• 10.538 nieuwsartikelen
  • 8.963.985 stemmen

Notre-Dame de Paris (1956)

Drama / Horror | 115 minuten

Met onder meer: Anthony Quinn, Gina Lollobrigida en Jean Danet

Gesproken taal: Frans

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Notre-Dame de Paris

"The timeless tale of the seductive gypsy Esmeralda and the tortured hunchback Quasimodo."

In het Parijs onder Lodewijk XI, krijgt een mismaakte klokkenluider de opdracht van een alchemist om een mooie zigeunerin te ontvoeren, die het middelpunt van nog andere amoureuze rivaliteiten is.

Phoebus de Chateaupers

avatar van Reservoir Dogs

Reservoir Dogs

Erwinner schreef:

26 Augustus te koop op DVD

En zondag 12 april op één om 14.05u, leuk trouwens dat één op zondag altijd een film laat zien uit de oude doos

stinissen (crew films & series)

Een van de betere vertellingen over Quasimodo.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

goede film ik denk dat dit een van de beste is ook erg goed acteerspektakel

avatar van maerk

maerk

Verhaal is saai uitgewerkt en het acteerwerk erg zwak.

2*.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Aangrijpende Franse verfilming van het verhaal van de klokkenluider van de Notre Dame. Vele spanningen worden bijzonder tactisch gespeeld wat de film naast een visueel schouwspel ook tot een emotioneel erg sterk stukje film maakt. Anthony Quinn speelt op ongelooflijk sterke wijze de rol van Quasimodo in het meesterlijk vormgegeven Parijs. Ik was vooral onder de indruk van Alain Cuny’s rol als Claude Frollo die het personage zeer kleurrijk speelt. Frollo is geen simpele personificatie van het kwaad maar een man met duidelijke en voor het publiek tastbare complexen. Notre Dame de Paris is een schitterende epische film die het originele verhaal zondermeer eer aandoet.

avatar van Metalfist

Metalfist

Ik kende het verhaal van de klokkenluider van de Notre Dame eigenlijk alleen maar van de Disney tekenfilm. Was dus ook wel benieuwd wat deze versie zou worden...

De film opent met een leuk weetje over hoe het boek waarop de film is gebaseerd tot stand is gekomen maar vanaf dan begint het allemaal wat te minderen. Het verhaal kan gewoon niet boeien en wordt ook allemaal wat oninteressant en theatraal gebracht. Het kabbelt allemaal wat voort alhoewel het slot wel aangrijpend was en sterk in beeld werd gebracht.

De acteerprestaties daarentegen waren wel zeer sterk. Quasimodo werd door Anthony Quinn zeer goed neergezet. Ook is Gina Lollobrigida als Esmeralda een mooie verschijning.

Notre Dame de Paris is een twijfelgeval. Langs de ene kant heb je het ietwat saaie verhaal en langs de andere kant heb je wel een sterke cast. Ik hou het dan toch maar op een 2.5*

avatar van 606

Aardige film en sterk geacteerd door Quinn.

Verhaal is mooi en setting ook.

Maar soms is het te druk en saai

3 sterren

avatar van movie acteurs

movie acteurs

606 schreef:

Aardige film en sterk geacteerd door Quinn.

Verhaal is mooi en setting ook.

Maar soms is het te druk en saai

3 sterren

De setting vond ik inderdaad erg mooi gedaan. Ik vind Anthony Quinn en Charles Laughton toch de beste die de rol als Quasimodo hebben gespeeld.

Deze versie van 1956 vond ik ookwel druk. Maar saai dat vond ik het niet. En niet alleen Quinn zet zijn rol sterk neer denk ook aan Gina Lollobrigida als Esmeralda.

avatar van Pirmais

Dk2008

Dinsdag 9 oktober Duitsland 1 (ARD) 1.35 - 3.30

avatar van Fonzie39

Fonzie39

Is deze ook uitgebracht op dvd?? zoja waar is die te krijgen

kan hem nergens vinden helaas.

Valt ook nergens te downloaden met nederlandse ondertiteling

BBarbie

Het fabuleuze boek van Victor Hugo over de Notre Dame is al talloze malen verfilmd. Deze versie blijft redelijk trouw aan de originele verhaallijn, inclusief het dramatische einde. Ondanks dat feit én ondanks de spectaculaire aanwezigheid van Gina Lollobrigida vind ik deze film stukken minder dan de meer romantische verfilming uit 1939 met Charles Laughton en Maureen O’Hara, waarin Hollywood zich ten opzichte van het originele plot de nodige vrijheden veroorlooft.

avatar van weberanja

weberanja

BBarbie schreef:

Helemaal mee eens!

avatar van clubsport

clubsport

de oudere versie had ik al eens eerder gezien ,deze heeft toch een andere sfeer , soms doet het allemaal wat poppekasterig aan maar het einde is wel sfeervol , Gina is wel heerlijk op dreef als esmeralda en ook Anthony quinn doet het geweldig als Quasimodo .

avatar van Brix

Brix

• 19230 berichten

Vandaag te zien op de Nederlandse TV > ONS > 21:00 uur

avatar van Noodless

Noodless

De originele versie uit 1939 heb ik nog niet gezien, maar zou meer het romantische concept volgen. Die van 1997 met Richard Harris en Salma Hayek wel. Naar aanleiding van het onlangs overlijden van Gina Lollobrigida op 95 jarige leeftijd wou ik deze film wel eens zien. Deze filmlegende was vroeger een waar genot om naar te kijken. Prachtige, mooie sensuele actrice waar ik nog te weinig films van gezien heb. Al van mijn kindertijd blijf ze me nog altijd bij als de koningin van Sheba. Wat een uitstraling ! Deze film blijft qua verhaallijn dicht in de buurt van het boek geschreven door Victor Hugo. De inleiding is leuk waarin duidelijk wordt gemaakt dat het hele verhaal gebaseerd is op één woord, nl. noodlot. Het dramatische slot past er perfect bij. Alain Cuny speelt zijn rol als Claude Frollo uitstekend. Je voelt zijn complexen voor de onbeantwoorde liefde voor Esmeralda die uitmonden in dramatische duistere gevolgen. Quasimodo gespeeld door Anthony Quinn is ook erg goed op dreef, maar de troefkaart is toch wel de aanwezigheid van de sensuele, speelse Esmeralda gespeeld door de wondermooie Gina Lollobrigida. 7/10