Swashbuckler (1976)

Alternatieve titel: Scarlet Buccaneer

Avontuur

geregisseerd door James Goldstone
met Robert Shaw, James Earl Jones en Geneviève Bujold

Een piraat en een temperamentvolle edelvrouw verenigen hun krachten om Jamaica te beschermen tegen een tiran.

avatar van thunderball
Deze van de week weer eens gekeken.
Viel na al die jaren toch wat tegen.

Film komt wat moeizaam op gang, maar bevat op zich wel de nodige leuke en spannende scene's.

Shaw is goed gecast als de piratenhoofdman, zo ook Jones als zijn metgezel en beiden hebben zichtbaar veel lol in hun rollen.
Peter Boyle zet een behoorlijk sadistische snoodaard neer.

Opvallend ook veel bekende acteurs in bijrollen zoals Beau Bridges, Anjelica Huston (erg vage rol) en Geoffrey Holder (Live and let die).

Helaas wat weinig zee opname met het op zich zeer mooie piratenschip, een zeeslag ontbreekt dan ook volledig.

Leuk, maar niet echt bijzonder.

Een magere zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van Filmkriebel
Kleurrijke en feestelijke piratenfilm In de beste traditie van de mantel-en-degen film. Je ziet uit welk vaatje de Pirates of the Carribean auteurs zijn gaan tappen. De intro van Dead Man's Chest, ook een terdoodveroordeling, lijkt erg sterk op de introscène uit Swashbuckler. Shaw (de onvergetelijke Quint uit Jaws) vond ik maar niets als de piraat Ned Lynch, maar Genevieve Bujold als weerspannige deerne en Peter Boyle als wrede gouverneur weten de film op niveau te houden. Een ander pluspunt is dat de film in de Caraïben is gefilmd, wat de film ook visueel opwaardeert.

Helaas had niemand in de late jaren '70 nog zin in ouderwetse mantel-en-degenfilms en bracht de film, hoewel heel degelijk en spectaculair uitziend, nauwelijks geld op.