• 8.345.602 stemmen

Buiten Is Het Feest (2020)

Drama | 95 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland / België

Geregisseerd door: Jelle Nesna

Met onder meer: Abbey Hoes, Georgina Verbaan en Eelco Smits

IMDb beoordeling: 6,7 (205)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 22 oktober 2020

Plot Buiten Is Het Feest

De succesvolle zangeres Sonne neemt haar nichtje in huis na de onverwachte dood van haar zus. Om het nichtje te beschermen tegen haar biologische vader Kees die de voogdij eist, moet Sonne voor de rechter haar schokkende familieverleden delen. Met de terugkeer van Kees in haar leven worden de diep weggestopte geheimen over het misbruik tijdens Sonne’s jeugd langzaam weer opgerakeld.

imageimageimageimageimage

kappeuter (crew films)

Naar het gelijknamige boek van Arthur Japin.

Distributeur September Film brengt de film in 2020 uit in de Nederlandse bioscopen.

kappeuter (crew films)

Vanaf 22 oktober in de bioscoop

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Heftig onderwerp natuurlijk, kindermisbruik en de gevolgen daarvan, maar zoals het in deze film geprestenteerd werd liet het me eigenlijk volkomen koud. Zit geen greintje spanning in de film, alles wordt netjes voorgekauwd, verhaal loopt precies zoals je verwacht dat het gaat lopen. Goed spel wel van Georgina Verbaan en die stiefvader, maar Abbey Hoes zet een GTST-rolletje neer.

Ene oog in, andere oog weer uit.

avatar van aeverhoog

aeverhoog

Natuurlijk is het belangrijk om een maatschappelijk probleem voor het voetlicht te stellen. Bij de eerst voorstelling werd een kort gesprek vertoond met de regisseur. De urgentie om nu een dergelijke film te maken en uit te brengen begrijp ik niet. De onderliggende thema's zijn origineel voor het Nederlands taalgebied, maar ik heb de uitwerking daarvan al vaker en beter gezien. De spanningsopbouw is ver te zoeken. De flashbacks komen nergens als een verrassing. Misschien doordat de film op een boek is gebaseerd dat weer op het leven van een bekende Nederlander is gebaseerd. Abbey Hoes (Sonne) speelt de hele vooral boos en het laat zich makkelijk raden waarom.

Het enig opvallende in de film is dat Abbey als muzikant haar hoofdtelefoon verkeerd op heeft.

avatar van bravenboer

bravenboer

Goede film, die laat zien hoe de maatschappij niets wil weten van wat in een gezin speelt.

Ook laat het haarscherp zien hoe het mogelijk is dat in een gezin iedereen zijn of haar mond houdt, meegetrokken wordt in het geheim, en de fragiliteit van de ogenschijnlijke balans in gezin niet op het spel wil zetten.

Met deze film wordt er weer een stukje taboe doorbroken. Wordt het onderwerp incest weer een beetje meer bespreekbaar gemaakt.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Sterk Nederlands drama met een uitstekend acterende Verbaan en Hoes. De casting van de kinderen vond ik echter minder geslaagd. Het scenario van deze film zit erg knap in elkaar, want langzaam ontrafeld het verhaal en het geheim van de familie voor je ogen. Jammer was dat ik in Hoes niet echt Bloemen kon vinden, maar goed: deze film is niet op haar boek gebaseerd, maar op dat van Japin. Neemt niet weg dat zij een sterke rol neerzet. Het was vooral bij de aftiteling heel erg stil in de bioscoop en naarmate deze over het beeld vloog kwamen de discussies los. En ik denk dat daar de film voor bedoeld is: Openheid voor discussie. Vier sterren.

avatar van mrklm

mrklm

Willemke [Abbey Hoes] timmert onder haar artiestennaam Sonne flink aan de weg als popzangeres.. Ze is de middelste van drie zussen uit een gezin dat in het verleden met het nodige leed te kampen heeft gehad. Wanneer Willemke het verschrikkelijke nieuws krijgt dat haar oudere zus Martha is omgekomen bij een auto-ongeluk, gaat ze direct op bezoek bij haar moeder [Georgina Verbaan] en haar jongere zus Hannah [Juna de Leeuw]. Hoewel Martha Willemke heeft aangewezen als voogd van haar dochter Lotte [Roosmarijn van der Hoek] ontstaat er een discussie over wie de zorg voor Lotte het beste op zich kan nemen. Daaruit blijkt dat Willemke lijnrecht tegenover haar moeder en zusje staat. Willemke is echter vastbesloten haar verantwoordelijkheid te nemen en neemt Lotte in huis, maar dan verschijnt Lottes biologische vader [Eelco Smits] opeens en hij eist een omgangsregeling. Dat is iets wat Willemke kost wat kost wil voorkomen. In flashbacks ontdekken we geleidelijk waarom.

Het is jammer dat openingsscènes gelijk al veel duidelijk maken over de verhoudingen binnen de familie die centraal staat in dit iets te dik aangezette familiedrama. De centrale 'waarom'- vraag is daardoor grotendeels al beantwoord en daardoor is de eerste helft weinig intrigerend. Pas halverwege ontdekken we geleidelijk dat de situatie nog complexer blijkt te zijn en dan komt het prima spel van Abbey Hoes écht goed tot zijn recht. Georgina Verbaan stelt teleur met een gemanierde, karikaturale vertolking maar Van der Hoek houdt zich uitstekend als staande en in haar filmdebuut maakt Pleun Nijhuis indruk in haar complexe rol van de jonge Willemke.

avatar van Sebanke

Sebanke

Het spijt me, deze film vandaag gezien en vind het erg diep in detail treden. Kreeg er werkelijk waar de kriebels van. Zeker toen hij samen met haar op bed lag om haar te gaan misbruiken, werd er oprecht misselijk van en wou de zaal uitrennen. Dat misbruik aan de orde van de dag is is helaas waar en dat het zeker niet in een doofpot gestopt mag worden ook, maar vind dit om dit op deze manier op het grote doek te brengen echt te ver gaan. BAH!

avatar van Waku

Waku

Sebanke schreef:

Sebanke, als ik jouw recensie goed lees dan heeft de film zijn doel bereikt.Shockeren en wakker schudden.

avatar van Waku

Waku

Degelijke en geloofwaardige nederlandse drama film.

De jonge cast ( Abbey Hoes) maar zeker ook piepjonge cast (Rivka de Leon) doen het uitstekend.

Ook Verbaan viel positief op als gelouterde actrice inmiddels.

Nadeel is wel de snelle switches tussen heden en verleden gedurende gehele film.

Het is noodzakelijk voor het verhaal maar de vele flashbacks zijn soms verwarrend.

ook moest ik soms puzzelen wie nu wie was in de flashbacks en huidige tijd.

Iets wat overigens naar mate de film vordert wel duidelijk wordt.

Geen makkelijk thema, kindermisbruik. Het wordt ook niet veel vertolkt via films.

Vandaar dat deze "Buiten is het Feest" zeker een waardevolle verrijking is voor de Nederlandse film.

Het is ook een verademing dat er gelukkig ook echt goede films gemaakt worden bij tijd en wijle ipv enkel de simpele romcoms. Al zal de markt die geinteresseerd is in deze film wel dunner zijn dan de genoemde romantische produkties.

3.5*/4*

BBarbie

Films over incest hakken er meestal flink in. Zo ook deze film die gebaseerd is op het boek van Arthur Japin over het seksuele misbruik waarvan Karin Bloemen en haar zussen op zeer jonge leeftijd het slachtoffer waren. Een schokkend verhaal, waarin emoties naar mijn smaak helaas te vaak vervangen zijn momenten van stilzwijgen, letterlijk en figuurlijk. Dat vind ik wel jammer, want valse schaamte is volgens mij een slechte raadgever.

scorsese

Goeie film waarin een zangeres plots voor haar jonge nichtje moet zorgen als diens moeder is overleden. Een film over een moeilijk onderwerp en ook in de film is het duidelijk dat er moeilijk over gepraat wordt. De manier waarop de flashbacks gemonteerd zijn, loopt niet altijd even lekker. Prima acteerwerk, ook van de jonge castleden.

avatar van Brandt

Brandt

Degelijke Nederlandse film over huiselijk geweld, met name de verwerking ervan. Wat doe je als de geschiedenis zich dreigt te herhalen. Zwijgen of toch praten? Het is een worsteling die zonder al teveel opsmuk in beeld wordt gebracht.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Onthutsend drama over kindermisbruik.

Een film waar je de aandacht goed bij moet houden vanwege het continue heen en weer switchen tussen heden en verleden.

Prachtig geacteerd door Georgina Verbaan maar meer nog door Abbey Hoes. Beide actrices staan hoog op mijn lijstje. De jonge Sonne, wie was de actrice?, was echter voor mij de ontdekking! 4☆

avatar van Smallprint84

Smallprint84

nijkerkbert schreef:

Onthutsend drama over kindermisbruik.

Het meisje die de jonge Sonne speelde is Pleun Nijhuis.