Chroniques Sexuelles d'une Famille d'Aujourd'hui (2012)
Genre: Komedie
Speelduur: 79 minuten
Alternatieve titel: Sexual Chronicles of a French Family
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Pascal Arnold en Jean-Marc Barr
Met onder meer: Mathias Melloul, Valérie Maës en Stephan Hersoen
IMDb beoordeling: 5,3 (4.738)
Gesproken taal: Frans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Chroniques Sexuelles d'une Famille d'Aujourd'hui
Een seksueel onderdrukte familie wordt gedwongen hun emotionele problemen onder ogen te zien, wanneer de jongste zoon een schorsing te wachten staat voor het zichzelf filmen - tijdens het masturberen - op school. Wanneer zijn moeder het belang in begint te zien van het open houden van de dialoog met haar kinderen en seks minder een taboe wordt, komen drie generaties tot ontwikkeling en worden ze volwassen op een manier die ze nooit eerder voor mogelijk hielden.
Externe links
Acteurs en actrices
Romain
Claire
Hervé
Maxime
Michel
Coralie
Marie
Cédric
Pierre
Nathalie
Video's en trailers
Reviews & comments
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Er circuleren momenteel twee kopieën van deze film: een Duitse nagesynchroniseerde en de originele Franse met Engelse ondertiteling. Bij de laatste versie zijn alle beelden van piemels (met of zonder erectie) verwijderd, waardoor ook de tijdsduur behoorlijk is ingekort. Een mix van komedie en drama met een titel die verwachtingen wekt, maar deze niet kan vervullen. De familie, bestaande uit drie generaties, blijken uiterst saaie mensen te zijn, die bovendien nauwelijks tot geen meningsverschillen hebben. Hierdoor is het plot gezapig. De jeu moet je dus, indien je naar de nagesynchroniseerde versie kijkt, halen uit naakte lijven, schaamlippen, piemels en expliciete seks.
blurp194
-
- 4473 berichten
- 3563 stemmen
Mwah.
Veel pretentie, maar weinig wol. Voor de blote lijven kan je beter naar een pornootje kijken, en het verhaal brengt ook maar erg weinig - en is eigenlijk vooral erg ongeloofwaardig. Het zoveelste blijk dat explicietere beelden en inhoud niet goed samengaan - wat als regel misgaat is dat de aandacht teveel van alle andere zaken afgeleid wordt, en dat het uiteindelijk alleen maar terugvalt op de blootscenes en de daar toch altijd bij horende controversie. Zo ook hier. De karakters blijven zo plat als een dubbeltje. Het verhaal is slaapverwekkend. Adeline Rebeillard, het vriendinnetje, heeft nog wel iets frissigs, anders had ik de film misschien niet eens uitgezeten.
stinissen (crew films & series)
-
- 22196 berichten
- 66749 stemmen
Eigenlijk neigt de film meer naar drama/komedie en heeft vele seks beelden in zich er wordt niets aan de verbeelding over gelaten en de filmmaker laat echt alles zien van masturberen ( jongens en meisjes) trio's oudere seks , fellatio etc.. echt alles komt aan bod. De film heeft ook vertederende momenten vooral de scene met de schoondochter en haar haar schoonvader die het geheim verklapt omtrent zijn seks-leven. Al met al wordt je toch meegezogen in deze toch wel vrij aparte film.
Marvinleeaday
-
- 730 berichten
- 6342 stemmen
Aardig, maar neigt mij teveel naar softporno. Al zit er nog wel iets van een verhaal in.
niethie
-
- 7308 berichten
- 6524 stemmen
Misschien dat ik er vroeger wat preutser tegenaan keek (films als bijvoorbeeld 9 Songs, Intimacy en La Pianiste zijn dan ook dringend aan een herwaardering toe) en het meer zag als provoceren of een goedkope verkooptruc van de makers als een film doordrenkt was van de expliciete sex-scenes waar alles gewoon in volle glorie te aanschouwen viel, maar inmiddels merk ik dat ik het steeds meer toejuich en er juist naar opzoek ga. Maakt dat mij een perv? Misschien maar een gezonde nieuwsgierigheid lijkt me als bewoording meer op haar plaats, bovendien denk ik dat ieders aandacht automatisch sneller gewekt is wanneer ze horen dat er een penetratieshot oid in een ''gewone'' film zit. Waar het mij vooral om gaat is dat ik me er steeds meer aan loop te ergeren als ik een sterke Hollywood-film zie waar we wel al die andere mooie dingen te zien krijgen die bij romantiek/een relatie horen maar diezelfde mensen het onder drie dekens moeten doen met hun ondergoed nog aan en er ook weer zo onder vandaan komen. Nu snap ik wel dat we een Natalie Portman of Ryan Gosling (om maar even wat voorbeelden te noemen) nooit van ons leven in die positie te zien gaan krijgen. Om nu te beweren dat ze/het daardoor geen volwaardige acteurs/films zijn gaat ook weer te ver maar wat is het verfrissend en fijn dat wij Europeanen daar toch wel minder moeilijk over doen en het wel durven laten zien zoals het is. Gelukkig gaat het dan ook steeds meer de goede kant uit, waar we afgelopen jaar ook in de bioscoop een sterk en succesvol jaar hadden met La Vie d'Adele en Nymphomaniac. Hier echter is het compleet omgekeerd. Het erotische vuurwerk (om het maar even netjes uit te drukken) is mooi in beeld gebracht maar van een echt verhaal, enig gevoel of boeiende figuren ontbreekt elk spoor. In die zin zou je zulk soort scenes wel degelijk disfunctioneel kunnen noemen, want als je enkel en alleen neukende mensen te zien krijgt kun je natuurlijk beter een pornofilm kijken. (2*)
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Kroniek over het seksleven van een gezin met een hoog libidogehalte. De grafische seksscènes volgen elkaar in een dermate hoog tempo op, dat je dit volgens mij best mag bestempelen als softporno. Typerend voor dat genre is het nagenoeg ontbreken van een verhaal. Wat overblijft is veel expliciet bloot en om daar nou vijf kwartier naar te kijken vind ik een beetje te veel van het goede. Ieder zijn meug, maar mij boeit dat niet.
Fransman
-
- 2775 berichten
- 2109 stemmen
Veel kritiek en een lage waardering, lees ik hier op MM. Heb de film nu voor de tweede keer gezien, want net als gauke had ik alleen de beschikking over een in het Duits nagesynchroniseerde versie. Ik had geen zin om naar een gecensureerde Franse versie te gaan zitten kijken (mensen moeten met hun poten van andermans werk afblijven). Maar kreeg nu de volledige Franse versie te pakken, en dat kijkt toch heel wat plezieriger.
De sexuele belevenissen van een Franse familie. Ik zeg niet dat het een topfilm is, maar waar ik de film om waardeer is z'n eerlijkheid. De kritiek dat de personages niet uitgewerkt zijn en dat het verhaal nogal mager is, deel ik wel. Maar het is een kwestie van perceptie hoe zwaar je dat laat wegen. Ik had er niet zo'n probleem mee.
Volgens mij gaat het hier om twee originele uitgangspunten, die je zelden in een film aantreft: de erkenning dat seks een belangrijk deel van het dagelijks bestaan uitmaakt en de vraag wat dat dan precies inhoudt. Dat is ook de vraag van 'Maman' (lekker ding trouwens). We hebben hier te maken met een vader, moeder, twee zoons, een dochter en een grootvader. Allemaal onder één dak. De moeder vraagt zich af hoe dat nu precies zit met het seksleven van haar gezinsleden, of die daar wel gelukkig mee zijn en ze realiseert zich dat dat deel van het bestaan zich volstrekt in het verborgene afspeelt. Daar wil ze wat aan doen. Ze wil meer openheid binnen gezin. Nou, daar is nog niet iedereen aan toe....
Vervolgens krijgen we te zien hoe dat seksleven van de gezinsleden er nu precies uitziet. Open en bloot. Gewoon zoals het is. Borsten zijn borsten en een stijve piemel is een stijve piemel. We zien hoe mensen hun seksleven proberen in te vullen. Ze vrijen met verschillende partners, ze masturberen, ze kijken naar porno, ze experimenten. Niks bijzonders. En dat is nu juist het bijzondere. Want in films wordt altijd alles uitvergroot. Het gaat altijd om het bijzondere, het buitennissige. Hier niet dus.
Vader en moeder hebben een nogal saai seksleven. Ze doen wat spelletjes, maar gaan niet vreemd. Oudste zoon had wel een vriendin, maar experimenteert nu met mannen. Oudste dochter heeft een vaste vriend, maar laat zich ook door mannen oppikken in een café. Grootvader gaat af en toe naar een prostituee sinds zijn vrouw dood is en jongste zoon heeft het nog nooit gedaan en lijdt daar vreselijk onder. Nou, verhaal zat zou ik zeggen.
De seksscènes zijn expliciet. Maar niet onnodig. We krijgen te zien wat van belang is en wat ze zelf ook zien. We zien ook weer niet alles. Daarom vond ik het nergens pornografisch. De beelden zijn misschien prikkelend. Seks is nu eenmaal prikkelend. Wat vooral overkomt is dat iedereen toch probeert uit te zoeken, vooral de jongeren natuurlijk, waar z'n behoeften liggen en wat het meeste voldoening geeft. En daar een flink deel van de dag (of nacht) mee bezig is. Een familie met een hoog libido, zoals hier iemand schrijft? Kletskoek.
Uiteindelijk komt die openheid die moeder bepleit er ook, voor een deel. Voor iedereen een opluchting. Ze worden er gelukkiger en wat vrijer van. Oké, het is een beetje lievig allemaal. Nergens een conflictje. Toch een verfrissende en originele film. En veel waardering voor de acteurs en actrices die dit aandurfden. Laat ze in Hollywood maar lekker onder dekens blijven.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Lang geleden dat iemand, in dit geval Fransman, nog een recensie (een erg goede) heeft geschreven over deze film en de film heeft ook maar relatief weinig stemmen. De film bevat veel naaktheid en seks en dat is gelijk al tijdens de opening te zien, waarbij een studente, te weten Coralie (Adeline Rebeillard), masturbeert tijdens een wiskundeles. Het zijn de eerste beelden van de film en daarbij zie je dan na circa één minuut de kaalgeschoren poes van Adeline Rebeillard, die door haar gevingerd wordt. Maar "Sexual Chronicles of a French Family" is geen pornografie. Het is kunst! Maar de kunst is tot op zekere hoogte klein en toch moet het worden bewonderd omdat het de grenzen van verhalen vertellen, film en seks verlegt.
"Sexual Chronicles of a French Family" gaat over een gezin, bestaande uit de 43-jarige vader Hervé (Stephan Hersoen), de 41-jarige moeder Claire (Valérie Maës), de 22-jarige adoptiezus Marie Leïla Denio, de 21-jarirge zoon Pierre (Nathan Duval), de 18-jarige zoon Romain (Mathias Melloul) en de 72-jarige grootvader Michel (Yan Brian), op het Franse platteland terwijl ze omgaan met hun interpersoonlijke seksuele verlangens.
Hoe geknipt en droog de titel ook doet vermoeden, de film gaat niet diep genoeg om ons daarover te informeren. Na de opening van de film wordt er een jaarlijkse familiefoto gemaakt door grootvader Michel en daarbij zegt Romain dan:
"Zoek op de foto de persoon die nog nooit heeft geneukt of gevogeld."
En dat is natuurlijk Romain zelf, die nog maagd is en daarover gefrustreerd is (o.a. te zien tijdens een etentje met zijn vader, die dan tegen Romain vertelt dat hij op 16-jarige leeftijd voor het eerst seks heeft gehad). Deze jongste zoon van het gezin, wordt volwassen als hij betrapt wordt op masturberen (wat ook expliciet wordt getoond) in zijn biologieles, terwijl hij zichzelf filmt. Hij heeft namelijk een weddenschap met andere studenten afgesloten, waaronder zijn vriendin Coralie, om hetzelfde te doen, maar zij werden niet gepakt. Hun directeur (Philippe Duquesne) roept moeder Claire op het matje, waarna Romain geschorst wordt en hij een paar dagen thuis moet blijven. Dit zet moeder Clarie eraan toe om een dialoog te beginnen met het gezin, waarbij ze hen aanmoedigend om hun seksualiteit vrijer en opener te ontdekken.
Zo ontdekken we snel dat de familie op hun eigen vorm omgaat met seksuele verkenningen. Of het nu de ouders zijn die te maken hebben met de ontrouw van moeder Clarie en waardoor vader Hervé condooms gebruikt als ze seks hebben met elkaar, de biseksualiteit van broer Pierre, de adoptiezus Marie die continue neukt met haar vriend Cédric (Grégory Annoni), de frustratie van Romain omdat hij nog steeds maagd is of de relatie van grootvader Michel, wiens vrouw is overleden, met de prostituee Nathalie (Laetitia Favart) die hij twee keer per maand bezoekt.
Van daaruit vertakt de film zich om het seksleven van alle familieleden te verkennen en dat is soms best leuk om te zien en met name die van de ouders, adoptiezus Marie en broer Pierre (die zich regelmatig bezighoudt met trio's), die allemaal extreme voldoening vinden bij hun partners. Het eindeloze spervuur van seksscènes is nooit zo grafisch als ze aanvankelijk lijken, met zorgvuldig georkestreerde camerabewegingen worden relevante geslachtsdelen regelmatig net buiten beeld gehouden. Maar desondanks zijn er toch regelmatig expliciete seksscènes te zien, waarbij er o.a. pijpen, aftrekken, beffen en neuken te zien valt.
Zo zien we Coralie na circa één minuut masturberen in de klas en hetzelfde zien we Romain doen na circa drie minuten, zien we na circa 12 minuten Pierre masturberen op porno, zien we na circa 23 minuten Marie neuken in de natuur, waarbij ze o.a. haar vriend Cédric pijpt, zien we Pierre na circa 28 minuten deelnemen aan een trio waarbij er neuken, pijpen en aftrekken (inclusief een zaadlozing) te zien valt, zien we na circa 31 minuten grootvader Michel neuken met prostitué Nathalie, zien we na circa 40 minuten Pierre weer deelnemen aan een trio, zien we na circa 45 minuten Claire voor het eerst volledig naakt (en daar was ik best blij om, want Valérie Maës vond ik een leuke vrouw om naar te kijken), waarbij ze op Hervé gaat zitten die van haar naakt op de vloer moet gaan liggen, zien we na circa 46 minuten hoe Marie gebeft wordt door haar vriend Cédric, zien we na circa 48 minuten hoe Claire en Hervé met elkaar neuken en waarbij Hervé dan een condoom gebruikt en zien we na circa 50 minuten Marie langdurig neuken met haar vriend Cédric.
Na circa 53 minuten zien we dan Romain voor het eerst seks hebben met Coralie op zijn kamer, waarbij we o.a. aftrekken en neuken zien. Coralie bekent dan ook aan Romain dat ze al met een oudere man heeft gedaan, maar met hem voelt het als de echte eerste keer. Dit is een moment dat heel oprecht en aangrijpend is en de kijkers een hint geeft van haar karakter en manier van denken.
Daarna bevinden we ons één jaar later in de tijd en is grootvader Michel gestorven aan een hartaanval terwijl hij klaarkwam en daarover zegt Romain dan het volgende:
"Opa was bij Nathalie toen het gebeurde, zij heeft mama gebeld. Een hartaanval terwijl hij klaarkwam."
Ondanks de dood van grootvader zien we daarna nog wat seksscènes en naaktheid, zo zien we Cédric masturberen in bed waarbij Marie toekijkt die eigenlijk boos is op Cédric omdat die alleen maar met seks bezig is. Zien we Claire volledig naakt op de badkamer die aan het praten is met Hervé (ze heeft het er o.a. over om haar borsten te laten liften) en zien we Romain neuken met Coralie, waarbij ze elkaar filmen. En daarbij zegt Romain dan tegen de kijkers:
"Zij is niet degene, maar zij is de eerste."
Dit is een veelzeggende kijk op deze relatie die niet via een voice-over aan de kijkers moet worden verteld, maar moet worden verteld in hun interacties, gesprekken en seks. Daarna wordt er nog de jaarlijkse familiefoto gemaakt, dit keer door prostitué Nathalie, en op die familiefoto staan dit keer ook Coralie en Cédric en ook bloemist Maxime die de vriend is van Pierre. Het is ook de eerste familiefoto waarbij iedereen lacht en blij is. Daarna is de film na circa 79 minuten ook afgelopen.
De cast doet het verdienstelijk en vooral Valérie Maës als moeder Claire vond ik het leuk doen. Ik vond haar zoals al gezegd ook een leuke vrouw om naar te kijken en helaas is zij wel het minst naakt te zien. Degene die namelijk het meest naakt is te zien is Leïla Denio als Marie en zij mocht er ook best wezen. Datzelfde geldt ook voor Adeline Rebeillard als Coralie en zij had ook de mooiste borsten.
"Sexual Chronicles of a French Family" is dus geen erg lange film met een speelduur van minder dan 80 minuten. De film is ook veel te oppervlakkig voor het onderwerp. We krijgen vooral karakterontwikkeling gedurende de seksscènes en die zijn er genoeg. Bijna de helft van de film bestaat uit seksscènes, wel niet bedoeld als pornografie, maar eerder als toegangspoort tot intimiteit, plezier en nieuwsgierigheid. Hoewel "Sexual Chronicles of a French Family" zeker geen hoogstaande film is, heb ik me er wel redelijk mee vermaakt.
Het laatste nieuws
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Bekijk ook
Starlet
Drama, 2012
18 reacties
Fire with Fire
Drama / Romantiek, 1986
6 reacties
Love
Drama / Erotiek, 2015
158 reacties
Amanti d'Oltretomba
Horror / Thriller, 1965
9 reacties
En la Cama
Drama / Komedie, 2005
6 reacties
Intimacy
Erotiek / Drama, 2001
46 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.