The Black Hole (1979)

Alternatieve titel: Het Zwarte Gat

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Gary Nelson
met Maximilian Schell, Anthony Perkins en Robert Forster

Astronauten gaan een schijnbaar verlaten onderzoeksschip binnen die in een baan om een zwart gat zijn rondjes draait. Ze vinden aan boord een Captain Nemo-achtig figuur en zijn twee bedienden; een dodelijke robot en een androide klusjesman. De twee blijken onderdeel uitgemaakt te hebben van de originele bemanning, maar zijn door de gekke geleerde, met kwade opzet, zo getransformeerd. Zijn wens is een expeditie door het zwarte gat.

Is dit niet die ontzettend oude slechte effecten hebbende Disney film )met dat kleine zwevende robotje?)

avatar van You_bastard
Voor die tijd waren het best wel goede effecten. En er zat inderdaad een robotje bij met hele grote ogen. Ik zelf vond die rode robot wel stoer uitzien.

avatar van Ravenstein
Dat “The Black Hole” in die tijd zeker niet te best ontvangen werd komt omdat velen na het immense succes van “Star Wars” verwacht hadden dat Disney met een even moderne, flitsende film
op de pinnen zou komen, maar men moest vaststellen dat er teruggegrepen werd naar een ouderwets aanvoelend “20.000 leagues under the Sea”/”Island of Dr. Moreau”-achtig verhaal.
Daar is op zich niks mee, maar de schrijvers vonden het nodig om de film bijna de nek om te draaien met enkele belachelijke, weliswaar spectaculaire scenes, waarvan die met de meteoriet die dwars door het ruimteschip rolt in als zijn debiliteit bijna klassiek te noemen is. Net als in “Star Wars” moesten er hier natuurlijk ook enkele “leuke” robots aanwezig zijn, maar die van “The Black Hole” zien er gewoon niet uit.
Dat de film niet helemaal slecht te noemen is komt vooral door de donkere en mysterieuze sfeer, de goede muziek van John Barry (James Bond) en het bijna kinderlijke simplisme waarmee het geheel gebracht wordt.
Als gemiste kans het bekijken zeker waard.

leuk filmpje hooooor

avatar van Polvo
Misschien dat er in die tijd technisch wel wat meer mogelijk was, maar ik vond het een onderhoudende film.
De doorlopend dreigende muziek en de verhaallijn houd je geboeid wat er uiteindelijk achter dat zwarte gat zit en of het door alle tegenslagen wel zover komt.
Ik hou wel van films waar de badies niet per definitie hoeven te sneuvelen en de goodies te overwinnen.
Het vervolg wordt dan onzeker en houd je constant in spanning.
3,5 van mij.

avatar van Filmkriebel
Muziek van John Barry is top. Spijtig genoeg kan dat niet van de film gezegd worden. Als Disneyfilm is hij behoorlijk langdradig voor kinderen, met weinig spannende en avontuurlijke momenten. Ook het mystiek-religieuze einde is een misser van formaat. Nee, niet al te interessant. Maximilian Schell zet een onheilspellende rol neer maar Perkins mag gerust vergeten worden.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Flutfinale.

Een van de grootste missers uit de Disney-stal, moet haast wel dit overbodige SF-werkje zijn. Het zijn nog niet eens de belachelijk slechte special effects en blue screens die de kijker uit zijn ritme halen, het is vooral het nooit van de grond komende flutverhaal. Wanneer uiteindelijke de schmierende sterrencast aan het veel te lang uitblijvende laatste hoofdstuk begint, trekken de tenen spontaan krom van zoveel onzin en schiet de film finaal uit de bocht.

Slecht.

avatar van alvinvdv
Was wat mij betreft het bekijken zeker waard.

Een film zoals je die van Disney kan verwachten....

avatar van RuudC
Dit mag toch best een vergeten pareltje genoemd worden. Dat The Black Hole het destijds niet kon opboksen tegen Star Wars snap ik wel, want deze is nog niet half zo spectaculair en The Empire Strikes Back kwam een jaar later met special effects op de proppen die die van The Black Hole doen verbleken.

Toch is dit gewoon een prettige science fictionfilm. Door de sfeer doet het erg denken aan Dune (1984), zij het dat deze zich volledig in de ruimte afspeelt. Liefhebbers gaan veel overeenkomsten ontdekken met Event Horizon. Niet gek, aangezien de titels hetzefde betekenen. Ik heb het nergens officieel bevestigd gezien op internet, maar wat mij betreft is het gewoon een remake. Ook The Black Hol gaat over het terugvinden van een verloren gewaand ruimteschip dat bij betreding verlaten blijkt te zijn.

Dat het een Disneyfilm is, betekent vooral dat de film gewoon geschikt is voor kinderen. Als volwassene heb ik me ook prima vermaakt. Er zitten dingen in die kinderen simpelweg niet begrijpen. Andere dingen zijn toch best universeel binnen de science fiction wereld, zoals robots, lasergungevechten en een gestoorde professor. De robots zijn nog best leuk. Slechte eigenschappen heb ik niet gezien bij The Black Hole. Ik vond ‘m vooral heel sfeervol en charmant. De effecten zijn bejaard, maar ik geniet er meer van dan de beste moderne CGI. Het verhaal heeft een mooie, tragische ondertoon en de finale is cool. Ergens is het wel jammer dat Event Horizon het allemaal beter en vooral spannender gemaakt heeft. Neemt niet weg dat The Black Hole zeker de moeite waard is.

avatar van baspls
Goede film. Vele malen beter dan ik verwacht had. Een echte Sceince-fiction van Ron Miller

De effecten werden (bijna) nergens knullig en voor 1979 (en dan ook nog eens non-ILM) was het bijzonder goed. Het verhaal en de muziek waren ook erg goed. Er werd ook erg goed geacteerd en alles was wel goed gemaakt.

Er zijn wel een paar dingen uit Star Wars gehaald. Zo lijkt Vincent erg op R2D2 en het leger van Max lijkt wel een leger van Darth Vaders. Veel elementen uit de film lijken ook op Star Trek en het heeft af en toe zelfs wat weg van Alien. Ondanks dat is het verhaal toch wel origineel en brengt het veel nieuwe originele dingen mee. Max lijkt heel erg op het leger van Keizer Zurg in Toy Story 2.

Ondanks dat er veel (niet boeiende) dialogen in zaten was het een erg vermakelijke film.

avatar van baspls
Zinema schreef:
Flutfinale..

Nou dat vond ik toch echt niet.

avatar van Bantavoer
Goede film. Alleen had het einde beter gekund. Net of ik iets gemist heb.

avatar van John Barry
The Black Hole is een leuke Sciencefiction film om een keer gezien te hebben, maar deze film is niet bijster goed. Deze film vind ik een gemiste kans.

Laat ik beginnen met het beste van de film, en dat is de muziek van John Barry. Zijn muziek voor deze film is briljant en tilt de film naar een hoger niveau. De muziek heeft af en toe wat weg van de Star Wars muziek, maar John Barry blijft voor een groot bij zijn eigen stijl en die past bij deze film perfect.

Deze film komt uit 1979. De periode dus van Star Wars. Maar verwacht niet zulke goede special effecten als bij Star Wars. De special effects zien er wat gedateerd uit en met Star Wars in 1977 hebben we al gezien dat dit echt beter kan. De James Bond film Moonraker is ook in 1979 gemaakt en die film speelt voor een deel af in de ruimte en ook bij die film zijn de special effects beter dan bij The Black Hole. Kortom op het gebied van special effects had dit echt wel beter gekund. Echt slecht zijn de special effects nu ook weer niet in The Black Hole. Ze kunnen er wel mee door maar in die tijd kon dit beter.

Het verhaal van deze film is leuk bedacht. Het hele verhaal draait eigenlijk om een gekke wetenschapper die perse The Black Hole in wilt. Het script van deze film is goed en er word in deze film goed de spanning opgebouwd. Ook krijgen we in deze film een paar spectaculaire scènes te zien. De The Black Hole had zeker een redelijke film kunnen zijn ware het niet de er sprake is van een slechte cast.

Er word in deze film dramatisch geacteerd. Geen enkele personage word overtuigend neergezet. Iedereen acteert op de automatische piloot. De cast van deze film is heel erg slecht gecast. Dit is echt een gemiste kans. The Black Hole had nog een hele aardige film kunnen zijn maar door een slechte cast word de film voor een deel verpest.

Aan het eind van de film gaan we The Black Hole in en zien we wat er in The Black Hole zit. Ik vond dit een hele goede scene. Alleen na deze scene is plots tot mijn verbazing de film afgelopen. Het einde van de film kwam heel abrupt. De film sluit niet netjes af. Het is eigenlijk geen einde. De film stopt gewoon. De scene in The Black Hole vond ik goed , maar als einde van de film vond ik deze scene niet goed.

Al met al vind ik The Black Hole , vooral door slecht acteer werk, een gemiste kans.

2 sterren voor deze film.

avatar van AC1
AC1
Filmkriebel schreef:

Was ook niet bedoelt voor kinderen.

avatar van Biosguru
Ik had als kind het stripboek, zie hem nu pas weer terug. Het boek was beter

In het begin is de film nog best vermakelijk, maar snel al strand het in een knullige en kinderachtige bedoeling. De robots zien er belachelijk uit, met als dieptepunt de schietscene tussen de goede en de zwarte kwade robot. De cast kan niets met hun domme karakters en de slechterik, op zich prima gespeeld door Schell, komt totaal niet uit de verf. Verder blijft de film veel te lang hangen in hetzelfde, laat dan nog wat gebeuren in de zwarte gat. Helaas is de film zelf een zwart gat.

avatar van clubsport
De special effects komen nogal oudbollig en kinderachtig over zeker als je hem vergelijkt met star wars en alien die heel wat beters te bieden hadden .
Het verhaal is verder aardig maar op het eind ontspoort het nogal
Toch heeft de film wel wat en de muziek van john barry is zeker een pluspunt .

avatar van arno74
Omdat ik zin had in een jaren '70-scifi ben ik aan deze begonnen. Het plot sprak me aan en het is geen verkeerde keuze geweest. Wel had ik het Walt Disney-logo niet verwacht, dit is dus een jeugdfilm. Ondanks dat enkele scenes en personages (waaronder de twee(!) schattige robotjes) zich duidelijk op de jeugd richten is deze ook voor liefhebbers van scifi's uit deze jaren prima te doen. Het lijkt wel een kruising tussen Star Trek en Star Wars. Van Star Trek heeft het het verhaal en de personages overgenomen, en van Star Wars de bad guy en de robots.

Vermakelijk en ondergewaardeerd. Ruim 3*.