed de personal computer zijn intrede in onze huishoudens, en de mogelijkheden leken onbeperkt. Ook sommige filmmakers lieten hun fantasieën daar op los. Een paar dagen geleden zag ik al de film Explorers (1985), waarin drie jonge pubers een ruimteschip ontwerpen met behulp van een pc. In de film Weird Science wordt het zelfs nog bonter: twee 15-jarige jongens, die niet al te populair zijn op school, ontwerpen hun droomvrouw op de computer. En voilà: daar verschijnt de prachtige Kelly LeBrock, de natte droom van elke gezonde puberjongen. En ze voldoet ook nog eens aan al hun (seksuele) wensen.

Weird Science is geregisseerd door de Amerikaanse filmmaker John Hughes (1950-2009), die midden jaren '80 enkele prima tienerfilms regisseerde zoals Sixteen Candles (1984), The Breakfast Club (1985) en Ferris Bueller's Day Off (1986), Weird Science hoort jammer genoeg niet in dit rijtje thuis. Het is een melige puberkomedie, volgens mij eigenlijk alleen leuk voor pubers. Het verhaal is dan ook vrij belachelijk.

De destijds 25-jarige Kelly LeBrock ziet er natuurlijk fantastisch uit in de film, maar acteren kan ze helaas niet. Ze heeft dan ook niet zo heel veel films gemaakt; ik denk in totaal zo'n vijftien stuks en dat lijkt me meer dan genoeg. Verder laat het acteerwerk van de jonge Anthony Michael Hall en Ilan Mitchell-Smith als hitsige pubers ook nogal te wensen over. Vermeldenswaardig is de bijrol van de 19-jarige Robert Downey Jr. als een van de pestkoppen. 2,5*

avatar van james_cameron

james_cameron

Herzien na bijna 35 jaar. Ja, dan weet je dat je oud wordt. De film heeft de tand des tijds overigens niet zo best doorstaan. Het uitgangspunt is onweerstaanbaar en Anthony Michael Hall is perfect in de hoofdrol, maar zodra de twee hoofdrolspelers hun perfecte vrouw hebben rondlopen weet het script van gekkigheid niet wat met haar aan te vangen. Zo reist men direct na haar creatie af naar een bluesbar, waar helemaal niets gebeurt. En zo rammelt de film van de ene naar de andere vage scene, soms grappig, vaak niet. Gelukkig is er de geniale bijrol van Bill Paxton als hufterige broer Chet, die het allemaal nog een beetje draaglijk maakt.

avatar van hannes64

hannes64

Net weer herzien na zo`n 4 keer te hebben bekeken de laatste jaren.

Vond em toen zeer komisch in de jaren 80, en nu nog.

De tand destijds heeft `t met deze film niet zo goed gedaan maar toch heeft de film nog leuke en zeer grappige momenten.

Hall is grappiger dan Smith, vooral de scene in `t bluescafè..."In the family juwels?",

en Kelly LeBrock was destijds een stoot van een meid. (ze heeft ook nog een huwelijk met Steven Seagal gehad.....long time ago....)

Vooral Paxton (R.I.P) speelt een leuke rol...."You two donkey-dicks couldn't get laid in a morgue".

avatar van PEN15

PEN15

♫..Plastic tubes and pots and pans..♪

Het liedje van Oingo Boingo nog op mc gehad. Vergeten glorieuze new wave met lekkere bass synths. Film nooit gezien. Ik had er hoge verwachtingen van en ging er eens goed voor zitten. Eerste 10-15 minuten veelbelovend als de voorloper op Bill & Ted. Kelly LeBrock verschijnt en de pret verdwijnt. Het lijkt een andere kant op te gaan met het verhaal, dan ik vermoedde dat het zou gaan worden.. Lisa is meer een zeurkous bemoeizuchtige tante, dan de sexy chick waar ze de boel mee op stelten zouden moeten zetten. De twee hoofdrolspelers maakten van de hele cast het minste indruk op me. Bill Paxton stak er met kop en schouders bovenuit en was net zo fantastisch als in Near Dark, zonde dat deze uitblinker veel te weinig in beeld komt. Leuke mini-rol van Vernon "Bennett" Wells met zijn down unda accent, een ware verrassing! Dan wel weer zeer spijtig dat ze er zoiets flauws mee doen. Ik dacht ook even dat het een directe verwijzing was naar Wez, maar hij was hier een ander typetje genaamd Lord General. Niks gemist.

avatar van Mescaline

Mescaline

Mescaline schreef:

Inderdaad Randy van 4 jaar geleden, ook nu weer blijft dit een super vermakelijke feel-good film en de ultieme jongensdroom. Leuk sci-fi uitstapje voor hughes die in dezelfde periode ook met The Breakfast Club bezig was, dit was eigenlijk gewoon een leuk projectje voor erbij.

Er is wel 1 ding veranderd, want die 3,5 die ik hier 4 jaar geleden aan heb gegeven rechtvaardigt de film niet helemaal aangezien de uitvoering van dit bizarre fantasie script wel erg sterk is gedaan.

Dus, we gaan maar naar 4.

avatar van kissyfur

kissyfur

Puberfilm. In eerste instantie ergerde ik me aan het slechte plot: binnen 10 minuten is mevrouw er al. En dan het acteerwerk! Maar it wore me down met alle meligheid, dus na verloop van tijd liet ik het maar gewoon over me heen komen. Maar echt grappig werd het niet. Het heeft trouwens ook stiekem best een hoog Flodder-gehalte.

Jeugdsentiment herkijken, altijd gevaarlijk.

avatar van jipt

jipt

Creatief filmpje, die voor mijn smaak helaas te puberaal is - en de grappen zijn soms gedateerd.