The Trial of the Chicago 7 (2020)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / India
Drama / Historisch

geregisseerd door Aaron Sorkin
met Eddie Redmayne, Alex Sharp en Sacha Baron Cohen

Zeven mensen die worden aangeklaagd vanwege de opstand op de Democratische Nationale Conventie in Chicago Illinois in 1968. Het begon als een vredige demonstratie maar werd een op de televisie zichtbaar bloedbad, nadat de politie en de Nationale Garde grof geweld gebruikte tegen de menigte. In de zes maanden die daarop volgen, worden de organisatoren in een wild en berucht proces berecht door de schaamteloos bevooroordeelde rechter Julius Hoffman, nadat ze zijn aangeklaagd door het Ministerie van justitie van president Nixon. Hierdoor groeit de ergernis van de radicaliserende jeugd.

• Vanaf 1 oktober in de bioscoop

avatar van cordiacovens
Sterke film die laat zien hoe relevant zaken uit 1968 in 2020 nog steeds zijn in de VS.
Sorkin is natuurlijk een meester in het schrijven van dialogen die een film die op papier 'saai' of 'langzaam' zouden lijken toch een bepaalde flow te kunnen geven. Voorbeelden hiervoor zijn the west wing en social network natuurlijk. Maar ook dit rechtbankdrama is hier een sterk voorbeeld van.

Duidelijk betere regie ook dan zijn 1e film Molly's game. Strakke editing waardoor je ook snel maar toch goed wordt geïntroduceerd aan het onderwerp en de vele karakters. Cohen en Strong zijn een zeer vermakelijk duo en ook Frank Langella springt er al rechter uit voor mij. Zie dit zeker meerdere oscarnominaties pakken door het onderwerp en de goede uitvoering van dit verhaal. Blij dat ik deze in de bios heb gezien, maar zeker ook een tip voor Netflix vanaf komende vrijdag. 4*

Uitstekende film waarin acht mannen aangekaald worden vanwege samenzwering en het aanzetten tot rellen. Dit toch wel belachelijke proces is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Een prima rechtbankdrama met een vleugje humor hier en daar. Onderhoudend opgebouwd, goeie dialogen, goed acteerwerk en een emotioneel einde. Een nipte 4.0 sterren.

Het grapje met un œuf maakte Aaron Sorkin al in het eerste seizoen van The West Wing.

avatar van CocoNutz_IV
Belachelijk domme film, al kan de film daar weinig aan doen aangezien het op waarheid berust. Humor was niet grappig en erg ingestudeerd. Ik ben altijd wel fan van rechtbankfilms, maar de dialogen vond ik vrij beknopt en beperkt. Slechts sporadisch ging een dialoog de diepte in. Ondanks de bekende namen kon het me ook niet bekoren.

1* en dan ben ik nog mild.

avatar van Macmanus
Sorkin.

Heb toch het idee dat als hij schrijft en iemand anders regisseert het beter werkt. Het is niet eens dat hij slecht is in beeld en acteren. Maar een regisseur kan nog wel eens zijn teksten knippen of minimaal iets minder grotesk brengen dan Sorkin graag wil. Maar als Sorkin ook in de regiestoel zit is van enige kleinschaligheid geen spraken meer. Het is bij dit soort ware gebeurtenis verhalen wat jammer want daardoor blijft het helemaal steken in dat typisch Hollywood stijltje.

Het werkte niet bij mij met als dieptepunt het einde. Waar Sorkin weer eens all in gaat.

Ik mag Baron Cohen ook altijd wel maar of het echt een geweldige serieuze acteur is betwijfel ik toch wat. Denk niet dat we hier met de nieuwe Jim Carrey te maken hebben.

Degelijke film voor de liefhebber van dik aangezette court room drama’s.

2,5 sterren.

Prima film, heb er erg van genoten, aanrader. Sorkin(Zijn tweede film als regisseur, zijn eerste, Molly's game was voor mij een teleurstelling), regisseert met zekere hand, op sommige momenten zelfs virtuoos, en met deze inventiviteit vliegen de twee uur bij dit wat al te herkenbare verhaal toch voorbij. Een rechtbankfilm, en daar moet je van houden maar als ze zo worden gemaakt als hier zullen er weinig tegenstemmers zijn. Wel af en toe wat overdreven en weinig subtiel waardoor je vermoed dat een en ander niet helemaal is gebeurd als in deze film getoond, maar een gedeeltelijke creatieve eigen interpretatie moet ook best kunnen. Dankbaar materiaal voor acteurs deze film en ik schat in dat straks bij de uitgeklede oscaruitreiking in 2021 mannen als Langella, Redmayne, Rylance, Sorkin en zelfs Cohen op zijn minst een nominatie gaan krijgen. Goed dat Netflix deze heeft aangekocht, het overstijgt kwalitatief hun eigen productieniveau.

avatar van AGE-411
Must-see voor wie de hippiebeweging een warm hart toe draagt of de woelige jaren '60 een interessante periode vind.

De eigenlijke schuldvraag is van ondergeschikt belang: Dit is een politiek proces waarin vertegenwoordigers van de oude generatie afrekenen met vertegenwoordigers van de nieuwe generatie.

avatar van james_cameron
Begint lekker energiek en vlot, met strakke timing en een inventief gebruik van montage, maar gaandeweg lopen plot en personages een beetje vast. Tegen het einde is de rek er duidelijk uit, terwijl er dan juist toegewerkt zou moeten worden naar een spannende finale. Voornaamste probleem is echter dat hoe meer we over de personages te weten komen, hoe minder interessant ze zijn. Jammer, want de indrukwekkende cast is op dreef en weet wel raad met de vaak hilarische dialogen. De film is gaandeweg helaas een beetje te melodramatisch en zwaar op de hand.

Maar verder best een aardige film die helaas iets te humoristisch wil zijn. Nu waren de Yippies idd nogal theatraal maar het wordt in deze film wel erg overdreven.
Verder is het eigenlijk best een rechttoe rechtaan verloop van wat er allemaal werkelijk gebeurd is.
De hele rechtszaak was natuurlijk een complete farce.
En de vergelijkingen met dit jaar zijn wel opvallend.
De quote van Lincoln is daar wellicht het beste voorbeeld van

Sterke film die niet zoals sommige rechtbankdrama's verzandt in een overdaad aan professionele terminologie of vakjargon. Daarnaast is ook zonder kennis van de gebeurtenissen alles prima te volgen. Al was ik de eerste minuten wel even huiverig dat dat niet het geval zou zijn. Met de korte introductie van zo veel verschillende personen dacht ik, als iemand die zo goed als niks van deze zaak wist, al snel de draad kwijt te raken. Maar Sorkin weet vervolgens alles netjes te behappen te maken, zonder dat het geforceerd over komt.

De afwisseling tussen de rechtszaal en de flashbacks werkt lekker, de subtiele humor past er prima in en er wordt gewoon goed geacteerd.

Ik bleef me wel steeds afvragen of rechter Hoffman echt zó schandalig opzichtig bevooroordeeld was. Maar als ik hier en daar wat in lees, lijkt het er wel op. Bizar. Then again, het zijn de VS.

avatar van mrklm
Eén van de meest controversiële rechtszaken uit de geschiedenis van de VS krijgt een onevenwichtige, oppervlakkige bewerking van scenarist/regisseur Aaron Sorkin die er niet in slaagt om de relevantie van het proces duidelijk te maken en niet goed weet op welke toon hij dit onderwerp moet benaderen. De rechtszaak van deze Chicago 8 (!) was weliswaar in veel opzichten een farce, maar Sorkins regie neigt teveel naar komedie. Oppervlakkige karakteriseringen worden weliswaar grotendeels gecompenseerd door de indrukwekkende cast, maar als geschiedenisles is dit ronduit teleurstellend.

Wie écht wil weten hoe de vork in de steel zat doet er goed aan de documentaire ‘Chicago 10’ te kijken.

Wow! Wat een film, maar ik moet daar meteen bij zeggen dat ik bevooroordeeld ben omdat films als deze bij mij dierbare herinneringen oproepen aan eind jaren 60 toen vooral jongeren een –helaas vergeefse– poging deden om autocraten en hun trawanten ter verantwoording te roepen.
De rechtszaak van de Chicago 8 (later 7) is een typisch voorbeeld van de scherpe tegenstellingen toentertijd tussen de autoriteiten en kleurrijke (in meerdere betekenissen van het woord) jong volwassenen, aangevoerd door legendarische figuren als Daniel Cohn-Bendit, Rudi Dutschke, Malcolm X, Tom Hayden, e.a.
Regisseur-schrijver Aaron Sorkin heeft over die periode deze fascinerende film gemaakt: "The whole world is watching!" Wat mij betreft Oscar-materiaal, maar ja, zoals ik al zei, ik ben bevooroordeeld…