Chroniques Sexuelles d'une Famille d'Aujourd'hui (2012)

Alternatieve titel: Sexual Chronicles of a French Family

Frankrijk

geregisseerd door Pascal Arnold en Jean-Marc Barr
met Mathias Melloul, Valérie Maës en Stephan Hersoen

Een seksueel onderdrukte familie wordt gedwongen hun emotionele problemen onder ogen te zien, wanneer de jongste zoon een schorsing te wachten staat voor het zichzelf filmen - tijdens het masturberen - op school. Wanneer zijn moeder het belang in begint te zien van het open houden van de dialoog met haar kinderen en seks minder een taboe wordt, komen drie generaties tot ontwikkeling en worden ze volwassen op een manier die ze nooit eerder voor mogelijk hielden.

Er circuleren momenteel twee kopieën van deze film: een Duitse nagesynchroniseerde en de originele Franse met Engelse ondertiteling. Bij de laatste versie zijn alle beelden van piemels (met of zonder erectie) verwijderd, waardoor ook de tijdsduur behoorlijk is ingekort. Een mix van komedie en drama met een titel die verwachtingen wekt, maar deze niet kan vervullen. De familie, bestaande uit drie generaties, blijken uiterst saaie mensen te zijn, die bovendien nauwelijks tot geen meningsverschillen hebben. Hierdoor is het plot gezapig. De jeu moet je dus, indien je naar de nagesynchroniseerde versie kijkt, halen uit naakte lijven, schaamlippen, piemels en expliciete seks.

avatar van blurp194
Mwah.

Veel pretentie, maar weinig wol. Voor de blote lijven kan je beter naar een pornootje kijken, en het verhaal brengt ook maar erg weinig - en is eigenlijk vooral erg ongeloofwaardig. Het zoveelste blijk dat explicietere beelden en inhoud niet goed samengaan - wat als regel misgaat is dat de aandacht teveel van alle andere zaken afgeleid wordt, en dat het uiteindelijk alleen maar terugvalt op de blootscenes en de daar toch altijd bij horende controversie. Zo ook hier. De karakters blijven zo plat als een dubbeltje. Het verhaal is slaapverwekkend. Adeline Rebeillard, het vriendinnetje, heeft nog wel iets frissigs, anders had ik de film misschien niet eens uitgezeten.

Eigenlijk neigt de film meer naar drama/komedie en heeft vele seks beelden in zich er wordt niets aan de verbeelding over gelaten en de filmmaker laat echt alles zien van masturberen ( jongens en meisjes) trio's oudere seks , fellatio etc.. echt alles komt aan bod. De film heeft ook vertederende momenten vooral de scene met de schoondochter en haar haar schoonvader die het geheim verklapt omtrent zijn seks-leven. Al met al wordt je toch meegezogen in deze toch wel vrij aparte film.

avatar van Marvinleeaday
Aardig, maar neigt mij teveel naar softporno. Al zit er nog wel iets van een verhaal in.

avatar van jippie2010
I agree...

avatar van niethie
Misschien dat ik er vroeger wat preutser tegenaan keek (films als bijvoorbeeld 9 Songs, Intimacy en La Pianiste zijn dan ook dringend aan een herwaardering toe) en het meer zag als provoceren of een goedkope verkooptruc van de makers als een film doordrenkt was van de expliciete sex-scenes waar alles gewoon in volle glorie te aanschouwen viel, maar inmiddels merk ik dat ik het steeds meer toejuich en er juist naar opzoek ga. Maakt dat mij een perv? Misschien maar een gezonde nieuwsgierigheid lijkt me als bewoording meer op haar plaats, bovendien denk ik dat ieders aandacht automatisch sneller gewekt is wanneer ze horen dat er een penetratieshot oid in een ''gewone'' film zit. Waar het mij vooral om gaat is dat ik me er steeds meer aan loop te ergeren als ik een sterke Hollywood-film zie waar we wel al die andere mooie dingen te zien krijgen die bij romantiek/een relatie horen maar diezelfde mensen het onder drie dekens moeten doen met hun ondergoed nog aan en er ook weer zo onder vandaan komen. Nu snap ik wel dat we een Natalie Portman of Ryan Gosling (om maar even wat voorbeelden te noemen) nooit van ons leven in die positie te zien gaan krijgen. Om nu te beweren dat ze/het daardoor geen volwaardige acteurs/films zijn gaat ook weer te ver maar wat is het verfrissend en fijn dat wij Europeanen daar toch wel minder moeilijk over doen en het wel durven laten zien zoals het is. Gelukkig gaat het dan ook steeds meer de goede kant uit, waar we afgelopen jaar ook in de bioscoop een sterk en succesvol jaar hadden met La Vie d'Adele en Nymphomaniac. Hier echter is het compleet omgekeerd. Het erotische vuurwerk (om het maar even netjes uit te drukken) is mooi in beeld gebracht maar van een echt verhaal, enig gevoel of boeiende figuren ontbreekt elk spoor. In die zin zou je zulk soort scenes wel degelijk disfunctioneel kunnen noemen, want als je enkel en alleen neukende mensen te zien krijgt kun je natuurlijk beter een pornofilm kijken. (2*)

Kroniek over het seksleven van een gezin met een hoog libidogehalte. De grafische seksscènes volgen elkaar in een dermate hoog tempo op, dat je dit volgens mij best mag bestempelen als softporno. Typerend voor dat genre is het nagenoeg ontbreken van een verhaal. Wat overblijft is veel expliciet bloot en om daar nou vijf kwartier naar te kijken vind ik een beetje te veel van het goede. Ieder zijn meug, maar mij boeit dat niet.

Veel kritiek en een lage waardering, lees ik hier op MM. Heb de film nu voor de tweede keer gezien, want net als gauke had ik alleen de beschikking over een in het Duits nagesynchroniseerde versie. Ik had geen zin om naar een gecensureerde Franse versie te gaan zitten kijken (mensen moeten met hun poten van andermans werk afblijven). Maar kreeg nu de volledige Franse versie te pakken, en dat kijkt toch heel wat plezieriger.

De sexuele belevenissen van een Franse familie. Ik zeg niet dat het een topfilm is, maar waar ik de film om waardeer is z'n eerlijkheid. De kritiek dat de personages niet uitgewerkt zijn en dat het verhaal nogal mager is, deel ik wel. Maar het is een kwestie van perceptie hoe zwaar je dat laat wegen. Ik had er niet zo'n probleem mee.

Volgens mij gaat het hier om twee originele uitgangspunten, die je zelden in een film aantreft: de erkenning dat seks een belangrijk deel van het dagelijks bestaan uitmaakt en de vraag wat dat dan precies inhoudt. Dat is ook de vraag van 'Maman' (lekker ding trouwens). We hebben hier te maken met een vader, moeder, twee zoons, een dochter en een grootvader. Allemaal onder één dak. De moeder vraagt zich af hoe dat nu precies zit met het seksleven van haar gezinsleden, of die daar wel gelukkig mee zijn en ze realiseert zich dat dat deel van het bestaan zich volstrekt in het verborgene afspeelt. Daar wil ze wat aan doen. Ze wil meer openheid binnen gezin. Nou, daar is nog niet iedereen aan toe....

Vervolgens krijgen we te zien hoe dat seksleven van de gezinsleden er nu precies uitziet. Open en bloot. Gewoon zoals het is. Borsten zijn borsten en een stijve piemel is een stijve piemel. We zien hoe mensen hun seksleven proberen in te vullen. Ze vrijen met verschillende partners, ze masturberen, ze kijken naar porno, ze experimenten. Niks bijzonders. En dat is nu juist het bijzondere. Want in films wordt altijd alles uitvergroot. Het gaat altijd om het bijzondere, het buitennissige. Hier niet dus.

Vader en moeder hebben een nogal saai seksleven. Ze doen wat spelletjes, maar gaan niet vreemd. Oudste zoon had wel een vriendin, maar experimenteert nu met mannen. Oudste dochter heeft een vaste vriend, maar laat zich ook door mannen oppikken in een café. Grootvader gaat af en toe naar een prostituee sinds zijn vrouw dood is en jongste zoon heeft het nog nooit gedaan en lijdt daar vreselijk onder. Nou, verhaal zat zou ik zeggen.

De seksscènes zijn expliciet. Maar niet onnodig. We krijgen te zien wat van belang is en wat ze zelf ook zien. We zien ook weer niet alles. Daarom vond ik het nergens pornografisch. De beelden zijn misschien prikkelend. Seks is nu eenmaal prikkelend. Wat vooral overkomt is dat iedereen toch probeert uit te zoeken, vooral de jongeren natuurlijk, waar z'n behoeften liggen en wat het meeste voldoening geeft. En daar een flink deel van de dag (of nacht) mee bezig is. Een familie met een hoog libido, zoals hier iemand schrijft? Kletskoek.

Uiteindelijk komt die openheid die moeder bepleit er ook, voor een deel. Voor iedereen een opluchting. Ze worden er gelukkiger en wat vrijer van. Oké, het is een beetje lievig allemaal. Nergens een conflictje. Toch een verfrissende en originele film. En veel waardering voor de acteurs en actrices die dit aandurfden. Laat ze in Hollywood maar lekker onder dekens blijven.