• 11.464 nieuwsartikelen
  • 163.704 films
  • 10.473 series
  • 30.458 seizoenen
  • 618.794 acteurs
  • 194.181 gebruikers
  • 9.040.487 stemmen
Avatar
 
banner banner

Un Beau Matin (2022)

Drama / Romantiek | 112 minuten
3,29 56 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 112 minuten

Alternatieve titel: One Fine Morning

Oorsprong: Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / Duitsland

Geregisseerd door: Mia Hansen-Løve

Met onder meer: Léa Seydoux, Pascal Greggory en Melvil Poupaud

IMDb beoordeling: 7,0 (7.104)

Gesproken taal: Frans, Duits en Engels

Releasedatum: 27 oktober 2022

Plot Un Beau Matin

Sandra komt regelmatig op visite bij haar vader Georg die aan een neurodegeneratieve ziekte lijdt. Samen met haar familie gaat Sandra op zoek naar een woonzorgcentrum of ziekenhuis waar Georg zijn verdere dagen kan slijten. Ze komt haar oude vriend Clément tegen met wie ze het contact verloor. Ondanks dat hij een relatie heeft beginnen de twee een affaire.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

  • 1610 berichten
  • 425 stemmen

Vanaf 27 oktober 2022 in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 73195 berichten
  • 5824 stemmen

Léa Seydoux lijkt zo wel een jongen. Mia Farrow kapsel brrr...


avatar van mrklm

mrklm

  • 8650 berichten
  • 8418 stemmen

Sandra Kienzler [Léa Seydoux] is een alleengaande moeder in Parijs met een dochter [Camille Leban Martins] die aan het begin van de puberteit staat, een fysiek en geestelijk aftakelende vader [Pascal Greggory] die van het ene naar het andere verzorgingshuis moet worden verhuisd in afwachting van een vaste plaats waar hij verzorgd kan worden. Bovendien begint ze een affaire met Clément [Melvil Poupaud], ooit de beste vriend van haar ex-man. Kabbelt maar een beetje voort zonder ooit de diepte in te gaan, maar effectief gebruik van locaties en het prachtige spel van Seydoux en Greggory tillen dit naar een hoger niveau.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13402 berichten
  • 3971 stemmen

De plot sprak me niet echt aan maar ik vond de andere films die ik van Mia Hansen-Løve vaak wel fijne filmpjes. Nu is deze Beau Matin ook wel genieten op momentjes, maar ook serieuzer van toon en juist het lichte toontje van de regisseur vond ik in haar andere films een meerwaarde. Nu is het drama dus serieuzer, maar gelukkig wel goed gebracht. Geen grootse gebaren maar enorm realistisch en herkenbaar soms. Dat komt ook door het goede spel van vooral Seydoux en Greggory als haar vader. De momentjes tussen hen zijn vertederend. De film doet ook weinig slecht, toont wat meer een sfeerschets dan een verhaal van a tot z en dat bevalt me wel alleen boeiden de personages me niet echt. En de plot dus ook niet. Ook visueel wat karig zonder echt beeldende kracht die Mia Hansen-Løve in haar andere films vaak wel liet zien. Ik kan weinig slechts over de film zeggen maar simpelweg trekt deze me niet echt. 3,0*.


avatar van dimi303

dimi303

  • 3202 berichten
  • 3300 stemmen

We hebben deze film als vervanging in ons programma van de filmclub62 gestoken ipv. Atlantis. Door problemen met distributeur konden we deze niet krijgen en dat een dag of twee voor de voorstelling.


avatar van Gish

Gish

  • 1371 berichten
  • 6538 stemmen

Genre is drama romantiek en geen romantiek. Aanpassingsverzoek verzonden.


avatar van Fransman

Fransman

  • 2815 berichten
  • 2133 stemmen

Prachtige film die mij diep geraakt heeft. Mia Hansen-Løve maakt altijd iets bijzonders en Léa Seydoux speelt met weinig middelen de sterren van de hemel. Bewijs ook dat je als filmmaker geen 'groot drama' nodig hebt. Blijf maar bij het leven van alledag, dan heb je al drama genoeg. Neem deze Sandra (Léa Seydoux), alleenstaande moeder met een dochtertje en een dementerende vader waar ze een oogje op moet houden (prachtige rol van Pascal Greggory). Ze heeft diverse baantjes en een seksloos leven. Ga er maar aanstaan. Maar het overkomt zovelen.

Die vader was een filosofieprofessor, voor wie denken en boeken zijn hele leven was. Hoe schrijnend wil je het hebben. Als hij niet meer thuis kan blijven volgt er een vernederende zoektocht langs ziekenhuizen en verpleeginstellingen. Je ziet hem aftakelen. Dan ontmoet de vrouw een oude vriend, een getrouwde man met kinderen en begint een affaire met hem. En dan begint het dochtertje ook nog eens vreemd gedrag te vertonen. Hoeveel drama wil je hebben. Maar het is zeker geen loodzware film.

Er zijn nog kleine gebeurtenissen die je op het puntje van je stoel houden. mooie muziek ook en mooi gefotografeerd. En zeker niet somber, want er komt altijd weer een mooie morgen. Hoewel, de verwijzing naar de titel wordt maar heel terloops in bijzinnetjes onthuld. Goed opletten dus.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Ik heb het al eerder opgemerkt: de films van Mia Hansen-Løve kan ik maar matig appreciëren. Deze film vormt daarop geen uitzondering. Het is een film over een alleenstaande moeder, die enerzijds de laatste levensjaren van haar dementerende vader in goede banen probeert te leiden en anderzijds een haperende relatie krijgt met de getrouwde vriend van haar overleden man. Beide verhaallijnen hebben intrinsiek weinig met elkaar te maken. Ik werd er in ieder geval niet warm of koud van.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 73195 berichten
  • 5824 stemmen

Ja mooi. Doet me denken aan Rohmer films.

Een heel humane film over echte mensen. Sfeervol en met goed gebruik van kleuren (kleding en interieurs).

Léa Seydoux zie ik toch liever met lang haar, maar haar charme blijft overeind. Mooi dat je haar veel ziet reizen, dat geeft de film een levensecht gevoel.

Het leven van haar zieke vader is (te) pijnlijk om te zien. Komt zo te zien qua gruwelijkheid bijna in de buurt van het locked in syndroom. Hij kan nog wel rondlopen maar ziet en verneemt vrijwel niets en zijn geheugen is een zeef. Wel vreemd dat hij niet met een stok rond liep. Arme man.


avatar van Man of Steel

Man of Steel

  • 109 berichten
  • 206 stemmen

Prachtige film.

Werkelijk een pracht van een film. Het geeft ons een schets(maak daar maar schilderij van) met veel couleur locale van het leven van Sandra Kienzler(Seydoux). En zo`n alledaags leven heeft veel dramatiek. Net las bij de meeste mensen. Want zeg nu zelf wat weet je van de man tegenover je in de trein, de vrouw naast je in de auto bij de verkeerslichten. Daarom een levensecht ontroerend drama hier. Heel mooi gebruik gemaakt van de locaties.Ook de kleding die Sandra droeg is een factor van belang in de film. Heel subtiel gedaan, doch prachtig. Ik vond het razend knap dat het de regisseur het lukte om alleen het leven van Sandra pakkend te krijgen met kleine scenes met grote impact. Het zorgt voor een continu intieme sfeer in film, erg aangenaam. Het confronteert ons zelf ook met grote thema`s van het leven als liefde, ziekte, verlies en verval. Het einde van de film is sterk en stiekem ook nog teleurstellend; het komt nogal abrupt, en eigenlijk zou ik nog veel meer van Sandra Kienzler willen zien.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8629 berichten
  • 4834 stemmen

Nog niet privé, althans niet van dichtbij, maar die films over dementie en verkommerde ouderen als in The Father (Film, 2020), Vortex (Film, 2021) of Tout S'est Bien Passé (Film, 2021), ze hakken er toch steeds stevig op in. Dit is hier niet anders. Ik ben best gevoelig over het onderwerp.

Als je dan als tegenspeelster nog de charismatische klassemadam Léa Seydoux mag verwelkomen, dan kan het nauwelijks stuk gaan. Het subplot van de affaire vond ik minder interessant, al is een beetje extra Léa op het scherm steeds meegenomen.

Als alleenstaande moeder draagt ze ook haar kruis, heeft ze ook haar zorgen. De film brengt een overtuigend en sereen portret van de ouderenzorg in Frankrijk. Ook het financieel elitaire aspect komt even naar boven wanneer blijkt dat ouderenzorg een kostelijke grap is. Ondanks de zware onderwerpen best ingetogen gebracht.


avatar van blurp194

blurp194

  • 4600 berichten
  • 3640 stemmen

Een ongekende tranentrekker, deze film van Hansen-Løve. Met autobiografische elementen er in zoals ze zelf al uitlegt in het clipje wat hierboven gelinkt staat, maar de credits voor het gedicht waar de titel van afgeleid is zijn ook zonneklaar. Plus nogal wat details in het verhaal zelf - als je dat niet meegemaakt hebt verzin je dat niet. Daarmee raakt de film diep, de herinnering aan mijn vader is al nooit ver weg maar evengoed komt er weer een heleboel boven van wat ik zorgvuldig weggestopt had.

De vragen die de film stellen wil zijn duidelijk - waarom zijn we er zo slecht in om los te laten, waarom kunnen we geen afscheid nemen, waarom zijn we niet tevreden met wat er is, en willen we altijd meer - ook als zonneklaar is dat er daar geen sprake meer kan zijn. Toch, ik heb ooit eens een wederzijdse belofte gezworen met een vriendin van een jaar of vijfentwintig, dertig geleden - als een van ons het ooit zou bestaan om in Almere te gaan wonen, dan zou de ander ervoor zorgen dat daar een eind aan gemaakt werd. Ik hoop maar dat ze dat vergeten is.


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9081 berichten
  • 3050 stemmen

"I feel closer to my father with his books than with him... His library is more him than the person at the nursing home. There, it's his bodily envelope. Here, his soul... He chose them, and through these books his personality expresses itself. Each book is a touch of color. All together, they form his portrait."

Een hartverscheurend citaat uit een prachtige film. Léa Seydoux acteert hier erg goed als Sandra, naturel, in een verhaal uit het leven gegrepen. Pascal Greggory als haar vader, wow, het lijkt zo makkelijk wat ie doet maar dit is topniveau acteren. De twee verhaallijnen laten zien hoe Sandra haar geluk weer probeert te vinden maar het haar door omstandigheden waar ze geen invloed op heeft erg moeilijk wordt gemaakt. Hele mooie film!


avatar van eRCee

eRCee

  • 13373 berichten
  • 1930 stemmen

Echt weer de Franse school dit, zo naturel qua beeldvoering en drama. Un beau matin haalt z'n waarde vooral uit de verhaallijn rond vader Georg, terwijl de affaire met Clément eerdere clichématig is. Ongezegd komen in de tocht langs verschillende verpleeghuizen een hoop maatschappelijke thema's voorbij. De scene waarin Georg de drie mensen benoemt die belangrijk zijn geweest in zijn leven, is erg pijnlijk.