• 11.257 nieuwsartikelen

Met onder meer: Nadia Tereszkiewicz, Rebecca Marder en Isabelle Huppert

Gesproken taal: Frans en Engels

Releasedatum: 16 maart 2023

Plot Mon Crime

"Who benefits from the crime?"

Madeleine Verdier is in het Parijs van de jaren 30 een berooide actrice die beschuldigd wordt van de moord op een beroemde producent. Met de hulp van haar beste vriendin en advocate Pauline kan ze bewijzen dat ze uit zelfverdediging handelde. Ze wordt vrijgesproken waarna een succesvol leven haar toelacht. Dan komt de waarheid aan het licht.

Madeleine Verdier

Court clerk Léon Trapu

Alle Media

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 16 maart 2023 in de bioscoop (September Film)

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Ozon is volkomen de weg kwijt in deze puinhoop. De setting is jaren '30 Parijs en Ozon is in een wat campy bui. De film ziet er opvallend lelijk uit (bijvoorbeeld waar de focus va het shot is) voor zo'n ervaren regisseur. Maar vooral het script is een enorm flauwe soepzooi van verwijzingen naar oud Hollywood, min of meer een misplaatste parodie op #metoo en sensationele rechtbankverslaggeving. De stukjes van die puzzel passen niet in elkaar en de grappen zijn niet leuk. En dan voelt de film ook nogal snel veel te lang.

Ik had al heel lang geen Ozon meer gezien, maar dit was geen aanbeveling en dan druk ik me subtiel uit. Nou ligt zijn meer campy kant me geloof ik sowieso al wel het minste.

avatar van mrklm

mrklm

Parijs 1935: kort nadat worstelend acteur Madeleine Verdier [Nadia Tereszkiewics] geagiteerd het huis van producent Montferrand [Jean-Christophe Bouvet] verlaat na een auditie, wordt Montferrand dood aangetroffen met een kogel in zijn hoofd. Rechter Gustave Rabusset [Fabrice Luchini] beschouwt Madeleine als hoofdverdachte en zij laat zich verdedigen door vriendin en advocaat Pauline [Rebecca Marder]. Aanvankelijk doen ze er alles aan om Madeleine te vrijwaren, tot ze zich beseffen dat het voor Madeleines carrière waardevol kan zijn als ze schuldig word bevonden. Aangezien Rabusset er alles aan gelegen is iemand te veroordelen resulteert dat in een bizarre onderhandeling. Niet over de schuldvraag, maar over wat de ‘goedkoopste’ manier is om schuld te bekennen. Bewerking van het gelijknamige toneelstuk van van Louis Verneuil en Georges Berr doet in de nasleep van de schandalen rondom Harvey Weinstein en Bill Cosby wat smakeloos aan. Het wekt bovendien de indruk dat Ozon behoort tot degenen die geloven dat vrouwelijke acteurs er alles voor over hebben om maar in de publiciteit te komen, als het hun carrière maar ten goede komt. Isabelle Huppert verschijnt pas in het laatste kwart als een kruising tussen Sarah Bernhardt en Nazimova, maar ook zij schmiert er behoorlijk op los.

avatar van chevy93

chevy93

Sympathieke film, met kleurrijke personages. Maar al met al toch wel een beetje een potpourri van ideeën die vooral onaf aanvoelen. Vermakelijk, maar ook niet veel meer dan dat. Een soort matig uitgewerkte Wes Anderson.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Gewoon een leuke, gezellige film. Licht verteerbaar met enkele verrassende maar niet speciaal geforceerde wendingen. Het plezier spat er aan alle kanten vanaf. Als je even genoeg films over Oekraïne, Iran, Onderdrukking, Discriminatie en ander leed gezien hebt, is dit een fijn tussendoortje.

avatar van Boenga

Boenga

Lichte en luchtige misdaadkomedie als hommage aan het Parijse theater van bijna honderd jaar terug.

Komt een beetje aarzelend in gang, en het eerste beetje humor (de huisbaas die 'met de deur in huis valt') was wel heel flauw. Daarna ontpopt Mon Crime zich tot een levendige en vrolijke parodie, met zoals Graaf Machine al schrijft, een paar fijne wendingen.

Het had in mijn ogen bij momenten wel iets pittiger mogen zijn, maar Ozon wou ongetwijfeld trouw blijven aan de tijdsgeest.

Heel aardig.

avatar van Martin Minderaa

Martin Minderaa

J’adore! Enorm genoten, meesterlijk acteerwerk.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Een gewaagde film van Ozon. Ik moest even wennen aan het opzet. Ik had - zeker in de eerste scènes - het gevoel naar een toneelstuk te kijken. Toen de huisbaas letterlijk binnenviel, een soort humor die erg geforceerd en houterig overkwam, had ik werkelijk de idee dat ieder moment ging uitgezoomd worden naar het publiek. Niet dus.

Met het acteerwerk had ik eerlijk gezegd de hele film dat geforceerde gevoel al kon het ook te maken hebben met de idee van Ozon. Mon crime is een satire of zelfs parodie op justitie en het Assissen-wezen waarbij een volksjury oordeelt over begane misdaden, veelal moorden.

Hier en daar zeker een interessante scène zoals de ondervragingen bij de onderzoeksrechter of het proces met de openbare aanklager. Niet alles was altijd even geslaagd. Sommige scènes leken geforceerd of overbodig, maar chapeau toch van Ozon om met iets origineels te komen, want dit is niet zomaar een film die iedereen zal smaken of zal meedingen voor een prijs. Sympathieke en ludieke film om even de besognes van het leven te vergeten.

avatar van Rodger

Rodger

De hele film lijkt wel een theaterstuk, het overdreven acteren, en de setting.

het komt net niet tot een voldoende.

2.5 **

kappeuter (crew films)

Prima als luchtig tussendoortje.

De Fransen zijn erg goed in kluchten en kluchtige films. Bij zulke films horen over-the-top humor en lekker gekke typetjes.

Niet zo leuk als 8 Femmes, maar zeker ontspannend vermaak met een goede cast.

BBarbie

Wanneer een producent wordt vermoord wedijveren een aspirant-actrice en een actrice-op-haar-retour om de moord voor zich op te eisen vanwege de publiciteit. Luchtige misdaadkomedie van François Ozon met een gerenommeerde bezetting. Niet zijn beste werk, maar wel leuk als tussendoortje.

scorsese

Goeie film over een beginnend actrice die beschuldigd wordt van de moord op een producent. Een kluchtige whodunit met simpelweg een onderhoudend verhaal met genoeg wendingen en een vlot tempo. De film speelt zich af midden jaren '30 en de gehele aankleding is goed verzorgd. Een nipte 3.5 sterren.