ad

Met onder meer: Isabel May, Thomas Jane en Radha Mitchell

Releasedatum: 10 september 2020

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Run Hide Fight

De zeventienjarige Zoe Hull heeft het erg moeilijk met de dood van haar moeder. Ze heeft een hekel aan haar vader Todd, mede door zijn harde voorkomen, al belet het haar niet om met regelmaat zijn legerjas te dragen. Terwijl Zoe aan de laatste weken van haar examenjaar begint, wordt de school opgeschrikt door vier gewapende jongeren.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van rtopma

rtopma

leuke actie film,zeker het kijken waard

avatar van hannes64

hannes64

Zeer goeie film. Een soort "Die Hard" in een school, maar dan met een vrouwelijke versie.

Film met een duidelijke boodschap.

De actie is hier wel zeer bruut maar tot zover.

Had er eigenlijk niet veel van verwacht, maar is mij toch uitermate goed bevallen.

Radha Mitchell is ook van de partij, als 'mooie' moeder, en eindelijk weer eens Treat Williams van de partij.

Al met al, een leuke, en snelle actie/thriller.

avatar van davey400

davey400

Pittig filmpje.

Het lijkt er op dat de film een beperkt budget had; Het ziet er allemaal vrij goedkoop uit, dus zonder opsmuk. Vooral de synchronisatie van de stemmen had wat meer aandacht kunnen gebruiken; dat voelde bij mij vaak kunstmatig aan.

Tot zover het negatieve. Dat beeld zonder opsmuk geeft de film wel een beklemmende 'echtheid'; het voelt allemaal daardoor eng realistisch aan, waardoor het toch serieus spannend wordt. De overeenkomsten met Die Hard zijn opmerkelijk, maar leuk, en dat begint al zodra het begint, en dat weet je wat ik bedoel.

De scenes met haar moeder hadden voor mij niet persé gehoeven, maar maken het verhaal wel rond.

De actie met haar vader was voor mij eigenlijk het minst realistisch.

Natuurlijk een taboe-onderwerp, dus ik snap de controverse (zeker in de V.S.) wel, maar ook dat is waarschijnlijk omdat het zo realistisch is; als aliens de halve wereld opblazen vindt iedereen het geweldig.

Al met al prima vermaak, en 3,5* voor mij.

avatar van Shadowed

Shadowed

Nee, matig.

Verbaasd door de algemeen positieve geluiden over het internet. Toen ik deze keek had het een absurd hoog gemiddelde van een 7,8 uit 3000 stemmen op IMDb. Bovendien betrof het een actiefilm met een schoolschietpartij. Een bijzonder concept als je het mij vraagt, die wel een kijkbeurt verdiende.

De film begint aardig spannend en de opbouw is goed. Een onheilspellende toon overheerst de boel al vroeg, maar eenmaal de actie komt stort de film als kaartenhuis in elkaar. Zeker wanneer je als kijker door begint te krijgen dat deze film een letterlijke kopie gaat worden van Die Hard in een controversiële omgeving.

Niet alleen kiest de film ervoor de meest onrealistische personages erin te verwerken, maar ook de gebeurtenissen zelf te laten lijken op een standaard actiefilm waardoor de keuze om het allemaal als school schietpartij neer te zetten nogal lomp aanvoelt. Alsof ze gewoon een excuus nodig hadden om zoveel mogelijk controverse te verwerven en kijkers te trekken. Nog even en Stallone was met zijn wapens om de hoek komen kijken.

Deze film kent de typische schurkenrol en Brown kiest ervoor zichzelf zoveel mogelijk op een strippersonage te laten lijken. Hij acteert goed, maar het past totaal niet in deze omgeving. Verder bombardeert regisseur Rankin de kijker met ongeloofwaardige elementen. Van het niet horen van geweerschoten naar het niet bestormen van het gebouw door de politie. Daarnaast rijden de daders het raam door met een bus, waarmee ze een open doel zijn voor schutters van buitenaf.

Naast alle ridicule wendingen is de zogenaamde "actie" ook best matig te noemen. Ontzettend tam voor een concept zoals deze. De eerste 35 minuten zijn spannend, daarna gaat de film meer over in thriller die totaal niet spannend in beeld wordt gebracht. Intens is het nergens, hard evenmin. Alle bruutheid komt van de setting zelf omdat het een realistische gebeurtenis betreft, maar zo onrealistisch als de pest wordt neergezet.

Camerawerk en montage zijn verder ook klassiek en je wordt als kijker na een tijdje niet meer in het verhaal gezogen. Alle gebeurtenissen voelen gewoon te gescript en filmisch aan, ik kreeg nergens het idee dat als ik op school zat dit mij mogelijk zou kunnen overkomen. Verder las ik dat deze film uitgebracht werd door een Amerikaanse krant, maar een echt punt maakt deze film niet. Het raakt een hoop maatschappijonderwerpen aan, maar kan er geen enkele op een goede manier uitdiepen.

Verder begint de film nog altijd wel met een harde toon (die uiteindelijk verdwijnt). Het acteerwerk is goed, May en Brown spelen uitstekend ondanks hun onrealistische personages. Het begin van de film is ook sterk, maar de spanning voordat de gebeurtenis plaatsvind is nog altijd beter dan de gebeurtenis zelf. Erg jammer want het concept kan waanzinnig sterk uitpakken.

Een beetje een verspilling dit allemaal. Een film die geweldig had kunnen zijn, maar volstrekt ongeloofwaardig wordt uitgewerkt. Dit is gewoon een actiefilm met tieners die zich afspeelt in een harde setting, maar waar nauwelijks voordelen uit worden gehaald. Run Hide Fight is misschien wel de grootste teleurstelling van dit jaar tot nu toe, omdat ik echt dacht dat dit een waanzinnig zenuwslopende film zou worden.

Niet dus. Niet spannend, niet intens en erg ongeloofwaardig. Ik klink erg zuur nu, maar omdat het toch redelijk vlot wegkijkt en uitstekend acteerwerk kent wens ik het nog een 2,0* te geven. Tevens wil de film iets duidelijk maken, en alhoewel het er niet echt in slaagt is de poging er wel. Daar ook extra credits voor. Jammer dat Run Hide Fight een film is die de angst van een dergelijke gebeurtenis niet over kan brengen.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Tja.... zo een beladen onderwerp gebruiken voor wat achteraf een goedkoop actieprentje is, geeft nogal bespreekbaarheid voor het goed of slecht vinden ervan. Ik vind het goedkoop scoren op gebeurtenissen die behoorlijke zwarte randen in de geschiedenisboeken, van vooral Amerika, achter gelaten hebben. Maar dat is mijn mening natuurlijk.

De siege van de school begint eerlijk gezegd nog aardig en trekt je aandacht. Maar al heel snel zie je dat het script en acteerwerk niet volstaan om het echt spannend en geloofwaardig te maken. De regie heeft daarnaast ook weinig over, de soundtrack doet als enige haar best.

Pubers met hun demonen die bij het opgroeien horen, de één heeft het moeilijker dan de ander. Het verhaaltje probeert wat uit te leggen maar ach........ erg goed is het er niet in. Naast actie wil het moraal uitademen, allebeide vormen komen gewoon niet sterk uit de verf. Op een gegeven moment was ik er wel klaar mee en had moeite met concentreren op dit niemendalletje.

2,5**. meer kan ik er niet uitpersen.

avatar van JacoBaco

JacoBaco

Meestal wel de moeite waard zo'n old-school actiefilm.

avatar van Drifter

Drifter

Het idee is wel aardig maar de uitwerking wat te simpel. Twee sterren is mooi genoeg.

avatar van Master Blaster

Master Blaster

viel erg tegen

avatar van AniSter

AniSter

Eindelijk weer eens een prima actiefilm naast die bagger die Willis en Cage de laatste tijd maken. Boeiend van begin tot einde al had er nog en stukje 'prom' achteraan gemogen om het geheel compleet te maken. Natuurlijk ook in deze film een aantal voorspelbaarheden en onwaarschijnlijkheden, maar daar kijk ik bij dit soort films overheen. Een Oscar zal zo'n film nooit krijgen, maar ondanks dat heb ik me uitstekend vermaakt hiermee. Isabel May mag trouwens wel als eerste genoemd worden bij de cast.

avatar van Tetterovic

Tetterovic

Leuk en makkelijk wegkijkertje.

De jeugd terrors zijn goed verwoord, ze hebben allemaal hun hedendaagse herkenbare problemen.

Verder vinden er veel ongeloofwaardige en onwaarschijnlijke dingen plaats waarbij ik vraagtekens plaats.

Acteerwerk is goed te noemen, niks mis mee.

Kreeg 3*** van mij.

avatar van Thomas83

Thomas83

Het gevaar bij het maken van dit soort films is dat je van een tragedie een sensatiebeluste thriller of dramafilm maakt. In deze B-film is daar wel heel duidelijk sprake van. Absurd dat iemand het wel een goed idee leek om een Die Hard-achtige film te maken, maar dan met een schietpartij in een school as setting.

Ik moet toegeven dat ik het nog best vermakelijk vond allemaal, maar dat heeft toch vooral te doen met hoe komisch slecht en amateuristisch het niveau van het schrijfwerk, de acteurs en de productie vaak is. De film zit vol gigantische clichés, typetjes en (onbedoeld) hilarische of onlogische scènes of momenten. May is leuk in de hoofdrol, maar daar houdt het dan mee op. De acteurs zijn in sommige scènes zo slecht dat het lijkt alsof ze niet helemaal 100% in orde zijn.

Dat gedoe rondom de overleden moeder voegt ook niets toe. De knullige scènes waarin moeder als "geest" tegen haar dochter Zoe praat dienen enkel als een goedkoop middel om de sympathie te winnen van de kijker én omdat Zoe haar hart weer moet leren openen voor die erbij gesleepte romance met haar best vriend, een personage waar de film na de eerste twintig minuten of zo geen tijd meer aan wil besteden. Het clubje moordende kinderen is ook ongemakkelijk slecht uitgewerkt. 1.5*.

avatar van macrobody

macrobody

De meeste films die gaan over "schoolshootings" zijn gericht op de trauma's die men eraan over houdt. Deze film valt wat dat betreft niet in die categorie. Dit is gewoon een actiefilm met een soort 18 jarige vrouwelijke rambo in een schoolshooting setting. Ik vond 'm wel vermakelijk in dat kader. Deze film is dan ook niet voor de tere zieltjes die dat onderscheid niet kunnen maken.

avatar van bart007bond

bart007bond

Waar blijft de dvd ?

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Trigger warning! Gevoelig onderwerp, met name in de USA. Maar als men (over)gevoellig gaat zitten janken om leed dat wordt omgezet in entertainment, dan moet je ook zeiken over films met als thema kanker, verkrachting, oorlog etc. Het is niet alsof er extreem respectloos wordt omgegaan met het thema. Wat de film betreft; klein budget, grote plannen. Rankin is een regisseur die prima uit de voeten kan met een meer tongue-in-cheek benadering en dat pakt grotendeels goed uit. De toon is over de hele film gezien nogal wisselend en het wordt zelden belemmerd door enige vorm van logica, maar als hersenloos vermaak is dit een bijna ouderwets recht voor z'n raap product.

avatar van filmkul

filmkul

Zwakke actiefilm. Het verhaal is bar slecht en zit vol met onlogica. Wel knap dat Rankin er nog enigszins iets van weet te maken. Maar best is het niet. De film zit vol stereotypes en de actiescenes zijn ook niet al te best. De film neemt zich ook net even te serieus, waardoor sommige scènes echt lachwekkend zijn. Het acteerwerk is eveneens van een matig niveau, hoewel Mary nog wel meevalt. Waarom zo hier en daar de vergelijking met Die Hard gemaakt wordt is een raadsel. Zwak werkje. 1.5/2.0

avatar van james_cameron

james_cameron

Aanvankelijk best spannend, deze aktiefilm over een gewelddadige gijzeling op een high school, maar gaandeweg worden bepaalde gebeurtenissen zo overdreven en vooral ongeloofwaardig in beeld gebracht dat de boel niet meer serieus te nemen is. Vlot gemaakt evenwel en redelijk goed gespeeld. De combinatie van een dergelijke traumatische aangelegenheid en Die Hard-achtige aktiescenes zorgt echter wel voor een wat nare smaak in de mond.

scorsese

Matige film over tienermeisje die terug vecht als haar school wordt opgeschrikt door een gijzeling. Niet de meest originele premisse, maar dit had best een vermakelijke en spannende actiefilm kunnen opleveren. Helaas is dat niet echt het geval. Hiervoor zakt het toch wat te vaak in, zijn de personages te ongeloofwaardig en is de badguy wat irritant. Ook de dode moeder voegt weinig toe.

avatar van schumacher

schumacher

Hoe kan je nu van een goeie film het toch zelf verzieken?

Dat is wat deze film is.

Wat een onrealistische bullshit film.

Superwoman is er niks tegen.

Alles begon goed hoor, vond het top tot ze de volledig onrealistische toer op gingen.

Alleen lezen als je de film hebt gezien:

een jonge snotneus die haar beentjes en armpjes zo dik zijn als een twijgje, die dan nog eens half kreupel was kon toch nog flink weg lopen en vechten ook nog eens + alles zat mee he, ook voor het vriendje waar ze totaal niet bij paste, dan de vader ook nog eens, kwam dat toch effe weer goed uit he hoho.

En dan het einde is al helemaal lachwekkend, komt dat goed uit zeg dat ze hem ziet weg lopen, er zomaar kan achterna gaan, ze een ferm vuurwapen laten liggen en ze nog eens raak schiet als een echte pro lol en de flikken en noem maar op stonden er al heel de tijd te staan, geen idee waar die er al die tijd stonden te doen ze, te wachten op op den bus ofzo. Dat wapen is ook al niet vd lichtste. De flikken die hem niet zagen weg gaan vd groep en haar gewoon niet in de gaten hebben toen ze erachter gaan?? Pleassseeee zeg.