Weird Science (1985)

Alternatieve titel: Gekkenwerk

Komedie / Fantasy

geregisseerd door John Hughes (I)
met Anthony Michael Hall, Kelly LeBrock en Ilan Mitchell-Smith

Gary Wallace is allesbehalve populair en wordt door de meisjes op school als een absolute nul behandeld. Hij blijft dan ook vaak thuis om op zijn computer te spelen of met zijn vriend Wyatt video's te kijken. Als de twee jongens op een avond de film Frankenstein hebben gezien, krijgen ze het lumineuze idee om een aantal foto's van mooie vrouwen via een scan in de computer te plaatsen. Het experiment wordt echter harde realiteit als er na een enorme explosie een bloedmooie vrouw in de kamer staat.

humor uit de oude doos , vond haar wel erg mooi , de woman in red, is de ex van steven segal

Jeugd sentiment, Heb er met veel plezier naar gekeken.

avatar van missl
Grappige jaren 80 film met alle clichés op een hoopje, mooie mensen en de nerds tegen de populaire jongens. Maar ach, het is een jeugdsentiment en dat maakt veel goed.

avatar van danuz
Viel me nu bij herkijk weer op: Dit is eigenlijk nog een best grove en edgy teen comedy! Veel gescheld en gedrag op het randje. Maakt de film alleen maar leuker overigens. En wat is Anthony Michael Hall een held zeg! Dat lokje haar ook

avatar van DragQueen
Vermakelijke komedie uit de jaren 80'. De mooie Kelly LeBrock speelt een leuke rol. Evenals de rest van de cast. Al is het acteerwerk natuurlijk niet overal overtuigend, het is wel leuk gebracht. Het verhaaltje verloopt verder volgens het standaardpatroon, maar de humor is bij vlagen vermakelijk. 2,5 Ster.

avatar van Uzza_Sparta
Een van John Hughes eerste films, en gelukkig zou hij later veel beter films gaan maken.
Ook een van de eerste rollen voor Robert Downey Jr.

avatar van galaxydriver32
volgens mij heb ik deze film is op tv gezien

avatar van arno74
Toendertijd zou ik deze film een 7 gegeven hebben. Heb er veel om gelachen en het maakte best indruk op me als tiener. Heb de film sindsdien niet meer gezien (en misschien moet ik dat ook zo houden), maar kan het me nog steeds op hoofdlijnen herinneren.

Wellicht dat het nu ouderwets over zou komen, maar het blijft een hele prestatie om zo'n film te bedenken in 1985, het tijdperk waarin de PC in de kinderschoenen stond en voorzien was van een monochroom beeldscherm.

De bedenkers hadden duidelijk een visionaire blik richting het 3D van nu, en dat is heel knap. De 7 van toen blijft nu dus gewoon staan.

avatar van boemboem27
gisteren weer 's gezien.
ach,ja een echte puberfilm
leuk maar ook niet meer dan dat.
Mooie Kelly LeBrock aardige stukjes humor
leuk om 'n keer gezien te hebben

avatar van night rider
jeugdsentiment,heerlijke foute film...typisch jaren 80 met die kleding en die kapsels...de vrij jonge robert Downey jr en bill paxton zijn geweldig om te zien en niet te vergeten kelly le brock natuurlijk,daar likte je je vingers bij af!

Ik vond dit ook altijd een erg leuke film, pas geleden weer gezien op tv en mij er weer mee vermaakt na al die jaren! Misschien jeugdsentiment maar blijft vermakelijk! Begrijp de lage score niet zo hier...

Heerlijk foute film uit de jaren 80 maar zo vermakelijk en grappig!

avatar van Vinokourov
Twee sullen doen inspiratie op bij het zien van Frankenstein en creëren met de computer de ideale vrouw. Wat volgt is een bizar geniale stroom van beelden (2001: A Space Odyssey is er niets bij!) waar na een tijdje de beeldschone Lisa opdoemt. Wat een dolle boel is dit, dit belooft nog wat, dacht ik. Maar helaas, er wordt vervolgens weinig echt leuks gedaan met dit idee. Er overheerst voornamelijk een standaard High School-sfeertje, wat wel aan John Hughes besteed is overigens. Het zelfvertrouwen van die twee sullen krijgt een boost door Lisa, hoera! Het is alleen maar bij wat spaarzame momenten grappig.

avatar van Filmkriebel
Gekke tienerfantasieën

Dit vond ik niks. Wat een flauw puberaal gedoe heel de film. Twee nerds creëren een vrouw om respect te winnen bij hun schoolgenoten en om hun zelfvertrouwen op te krikken. Werkelijk alles aan deze film is absurd. Op zich niks mis met vreemde situaties. Jammer dat het me nauwelijks aan het lachen heeft gebracht. Dit heeft vooral te maken met het weinige talent van bijna alle acteurs inclusief de babe Kelly Le Brock (waar we nooit niks meer van gehoord hebben nadien). Bijna, want Bill Paxton was hier weer de man .. en de ruftende pad

avatar van Pazmaster
Leuke film waar ik (toen ik jong was) erg van heb genoten, het was in die tijd echt een geweldige film. Ik denk als ik 'm nu terug zou kijken dat het waarschijnlijk erg tegenvalt. Ik hou het daarom maar bij de herinnering aan de film.

avatar van Mescaline
Wat een schande dat ik deze film als 80s liefhebber nu pas zie! Ik ben blij dat ik van te voren de trailer niet heb gekeken want deze film kent een paar leuke verrassingen en kleine plot details die je op het eerste gezicht niet gelijk verwacht.
Een opstapeling van gekkigheid is denk ik de beste manier om deze film te beschrijven, in ieder geval super vermakelijk spul!

Er is ook een serie van gekomen een aantal jaren na de film, maar ik weet niet of dit plot zich daar wel voor leent?

Makkelijk kijkvoer.

avatar van Filmkriebel
Wat 80s onzin aan het bekijken momenteel Mescaline? Moet je even Better Off Dead opzoeken... Past perfect in het rijtje

avatar van Inland Rabbit
Mescaline: de serie is voor mij jeugd sentiment (Telekids, denk ik) en was best oké. Zou er niet perse naar op zoek gaan, de film is veel beter.

avatar van JoeCabot
Schattig is het zeker, deze Frankenstein op pubermaat. Doordrenkt van een geweldige 80s-vibe en met links en rechts een gevatte dialoog. Tot zover de complimenten …

Want eerlijk is eerlijk: neem de gimmick weg en er blijft niet veel over van deze film. Nu ik erover nadenk: ook mét de gimmick heeft deze ‘Weird Science’ weinig om het lijf. Waar zat ik eigenlijk anderhalf uur naar te kijken? Een bizarre nerdfantasie over een vleesgeworden opblaaspop (en part-time moraalfilosoof) die enkele tienerjongens gidst doorheen hun moeilijke middelbare schooltijd.

Klinkt best cool, alleen teert de film te veel op het concept. Wat rest is eerder mager. De twee geeks in de hoofdrol doen hun best, maar je kan ze moeilijk een iconisch filmduo noemen. En hun vlam (LeBrock) slaagt er niet in de boel aan te wakkeren, ze ontbeert gewoon charisma. Voor de rest probeert Hughes toch vooral makkelijk te scoren met een reeks clichés en “gênante” situaties.

Hier zat meer in. 2.5*

avatar van Night's Watch
Ik had weinig vertrouwen in deze film maar met The Breakfast Club en Ferris Bueller's Day Off heeft John Hughes enig krediet bij mij opgebouwd, gelukkig heeft Weird Science dit verre van verspilt. Sterker nog, ik ben alleen maar nieuwsgieriger naar zijn andere films geworden.

Het verhaal is erg clichématig, namelijk twee onpopulaire jongens die iets verzinnen waardoor zij populair worden. Dat zij dit doen door het uitvinden van een machine die ervoor zorgt dat zij ineens uit het niets een bloedmooie meid gecreëerd hebben is daar in tegen verre van een cliché. Het absurde uitgangspunt van de film zorgt ervoor dat je de film verre van serieus neemt en puur voor de komische situaties blijft kijken. Deze waren er genoeg, de film is een heerlijke opeenstapeling van kleine humoristische momentjes. Hier en daar gaat Hughes wat betreft het sciencefiction gebeuren ietwat te ver over de top maar dit wordt goedgemaakt door het ontbreken aan lange 'goodfeel' momenten die films als deze voor mij kunnen 'verpesten'. Over het geheel genomen een vermakelijke komedie, drieënhalve ster.

avatar van Vilmkritikus
Prachtige jeugdsentiment film,

avatar van Bélon
Beviel beter dan Ferris Bueller's Day Off (1986) van dezelfde regisseur. Sfeertje is lekker wacky en er bevalt aardig wat te lachen. Wel behoorlijk 80's cheese qua kledij etc. maar:

danuz schreef:

Idd er wordt ook gewoon gezopen en als je goed kijkt is er zelfs vrouwelijk naakt te bekennen, daar hoef je bij Ferris niet voor aan te kloppen. Film duurt ietsje te lang: eindscene met Chet was goed geweest, het wegbrengen van de meisjes in de Porsche & Ferrari met wat klef gedoe had achterwege kunnen blijven.