Host (2020)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Rob Savage
met Haley Bishop, Jemma Moore en Emma Louise Webb

Zes vrienden huren een medium in om een seance te houden via Zoom tijdens de lockdown. De vrienden krijgen echter te maken met een boze geest die hun huizen binnendringt. Ze realiseren zich dat ze er alles aan moeten doen om de nacht te overleven.

avatar van Macmanus
Leuke conceptuele film.

Vergelijking met Paranormal activity is snel gemaakt. De film probeert nergens heel origineel te zijn, maar het brengt wel wat het moet. De aanloop is snel. Ik vond het acteerwerk wel te doen. Maar vooral als de scares komen is de film opvallend leuk gemaakt en is het best spannend allemaal. Vond het einde ook wel slim gevonden.

Altijd fijn als filmmakers niet gaan zitten miepen maar van de nood een deugd maken.

3 sterren.

avatar van jeroentjuhhhhh
Geinig. Origineel is het uiteraard niet; de gimmick kennen we al van o.a Unfriended (2014) en ook mainstream bekend met Searching (2018) . De inspiratie is dan ook niet Paranormal Acitvity, maar meer de 'mutaties' van dat ''subgenre''. Blijft wel redelijk effectief, zeker in zo'n kort en bondig formatje. Einde valt in de categorie 'throw it against the wall and see what sticks', waarbij het meeste niet blijft plakken. Redelijk kundig in elkaar gehangen en als een korte snack/attractie nog wel van waarde.

avatar van leatherhead
Best leuk ja. Kundig in elkaar gezet, weinig overbodige nonsens/filler en lekker straightforward. Ook wel fijn dat de ''geesten'' wel degelijk ook iets van een fysieke verschijning hebben, was vooraf een beetje bang om à la Paranormal Activity de hele film lang tegen openslaande deuren en wapperende gordijnen aan te moeten kijken. Op deze manier toch wat creepier. Scares waren vaak voorspelbaar maar dat mocht de pret niet al teveel drukken. Einde vond ik stiekem toch wel grappig gevonden. 3*

avatar van james_cameron
Kort, effectief horrorwerkje over zes vriendinnen die een medium inhuren om een seance te houden via Zoom tijdens de lockdown. Het heeft wat tijd nodig voor de boel op stoom is en je de verschillende personages uit elkaar kunt houden, maar vanaf dat punt is er geen houden meer aan en gaan de makers er volledig voor. Het met minimale middelen gemaakte filmpje is vaak behoorlijk eng en beschikt over een grote reeks schrikeffecten voor gevorderden. Niet alles werkt even goed en sporadisch is het allemaal een beetje teveel van het goede, maar uiteindelijk is dit een klein uurtje lekker griezelen.

avatar van Shinobi
"What was the name of that plane?"

Op voorhand was ik een beetje afgeschrikt door een aantal negatieve berichten, maar dit is nog best een leuke verrassing geworden.

Rob Savage speelt goed in op de huidige realiteit en presenteert een degelijk concept waarin zes vrienden een seance houden via Zoom. Hetzelfde trucje is min of meer al gebruikt in films als 'Unfriended' en 'Searching'. Desondanks staat je als kijker een spannende vergadering te wachten.

Ik was voorbereid om veel geleuter te zien, vooral met alleen vrouwen in beeld was ik bang dat dit zou uitdraaien op een losgeslagen kippenhok. Dat valt gelukkig mee en de dialogen zijn in orde. In het begin is het wel even lastig om de personages uit elkaar te houden.

Zodra de boel eenmaal op gang komt worden er wat effectieve jump scares uit de kast gehaald. Als liefhebber heb je het allemaal eerder gezien, maar vermaken doet het zeker. Daarbij mag absoluut benoemd worden dat de praktische effecten van hoog niveau zijn. Op een gegeven moment lijkt men te ver overboord te gaan, echter mag dat de pret niet drukken.

Al met al is 'Host' een vermakelijke horror voor tussendoor. De korte speelduur is ook mooi meegenomen; geen onzinnige filler.

3,0 Sterren.

avatar van Shadowed
Leuk.

Altijd wel geinig, zo'n computerfilm. Een computerhorrorfilm nog wel, wat mij alleen maar blijer maakt. Jammer dat voorheen weinig films met dit concept ook echt effectief konden zijn, maar gelukkig brengt Host hier (eindelijk) verandering in.

Ook leuk trouwens dat sommige regisseurs zoals Savage niet zitten mokken door de corona epidemie maar er hun eigen draai aan geven en zelfs kansen grijpen. Savage gebruikt dus nu het programma Zoom wat erg populair is in deze huidige periode. En hij weet hier ook genoeg mee te doen op het gebied van horror.

Ondanks dat de scares wat goedkoop zijn, zijn ze wel erg effectief. Host is soms serieus eng. Het is weer lang geleden dat een film me echt in spanning kon houden en dit dus ook daadwerkelijk vast kon houden. Vanaf minuut 15 springt de horror in en dat weet vaak effectief uit te pakken.

De scares worden klassiek, maar effectief opgebouwd. Veel gespook, veel kabaal, maar wel erg geslaagd uitgevoerd. Savage slaagt erin om met Zoom spanning op te bouwen door de trucjes van het programma in zijn voordeel te gebruiken. Het zorgt voor een aantal nagelbijters en uitstekende schrikmomenten.

Het acteerwerk is niet bijzonder, maar Savage geeft zijn cast ook weinig om zichzelf mee te kunnen bewijzen. Om te zeggen dat het heel goed of slecht was is moeilijk, want de cast hoeft in principe niet meer te doen dan schrikken, huilen en soms wat improviseren.

Leuk idee, deze Host, en ook effectief uitgevoerd. Soms best spannend en het staat garant voor een aantal leuke scares. Zonder soundtrack, geluidseffecten of andere poespas. Dat maakt het allemaal iets "realistischer" en dus effectiever. Het lukte weinig horrorfilms met hetzelfde concept voor Host, maar Savage brengt er dus eindelijk verandering in.

avatar van knusse stoel
Een juweeltje tussen de nepsieraden van de laatste tijd, de griezelfilms die uitgebracht worden blijken meer dan 70% pulp te zijn en vaak tijdverspilling. Jammer maar waar! (volgens mij)
Niet dat Host zo geweldig is maar de film steekt toch ver boven de meeste griezel/horror films uit van de laatste tijd. Wat ook leuk is, men gebruikt "Zoom" (niet erg veilige site?) en dat is volgens mij nog niet eerder gedaan, seance via internet. , toch leuk bedacht.
De film heeft een beetje een lacherig begin wat snel omslaat in de griezelige modus en de dames en heer moeten een geest temmen, probeer dat maar eens met een kwaaie genus die geen grenzen kent. Veel succes. Hoe het afloopt? Je weet het na nog geen uur griezelen!
Een ruime 7,5!