The Black Shield of Falworth (1954)

Avontuur / Romantiek

geregisseerd door Rudolph Maté
met Tony Curtis, Janet Leigh en David Farrar

Engeland, begin 15de eeuw. Na een heftige confrontatie met de volgelingen van graaf Alban (David Farrar) vinden de jonge Myles (Tony Curtis) en zijn zus Meg (Barbara Rush) onderdak bij graaf Mackworth (Herbert Marshall). Zij blijken de kinderen van een goede vriend van graaf Mackworth te zijn die wegens hoogverraad ter dood werd veroordeeld.

Onlangs vanuit het Verenigd Koninkrijk deze film op DVD aangeschaft. Helaas vonden de producenten van de DVD het kennelijk "beter" de Cinemascope-film (2.55:1) hier als breedbeeld-vullend (1.78:1) uit te geven. Jammer voor de liefhebbers van originele werken, zoals ik. De film op zich is voor mij daarom niet minder erop geworden.

Redelijke ridder-film met goede chemie tussen ook in het echt man en vrouw Tony Curtis en Janet Leigh .

avatar van trebremmit
Hele matige film, op het einde werd het nog redelijk boeiend maar de rest vond ik erg flauw en saai. Tony Curtis vond ik hier ook niet op zijn plek, totaal niet de uitstraling van een ridder.

avatar van trebremmit
Zaterdagmiddag te zien op BBC2.

avatar van RuudC
Met Tony Curtis in de hoofdrol en een filmtitel als deze, hoopte ik op een stoere film over de middeleeuwen als The Vikings. Alleen kan ik me daarvan Curtis’ rol niet eens meer herinneren (Kirk Douglas natuurlijk wel). Pech gehad. Met de ongelooflijk nette decors, doet deze film niets anders dan leeftijdsgenoten binnen het genre: een prettige, archaïsche sfeer neerzetten. Daar houdt het ook wel een beetje mee op.

Tony Curtis laat twee kanten zien in The Black Shield Of Falworth, namelijk een saaie of een slecht geacteerde kant. Ik kan er weinig meer van maken dat hij niet geschikt is voor dit soort rollen. Nu helpt het ook niet door belachelijke pakjes aan te trekken die men in de jaren vijftig blijkbaar typisch middeleeuws vond. Dan heeft Janet Leigh het duidelijk beter getroffen, maar zij krijgt veel minder screentime.

Het enige dat echt intrigeert is eigenlijk de poster: een mooi, donker tafereel met strijdende ridders en een kasteel op de achtergrond. Wie gevechten wil zien, moet eigenlijk wachten tot het eind van de film. Tussendoor heb je ze wel, maar die zijn dan tussen ongewapende mannen of bijzonder simpel gechoreografeerd. Eigenlijk probeert de film je meer in slaap te sussen met een aantal langdradige, nietszeggende scenes, waaruit blijkt dat de makers geen flauw idee hebben hoe je iets interessants kan doen met adellijke huizen in een feodaal Europa. Pogingen om het hoofse leven goed in beeld te brengen, falen voornamelijk. Het steekspel is ronduit bizar gedaan en in de veldslag die volgt, worden vele soldaten dodelijk verwond onder de oksels. Geen aanrader dus. Niets nieuws gezien en het gevoel voor avontuur is net zo slecht als dat voor historie.

avatar van clubsport
vond deze ridderfilm nog wel aardig al is het verder geen hoogvlieger .
de film lijkt ook als een soort bijna slapstick te beginnen door de bijna kinderachtige actiescenes waarna het later toch een stuk serieuzer wil worden .