The Law and Jake Wade (1958)

Western

geregisseerd door John Sturges
met Robert Taylor, Richard Widmark en Patricia Owens

Jake Wade was vroeger een outlaw, maar hij is nu op het rechte pad en is inmiddels zelfs een marshal. Wade bevrijdt in een naburig stadje zijn voormalige outlaw vriend Clint Hollister uit de gevangenis als tegenprestatie, omdat Hollister in het verleden zijn leven gered heeft. Hun wegen scheiden zich weer, totdat Wade wordt geconfronteerd met de ontvoering van zijn bevallige verloofde Peggy Carter door de outlaws van Hollister. Hollister weet, dat Wade ergens een gestolen buit moet hebben verborgen en hij dwingt Wade hem naar de plaats te brengen, waar het gestolen geld is begraven. De zoektocht verloopt niet zonder problemen, mede omdat ze over het grondgebied van vijandige Comanches reizen.

Een standaard-western, maar wel lekker door de mooie beelden die Sturges je weer voorschotelt. Hij heeft toch een eigen stijl die mij in ieder geval zeer aanspreekt.
Men heeft het vaak over Mann, Ford, Hawks, etc. Maar Sturges lijkt altijd wat ondergewaardeerd t.o.v. de andere grote regisseurs binnen de traditionele Amerikaanse western.

Het acteerwerk vind ik hier niet zo bijzonder, veel emoties toonden de karakters niet. Het verhaal ontwikkelt zich op standaard-wijze en van veel spanning is geen sprake.
De avondscenes waar de hoofdpersonen hun kampen opslaan zijn overigens studio-opnamen... dat is wel jammer.
Prachtige actiescenes in een verlaten dorpje waar de pijlen en speren rechtstreeks de tv uitvlogen en zich naast mij in de bank boorden. Erg mooi gedaan.
Voor het verhaal en de acteurs vind ik de film eigenlijk net onvoldoende, maar door de mooie plaatjes en goede actiescenes:

Taylor én Widmark!
Dat is dus een niet te versmaden film voor mij, want ik ben fan van beiden...

Ook al vaak gezien deze western.
Heb hem op video, maar wil de dvd toch ook graag hebben.

Ik vind het laatste gedeelte, vooral met de indianen, best spannend.
En de sfeer is ook oké.
Geen regelrechte topper, maar goed genoeg voor mij, zeker door de aanwezigheid van de genoemde acteurs.

avatar van Dogie_Hogan
Inderdaad geen topper, maar zeker geen onaardige Western.

Twee kanttekeningen.
1. Inbreng van Patricia Owens is zeer mager en ze is erg passief. Ze is Peggy Carter, de verloofde van de stoere Robert Taylor, maar er is totaal geen chemie tussen beiden. Een mis-casting naar mijn mening.
Ze heeft ook van die 'toekijk/staar-momenten', die mij meteen aan Veronica Lake doen denken in de showdown van The Blue Dahlia.
Aan de andere kant, miss Owens was toen 23 en Taylor al 47....

2. Vreemd is ook de rol van de bejaarde outlaw Ortero. Wade is de hele route in gezel-schap van Ortero, maar is er amper contact. Eerst in het laatste gedeelte, tijdens het beleg van de Comanches, blijken ze een gezamenlijk verleden te hebben en is er ineens wel veel contact (en weten we ook zijn naam). Haast persoonlijker als met zijn verloofde moet ik na herzien constateren...

Widmark is als vanouds en heeft er zin in. Hij had ook weer die bekende 'Tommy Udo grijns' uit zijn debuut in Kiss of Death.

De landschappen zijn geweldig en het verlaten stadje in de desert geeft je meteen dat Yellow Sky gevoel! (ook met Widmark trouwens.... wat heeft hij met verlaten Western-stadjes?!) Trouwens, wanneer beide films achter elkaar bekeken worden, lijken deze verlaten stadjes wel heel erg op elkaar! Op een grafsteen staat in beide stadjes 'Annabella Baxter' bijvoorbeeld. Toeval...?!
Ook wordt er in beide films door een zoutwoestijn gereist...

Gezien de risico's die Widmark neemt om door vijandig indianengebied te reizen om gestolen geld op te graven, reist echter steeds meer de vraag op of de onverschrokken Widmark er niet beter aan gedaan had om weer een bankroof te plegen...

Dit is zeker een Western om vaker te kijken.
IMDB *6,5/10.

PS
De film is breedbeeld, maar in beide flanken vindt beeldvertekening plaats. In o.a. de Western 'Jubal' heb ik dat ook mogen vaststellen (single-layered DVD).

Dogie,

je opmerking "dit is wel een western om vaker te bekijken", kan ik onderstrepen.

Ik heb hem al vaak gezien, en ben hem nog steeds niet moe.

Is er een Nederlandse dvd release?

Brix schreef:
Dogie,

Ik heb hem al vaak gezien, en ben hem nog steeds niet moe.

Is er een Nederlandse dvd release?
Mbt je vraag: nee Brix, nooit gezien...

Ik heb DEZE, waar je ook mijn Avatar in zult herkennen. ( nu los te koop voor € 5,45 bij DVDPacific.com: DVD met Engelse, witte subs en trailer).

PS
Duidelijker plot vanmorgen ingediend.

avatar van Brix
Is er een Nederlandse dvd release? [/quote]OK. Mbt je vraag: nee Brix, nooit gezien...

Thanks Dogie.

Misschien is de TCM versie dan zelfs beter van beeldkwaliteit?

Verder meende ik al eerder dat ik Widmark's 'onderstel' herkende in je Avatar.

Brix schreef:

Misschien is de TCMversie dan zelfs beter van beeldkwaliteit?
Verwacht ik niet. TCM schommelt -te- vaak rond VHS-rip niveau. De DVD is zeker waar voor 't geld.

Maandag 3 jan. op TV te zien > ARD > 10:35 uur

avatar van Brix
Na de zoveelste kijkbeurt (vandaag op TV) herzie ik mijn mening en waardering voor deze western.
Hij heeft bewezen ook na vele malen opnieuw bekijken stand te houden, en zelfs te groeien in mijn beleving..
Het is toch wel een van de betere westerns ooit.
Dat begint bij de fantastische cast, Taylor, en Widmark, twee iconen.
De supporting cast, met DeForest Kelley, Robert Middleton en Henry Silva is eveneens sterk.
Wel een beetje jammer dat de enige vrouwelijke rol nogal flauwtjes werd ingevuld, door Patricia Owens.
De regie was in de goede handen bij John Sturges.
Settings en outfits zijn 'top notch', en het verhaal blijft daar niet bij achter.
Spanning is er ook, vooral tijdens de belegering door de Indianen.
Prima shootout tussen Taylor en Widmark. Gelukkig zonder sentimentele 'laatste woorden' van de verliezer

Waardering een halve ster verhoogd.
Met een sterkere actrice had er wellicht een hele ster opwaardering in kunnen zitten.

avatar van trebremmit
Dit vond ik dan weer wel een leuke film van Sturges, vooral het gedeelte als ze in het spookstadje zijn. Widmark en Taylor zijn beide erg cool en echte tough guys, de bijrollen waren best o.k alleen zoals al eerder gezegd valt Owens wat tegen.
Hoewel Sturges zijn films me niet altijd meevallen zijn de settings en de omgeving altijd bijzonder mooi, in deze is dat niet anders, prachtige omgeving en veel zorg besteed aan de saloons en huizen.

avatar van madmax1
Slappe western traag geen greintje humor, totaal geen spanning een rit door gebergte die eindigd in een verlaten stad, daar wordt een potje gevochten tegen indianen ,en de rest laat zich wel raden. deze is mij ook niet bekend ,waar schijnlijk heb ik voor 55 jaar geleden een tip gekregen anders had ik halver wege de cinema verlaten.

avatar van madmax1
Zoals je zelf aangeeft, geen hoogvlieger en bij mijn bericht een pareltje?
Nogmaals afkijken heeft voor mij geen zin, ook als er een lee van cleef of nepper wat voor een boeven trony had mee gespeeld was deze niet te redden, het blijf voor mij een dag en nacht film met veel te veel geouwehoers, en die dame moet je de woorden uit haar mond trekken als ze in beeld komt ,Witmark is te slap als boef, ik doe er een half puntje bij voor ,de dead city, maar hij blijft matig ,ik heb hem opgeslagen maar denkelijk zal hem nooit meer zien,content?.

madmax1 schreef:
Volgens mij heb je andere film gezien...

Maar groot minpunt inderdaad is de inbreng van Patricia Owens: zeer mager en erg passief. Maar ligt dat aan haar of de regisseur. Loop daar in sommige Westerns met Julie London ook tegenaan.

avatar van madmax1

Ja klopt dat was die aanbovelen duits talige ik snapte er niks van .de pareltjes van jou smolten als sneeuw voor de zon, toch maar weer dat half punt eraf halen?
Achter af je commentaar ben je er ook niet gelukkig mee,Julie Londen Patricia Owens waren in andere films best wel te pruimen.

avatar van Jan met de pet
Goede western, niet echt een topper maar het aankijken meer dan waard, ik persoonlijk zal hem geen 2de keer gaan bekijken ( had hem dus nog niet gezien ) :3,0

Goede, klassieke western met een eenvoudig en aanvaardbaar plot.
Richard Widmark steelt wel een beetje de show.

avatar van mr rumson
Eigenlijk wist ik niet goed wat ik van deze film moest verwachten tot dat ik het begin van de film zag. Toen kreeg ik het gevoel dat ik deze Western wel eens goed kon gaan vinden .
Heel even werd mijn gevoel in twijfel genomen tijdens de scene waarin Jake thuis aankwam en zijn vrouw Peggy begroette.
Ik vreesde dat er van die lange dialogen zouden volgen .
Dit was gelukkig niet het geval .
Integendeel, de film werd voor mij alleen maar interessanter .
Dit is nou mijn soort Western : Een groep outlaws die het avontuur tegen moet gaan .
In dit geval op zoek naar een zadeltas met geld .
Als er dan ook nog een spookstadje in voorkomt, wat mooie plaatjes oplevert (vooral die in de schemering) dan kan deze film voor mij al bijna niet meer stuk .
Zeker als de actie scenes er ook nog eens goed uitzien en overtuigend overkomen .
Widmark doet het voortreffelijk als slechterik .
Taylor als Jake Wade vond ik wat ingetogen acteren.
Minpuntje was de beeld kwaliteit. Niet echt scherp en ook de kleuren vond ik wat mat [ opgenomen van tcm ] . Weet niet of de dvd van betere kwaliteit is .
Waar dit alles op neer komt is dat “ The law and Jake Wade ' een vermakelijke western is .
Ik heb er met plezier naar gekeken en is zeker voor herhaling vatbaar .

mr rumson schreef:

Minpuntje was de beeld kwaliteit. Niet echt scherp en ook de kleuren vond ik wat mat [ opgenomen van tcm ] . Weet niet of de dvd van betere kwaliteit is.
Zie: http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDReviews40/the_law_and_jake_wade.htm

avatar van mr rumson
Hoi Dogie _ Hogan .
Zo juist op dvd Beaver gekeken .
Maar ik heb toch mijn twijfels of de dvd echt veel beter is .
Ga hem toch maar bij mijn wenslijstje zetten .
Ik wil deze toch origineel hebben .
Dank je voor de tip in ieder geval .

avatar van Dogie_Hogan
@mr rumson. Ik heb de DVD en vind 't beeld wat flets, maar zeker nog aanschouwelijk. Conform de review van DVDBeaver eigenlijk.

@mr rumson:

Ik heb mijn DVD er even bij gepakt, en moet zeggen dat er weinig aan scheelt.
Het kan misschien aan mijn beeldinstellingen liggen, omdat ik van een contrastrijk beeld houd, maar ik ben heel tevreden met de DVD.

avatar van LuukRamaker
Vermakelijke western van John Sturges, waarin twee topacteurs tegenover elkaar staan en het beste uit elkaar naar boven weten te halen. Robert Taylor is erg sterk als de geteisterde hoofdpersoon, maar Richard Widmark is wellicht nog wel veel beter als de goedlachse schurk. De mooie ruwe landschappen en het prima verhaal dat de film vertelt doen de rest. Er is voortdurend een bepaalde spanning aanwezig, maar tegelijkertijd is de sfeer vrij goed. Interessant hoe de achtergronden van de personages steeds meer aan het licht komen en hoe het steeds duidelijker wordt hoe de vork in de steel zit. De uiteindelijke afloop is bovendien zeer mooi uitgewerkt en maakt dat de film naar een erg sterk hoogtepunt toewerkt.

Een onderhoudende, solide en clichématige western over hebzucht en bedrog, volgens het geijkte patroon, waarin de indianen voor wat actie moesten zorgen. Richard Wildmark was levendig aanwezig, terwijl Robert Taylor stijfjes speelde. De landschapsbeelden waren prachtig.

Goede western, prima verhaal, mooie beelden.

avatar van Justinw
Na Backlash ook deze samenwerking tussen Richard Widmark en John Sturges bekeken. Het duo stelt wederom niet teleur, al vindt ik eerdere genoemde wel een graad beter. Dit komt vooral omdat deze film wat meer lineair is en het plot wat minder om het lijf heeft. Wat overblijft zijn prachtige locaties en geschoten beelden met heerlijke achtergronden. Ook Robert Taylor is een pluspunt al heb ik hem ook weleens beter gezien.

avatar van trebremmit
Komt uit op blu-ray bij Warner Archive.

Facebook

Hopelijk regio-vrij

avatar van trebremmit
Zou maar zo kunnen met Warner Archive, vaak staat er all regions bij amazon. Voor mij trouwens geen probleem .

Inderdaad.
Warner zelf geeft aan dat de archive DVD's regio 1 zijn, terwijl ze toch gewoon afspeelbaar zijn op mijn niet-regio-vrije Blu-ray speler.
Blu-rays van Warner heb ik echter nog niet in huis (als ik me niet vergis)

avatar van cor1946
Redelijke western, goed acteurs werk met goed verhaal.

avatar van mrklm
Jake Wade [Robert Taylor] en Clint Hollister [Richard Widmark] waren in het verleden bandieten, maar Jake heeft zijn leven gebeterd. Wanneer hij besluit Clint te bevrijden en daarmee een ereschuld te vereffenen staat de twee wat hem betreft quitte. Maar Clint heeft nog een andere reden om wrok te koesteren tegen zijn voormalige vriend en hij maakt Jakes verloofde [Patricia Owens] een pion in een gevaarlijk spel dat moet leiden tot de vondst van het geld van een overval dat Jake ergens zou hebben verstopt.
Taylor en Widmark zijn goed gecast in deze degelijke western die nooit verveeld, maar niet de psychologische diepgang geeft van veel westerns uit dezelfde tijd. Een degelijke western, vooral aan te raden voor fans van de beide sterren.