19 (2000)

Japan

geregisseerd door Kazushi Watanabe
met Daijiro Kawaoka, Kazushi Watanabe en Takeo Noro

Een student wordt door twee jonge mannen met een auto gekidnapt. Er wordt geen losgeld gevraagd, omdat de twee mannen dit puur uit verveling doen. Gefascineerd door de nauwe band tussen de twee mannen, verandert de student langzaam van slachtoffer in metgezel.

Vanaf 19-6 in de bioscoop. Werd tijd...

dreamscape schreef:

Vanaf 19-6 in de bioscoop. Werd tijd...

idd
maar ga hem wel zien!

Ik vond het een eenvoudige maar erg leuke film met veel grappige/bizarre scenes en goed gefilmd.

avatar van bennie jolink
ik vond het ook wel meer dan dat, de sfeer van de film is bij mij nog heel lang blijven hangen. een echte roadmovie waarin vrij weinig gebeurt maar waarin ieder shot toch weer erg mooi is om naar te kijken en de acteurs nauwelijks iets hoeven te doen om toch boeiend te zijn.
als je dan nog op de achtergrond 'ultraman' en 'sega bass fishing' voorbij ziet komen vind ik het al helemaal fantastisch maar goed die japanners zijn ook gewoon zo cool......bah....
ook een mooie gitaarsoundtrack trouwens.

SPOILER : ander dom feitje: in de reviews staat dat de gangstaz de student zomaar voor de lol meenemen maar het is dus omdat de politie op zoek is naar DRIE criminalz, en niet naar VIER

isiealopDVD?isiealopDVD?isiealopDVD?isiealopDVD?

isiealopDVD?isiealopDVD?isiealopDVD?isiealopDVD?

avatar van bennie jolink
in japan wel, zie www.yesasia.com

bedankt!

avatar van zombie
Heb je 'm al Bennie?

avatar van danuz
Erg fijne film dit. Heerlijk bescheiden en klein, maar toch erg sterk en mooi. De manier waarop met beeld is getweaked is ook goed gelukt. Kleuren die allemaal iets naar het bruin zijn verschoven, en het contrast dat wat omhoog gegooid is. Dit werd ook mooi weerspiegeld in de muziek. Het gaf een rauwe-maar-niet-té indruk, als het ware.

Ik blijf ervan genieten, deze Japanse films. Ze worden zeker geen klassiekers, maar juist dat is nou de charme. Bescheiden, klein en eerlijk.

Erg mooie verrassing.

Wat het eerst in het oog springt is hoe het beeld bewerkt is. Geeft een mooie grauwe, maar toch ook een zekere rustgevende indruk. Maakt het geheel ook iets clinischer, wat zeker mooi past bij het sfeertje.

Ook het uitgangspunt is een grote plus. Een kereltje wordt geschaakt door twee criminelen zonder ogenschijnlijke reden. Enkel op het einde wordt een tipje van de sluier gelicht maar op die moment is het uitgangspunt al compleet irrelevant geworden. Je kijkt naar iets speciaals dat met de grootste zin voor normaliteit wordt weergegeven.

Zelfs voor de soundtrack kan er een goed woordje af. Normaal is dit echt mijn ding niet maar het past gewoon enorm goed bij de film. Hoogtepunt is zeker het doorzoeken van de koffer. Simpel gegeven dat met een bom aan flair getoond wordt.

De editing is snoeihard wat het fragmentarische gevoel nog versterkt. Kazushi Watanabe blinkt uit zowel als regisseur en als acteur (presence!), verder zit er een geweldig komisch relativerend toontje doorheen de film.

Aan de link met Sonatine (zwijgzame enigmatische gangsterfiguren die dollen op het strand) kan je moeilijk voorbij maar de invulling is anders. Prachtig traag verteld, mooi van lengte en een knaller van een einde, in al zijn eenvoud.

avatar van Goldenskull
De 19e stem voor 19.

Waarschijnlijk geen film die lang zal blijven hangen. Weliswaar één briljante scène (kofferbak doorzoeken), mede door de muziek en camerashots daar. Maar daar is het, op een paar aardige plaatjes na, eigenlijk ook wel mee gezegd.

Wel aardig, meer niet. Nipt 3.5*

avatar van Onslaught
Zeer goede film.

Blijft érg fijn.

Zo'n film waarvan ik me eigenlijk weinig tot niks meer herinnerde, behalve dan dat ik het erg goed vond. Altijd wat lasting om zo'n film opnieuw te kijken, gelukkig draaide het deze keer erg goed uit.

Vooral een erg sterke sfeer en intrigerend verloop. Het lijkt nergens heen te gaan en dat is ook wel zo een beetje, maar doorheen de film krijg je toch te maken met een veranderd hoofdpersonage. Het einde is in dat opzicht ook wel geweldig.

Na het zien van 9 weer helemaal overtuigd door de kwaliteiten van deze fim. Diamond in the rough, maar die ruwe kant wordt subliem uitgespeeld, zowel qua soundtrack, het visuele als het acteerwerk én het verloop van de film. Meer van dit!

4.5* en een uitgebreide review