A Night of Horror: Nightmare Radio (2019)

Argentinië / Nieuw-Zeeland / Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Nicolás Onetti, Luciano Onetti, Jason Bognacki, Joshua Long, Adam O'Brien, Matthew Richards, Sergio Morcillo, A.J. Briones, Pablo S. Pastor en Oliver Park
met James Wright, Clara Kovacic en Camilo Levigne

Op een stormachtige avond heeft Rod een radioprogramma in het teken van horror. Luisteraars kunnen naar de studio bellen om hun eigen paranormale verhalen te vertellen. Maar dan krijgt Rod vreemde telefoontjes waarin een kind wanhopig om hulp vraagt.

• vanaf donderdag 9 april te koop op dvd

Teaser

Erg goede horror anthology.

De Onetti broertjes presenteren, verder veelal onbekende namen, maar dat zou je toch echt niet zeggen na het zien van deze film. Zowat alle shorts zijn op niveau ,ze voelen ook polished aan en hier een daar zitten er een paar met echt een hoop potentieel. Zo'n horror anthology zonder zwakke plekken is toch redelijk zeldzaam.

Twee kleine minpuntjes. Enerzijds de radioshow die alles verbindt. Is op zich wel leuk, maar vertraagt de boel nét dat beetje teveel. Misschien omdat de DJ niet geheel overtuigt. En verder het gebrek aan een short die er écht uitspringt. Het niveau is erg stabiel, maar van dit soort films verwacht ik toch een paar echte uitschieters te zien. Variatie is er genoeg en het is zeker geen eenheidsworst, maar dat éne films dat écht bijblijft mis ik een beetje.

Maar bij de volgende films van deze batch regisseurs zit ik zeker klaar om ze een kans te geven. Gewoon kwaliteit van begin tot eind, een paar coole, creepy scenes, nergens saai, nergens een zwak moment. Hopelijk stijgt het gemiddelde nog een beetje, want het zou jammer zijn moesten horrorfans deze film overslaan.

avatar van leatherhead
Deze was geheel langs me heengegaan, maar ziet er inderdaad goed uit ja. Ook goed om te zien dat Bognacki nog een teken van leven vertoont, die had een veelbelovend debuut destijds.

avatar van joolstein
Luciano Onetti en Nicolás Onetti, gezamenlijk bekend als de Onetti Brothers, vielen in 2015 voor het eerst op met hun moderne Giallo Francesca. Sindsdien brachten ze een TCM-geïnspireerde What The Waters Left Behind en een andere giallo Abrakadabra uit Nu vervolgen ze dit met een anthologie-film. Ze verzorgden de omhullende sequentie met de radio-dj Rod Wilson en hielpen verder bij het selecteren van de short. De meeste van die getoonde shorts zijn bijzonder goed.

Het eerste segment; In The Dark Dark Woods, geregisseerd door Jason Bognacki (bekend van Another aka Mark of the Witch (2014) stamt uit 2017 en is waar de film mee van start gaat Een erg goed en visueel weelderige sprookje over een onzichtbare demon die zich voordoet als een vrouw. Helaas had ze niet gerekend op dominante mannen en vrouwenhaat. Hiermee gaat de film erg goed van start!

Het tweede segment; Post Mortem Mary, geregisseerd door Joshua Long kom ook uit 2017 en is direct mijn persoonlijke favoriet, het herinnert je er griezelig aan dat mensen in het Victoriaanse tijdperk hun overleden dierbaren fotografeerde. In een landelijk Australisch moeten een moeder en haar onervaren dochter het lichaam van een meisje vastleggen. Dat geeft een heerlijk onheilspellende dreiging en wist me een onbehagen gevoel te geven tijdens een scene met ogen.

Het derde segment; A Little Off the Top, geregisseerd door Adam O’Brien (The Invoking 2 & 4 en Zombieworld (2015) Gaat over een kapper die probeert zijn klant zijn tegenstrijdige opvattingen over schoonheid, ijdelheid en sterfelijkheid door zijn ogen te laten zien. Niet helemaal geslaagd doordat je onophoudelijke dialoog krijgt te horen. Het einde was dan nog wel leuk, en was al in 2012 gemaakt, tevens dus ook het oudste filmpje uit de anthologie.

Het vierde segment; The Disappearance of Willie Bingham geregisseerd door Matthew Richards. Je volgt een supervisor die start met zijn een nieuwe baan in een gevangenis waar door de staat gesanctioneerde straffen zijn gecommercialiseerd. Zodoende wordt een man, die is veroordeeld voor verkrachting en moord, gestraft door op verzoek van de familie operaties te laten ondergaan. Echter lig de focus een beetje op de verkeerde persoon en is er dus maar weinig verschrikking. Dit filmpje bestond al in 2015.

Het vijfde segment; Drops geregisseerd door Sergio Morcillo In deze Spaanstalige short zie je een danseres die getraumatiseerd en geplaagd wordt door buikpijn, geluiden en een aanmatigende broer nadat hun ouders zijn overleden, uiteindelijk haar demon te overwinnen. Dit segment was best griezelig en solide. Het filmpje is ook bekend onder Gotas (2017)

Het zesde segment; The Smiling Man geregisseerd door A.J. Briones Het woordeloze filmpje van deze visuele effecten-kunstenaar was al eerder verschenen in 2015. Hoewel er min of meer niet echt een verhaal is, gebruikt het zijn kindacteur, decorstukken en make-up ontwerp volledig om een ​​door en door huiveringwekkende boeman te creëren. Lekker!

Het zevende segment; Into The Mud geregisseerd door Pablo S. Pastor In dit filmpje uit 2016 wordt een vrouw wakker, compleet naakt en gewond, op plastic zeil in het bos. Fijn segment door een twist en het bloederig impactvolle eind.

Achtste segment; Vicious geregisseerd door Oliver Park. Uit 2015 kwamen effectieve claustrofobische momenten, als een vrouw ervan overtuigd is dat ze in haar eigen huis wordt geterroriseerd, door een schaduwfiguur, die haar probeert te pakken te krijgen. Zeer goed gemaakt segement!

Aan het einde is er natuurlijk nog het afsluitende gedeelte van de radio-dj. Ondanks dat alle shorts al eerder zijn uitgekomen weten de Onetti Brothers met hun overkoepelende verhaallijn er goed geheel van te maken. En de alle shorts bezitten kwaliteit dus ze verdienen het ook om gezien te worden. Er zijn genoeg goede segmenten om het bekijken waard te maken.

avatar van umbra
Aah anthology horror Een film die je zo toevallig tegenkomt en die velen niet tegenkomen of links laten liggen denk ik. Tis meer dan degelijke anthology horror, had er eigenlijk niet al te veel van verwacht en wist zelfs eerst niet dat het allemaal korte verhaaltjes waren, maar ja dat werd snel duidelijk. De inleidingen met die radiopresentator was niet echt goed, maar de verschillende horrorverhaaltjes waren dit toch wel, ze hadden allen wel iets, met die jager vond ik het minst.