Nasir (2020)

India / Nederland

geregisseerd door Arun Karthick
met Valavane Koumarane, Sudha Ranganathan en Yasmin Rahman

Nasir is een zachtaardige moslim, een man met een hard leven in de zuidelijke deelstaat Tamil Nadu van India. Hij moet schrapen om de dagelijkse boodschappen te bekostigen en slaat noodgedwongen maaltijden over. Adoptiezoon Iqbal heeft het lichaam van een volwassene, maar het verstand en de kwetsbaarheid van een kleuter. Zijn baas in de textielwinkel doet weinig om zijn afkeer jegens moslims te verbergen. Ondanks alles blijft Nasir optimistisch. Ondertussen maakt Nasir zich zorgen om zijn vrouw die een paar dagen de stad uit is en vraagt hij zich af of hij niet beter als migrantarbeider kan gaan werken in Abu Dhabi.

• Vanaf donderdag 16 juli in de bioscoop

avatar van hvdriel
Nasir is een zachtaardige moslim die woont en werkt in een deelstaat van India waar het Hindoe-nationalisme steeds agressiever wordt. Tegenover de propaganda via luidsprekers op straat en demonstraties van fanatieke Hindoejongeren plaatst regisseur Arun Karthick de bedwelmende verkoop van kleurige stoffen door Nasir, zijn liefdesbrieven aan zijn afwezige vrouw en de poëzie. Zonder al te boodschapperig over te komen.

Vanaf 16 juli in de bioscoop en te zien via Picl (Contact Film)