L'Armata Brancaleone (1966)

Italië / Frankrijk / Spanje
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Mario Monicelli
met Vittorio Gassman, Catherine Spaak en Gian Maria Volonté

Brancaleone leidt een kleurrijke groep mensen naar de zee. Deze mensen zijn Kruisvaarders die een schip hopen te vinden, dat hen naar het Beloofde Land zal brengen.

avatar van Paalhaas
Ben ik echt de eerste die deze film heeft gezien hier? Vreemd, want deze film krijgt op imdb een 8,3! Niet vreemd, want hij is volgens mij nergens te koop, niet eens op VHS. Hoe dan ook, het is een heerlijke komedie die de draak steekt met zo'n beetje alle middeleeuwse normen, waarden en gebruiken. De hoofdpersoon is een soort Don Quichot, minder gek maar wel even belachelijk en aimabel. Als je 'm kunt vinden, dan ook direct pindakazen. Een echte aanrader! Dikke 4/5.

avatar van campodellarana
Namens mij ook 4*. Heerlijke onnozele parodie op de Middeleeuwen waarin een groepje laffaards onder leiding van Brancaleone de Norcia het ene na het andere hilarische avontuur beleeft. Aanrader!
Er is later ook een vervolg op deze film gekomen:
Brancaleone Alle Crociate, waarin Brancaleone op zoek gaat naar de Heilige Graal.
Zou Monty Python deze films ook gezien hebben?

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Matige film over Middeleeuws zootje ongeregeld, geleid door een breedsprakerige maar niet erg kundige ridder. Het begint wel aardig, maar gaandeweg wordt het wat minder en is het meer van hetzelfde, hij had wel een half uur korter mogen zijn. De humor is ook erg flauw. De plotomschrijving klopt trouwens niet, ze gaan op zoek naar een kasteel dat volgens een gestolen document hun toebehoort.