• 8.663.071 stemmen

Mr. Hobbs Takes a Vacation (1962)

Komedie | 116 minuten

Genre: Komedie

Geregisseerd door: Henry Koster

Met onder meer: James Stewart, Maureen O'Hara en Fabian

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Mr. Hobbs Takes a Vacation

"Jimmy Takes A Vacation... You Have All The Fun!"

Roger Hobbs (Stewart) en zijn vrouw Peggy (O'Hara) gaan op vakantie naar een zomerhuisje aan de kust, zodat ze weer eens samen kunnen zijn met hun kinderen. Maar het loopt allemaal anders dan ze gehoopt hadden.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Roger Hobbs

Emily Turner

Martin Turner

avatar van PatrickL

PatrickL

Heerlijke alles-wat-er-fout-kan-gaan-op-vakantie-gaat-fout film, met een geweldig vermakelijke rol van Stewart als geïrriteerde mopperkont. De grappen zijn een stuk beter dan de meeste flauwe grappen in andere films van dit genre (lees: National Lampoon's Vacation films), sterker nog dit is de beste film die ik in dit genre heb gezien, een aanrader. 4*

avatar van Leno

Leno

Je kunt duidelijk merken dat de film ruim 40 jaar oud is. Het tempo ligt laag, en dat in combinatie met de lange speelduur maakt het een lange zit. De grappen zijn soft en voorspelbaar. Het verhaal stelt ook weinig voor.

De kracht van de film zit 'm in Stewart, die als altijd een fantastische rol neerzet. Zijn altijd duidelijke aanwezigheid en charme geven de film een boost en hij trekt de hele film naar hem toe. Zijn voice-over is grappig.

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van lezertje

lezertje

Ondanks zijn leeftijd (53 jaar, best nog de moeite waard).

scorsese

Matige film over een man die eigenlijk met zijn vrouw alleen op vakantie wil, en niet me alle kinderen erbij. Een simpel verhaal dat nogal wordt uitgerekt en daardoor langdradig is. De humor is wat aan de brave en flauwe kant. De film geeft wel een aardig tijdsbeeld (leuk om te zien dat er in sommige opzichten maar weinig veranderd is). Ondanks de altijd fijne James Stewart net geen 3.0 sterren.

avatar van Collins

Collins

Een vermakelijke komedie met in de hoofdrol James Stewart. De regisseur heet Henry Koster. Stewart speelde ook al in Harvey van dezelfde regisseur. Waar Harvey nog wel eens de zwarte humor opzocht, is Mr Hobbs een film die veel luchtiger en meer uitgelaten humor bezit. Een film over een familie die in een strandhuis een vakantie doorbrengt. Veel gedoe, hectiek, problemen en lawaai met in het komische middelpunt de drager van de film James Stewart.

Stewart die het familiehoofd speelt. Een man die gewoon een rustige vakantiewens heeft, maar die wens in de turbulente razernij die de familie veroorzaakt, niet in vervulling ziet gaan. Hobbs wordt door Stewart op een geweldige manier gespeeld. Een grappige hoofdrol. Een personage dat wat gespannen oogt en duidelijk een ontspannen vakantie nodig heeft. De film is een fragmentarische verzameling van grappige gebeurtenissen die tijdens de vakantie plaatsvinden.

De familie is bepaald niet de gelukkige eenheid die je in luchtige Hollywoodfilms van tientallen jaren geleden altijd aantreft. De film heeft soms een bijna duivels ondertoontje. De film prikt een beetje in het harmonieuze verwachtingspatroon van het publiek. De prikken worden wel steevast humoristisch gebracht en gebeuren zonder gemene bijsmaak. De humor is natuurlijk in de ogen van nu wat aan de brave kant.

Ik vond het eigenlijk wel verfrissend om eens niet vergast te worden op vulgariteiten, drugsgebruik en onbeschaafd taalgebruik. Die dingen kunnen humoristisch gesproken ook leuk zijn hoor, maar soms vergeet je wel eens dat komedie niet afhankelijk is van een harde inzet, maar dat juist in de soft touch de echte en de hele fijne humor is te vinden.