Lost in America (1985)

geregisseerd door Albert Brooks
met Julie Hagerty, Albert Brooks en Sylvia Farrel

De reclamemaker David zegt zijn baas eens flink de waarheid, met als resultaat ontslag. David vergeet dan zijn maatschappelijke carrière maar en gaat samen met zijn vrouw per camper op pad.

avatar van streeter
Goeie film, maar ik werd er een beetje depri van. Ze hebben geld en success en ze zijn niet blij... en dan zijn ze zonder geld en success nog niet blij.

avatar van dalma
niet echt een topfilm, er zitten wel enkele goeie scenes in, maar niet een film om voor thuis te blijven.

avatar van Nand
Raar, op Rotten Tomatoes krijgt hij 96%

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Mijn eerste filmervaring met Albert Brooks en het smaakt ook gelijk naar meer.
Had op het eerste gezicht een vrij flauwe film verwacht maar dat viel allemaal heel goed mee.
Het comedy gedeelte is op een fijne manier afgewisseld met wat luchtig drama waardoor de personages ook echter aanvoelde zonder dat het geforceerd overkwam.
Soms deed het me een klein beetje denken aan Woody Allen, maar Albert Brooks is daar zeker geen kopie van.

Vond het een aangename zit.

Albert Brooks lijkt vrij vaak op Woody, alleen iets luchtiger.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
kos schreef:
Albert Brooks lijkt vrij vaak op Woody, alleen iets luchtiger.

Dat viel me inderdaad wel op, zeker wel een inspiratiebron voor hem denk ik.

avatar van Lord Flashheart
Ik mis een beetje komedie...

Als Brooks fan, met een film van hem in mijn top 10, viel me Lost in America tegen. Het idee is prima. De personages ook. Een ontevreden yuppenstel ui LA besluit een langdurige sabbatical te nemen om over de zin van het leven na te denken. Ze kopen een camper en gaan door Amerika trekken. Helaas is hun eerste stop Las Vegas, waar de onnozele vrouw hun hele kapitaal vergokt. Berooid en te neergeslagen zijn ze gedwongen ongeschoolde banen te nemen in een slaperig woestijnstadje.

Tot zover klinkt het goed, ware het niet dat de film dan al lang over de helft is. Waar ik rekende op een situatie komedie annex roadmovie, gooit Brooks het veel meer op de filosofisch moralistische boeg. Hij besteed bijzonder veel tijd aan de opbouw om maar duidelijk te maken dat het eigenlijk een verwend stel is dat niets te klagen heeft. Dat had ook in vijf minuten gekund. Vervolgens volgt er een eindeloze ruzie als ze hun geld verloren hebben. Nu vroeg ik me echt af wanneer de film eens ging beginnen.

Uiteindelijk bleek er een half uurtje over te zijn, waar je in twee scenes ziet dat hun ongeschoolde baantjes en hun armoedige bestaan toch ook geen geluk brengen. Brooks en zijn vrouw weten vervolgens niet hoe snel ze hun oude yuppenbestaan weer terug willen. Al met al zijn ze slechts een maand weggeweest. Brooks concludeert: Als je rijk en ongelukkig bent, wordt je niet gelukkig in een simpeler bestaan. Hoe saai je rijke leven ook is, geniet ervan, want een arme heeft helemaal niets te kiezen. Deprimerend inderdaad.

avatar van Biosguru
Halve punt extra omdat Sally Field niet meespeelt. Wat een verschrikkelijke film dit zeg. Compleet fantasieloos.

avatar van Duke Nukem
"Do you have a reservation?"
"Well I just dropped out of society, I kind of live moment to moment, I really don't do reservations anymore."
"Well we do!"

"Did you see easy rider?"
"No, i saw easy money."

Heel leuke roadmovie met een grappige Albert Brooks die geen moment verveelt.

Mescaline schreef:

Daar deed hij me ook aan denken.