Don't F**k with Cats: Hunting an Internet Killer (2019)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire
185 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Mark Lewis

Als er een video online wordt gezet van een mysterieuze man die twee kittens doodt, komen internetgebruikers wereldwijd snel in actie om de dader te vinden. De dierenbeul voelt zich aangemoedigd door alle aandacht en plaatst nog meer verontrustende video's, die uiteindelijk zelfs overlopen in moord. Maar op het internet is er één ongeschreven regel, regel 0: Don't fuck with cats.

Donkerwoud schreef:

Dit sterkt me toch wel een beetje in het idee dat deze docu wellicht niet zo'n goed idee was. Een beetje wat de dame aan het einde zei dat je wel erg het ego van Luka Magnotta hiermee streelt. Geeft alleen meer voer voor hem om (ooit) een vervolg aan te geven.

Als dat de maatstaf zou zijn, dan kan je een hoop waargebeurde verhalen niet meer tonen. Maar wel met je eens dat Magnotta er ongetwijfeld van heeft genoten en dit misschien wel doet. Maar ik ben wel blij dat hij dit doet vanuit de gevangenis.

avatar van Rodger
Wat een psychisch, bizar, en vreemd verhaal.
Met allemaal kleine details, wat dan waarschijnlijk tot een oplossing gaat leiden.
Wel echt een mooie docu, die zeker gezien mag worden.
4.0 ****

avatar van rep_robert
Basto schreef:

Ok, dan steken andere mensen toch wel raar in elkaar. Moord op een katjes door verstikking versus een moord op een mens inclusief slachting, necrofilie en kannibalisme Snap dat je kwaad kan worden om de eerste, maar conceptueel, grafisch en qua ernst (en afwijking) zijn het voor mij toch wel hele andere zaken.

Maar goed heb zelf ook wel eens een kreeft klaargemaakt en een vis gevangen en opgegeten. Zal jullie de video’s besparen. Maar goed dat we hier geen kat eten...

Een huisdier vertegenwoordigd toch een bepaalde mate van onschuld. Vergelijken blijft altijd raar. Een kindermoord (ook de onschuld van een kind) wordt ook weer als zwaarder gezien dan op een volwassen persoon. Het niet kunnen verdedigen, niet logisch redeneren en het volledige vetrouwen in een persoon stellen. Dit zijn denk ik ook factoren die meespelen.
Overigens zou ik ook niet naar een halal slagerij willen, of een kreeft in de pan gooien.

avatar van rep_robert
Een zeer shockerende documentaire. En toch eentje die ondanks het voorspelbare verloop op een manier eindigt die je de mond open doet vallen van verbazing.
Het begint met de moord op een paar onschuldige kittens. Dit zet wat mensen aan tot een klopjacht op de dader. Het enthousiasme waarop deze mensen achter de dader aangaan is oprecht, maar soms ook beangstigend. Dit leidt er waarschijnlijk toe dat een onschuldig persoon aangevallen wordt en uiteindelijk zelfmoord pleegt. Voer voor wat meer diepgang, maar helaas blijft het hierbij en raast de documentaire door.

Gaandeweg de onthulling kwamen er allemaal dingen boven bottelen. Die Magnotta kwam me wel heel erg bekend voor. En ergens in aflevering 2 kwam de opheldering bij mij opeens. Ik had dit op het journaal gezien. Weliswaar langer geleden dan ik in eerste instantie herinnerde, maar toch nog redelijk vers.
Dit zorgde er wel voor dat ik wist hoe het ging eindigen en enkel wat details nog ingevuld moest hebben.

En wat een details zeg! Je krijgt gedurende de docu al wel door dat er iets mis is met Magnotta, maar dat het zo erg is. Hij is een fan van de film Basic Instinct van Paul Verhoeven. En aan de hand van de film is hij al jaren in het vooruit met zijn alibi bezig (de advocaat die op Douglas lijkt, ik geloofde zijn verhaal daar ook al niet) en verzint hij personages gebaseerd op de film. Vervolgens speelt hij met de moord op de Canadeze jongen Basic Instinct na met de ijspriem en doet hij hetzelfde met het verhoor op het politiebureau. Hij speelt Sharon Stone's rol tot in de details na.

Te ziek voor woorden. Je moet ook maar het lef hebben om zoiets te kunnen doen. Jammer dat het door zo'n narcistisch en psychopatische idioot is uitgekiend, want creativiteit kan je hem niet ontzeggen.
Het ergste vind ik toch zijn moeder, die blijkbaar nog steeds in het onzinverhaal van haar zoon gelooft. Dat is misschien het meest treurige van dit alles.

Het einde zorgt er in ieder geval wel voor dat deze documentaire bovengemiddeld goed is.

avatar van david bohm
Zeker onderhoudend dit, tamelijk bizar verhaal ook. Maar een van de hoofdrolspelers stelt een goede vraag; in hoeverre ben ik als kijker medeverantwoordelijk?
Aanrader, hoewel dit toch ook als pulp opgevat kan worden.

avatar van Donkerwoud
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ook niet een bijster sterk argument van mij, de kans is klein dat die man ooit nog het daglicht ziet. Maar wat ik wel tegen dit soort documentaires heb, is dat het op een bepaalde manier de (serie-) moordenaar romantiseert. Het was een heel ander verhaal geweest als de focus niet op Luka Magnotta had gelegen maar op zijn slachtoffer Jun Lin. Maar om de één of andere reden is een man die kittens en een mens vermoordt interessanter dan iemand die gruwelijk om het leven komt bij zo'n moord.

Donkerwoud schreef:

Ik wil je graag begrijpen Maar ik doe het niet. Wat romantiseert de docu dan aan een moordenaar? Ze zetten de man juist weg als totaal krankzinnig en als iemand die wordt verafschuwd door de wereld. Of je moet bedoelen dat het wordt geromantiseerd omdat hij lang kon ontsnappen en zichzelf heel erg geweldig vond. Maar dat hebben veel moordenaars geloof ik.

Je laatste punt klopt wel. We hebben al tig bekende moordenaars. We hebben weinig dierenmoordenaars. Netflix moet natuurlijk wel dingen maken die opvallen. Al heb je ook gewoon de Ted Bundy docu om wat te noemen.

avatar van Basto
Donkerwoud schreef:

Het slachtoffer is natuurlijk niet snel interessant. Dat we meer interesse tonen in een zeldzame idioot die een moord kan begaan, lijkt mij toch niet zo’n raadsel. Wat heeft dat slachtoffer ooit gedaan dat hem of haar interessant zou maken? De meeste studentenlevens zijn doorgaans vrij alkedaags.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Helden hebben geen forum nodig.... alles wat je aandacht geeft groeit..

Ja, Ajax, ook met je eens, het is zo dubbel......

avatar van zoutzak
Cheape shockdoc waarbij de kat titel feitelijk als bait-and-switch fungeert voor een weinig interessant human-interest verhaaltje. Protagonisten zijn een stel no-lifers die teveel online leven en een zieke idioot een podium verschaffen.

The internet is a strange place folks.

avatar van Donkerwoud
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ja, dat is wat ik bedoel. Hoe Luka Magnotta een spel speelde en steeds uit handen wist te blijven van wetsdienaren. Het is bijna het cliché van een seriemoordenaar: zo iemand die clues achterlaat en dan alles en iedereen steeds net een stapje voor is. De docu haakt er m.i. wel erg op in door er een spannend verhaal van te maken vol twists en turns, bijna alsof je een thrillerserie kijkt. Maar ook dat ze bijvoorbeeld zo het perspectief en de complottheorieën van die moeder erin verwerken, die het allemaal nóg scheutiger maakt door van hem het slachtoffer te maken. Het maakt het niet minder wreed dat de gruwelijke moord op Jun Lin voor eeuwig op internet zal blijven bestaan, terwijl er nu juist méér mensen geïnteresseerd zullen zijn in dit verhaal dan minder. En dan deze onversneden exploitatie eindigen met een moraliserende preek dat internettende wij hier medeschuldig aan zouden zijn.

NRT
Warp schreef:

Achteraf heb ik ook het idee dat die computernerds eigenlijk amper wat hebben bijgedragen. Het was leuk om te zien hoe ze detective Sherlock nadeden op het internet, maar verder? Uiteindelijk hebben ze niks toegevoegd aan het onderzoek waarmee ze de moordenaar wisten te vinden. Ze hebben zelfs nog gezorgd voor de zelfmoord van een vals beschuldigde man.
Lekker gewerkt hoor computernerds, chapeau!

Ik zou mijn kop toch niet op televisie willen zien als ik een zelfmoord op mijn geweten had. Hier wordt eigenlijk maar licht over gegaan.

Donkerwoud schreef:

Ik denk wel dat de uitzonderingen altijd aandacht krijgen. Een hoop moordenaars worden ook vrij snel opgepakt en hebben helemaal geen verhaal dat een docu waardig is. Alleen moet je je dat wel beseffen tijdens het kijken. Deze idioot krijgt nu inderdaad veel aandacht en de slachtoffers zullen dit misschien naar vinden. Anderzijds is het wel een verhaal dat verteld moet worden. Niet om te vermaken, wel om te waarschuwen.

avatar van FillumGek
Ik weet nog wel dat ik een jaar of tien geleden een filmpje kreeg doorgestuurd met daarin een kat die al opgesloten in een kooi, benzine over zich heen kreeg gegooid en werd aangestoken. Totaal kut en shockerend, het zoveelste zieke internetfilmpje. Dat er een heel verhaal achter schuilde wist ik helemaal niet. Don't F**k with Cats schept naar mijn idee een duidelijk beeld over hoe verknipt die Magnotta is.

De documentaire voelt soms bijna als een thriller. Spannend, meeslepend, misschien wat teveel sensatiebelust, maar boeiend is het zeker. Ik ging de docu blanco in en vond het bijzonder fascinerend hoe het verhaal zich ontvouwt. Dan blijkt dat social media ook zijn positieve kanten heeft waar mensen elkaar vinden en samen een klopjacht op de cat killer beginnen. Hoe ze door middel van clues steeds dichterbij de dader komen moet toch een voldaan Sherlock-gevoel hebben gegeven.

Dat social media ook zijn negatieve kanten heeft staat buiten kijf. Berichten en filmpjes worden duizend keer sneller verspreid waardoor een nobody als Magnotta 'groot' kon worden. De hoeveelheden fansites die hij voor zichzelf heeft opgericht is ziekelijk. Ziekelijker zijn de kattenfilmpjes die hij op het internet pleurde (die in deze docu met enige censuur zijn te zien) en later overschakelt naar een echt mens. Je ziet kleine fragmentjes en mensen praten er vol afschuw over waardoor mijn eigen nieuwsgierigheid werd getriggerd en ik het filmpje helaas zelf heb opgezocht. Een beetje het 2 Girls 1 Cup idee; je weet dat het schokkend is maar toch kijk je het. Alleen nu dus 1 Lunatic, 1 Ice Pick. Het is in slechte kwaliteit gefilmd maar voor degene die willen weten wat er nog meer gebeurde: hij steekt tientallen keren, zaagt zijn ledematen en hoofd af, speelt met zijn hoofd, bevredigd zichzelf met zijn afgehakte arm, verkracht de romp, snijdt met mes en vork een stuk uit zijn bil (en eet het buiten beeld op?) en zet tot slot een puppy naast het totaal verminkte lichaam die eraan begint te eten. Ongelofelijk hoe een persoon zo met je medemens en dier kan omgaan.

De klopjacht gaat door en de ontknoping is er eentje uit een film. Geschift, ziek, briljant misschien zelfs. Geen greintje respect natuurlijk voor Luka, maar dat hij een film naspeelt zie je eigenlijk alleen maar in... film. Deze nobody is bijzonder geil op zichzelf en heeft hiermee nog zijn zin ook. Gefaald als acteur en model, maar toch beroemd. Met deze docu zal hij nog meer bekendheid krijgen en lacht hij zich waarschijnlijk kapot in de bak. Zeer schrijnend puntje in deze docu is de moeder, voorspelbaar bijna dat ze het opneemt voor haar arme zoon. Misselijkmakend.

avatar van Fisico
Ik herinner me nog uit mijn tienerjeugd dat ik snuff-movies of -photos of lugubere sites als Rotten doorgestuurd kreeg, beelden van walgelijke handelingen of gebeurtenissen. Het internet huisvest een heleboel zieke geesten die hun aandacht zoeken op het world wide web waarbij ze met ieder individu in verbinding (kunnen) staan. Deze docu speelt daar goed op in. Vandaag kom ik daar quasi niet meer mee in aanraking. Ik zit niet op social media en behalve wat (kwaliteits)nieuws, sport en filmsites deinen mijn interesses niet te ver uit op het internet.

Geen idee hoe ik deze docu moet quoteren. Deze docu toont ook aan dat de social media vol moraalridders zit die met hun vaak goedbedoelde emoties gaan bepalen wat goed of fout is. Heel vaak komen mensen, vaak ook kinderen, in een soort storm terecht en worden ze op het internet gelyncht. Vanachter de anonieme computermuis kunnen velen erg grof, kwetsend of agressief uit de hoek komen. Hier in deze docu pakt dat misschien nog goed uit, maar eigenlijk is dit soort pseudo-onderzoeksjournalistiek een pest. Wie houdt zich hier nu mee bezig? Ik heb daar alvast de tijd noch de zin voor om uren en uren - op het obsessieve na - de identiteit van de Kitten killer te ontdekken. Griezelig vind ik het bijna.

Filmtechnisch gezien valt er weinig te zeggen. Op zich wel goed opbouwend al vond ik er de klad toch wel inzitten op de duur. Nogal repetitief en inzakkend. De persoon Luka zelf is hallucinant: hoe iemand gebaseerd op een film alles voorbereidt en zich ernaar gedraagt is ziek. Narcisme is iets vies, zeker als het uit de hand dreigt te lopen …

De laatste zin van de docu vond ik nog het best, eentje om over na te denken. Werd het monster gecreëerd of gestimuleerd in wat hij bekomen is? Hoe ver draagt je eigen verantwoordelijk?

avatar van jipt
Er ging nogal veel aandacht uit naar de vrij irritante Facebookdetectives, die, waar leek, ook zelf naarstig opzoek zijn naar aandacht. Ze droegen dan ook weinig bij aan het onderzoeksproces. De zaak zelf is best interessant, maar de clue was op een gegeven moment wel duidelijk. De docu is verder vrij onderhouden, met soms een iets te hoog SBS6 gehalte. Het einde kennen we al uit Funny Games.

2,5/3*

Indrukwekkende docu. Compleet blanco gekeken en wist dus niet waarover het zou gaan . Die moeder spoort ook niet hoor .. enigste wat mij echt verbaasde is hoeveel tijd bepaalde mensen hebben

avatar van RoyDeSmet
Royalere schreef:
Blijft de vraag: Van wie was die hand die te zien was? Lijkt me nogal belangrijk.

Dit vroeg ik me ook af na de aftiteling. En hoe is het afgelopen met de 'dreigvideo' op Baudi's werk? En zijn de andere, niet-anonieme facebookgroepsleden ook 'lastig gevallen'?

Ergens anders in deze discussie wordt gevraagd waarom zij geen fake profiel aanmaakten. Zij gingen waarschijnlijk gewoon uit frustratie in die groep en zochten niet actief mee en wisten zo niet in wat voor gevaar ze zich eventueel zouden storten.

avatar van DiDa
Die hand moet van de eigenaar van de Python zijn...

Neem aan dat hij niet zelf een Python onderhoud zonder aangevallen te worden.