The Call of the Wild (2020)

Alternatieve titel: Het Wilde Avontuur

Avontuur / Familie

geregisseerd door Chris Sanders
met Harrison Ford, Omar Sy en Cara Gee

De late 1900, tijdens de goudkoorts. Het leven van de hond Buck wordt op zijn kop gezet wanneer hij zijn omgeving van Californië moet verruilen voor de wildernis in Alaska. Als nieuwste lid van de sleebrigade werkt hij zich stilaan op als leider. Ook weet hij zijn eigen plaats in de wereld te vinden.

avatar van Graaf Machine
Mooie beelden, zeker als je van Bob Ross houdt, maar verder behoorlijk kinderachtig allemaal. Een soort van Lassie in Alaska.
Hielp ook niet dat ik van te voren niet had gezien dat het de Nederlandse versie is die gedraaid werd. Harrison Ford die Nederlands praat, dat werkt voor mij toch niet zo goed. Anyway, de originele versie draait hier al helemaal niet.

avatar van Ajax&Litmanen1
Toch wel prettig vermaak, mits je niet al te kritisch bent, want The call of the wild is natuurlijk wel enorm voorspelbaar en speelt in op het sentiment. Maar als je daarmee kunt leven, dan krijg je een bijzonder fraai geanimeerde film te zien met prachtige landschappen, mooi camerawerk en een boeiende, sympathieke CGI hond. Dat de hond uit de computer komt heeft me overigens geen moment gestoord, want alles ziet er realistisch en pakkend uit. De mooie rollen van Omar Sy als postbezorger per slee en Harrison Ford als oude man die zijn verleden niet met rust kan laten vond ik erg aardig gedaan. Ze zullen er geen Oscar mee verdienen, maar ze geven deze film wel extra glans. De bad guy was wel weer een overdreven karikatuur die weinig aan de film toevoegde.

Maar het draait natuurlijk om Buck de hond (de laatste Buck de hond die ik ken was trouwens die sarcastisch oordelende viervoeter uit Married with Children ) die veel te sterk en druk is om in een rustig dorp te leven en komt na een ontvoering uit in Alaska, waar hij sledehond zal worden voor wisselende bazen. Uiteraard kan je raden hoe dit gaat eindigen, maar het was wel een slot dat ik prima vond. Prima vermaak, jammer genoeg wel op zijn Disneys, want dit had ik ook in een meer duistere setting willen zien. Het blijft nu allemaal vrij lichtjes.

Ik rond lekker omhoog af: 3,5*

Het vergelijkbare, recent verschenen Togo was wel beter. Meen me te herinneren dat Togo ook was gebaseerd op ware gebeurtenissen, en dat prettig authentieke gevoel kreeg ik bij deze The Call of the Wild, die ergerlijk veel zichtbaar uit de computer getoverde effecten presenteert, eigenlijk nooit. Onecht ogende honden, wel erg grote boze wolven, uiteraard weer door het ijs zakkende dommeriken, iets te prachtige landschappen, gevaarlijke lawines en als hoogtepunt hond Buck die in zijn eentje een boomstronk van naar schatting enkele honderden kilo's weet op te tillen: net iets te mooi om waar te zijn allemaal, onecht ogend, overdaad schaad maar weer eens. Jammer, want het eerste half uur dacht ik een ideale familiefilm gevonden te hebben met een gebrek aan vals sentiment en daarvoor in de plaats gezellige herkenbare humor, maar in het vervolg ging er te veel fout om te spreken van een geslaagde zit. Geld ook voor de acteurs trouwens. Alleen de immer intense Ford verdient een ruime voldoende. Omar Sy, hier een hondentrainer in het bar koude Alaska, acteert zo irritant luchtig dat hij de indruk wekt in een andere film terecht te zijn gekomen, en de blijkbaar onvermijdelijke schurken zijn helaas weer geweldige karikaturen. Niet goed genoeg.

avatar van filmkul
Leuke familiefilm. Het verhaal kent een hoog Disney gehalte en wordt volgens de bekende paden uitgewerkt, dus vrij voorspelbaar. Maar desondanks is het een prima vermakelijke film voor jong en oud. De film bevat spanning, actie, humor en drama en kijkt lekker vlot weg zonder saaie momenten. Visueel ziet de film er fantastisch uit en met fraaie natuurbeelden en goeie special effects. Het acteerwerk is verder dik in orde. Vrij standaard maar verder een vermakelijke film. 3.5/4.0

Aardige film over een brutale hond die terecht komt in Alaska als sledehond. Avontuurlijk en hier en daar wel grappig. Maar de personages zijn voorspelbaar en de film had zeker niet langer hoeven duren. Mooie beelden en alhoewel de hond er goed uit ziet, blijf je wel zien dat het cgi is. Echt storend is dit echter niet. Voor kinderen pakt deze film ongetwijfeld wat beter uit. Een nipte 3.0 sterren.

avatar van Alathir
Aangename "familie"film. Echt het letterlijke verhaal van het gezegde: "wat een hondenleven". Gelukkig voor Buck is hij zowel empathisch, sterk en slim. De rest van de sleeploeg overleeft het niet.

Dan Stevens, erg aanwezig in mijn avatar, speelt een halvegare zot. Een beetje karikaturaal misschien, maar hij kan echt alles spelen. Harisson Ford doet het ook prima als vereenzamende man. En Omar Sy is altijd leuk in films.

De CG van Buck vond ik best goed gedaan. Natuurlijk zie je dat het geen echte hond is en dat is jammer, al is het duidelijk dat dit niet allemaal had gekund met een echte hond. De expressie is soms wat te opvallend en wat te menselijk, maar al bij al vond ik dat niet storend. Gewoon snel aanpassen, maar niet iedereen kan dat.

avatar van Noodless
Een leuke familiefilm waarbij het verhaal al meermaals verfilmd is. Gelukkig heeft deze hier en daar toch een andere opzet en heb je hier ook te maken met CG van een hond en dus geen echte hond. Ook logisch gezien wat Buck hier allemaal klaar krijgt. De oudere films met echte honden hebben natuurlijk het voordeel van meer realisme en gevoel van de werkelijkheid. Hier weet je dat je je moet laten indompelen in een fantasievol avontuur van de hond Buck. Aardige cast en mooie beelden. Conclusie : vermakelijke, vlotte, hartverwarmende film die soms wel een gevoelige snaar raakt, maar niet echt melig is. 7/10