Buiten Is Het Feest (2020)

Nederland

geregisseerd door Jelle Nesna
met Abbey Hoes, Georgina Verbaan en Eelco Smits

De succesvolle zangeres Sonne neemt haar nichtje in huis na de onverwachte dood van haar zus. Om het nichtje te beschermen tegen haar biologische vader Kees die de voogdij eist, moet Sonne voor de rechter haar schokkende familieverleden delen. Met de terugkeer van Kees in haar leven worden de diep weggestopte geheimen over het misbruik tijdens Sonne’s jeugd langzaam weer opgerakeld.

Naar het gelijknamige boek van Arthur Japin.

Distributeur September Film brengt de film in 2020 uit in de Nederlandse bioscopen.

Vanaf 22 oktober in de bioscoop

avatar van Graaf Machine
Heftig onderwerp natuurlijk, kindermisbruik en de gevolgen daarvan, maar zoals het in deze film geprestenteerd werd liet het me eigenlijk volkomen koud. Zit geen greintje spanning in de film, alles wordt netjes voorgekauwd, verhaal loopt precies zoals je verwacht dat het gaat lopen. Goed spel wel van Georgina Verbaan en die stiefvader, maar Abbey Hoes zet een GTST-rolletje neer.

Ene oog in, andere oog weer uit.

Natuurlijk is het belangrijk om een maatschappelijk probleem voor het voetlicht te stellen. Bij de eerst voorstelling werd een kort gesprek vertoond met de regisseur. De urgentie om nu een dergelijke film te maken en uit te brengen begrijp ik niet. De onderliggende thema's zijn origineel voor het Nederlands taalgebied, maar ik heb de uitwerking daarvan al vaker en beter gezien. De spanningsopbouw is ver te zoeken. De flashbacks komen nergens als een verrassing. Misschien doordat de film op een boek is gebaseerd dat weer op het leven van een bekende Nederlander is gebaseerd. Abbey Hoes (Sonne) speelt de hele vooral boos en het laat zich makkelijk raden waarom.

Het enig opvallende in de film is dat Abbey als muzikant haar hoofdtelefoon verkeerd op heeft.

Goede film, die laat zien hoe de maatschappij niets wil weten van wat in een gezin speelt.
Ook laat het haarscherp zien hoe het mogelijk is dat in een gezin iedereen zijn of haar mond houdt, meegetrokken wordt in het geheim, en de fragiliteit van de ogenschijnlijke balans in gezin niet op het spel wil zetten.
Met deze film wordt er weer een stukje taboe doorbroken. Wordt het onderwerp incest weer een beetje meer bespreekbaar gemaakt.

avatar van AmazingPP
Sterk Nederlands drama met een uitstekend acterende Verbaan en Hoes. De casting van de kinderen vond ik echter minder geslaagd. Het scenario van deze film zit erg knap in elkaar, want langzaam ontrafeld het verhaal en het geheim van de familie voor je ogen. Jammer was dat ik in Hoes niet echt Bloemen kon vinden, maar goed: deze film is niet op haar boek gebaseerd, maar op dat van Japin. Neemt niet weg dat zij een sterke rol neerzet. Het was vooral bij de aftiteling heel erg stil in de bioscoop en naarmate deze over het beeld vloog kwamen de discussies los. En ik denk dat daar de film voor bedoeld is: Openheid voor discussie. Vier sterren.

avatar van mrklm
Willemke [Abbey Hoes] timmert onder haar artiestennaam Sonne flink aan de weg als popzangeres.. Ze is de middelste van drie zussen uit een gezin dat in het verleden met het nodige leed te kampen heeft gehad. Wanneer Willemke het verschrikkelijke nieuws krijgt dat haar oudere zus Martha is omgekomen bij een auto-ongeluk, gaat ze direct op bezoek bij haar moeder [Georgina Verbaan] en haar jongere zus Hannah [Juna de Leeuw]. Hoewel Martha Willemke heeft aangewezen als voogd van haar dochter Lotte [Roosmarijn van der Hoek] ontstaat er een discussie over wie de zorg voor Lotte het beste op zich kan nemen. Daaruit blijkt dat Willemke lijnrecht tegenover haar moeder en zusje staat. Willemke is echter vastbesloten haar verantwoordelijkheid te nemen en neemt Lotte in huis, maar dan verschijnt Lottes biologische vader [Eelco Smits] opeens en hij eist een omgangsregeling. Dat is iets wat Willemke kost wat kost wil voorkomen. In flashbacks ontdekken we geleidelijk waarom.

Het is jammer dat openingsscènes gelijk al veel duidelijk maken over de verhoudingen binnen de familie die centraal staat in dit iets te dik aangezette familiedrama. De centrale 'waarom'- vraag is daardoor grotendeels al beantwoord en daardoor is de eerste helft weinig intrigerend. Pas halverwege ontdekken we geleidelijk dat de situatie nog complexer blijkt te zijn en dan komt het prima spel van Abbey Hoes écht goed tot zijn recht. Georgina Verbaan stelt teleur met een gemanierde, karikaturale vertolking maar Van der Hoek houdt zich uitstekend als staande en in haar filmdebuut maakt Pleun Nijhuis indruk in haar complexe rol van de jonge Willemke.

Het spijt me, deze film vandaag gezien en vind het erg diep in detail treden. Kreeg er werkelijk waar de kriebels van. Zeker toen hij samen met haar op bed lag om haar te gaan misbruiken, werd er oprecht misselijk van en wou de zaal uitrennen. Dat misbruik aan de orde van de dag is is helaas waar en dat het zeker niet in een doofpot gestopt mag worden ook, maar vind dit om dit op deze manier op het grote doek te brengen echt te ver gaan. BAH!

Sebanke schreef:
Sebanke, als ik jouw recensie goed lees dan heeft de film zijn doel bereikt.Shockeren en wakker schudden.

Degelijke en geloofwaardige nederlandse drama film.
De jonge cast ( Abbey Hoes) maar zeker ook piepjonge cast (Rivka de Leon) doen het uitstekend.
Ook Verbaan viel positief op als gelouterde actrice inmiddels.
Nadeel is wel de snelle switches tussen heden en verleden gedurende gehele film.
Het is noodzakelijk voor het verhaal maar de vele flashbacks zijn soms verwarrend.
ook moest ik soms puzzelen wie nu wie was in de flashbacks en huidige tijd.
Iets wat overigens naar mate de film vordert wel duidelijk wordt.
Geen makkelijk thema, kindermisbruik. Het wordt ook niet veel vertolkt via films.
Vandaar dat deze "Buiten is het Feest" zeker een waardevolle verrijking is voor de Nederlandse film.
Het is ook een verademing dat er gelukkig ook echt goede films gemaakt worden bij tijd en wijle ipv enkel de simpele romcoms. Al zal de markt die geinteresseerd is in deze film wel dunner zijn dan de genoemde romantische produkties.
3.5*/4*