Becoming (2020)

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Nadia Hallgren
met Michelle Obama, Barack Obama en Phoebe Robinson

'Becoming' geeft een blik in het leven van de voormalige First Lady Michelle Obama tijdens een periode van ingrijpende verandering, niet alleen voor haar persoonlijk, maar ook voor het land dat zij en haar man meer dan acht jaar in het Witte Huis hebben gediend. De film biedt een close-up van haar leven, waarbij kijkers achter de schermen worden meegenomen, als ze begint aan een rondreis langs 34 steden.

Gebrek aan ijdelheid kun je bij de Obama's niet bespeuren.
Zelf in dienst zijn van Netflix en dan ook nog een film over je leven... Dan moet je jezelf wel heel belangrijk vinden. Ze doen net alsof ze Nelson Mandela zijn...
Dat gezegd hebbende, American Factory (2019) vond ik erg sterk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Kijk, ik vond Barack en Michelle Obama wel echt een prettig koppel in het Witte Huis. Intelligent, welbespraakt, begaan met de mensen, fatsoenlijk, vriendelijk. Misschien vielen de acht presidentsjaren inhoudelijk een beetje tegen, want helaas kwam er minder verandering dan gewenst, maar dit is in Amerika ook nauwelijks mogelijk. Dat land is zo enorm verdeeld. Republikein vs democraat. Zwarte Amerikanen die het gemiddeld nog steeds zwaarder hebben dan blanke Amerikanen. Het lijkt me een onbestuurbaar land. Maar ik vond dat Barack Obama het nog vrij aardig heeft gedaan en genoeg heeft geprobeerd om het te veranderen, helaas met te weinig succes. Sowieso mocht iedereen hem als mens wel. Niet onbelangrijk, want voor hem zat er een idioot en na hem kwam de grootste mafkees die het Witte Huis ooit als bewoner zal krijgen.

Deze docu Becoming focust zich op Michelle Obama. Dat zij een hele grote vinger in de pap had krijg je al heel snel door, want het is bijna een verering van haar geworden. Ze is zo begaan met de mensen, ze is zo'n leuke vrouw, ze is zo'n lieve moeder, ze is de meest perfecte First Lady aller tijden. Ik werd er een beetje naar van. Ja, ze is ook best een boeiende vrouw vermoed ik, maar ze is daar wel echt zo enorm van bewust dat het bijna fake is. Inhoudelijk stelt dit ook niet heel veel voor. We zien haar rondom het uitbrengen van haar boek, we zien oude beelden rondom de verkiezingswinst van Obama (dat vond ik wel weer interessante beelden) en ze blikt uitgebreid terug op haar leven. Uiteraard met steevast enthousiast gebrul van bv Oprah Winfrey of duizenden uitzinnige Amerikanen, veelal zwarte vrouwen. Ik begrijp heel goed dat Michelle Obama hét voorbeeld voor hen werd van een donkere vrouw die het hoogste kan bereiken, maar tegelijk was het wel allemaal wat clichématig. Goddank heeft Michelle zelf nog wel wat humor, zoals haar anekdote hoe ze met Barack ging daten, maar dit eigenlijk niet wilde omdat ze niet de enige twee donkere Harvard mensen wilde zijn die dan clichématig een stelletje werden. Volgens mij zijn ze best een leuk koppel, maar het wordt allemaal wel erg uitgebuit voor de camera.

Dus als je van het bovenstaande niet echt last hebt en gewoon een kijkje in haar leven wil, tel er gerust een vol punt bij de score bovenop. Ik vond Becoming ieder geval niet best.

avatar van Ajax&Litmanen1
kappeuter schreef:
Gebrek aan ijdelheid kun je bij de Obama's niet bespeuren.
Dat gezegd hebbende, American Factory (2019) vond ik erg sterk.

Wel geinig om na het zien van Becoming je bericht te lezen. Je hebt namelijk helemaal gelijk.

avatar van Malick
Het is niet Michelle LaVaughn Robinson Obama maar Michael LaVaughn Robinson. Doe je eigen onderzoek.

avatar van DarlingDionne
Malick lekker belangrijk ALS dat zo zou zijn, wat hoogstwaarschijnlijk niet zo is. Nóg knapper dan, dat ze dan als transgender zo invloedrijk is. Zou mij persoonlijk geen fluit uitmaken, letterlijk en figuurlijk. Maarja, deze aantijging ga ik niet eens serieus nemen, typisch kinderachtig gebash wat je krijgt met een donkere president en first lady. Dat genitpick op het uiterlijk van vrouwen ook altijd. Ik ben dat écht zat. Trump met z'n kleine handen dan? Ook maar gelijk een transgender zeker?

Verder sluit ik me aan bij Ajax&Litmanen1. Op zich wel een leuke vrouw hoor. Best wel losjes en komische timing, maarja wat ik hier nu precies mee moest.. Had nog veel meer de diepte in mogen gaan, en in een iets meer bescheiden vorm. Dit was het niet echt.