ad

Geregisseerd door: Robin Pront

Met onder meer: Nikolaj Coster-Waldau, Annabelle Wallis en Hero Fiennes Tiffin

Releasedatum: 18 juli 2020

Over The Silencing

Een jager leeft een afgezonderd bestaan in de natuur. Hij raakt samen met de lokale sheriff Alice betrokken bij een dodelijk kat-en-muisspel wanneer ze op het spoor zitten van een wrede moordenaar. Voor de jager speelt een persoonlijk motief mee, aangezien de moordenaar jaren geleden verantwoordelijk zou zijn voor de ontvoering van zijn dochter.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van N00dles

N00dles

Prachtige beelden van ongerepte Canadese bossen. Ook de muziek is prima te pruimen. Het doet qua sfeer sterk denken aan Nolans remake van Insomnia (dat zich afspeelde Alaska maar ook gefilmd was in Canada).

Ook het acteerwerk van Nikolaj Coster-Waldau en Annabelle Wallis was in orde.

Maar daarmee houdt het eigenlijk wel op, want het plot is echt bizar slecht. Dan heb ik het nog niet eens over de vele tropes die de film rijk is (o.a. een serial killer die op zijn slachtoffers jaagt, een alcoholist die niet kan dealen met de vermissing van zijn dochter).

Het plot, en dan vooral de ontknoping, is werkelijk zo belachelijk dat ik de film totaal niet serieus kan nemen. Niet alleen de beslissing van sherriff Gustafson om Rayburn neer te schieten om haar broer te beschermen (en daarin notabene faalt) was al behoorlijk ongeloofwaardig, maar hoe ze daarmee wegkomt en er aan het eind notabene voor kiest om een oogje toe te knijpen als Rayburn die arts vermoordt (want ja, noodweer is het al niet meer) is gewoon stompzinnig te noemen.

Verder is de pacing all over the place, zitten er flink wat plotholes in en is er een aantal matige subplotjes in verwerkt.

Als je dan als scenarioschrijver ook nog denkt een spannende plottwist te hebben geschreven, die in werkelijkheid gewoon over the top onlogisch is, dan versta je je vak gewoon niet.

Het had nog prima kunnen werken als een middle-of-the-road whodunnit met bovengemiddelde locaties, maar nu is het maar een warrige film geworden.

avatar van umbra

umbra

• 2054 berichten

Vrij saaie bedoening, nooit echt spannend en gewoon ook irritante karakters, doe daar nog onlogica overheen en je krijgt een serieus ondermaats filmpje.

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Een prima film gesitueerd in een prachtige omgeving. De Canadeese / Noord amerikaanse cultuur is goed weergegeven. Acteerwerk is prima en ik heb me zeker niet verveeld. Ook camerawerk en filmmuziek kan ik niet over klagen. Het is echter geen meesterwerk. Het verhaal is soms te onlogisch en de ontknoping is op z'n minst ongeloofwaardig van van het niveau 'leuke B film'. Desalniettemin heeft het een prima filmavondje opgeleverd, maar de film zal me niet bijblijven zoals 'leae no trace' de dag ervoor wel zal doen. Ook deze film wordt deels gedragen door prachtige natuurbeelden. Al met al toch nog goed voor drie sterren.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Goed geregisseerd maar slordig geschreven en met flinke plotproblemen. Dat er toevallig altijd net iemand in de bossen voor de camera passeert wanneer er naar gekeken wordt is erg opvallend, en het motief van de serial killer slaat al helemaal nergens op. SPOILER Als Rayburn inderdaad zijn dochter in een dronken bui had overreden dan zou zijn gewetensprobleem daaromtrent een sleutelelement moeten vormen heel het verhaal door, terwijl dat nooit aan bod is gekomen Met andere woorden: men heeft hier naar mijn gevoel een zwak motief verzonnen bij gebrek aan beter. En waarom snijdt hij de stembanden van zijn slachtoffers door ?? En zo heb je een thriller die erg vlot wegkijkt en zelfs nog redelijk spannend is, maar vol zit van onwaarschijnlijkheden. Na D'Ardennen toch een mindere prestatie van Pront.

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Niet zo geweldig allemaal. Nikolaj doet prima zijn ding, vind hem sowieso wel een toffe acteur, maar het verhaal is eigenlijk best zwak te noemen.

Hoezo deed de echte killer precies datzelfde dingetje met zijn knokkels als Brooks?

avatar van Rob robson

Rob robson

Een film die je gaat proberen te volgen met nadruk op proberen. Niet echt boeiend ofzo, heeft kleine momentjes ( o.a de natuur shots maar meer niet) 2 van de 5

avatar van Rodger

Rodger

Eigenlijk een beetje een standaard thriller.

niet vervelend, maar ook niet echt speciaal.

3.0 ***

avatar van Luc & Hanny

Luc & Hanny

Lekker weg kijkende actiefilm......niets mis mee........4,0

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Goede thriller. Het verhaal doorloopt het bekende stramien en vermijdt geen enkele clichés, maar op zich heb ik daar helemaal geen probleem mee als het gewoon goed wordt uitgevoerd. En dat is hier zeker het geval. Het motief van de killer is nagenoeg onbestaande, en er zitten wel wat toevalligheden in, maar voor het grootste gedeelte vond ik het plot goed in elkaar zitten. De beelden zijn in ieder geval heel mooi, en die mistige en duistere locaties van de bossen zijn fijn. Mooie natuurbeelden. Ik vond het ook fijn dat de film in feite vrij rustig verloopt en de tijd neemt om de juiste toon te zetten. Er zitten wel wat actie-scènes in, maar die hadden niet de nadruk op zich. Nog enkele andere goede punten vond ik de droevige en melancholische muziek, die de sfeer goed zette, en natuurlijk de geweldige acteerprestatie van Nikolaj Coster-Waldau. Echt een fantastische acteur, wiens carrière hopelijk nog veel moois in het verschiet heeft. Ondergewaardeerd kan je hem na Game of Thrones natuurlijk nauwelijks noemen, maar hij verdient toch betere rollen vaak.

Leuke thriller voor tussendoor. Het verloopt allemaal vrij standaard, en ook het einde is volgens de boekjes, maar voor de rest is alles gewoon oerdegelijk uitgevoerd; mooie beelden, goede sfeer en een meer dan prima Coster-Waldau in de hoofdrol. Dikke 3.5*.

avatar van Antonev

Antonev

Ik word altijd wel een beetje jaloers van de prachtige landschappen die Noord Amerika rijk is. Wijds, wild en ongerept. Heel wat anders dan onze keurig geplande bosjes en natuurgebieden met wandel- en fietspaden.

Visueel gezien allemaal keurig op orde. Het verhaal is niet heel overtuigend en de achtergronden worden niet bepaald uitgediept. Maar het maakt niet uit, het verloopt vlot en er zit genoeg actie en spanning in om het boeiend te houden. Coster past er ook wel aardig tussen als verbitterde zuipschuit.

Kortom. We hebben het allemaal wel eens eerder gezien, het brengt weinig nieuws. Maar toch is het geen onaardige zit.

Wat ik wel apart vond is dat Coster, als doorgewinterde jager en bewoner van dat wilde gebied, in een oranje jas opzoek gaat naar een gewapend persoon in het bos.

avatar van Een filmliefhebber

Een filmliefhebber

De film begon hoopgevend. Na 60 minuten beide uitgezet. De film geeft een ongemakkelijk gevoel...vooral duister en iesere personage zou wel de psychiatrische badguy kunnen zijn. We hadden een spannende film verwacht met een kat en muis spel in het woud. De negatieve recensies kloppen uiteindelijk wel. Hou je van thriller horror dan kan ik dit wel aanbevelen.