• 10.523 nieuwsartikelen
  • 8.962.360 stemmen

Leave the World Behind (2023)

Thriller / Mystery | 141 minuten

Genre: Thriller / Mystery

Geregisseerd door: Sam Esmail

Met onder meer: Julia Roberts, Mahershala Ali en Ethan Hawke

Gesproken taal: Engels en Spaans

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Leave the World Behind

"There's no going back to normal."

Amanda en Clay gaan op vakantie naar een afgelegen woning op Long Island. Ze willen even hun drukke New Yorkse leven ontvluchten en samen met de kinderen tijd doorbrengen. Op een avond staat er plotseling iemand voor de deur.

avatar van Fortune

Fortune

eRCee schreef:

Euhm. En Leave the world behind heeft geen anti-racistische boodschap? Jawel, dat heeft het wel. Dat is het punt dat mensen hier maken. De film propageert samenwerking en het overbruggen van verschillen. De boodschap van de film is niet datgene wat één personage een keer zegt, sterker nog, de boodschap kan precies het omgekeerde zijn daarvan (zoals ook in dit geval). Iemand die een film afschrijft op basis van één zin van een personage, snapt niet wat film is of is niet te goeder trouw.

Het punt dat Pecore maakte is dat hij dan ook AHX slecht moet vinden vanwege de uitspraken die in die film voorkomen. Mijn punt is dat dat dan niet perse positief is want die film heeft een antiracistische boodschap dus dan is het dubbel negatief. Hoe dan ook weer spijt dat ik meedoe met deze discussie.

horizons schreef:

Je begrijpt dat de film racisme juist veroordeelt? Mede door de quote welke jij aanhaalt?

Hoe dan in godsnaam? De quote die ik aanhaal veroordeelt helemaal niets. Er zegt niemand dat ze dat niet moet zeggen omdat het racistisch is. Er is verder niets in de film dat racisme veroordeelt, waar dan? Het is ook helemaal geen thema in de film zoals dat wel duidelijk zo is bij American History X, maar daar lult Pecore gemakkelijk overheen.

Julia Roberts laat duidelijk blijken dat ze nog vol vooroordelen zit en vice versa voor die dochter. Als je gewoon om je heen kijkt, dan zijn dit soort mensen er helemaal niet meer en als ze er weer zijn dan zijn het mensen uit de nieuwere generaties die continue worden bestookt met propaganda dat de hele wereld vol zit met racistische mensen. We waren goed bezig, maar door de woke cultuur (ja daar is ie weer) wordt alles weer teniet gedaan.

Basto schreef:

Is er een prijs voor de meest onzinnige post van het jaar? Want dan wil ik deze graag nomineren?

Moet je doen, het is een vrij land.

Basto schreef:

Mag een film niet laten zien dat racisme een drijfveer is bij een personage? Is de film zelf dan niks meer waard?

Ja en nee

Basto schreef:

Hoe beoordeel jij dan films over nazisme, verkrachting, bankovervallen of oplichters? Lijkt me toch allemaal minstens zo verwerpelijk….

Anders dan deze film. Toon me 1 film waarin het thema niet racisme is, want dat is het thema niet van deze film ondanks dat sommigen dat er wel van willen maken, en waarin een vergelijkbare uitspraak wordt gedaan maar dan omgekeerd. "you can't trust people, especially black"

avatar van Basto

Basto

macrobody schreef:

Moet je doen, het is een vrij land.

Ja en nee

Ik zie niet de relevantie tussen het thema van een film en die zinsnede.

Ee zijn in ieder geval honderden films die dat impliceren zonder het specifiek uit te dragen. Dat vind ik eigenlijk erger.. denk aan de zwarte taxi chauffeur in Total Recall die liegt over zijn kinderen en Arnold verraad. Verder zijn er honderden films waarin zwarten in de rol van crimineel/onbetrouwbaar worden gebruikt. Nu gebeurd het een keertje omgekeerd (vind het bovendien volledig begrijpelijk dat zwarten in de USA weinig vertrouwen hebben in blanken) en dan val jij erover.

Tot slot zit er wel degelijk een racisme thema in deze film. Met twee blanke of zwarte stellen had de film een totaal andere dynamiek gekregen.

avatar van eRCee

eRCee

• 1919 stemmen

macrobody schreef:

De film drijft op onderlinge spanningen. Eén van die spanningen komt voort uit huidskleur. Dat begint al heel duidelijk wanneer Julia Roberts zegt dat ze niet gelooft dat de mensen die voor haar deur staan de types zijn die in zo'n huis kunnen wonen. Deze raciale spanning is wederzijds. Het is niet voor niks dat de film tegen het einde de dochter en het personage van Julia Roberts samen in dat hutje in het bos plaatst. Daar overbruggen ze hun onderlinge verschil en vinden ze elkaar in gemeenschappelijkheid, een mooie illustratie van wat de film wil overbrengen. Dat wordt des te duidelijker als je volgt waar de situatie waar men in is beland door wordt veroorzaakt. Leave the world behind maakt duidelijk dat alles berust op een interne groep mensen die uit is op onrust en destabilisatie, waarbij men verwacht dat door onderling wantrouwen de burgerbevolking zelf vervolgens uit elkaar zal vallen. Terwijl de personages in de film uiteindelijk er wel in slagen om hun onderlinge wantrouwen te overbruggen, zie hiervoor de scenes bij de gewapende buurman. Je zou zelfs, als je nog een stap verder gaat, kunnen zeggen dat het personage van Mahershala Ali daar letterlijk zijn leven in de handen van zijn buurman legt, door te vertrouwen dat deze niet zal schieten. Kortom: precies het tegenovergestelde van wat de dochter van hem wil. Daar heb je de boodschap van de film te pakken.

eRCee schreef:

Ja de boodschap en waar is de veroordeling?

Basto schreef:

Ik zie niet de relevantie tussen het thema van een film en die zinsnede.

We moeten strijden tegen discriminatie, dan moeten we het niet goed praten maar veroordelen waar, wanneer en door wie dan ook. Klaar

macrobody schreef:

Is dit een grap? Van de persoon die zat te klagen dat er teveel diversiteit zat in een Transformers (!) film? Ga toch weg met die hypocritische onzin. Huichelaar van de bovenste plank.

jacobine_rodijk schreef:

Komt spuit elf met een vergelijking van appels en peren...

macrobody schreef:

Komt spuit elf met een vergelijking van appels en peren...

“Spuit elf” ben je op je hoofd gevallen? Is je toetsenbord kapot? Deze mag je gerust nader uitleggen.

jacobine_rodijk schreef:

Als ik je moet uitleggen dat diversiteit en racisme twee totaal verschillende onderwerpen zijn dan is er geen beginnen aan.

macrobody schreef:

“Spuit elf.” Niet deflecteren, nadere uitleg s.v.p.

En ja, racisme en diversiteit zijn twee verschillende onderwerpen die elkaar prima kunnen beïnvloeden. Net zoals dat een honkbalknuppel voor zowel sport en als een wapen gebruikt kan worden.

avatar van Basto

Basto

macrobody schreef:

Vaak werkt het beter het niet zelf te zeggen maar het aan de ander over te laten om het zelf in te vullen. Dan heeft het doorgaans meer effect. Juist door de rollen om te draaien legt deze film het juist krachtig bloot.

Jouw reactie erop bewijst dat het zo erg goed werkt.

avatar van horizons

horizons

Helemaal mee eens.

De film heeft het niet nodig 'foei' uit te spreken. De film laat het zien in de gedragingen van de personages.

Tenminste ik ervoer de film als veroordeling van kortzichtigheid inclusief racisme.

avatar van fieko

fieko

Mixed feelings. Een film die me wel wist te boeien, maar uiteindelijk toch een beetje leeg achterlaat..

avatar van Bxian32

Bxian32

Bewust nog niets over deze film gelezen. Anders weet je meteen al welke kant het op gaat. Ik vond het intrigerend en origineel. Echter, wat me meer stoort bij dit soort films is de gezinsdynamiek, of überhaupt de dynamiek tussen de hoofdpersonen. Die is verre van realistisch omdat het natuurlijk een dramatische ondertoon moet krijgen. Daar droeg de onheilspellende muziek (vaak tot het irritante) ook wel aan bij. Zo lang ik in een film niet echt iets geloofwaardigs voel tussen de spelers is het voor mij vaak al een verloren zaak. En dat is jammer. En ook jammer is dat er uiteindelijk helemaal niets echt duidelijk wordt en er de nodige "plotholes" in het verhaal zitten.

avatar van pvl63

pvl63

Aardig filmpje maar ik kreeg toch teveel het gevoel dat het niet af was, dat het te snel in elkaar gedraaid was. Na ruim 1 uur krijg je door wat er gaande is. Dat was het moment geweest om het verhaal compleet te maken voor mijn gevoel. Vervolgens kabbelen we naar het einde,

avatar van jaxteller

jaxteller

goede film, hou wel van mysterious movies, einde een beetje meh though.

avatar van horizons

horizons

Ehm nee…. Het is een goed geacteerde vertolking van een fictief karakter dat een racistische uitspraak doet, die verderop in de film een functie vervult: die van uiteindelijke bezinning en verbinding. Niet zo zeuren!

Huh? Ik ben het met je eens. Dus over deze film ben ik in ieder geval niet aan het zeuren haha.

avatar van edwin51168

edwin51168

horizons schreef:

Sorry, ik reageerde op het verkeerde bericht

avatar van david bohm

david bohm

Fijne film. De lengte van films tegenwoordig schrikt me soms wat af. De speelduur hiervan vloog voorbij en het had voor mij best nog wat langer mogen duren.

Het eerie sfeertje, het verhaal, de cast echt tof allemaal. Sommige scènes doen denken aan andere grote films van de laatste jaren zoals Paranoid en La Grande Belleza.

Ga weer eens wat vaker een film opzetten in plaats van een serie.

avatar van Crook

Crook

Dit was echt de meest chille film die ik in tijden heb gezien!

avatar van Smugmarty

Smugmarty

Wanneer de dialogen (en niet de enge muziek) ervoor zorgen dat de spanning oploopt, dan weet je dat je iets speciaals kijkt en dat het acteerwerk wel goed zit.

Mahershala Ali draagt de film en wordt perfect gesouffleerd door Julia Roberts. Ethan Hawk (Julia's man hier) dient vooral als vermakelijke butler en aangever en mist de uitstraling van weleer. Maar goed, eerlijk is eerlijk, z'n bijdrage hier is niet gering in omvang.
Wantrouwen en vooroordelen zetten het verhaal op scherp en maken gaandeweg plaats voor vertrouwen en afhankelijkheid. Spelen ze hier een bewuste racisme kaart? Vast wel. Het werkt en is geloofwaardig dus 'all good for them'.

Grafisch zit dit dik in orde in elkaar. Een cadeautje om, nadat ik hem niet in 1x afkeek, de volgende avond het tweede deel te zien. Ik heb er lekker mijn eigen miniserie van gemaakt dus die speelduur niet over mopperen

Kijken.

avatar van blurp194

blurp194

Een sterk concept - gebaseerd op een gelijknamig boek van Rumaan Alam. Wellicht interessant om te lezen voor wat meer achtergrond en diepte in het verhaal - hoewel de film al doet vermoeden dat het dezelfde opzet volgt en weinig prijsgeeft van wat de film ook verhult.

Beeld, geluid en cast zijn erg goed - vooral de rol van Ali vond ik erg sterk, en waar Hawke me meestal irriteert viel speelde dat in deze setting geen rol.

Inhoudelijk, de militaire theorie die wordt uitgelegd naar het einde toe, ik heb het gevoel dat een wat subtielere vorm daarvan allang in uitvoering is.

avatar van mrklm

mrklm

Amanda [Julia Roberts] en Clay [Ethan Hawke] hopen met hun kinderen [Farrah Macken zie] en Archie [Charlie Evans] te ontsnappen aan de dagelijkse beslommeringen door een riant vakantiehuis te huren. Kort na aankomst staan eigenaar George [Mahershala Ali] en dochter Ruth [Myha’la] voor de deur omdat ze door een black-out in groot deel van de VS geen andere optie hadden. Terwijl de mysterieuze en onheilspellende gebeurtenissen zich opstapelen, zijn vooral Amanda en George bezig met hun eigen positie en belangen. Een parabel over de sociaal-maatschappelijk stand van zaken in de wereld – en de VS in het bijzonder – in de beste traditie van The Twilight Zone.

avatar van flaphead

flaphead

Toch wel interessant. Het begint niet echt zoals verwacht, als je denkt naar een mysterieuze prent te gaan kijken, met die pompeuze muziek. Zodra de tanker veraf in beeld is geweest, voel je dat de goede afslag genomen is. De kracht van de film zit hem dan ook zeker in de onderhuidse spanning van de mysterieuze gebeurtenissen. Soms schoot me een vage herinnering van The Happening van M. Night Shyamalan door mijn hoofd. Ik hou van de afwijkende camerashots, paste mooi in de vervreemding van de sfeer. Acteurwerk is prima in orde, al voelt Roberts wat miscast, maar dat kan ook aan mij liggen omdat ik een heel ander beeld van haar heb.

Er zitten ook wel wat missers in wat mij betreft. De matige CGI leidt af, met name bij de tanker en het vliegtuig. De flirtige scenes tussen Amanda-George en Clay-Ruth zijn totaal overbodig. De herten worden teveel uitgemolken (zeker de laatste encounter met Ruth en dat gegil was overbodig). Rose die op het einde als een soort semi-volwassene voor zichzelf kiest. De wat pretentieuze monologen over de slechtheid van de mens.

In tegenstelling tot wat ik hier veel lees, vind ik het einde niet abrupt en ook zeker niet open. Het wordt nota bene vlak daarvoor nog haarfijn uitgelegd door George en vervolgens zien we de bommen op de stad vallen. Lijkt me dus helder hoe het in elkaar steekt. En ik mag dat thema wel.
Al met al een beetje hit and miss, maar overall gezien zeker de moeite van de lengte waard, zeker als je wel te porren bent voor een goed portie mysterie.